rozwiń zwiń

Piknik pod Wiszącą Skałą

Okładka książki Piknik pod Wiszącą Skałą
Joan Lindsay Wydawnictwo: Książnica Ekranizacje: Piknik pod Wiszącą Skałą (1994) kryminał, sensacja, thriller
198 str. 3 godz. 18 min.
Kategoria:
kryminał, sensacja, thriller
Tytuł oryginału:
Picnic at Hanging Rock
Wydawnictwo:
Książnica
Data wydania:
2004-01-01
Data 1. wyd. pol.:
2004-01-01
Liczba stron:
198
Czas czytania
3 godz. 18 min.
Język:
polski
ISBN:
8371326785
Tłumacz:
Wacław Niepokólczycki
Ekranizacje:
Piknik pod Wiszącą Skałą (1994)
Tagi:
Wisząca Skała tajemnica Peter Weir
Średnia ocen

                6,4 6,4 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
6,4 / 10
537 ocen
Twoja ocena
0 / 10

Opinia

avatar
243
226

Na półkach: ,

[...] Definiującą cechą porządku jest więc nieobecność śmierci – a konwencja gotycka ją podważa. W tym sensie Piknik pod Wiszącą Skałą Lindsay obrazuje niemożność doświadczenia śmierci w porządku symbolicznym, a jednocześnie jest najbliższy jej przedstawienia właśnie w jej kategorii jako braku. Piknik pod Wiszącą Skałą ustanawia bowiem czytelnika w obliczu braku i z perspektywy braku każe patrzeć na porządek symboliczny. Pęknięcie w strukturze powieści, jej załamanie, które powraca echem w kolejnych tragediach (pożar, śmierć Sary) to pęknięcie samej spójności świata – efekt postawienia czytelnika wobec Niewyjaśnionego, którym jest jego własna śmierć. Prawdą Pikniku pod Wisząca Skałą jest bowiem to, że zaginione dziewczyny są martwe, tak, jak martwa jest Irma, która się odnalazła, tak, jak martwa jest Sara i wszystkie inne postaci, i wszyscy czytelnicy – martwi, ponieważ zmuszeni zostają do skonfrontowania się z własną śmiertelnością. Powieść Lindsay stanowi jedną z najbardziej udanych prób przepracowania traumy własnej śmiertelności – traumy, jakiej muszą doświadczać młode osoby wchodzące w dorosłe życie, gdy pierwszy raz dostrzegają swoją ograniczoną perspektywę, młode kobiety w obliczu dorosłości wyznaczonej własną biologią, na której ciąży widmo śmierci uwidocznione przez krew. Piknik pod Wiszącą Skałą więc nie tyle opowiada o rozbudzonej kobiecej seksualności, co o traumie dorastania rozumianej jako bliskie doświadczenie śmierci, doznanie poczucia własnej śmiertelności. Dorastając, umieramy. Eros budzi się już w objęciach Tanatosa.
Interpretację Pikniku pod Wisząca Skałą jako doświadczenia śmierci podeprzeć można wieloma elementami powieści: wraz z dziewczętami znika stara kobieta, Greta McCraw, najstarsza z nauczycielek, która podążyła za nimi na Skałę (w tym przypadku istnieje wręcz możliwość śmierci rozumianej jako śmierć ze starości); zaginione dziewczęta traktowane są jak nie-umarłe, co rodzi poczucie niesamowitości, trwają w stanie zawieszenia pomiędzy życiem a śmiercią, póki są zaginione ich kondycja pozostaje niewyjaśniona, naruszają więc zastany porządek, rozbijając spójność świata, stąd drastyczne reperkusje ich zniknięcia: całkowity rozpad pensji i dalsza śmierć; znalezienie ich martwych ciał stanowiłyby oczekiwanie zamknięcie, które nie następuje; powrót Irmy ze Skały traktowany jest w pensji jak powrót zza grobu, jej wizyta wśród pensjonarek jako nawiedzenie, powodujące masową histerię - gdy pensjonariuszki domagają się w histerycznych okrzykach, aby zdradziła im, co się stało na Skale, w rzeczywistości domagają się zdradzenia im tajemnicy śmierci – czy śmierć rzeczywiście istnieje, czy jest pustką i brakiem, czy jest końcem, skoro Irma wróciła. W ten sposób śmierć Sary, jeśli przyjmiemy, że było to samobójstwo, nie stanowi kresu queerowego pragnienia dziewczyny, ale jego spełnienie – w śmierci bowiem Sara łączy się z ukochaną Mirandą, podkreślając rolę niesamowitego (doświadczenia śmierci) w naruszeniu porządku społecznego (symbolicznego), w którym jej miłość nie mogła zostać właściwie wyartykułowana i spełniona [...].

[...] Definiującą cechą porządku jest więc nieobecność śmierci – a konwencja gotycka ją podważa. W tym sensie Piknik pod Wiszącą Skałą Lindsay obrazuje niemożność doświadczenia śmierci w porządku symbolicznym, a jednocześnie jest najbliższy jej przedstawienia właśnie w jej kategorii jako braku. Piknik pod Wiszącą Skałą ustanawia bowiem czytelnika w obliczu braku i z...

więcej Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Przeczytane
    1 278
  • Chcę przeczytać
    988
  • Posiadam
    221
  • 2018
    48
  • 2019
    23
  • Ulubione
    21
  • 2021
    17
  • Teraz czytam
    14
  • 2020
    11
  • 2012
    10

Cytaty

Więcej
Joan Lindsay Piknik pod Wiszącą Skałą Zobacz więcej
Joan Lindsay Piknik pod Wiszącą Skałą Zobacz więcej
Joan Lindsay Piknik pod Wiszącą Skałą Zobacz więcej
Więcej

Podobne książki

Przeczytaj także