rozwiń zwiń
ola_gratka

Profil użytkownika: ola_gratka

Nie podano miasta Nie podano
Status Czytelnik
Aktywność 2 dni temu
86
Przeczytanych
książek
86
Książek
w biblioteczce
86
Opinii
322
Polubień
opinii
Nie podano
miasta
Nie podano
Dodane| Nie dodano
Ten użytkownik nie posiada opisu konta.

Opinie


Na półkach:

Są pewne schematy czy zabiegi literackie, które czytelnicy znają, a i tak czerpią przyjemność z lektury. Bo nie zawsze musi chodzić o zaskoczenie i gejzery emocji, czasem potrzebne jest zanurzenie się w opowieści, która otuli, pocieszy i wyśle sygnał: rozumiem cię.
W tym japońskim bestsellerze centralnym punktem jest biblioteka. Tam bibliotekarka z szóstym zmysłem, słabością do ciastek i wyrobów z filcu zawsze wie, czego potrzebuje czytelnik. Nieśmiała Tomoka, dla której praca w dziale odzieżowym nie jest sensem życia, księgowy Ryō, który chce zrealizować marzenie z dzieciństwa, ale boi się porażki, Natsumi, która urodziła dziecko i przestała liczyć się w pracy, Hiroya, który świetnie rysuje, ale szuka inspiracji, wreszcie Masao, dla którego emerytura wydaje się końcem życia.
Oni wszyscy albo stoją na rozdrożu, albo doszli do ściany. Przypadkowa książka pokazuje im szanse, które mogą wykorzystać. Najbardziej wzruszyły mnie dwie opowieści. Ta o matce, dla której ukochane dziecko staje się balastem w pracy i ta o emerycie, który kiedyś, jako oddany pracownik, nie miał czasu dla własnej córki, a teraz uświadamia sobie, co stracił...
Autorka w subtelny sposób przypomina nam, że porażka może zamienić się w sukces, że jedne zatrzaśnięte drzwi mogą uchylić inne, że nie ma czegoś takiego jak "resztka życia", bo każdy jego fragment jest ważny. Ktoś powie, że to proste, zbyt proste. Może. Ile jednak razy szukamy rozwiązań na końcu świata, a mamy je na wyciągnięcie ręki?
Michiko Aoyama dała mi porcję wzruszeń, których potrzebowałam i przypomniała mi, że przecież "każdy ma swoją historię".

Są pewne schematy czy zabiegi literackie, które czytelnicy znają, a i tak czerpią przyjemność z lektury. Bo nie zawsze musi chodzić o zaskoczenie i gejzery emocji, czasem potrzebne jest zanurzenie się w opowieści, która otuli, pocieszy i wyśle sygnał: rozumiem cię.
W tym japońskim bestsellerze centralnym punktem jest biblioteka. Tam bibliotekarka z szóstym zmysłem,...

więcej Pokaż mimo to


Na półkach:

Według opowieści otwierającej tę książkę, to muzyka sprawiła, że wolne i nieokiełznane dusze oblekły się w ciała. Tylko w ten sposób mogły w pełni obcować z pięknem dźwięków. Od tej pory uwięzione są w kształtach, które żyją, mają marzenia, nadzieje i sporo rozczarowań...
"Wiem, kim jestem. Nikim ważnym w tej historii" - to mówi tytułowy stroiciel fortepianów, narrator, który jest tu przecież najważniejszy. Wirtuoz niewiele zdziała bez dobrze nastrojonego instrumentu, opowieść nie porwie, gdy narrator nieumiejętnie ją przedstawi.
Stroiciel, dojrzały mężczyzna, samotny jak czarny klawisz wśród przytulonych do siebie białych, snuje opowieść o sobie - cudownym dziecku, które urodziło się w nieodpowiedniej rodzinie, młodzieńcu zafascynowanym pewnym pianistą i rozczarowaniu zostawiającym rysę na duszy i na pięknym fortepianie. Rozmowy z wdowcem, którego żona miała talent i tajemnice, podróż do Nowego Jorku, wreszcie, czy przede wszystkim muzyka, która tu płynie z każdego niemal zdania - ach, piękna to lektura!
Historia stroiciela, "nikogo ważnego", to historia, w której możemy się przejrzeć jak w lustrze. Stracone szanse, ludzie, którzy zaskakują, gorzki smak porażki i przełamujący to smak pogodzenia się ze światem i z sobą. Nie jestem melomanką, ale muzyka jest dla mnie ważna. Bardzo więc przemówiły do mnie emocje człowieka, dla którego muzyka to życie. Podczas lektury słuchałam wspomnianych w niej kompozycji Rachmaninowa (z naciskiem na "Vocalise") czy wykonań Glenna Goulda i było to piękne dopełnienie.
Wydaje mi się, że w tej nostalgicznej opowieści nie ma jednego zbędnego zdania, a te, które zapełniają strony zapraszają do przemyśleń, otulają melancholią i smakują jak płatki śniegu roztapiające się na języku.

Według opowieści otwierającej tę książkę, to muzyka sprawiła, że wolne i nieokiełznane dusze oblekły się w ciała. Tylko w ten sposób mogły w pełni obcować z pięknem dźwięków. Od tej pory uwięzione są w kształtach, które żyją, mają marzenia, nadzieje i sporo rozczarowań...
"Wiem, kim jestem. Nikim ważnym w tej historii" - to mówi tytułowy stroiciel fortepianów, narrator,...

więcej Pokaż mimo to


Na półkach:

"Zapałałem wtedy chęcią, by użyć Hiroszimy i tych na wskroś hiroszimskich osób jako pilnika i sprawdzić nim twardość swojego wnętrza".
Ta myśl sprowokowała Kenzaburō Ōe do kilku powrotów do Hiroszimy, miasta tak bardzo doświadczonego przez zło, i do napisania zbioru reportaży na temat tego miejsca i ludzi. "Zapiski z Hiroszimy" i dla czytelnika są takim pilnikiem, który łatwo przenika przez warstwy emocji.
20 lat po zrzuceniu bomby, w Hiroszimie z tego powodu nadal umierają ludzie. Lot bomby trwa krótko, konsekwencje ciągną się latami. Hibakusha, czyli ludzie, którzy ucierpieli podczas eksplozji. Oszpeceni, osamotnieni, cierpiący potworny ból, chorujący na białaczkę. Ludzie, którzy czekają na śmierć albo - w imię godności - sami ją sobie zadają. Ciężarne rodzące zdeformowane dzieci albo umierające ze strachu, że tak się stanie. Lekarze, którzy są bezradni, świat, który jest obojętny.
Co jest ważniejsze? Postęp technologiczny, który w moment załatwi to, co żołnierzom jednak o wiele dłużej, czy potworne konsekwencje, które przecież musiały być chociaż szacowane? Ōe zadaje wiele niewygodnych pytań. Wiele retorycznych pytań...
Każdy z rozdziałów otwiera rysunek Iriego Marukiego i Toshiko Akamatsu wraz z cytatem, który grozą wypala się pod powiekami czytelnika.
Wstrząsająca lektura.

"Zapałałem wtedy chęcią, by użyć Hiroszimy i tych na wskroś hiroszimskich osób jako pilnika i sprawdzić nim twardość swojego wnętrza".
Ta myśl sprowokowała Kenzaburō Ōe do kilku powrotów do Hiroszimy, miasta tak bardzo doświadczonego przez zło, i do napisania zbioru reportaży na temat tego miejsca i ludzi. "Zapiski z Hiroszimy" i dla czytelnika są takim pilnikiem, który...

więcej Pokaż mimo to

Więcej opinii

Aktywność użytkownika ola_gratka

z ostatnich 3 m-cy
ola_gratka
2024-04-30 21:07:55
ola_gratka ocenił książkę Wszystko, czego szukasz, znajdziesz w bibliotece na
7 / 10
i dodał opinię:
2024-04-30 21:07:55
ola_gratka ocenił książkę Wszystko, czego szukasz, znajdziesz w bibliotece na
7 / 10
i dodał opinię:

Są pewne schematy czy zabiegi literackie, które czytelnicy znają, a i tak czerpią przyjemność z lektury. Bo nie zawsze musi chodzić o zaskoczenie i gejzery emocji, czasem potrzebne jest zanurzenie się w opowieści, która otuli, pocieszy i wyśle sygnał: rozumiem cię.
W tym japońskim bestsell...

Rozwiń Rozwiń
ola_gratka
2024-04-30 20:53:14
ola_gratka ocenił książkę Stroiciel fortepianów na
8 / 10
i dodał opinię:
2024-04-30 20:53:14
ola_gratka ocenił książkę Stroiciel fortepianów na
8 / 10
i dodał opinię:

Według opowieści otwierającej tę książkę, to muzyka sprawiła, że wolne i nieokiełznane dusze oblekły się w ciała. Tylko w ten sposób mogły w pełni obcować z pięknem dźwięków. Od tej pory uwięzione są w kształtach, które żyją, mają marzenia, nadzieje i sporo rozczarowań...
"Wiem, kim j...

Rozwiń Rozwiń
Stroiciel fortepianów Chiang-Sheng Kuo
Średnia ocena:
7 / 10
36 ocen
ola_gratka
2024-04-30 20:50:06
ola_gratka ocenił książkę Zapiski z Hiroszimy na
8 / 10
i dodał opinię:
2024-04-30 20:50:06
ola_gratka ocenił książkę Zapiski z Hiroszimy na
8 / 10
i dodał opinię:

"Zapałałem wtedy chęcią, by użyć Hiroszimy i tych na wskroś hiroszimskich osób jako pilnika i sprawdzić nim twardość swojego wnętrza".
Ta myśl sprowokowała Kenzaburō Ōe do kilku powrotów do Hiroszimy, miasta tak bardzo doświadczonego przez zło, i do napisania zbioru reportaży na ...

Rozwiń Rozwiń
ola_gratka
2024-04-25 16:50:35
ola_gratka ocenił książkę Tego pokoju nie da się zjeść na
8 / 10
i dodał opinię:
2024-04-25 16:50:35
ola_gratka ocenił książkę Tego pokoju nie da się zjeść na
8 / 10
i dodał opinię:

Pięćdziesięcioletni nauczyciel rysunku i dwunastolatka, która jest jego uczennicą. Wchodzą w relację niedopuszczalną i potworną. Okładka nie kłamie - książkę czyta się szybko, ale mam wrażenie, że z pamięci nie da się jej już usunąć. Urwane myśli, puste kartki, skakanie po tematach i wydar...

Rozwiń Rozwiń
ola_gratka
2024-04-25 16:43:21
ola_gratka ocenił książkę Antyświat na
7 / 10
i dodał opinię:
2024-04-25 16:43:21
ola_gratka ocenił książkę Antyświat na
7 / 10
i dodał opinię:

Są takie powieści psychologiczne, które już na samym początku zdradzają finał losów głównego bohatera. Czytelnik wtedy skupia się na tym, CO sprawiło, że delikwent znalazł się w takim, a nie innym miejscu.
I tu jest podobnie. Śledzimy losy Juliena Libérata znając ich finał. A te losy są sm...

Rozwiń Rozwiń
Antyświat Nathan Devers
Średnia ocena:
7.5 / 10
13 ocen
ola_gratka
2024-04-21 22:15:27
ola_gratka ocenił książkę W mojej rodzinie każdy kogoś zabił na
7 / 10
i dodał opinię:
2024-04-21 22:15:27
ola_gratka ocenił książkę W mojej rodzinie każdy kogoś zabił na
7 / 10
i dodał opinię:

Lubicie być zaskakiwani przez książki? Ja lubię. Do powieści Benjamina Stevensona przyciągnął mnie tytuł, bo - nie da się ukryć - jest bardzo chwytliwy. Zniechęciła lekko notka o autorze, bo przestraszyłam się, że stand-uper będzie serwował żarty w nadmiarze. A tu? Intryga, która mnie wcią...

Rozwiń Rozwiń
ola_gratka
2024-04-21 22:12:04
ola_gratka ocenił książkę W samo serce na
8 / 10
i dodał opinię:
2024-04-21 22:12:04
ola_gratka ocenił książkę W samo serce na
8 / 10
i dodał opinię:

Przeczytana przez przypadek, zostanie ze mną na długo. Opowieści o Zagładzie ujęte w sposób subtelny, niemal poetycki, a przecież uderzający w emocje z siłą huraganu.
"Nikomu z nas nie żałowano atramentu wtedy, gdy opatrywano nas numerami", mówi narrator pierwszej historii. Temat...

Rozwiń Rozwiń
W samo serce Christoph Heubner
Średnia ocena:
8 / 10
2 ocen
ola_gratka
2024-04-17 20:28:33
ola_gratka ocenił książkę I zadrżała noc na
6 / 10
i dodał opinię:
2024-04-17 20:28:33
ola_gratka ocenił książkę I zadrżała noc na
6 / 10
i dodał opinię:

"Świat, jaki znałam, skończył się i razem z nim zniknęło wszystko, co kochałam i czego nienawidziłam" - to pomyślała Barbara po tym, gdy pewnej nocy zatrzęsła się ziemia. Gruzy pochłonęły jej dotychczasowe życie - marzenia, ale i przyszłość, na którą nie chciała się zgodzić. W po...

Rozwiń Rozwiń
I zadrżała noc Nadia Terranova
Średnia ocena:
7.9 / 10
21 ocen
ola_gratka
2024-04-14 21:59:46
ola_gratka ocenił książkę Dni w historii ciszy na
9 / 10
i dodał opinię:
2024-04-14 21:59:46
ola_gratka ocenił książkę Dni w historii ciszy na
9 / 10
i dodał opinię:

To historia złożona z samych tajemnic. Tajemnic przemilczanych, zepchniętych na dno pamięci i na dno sumienia. Zaczyna się zdaniem, które mrozi krew w żyłach i chociaż później nie ma tu spektakularnego trzęsienia narracyjnej ziemi, to i tak czytelnik trwa w stanie permanentnego napięcia.
H...

Rozwiń Rozwiń
Dni w historii ciszy Merethe Lindstrøm
Średnia ocena:
7.1 / 10
86 ocen
ola_gratka
2024-04-10 13:44:30
ola_gratka ocenił książkę Plecy, które chcę kopnąć na
7 / 10
i dodał opinię:
2024-04-10 13:44:30
ola_gratka ocenił książkę Plecy, które chcę kopnąć na
7 / 10
i dodał opinię:

"Chciałam, żeby mnie dostrzegano. Chciałam, żeby mnie akceptowano".
Hatsu jest samotna. Funkcjonuje na obrzeżach klasy, bo w liceum zasady są tyleż proste, co okrutne: albo się dostosujesz, albo nie istniejesz. Hatsu nie jest tą, którą wybiera się do pracy w grupie, którą zaprasz...

Rozwiń Rozwiń
Plecy, które chcę kopnąć Risa Wataya
Średnia ocena:
7.2 / 10
21 ocen

statystyki

W sumie
przeczytano
86
książek
Średnio w roku
przeczytane
29
książek
Opinie były
pomocne
322
razy
W sumie
wystawione
84
oceny ze średnią 7,0

Spędzone
na czytaniu
417
godzin
Dziennie poświęcane
na czytanie
37
minut
W sumie
dodane
0
cytatów
W sumie
dodane
0
książek [+ Dodaj]