Pulcinella, czyli Rozrywka dla dzieci
- Kategoria:
- publicystyka literacka, eseje
- Seria:
- Miniatury Filozoficzne
- Wydawnictwo:
- Fundacja Cieszkowskiego
- Data wydania:
- 2019-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2019-01-01
- Liczba stron:
- 198
- Czas czytania
- 3 godz. 18 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788365787361
- Tłumacz:
- Joanna Ugniewska
- Tagi:
- pulcinella komedia dell'arte charakter forma życia Tiepolo
Pomiędzy rokiem 1793 – tym, w którym Goya zaczyna swoje Kaprysy – a 1797 – rokiem upadku Republiki Weneckiej – Giandomenico (lub Domenico, jak lubi się podpisywać) Tiepolo wykonuje w willi w Zianigo, odziedziczonej po ojcu, Giambattiście, w której zamieszkał po opuszczeniu swojej Wenecji, cykl fresków poświęconych Pulcinelli. Kiedy maluje dwa ostatnie freski, Pulcinella zakochany i Odejście Pulcinelli, ma dokładnie siedemdziesiąt lat. Sala zawierająca historie Pulcinelli nie była duża, mogła być sypialnią malarza albo, co niewykluczone, miejscem medytacji. W każdym razie kiedy dotarł już do ostatniego etapu swojego życia, Giandomenico chce mieć przed oczami tylko Pulcinellę, rozmawiać jedynie z nim.
Życie Pulcinelli, opowiedziane na stu czterech rysunkach – narodziny, dzieciństwo, zabawy, miłość i ślub, ojcostwo, szczęście domowe, zawody, rozrywki i przygody, podróże, zbrodnia i kara, choroba i śmierć – jest również życiem Giandomenica. Zastanawiając się nad własnym życiem, siedemdziesięcioletni malarz zdaje sobie sprawę, że je przeżył i chciał je przeżyć tak jak Pulcinella, nie zastanawiając się nad jego sensem, końcem i klęską: po prostu przeżywając je bezpośrednio, nie pamiętając o nim – kontemplując je, by tak rzec, z zamkniętymi oczami. I nie tylko po to, by uśmiechnąć się na koniec z powodu jego absurdalności. Tajemnica Pulcinelli polega na tym, że nie ma żadnej tajemnicy, a jedynie, w każdej chwili, jakaś droga wyjścia.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 8
- 7
- 3
- 2
- 1
OPINIE i DYSKUSJE
Książeczka ta podejmuje problematykę postaci hermetycznej (Kerenyi),w którą wpisują się w innych tekstach filozoficznych także Dionizos, Hermes, Merlin...
Pulcinella jest przedmiotem analizy przez pryzmat: dramatów starogreckich (postać w komedii jako charakter oderwany od samej akcji. Tragedia jako tekst oparty na dynamice),nowożytnego teatru włoskiego (mniej),ilustracje Tiepolo (które to zostały wspaniale odwzorowane w samej książeczce).
Pulcinella okazuje się być więc postacią odwzorowującą archetypiczny obraz satyra-Sokratesa (nie pojawiają się w tekście nawiązania do Merlina czy Hermesa). Postać ta uchodzić ma za pewien ideał, do którego przeżycia dąży artysta, który kreśli wizerunki samego Pulcinelli. A jest ona: nieśmiertelna, ironiczna, wyolbrzymiająca, nieznośna dla innych, pokraczna i arcy-upodmiotowiona. Jej słowa mogą wyrażać mądrość, by w następnej sytuacji przechodzić w absurd (co dzieje się na wpół ironicznie, na wpół nieuchronnie - Pulcinella zdaje się być "obłąkany", Pulcinella czasem niedosłyszy, słyszy - ale nie rozumie. Innym razem natomiast dokonuje czynów heroicznych, by następnie zająć się konsumpcją klusek i defekacją).
Super książeczka, warto się z nią zapoznać.
Książeczka ta podejmuje problematykę postaci hermetycznej (Kerenyi),w którą wpisują się w innych tekstach filozoficznych także Dionizos, Hermes, Merlin...
więcej Pokaż mimo toPulcinella jest przedmiotem analizy przez pryzmat: dramatów starogreckich (postać w komedii jako charakter oderwany od samej akcji. Tragedia jako tekst oparty na dynamice),nowożytnego teatru włoskiego (mniej),...
Na fresku „Odejście Pulcinelli” autorstwa Giandomenica Tiepolo z 1797 roku widoczne są postaci w wysokich czapkach przypominające pajaca lub jakiegoś osobliwego kapłana z uciętą tiarą. Mają garba, wydatny brzuch i nos Baby Jagi. Jedna z nich leży odurzona senną sytością, ma popuszczony pas, zaś obok spoczywają dzban i jajko. Tuż za nią siedzą i rozmawiają identyczne jak ona kreatury. Jedna z nich, niosąc opróżniony garniec do gotowania makaronu, odchodzi, odprowadza ją wzrokiem chudy chart. Za zwierzęciem spoczywa porzucona rakieta do kometki, obok niej widoczny jest cień kruka, natomiast samego ptaka nie ma. U dołu powiewa nieznana chorągiew, a ucięta gałąź, zapewne endemicznej sosny, przypomina homunculusa. W błędzie będzie ten, kto myśli, że włoski filozof, autor „Pulcinelli…”, przywołując obrazy Giandomenica Tiepolo, chce rozwikłać tajemnice cyklu fresków poświęconych Pulcinelli. Zaprasza nas raczej do pretekstowej, filozoficznej ekfrazy, w której pobrzmiewają natarczywie powracające Agambenowskie stare numery, idee oraz erudycyjne dywagacje, towarzyszące medytacjom nad obrazami.
Na fresku „Odejście Pulcinelli” autorstwa Giandomenica Tiepolo z 1797 roku widoczne są postaci w wysokich czapkach przypominające pajaca lub jakiegoś osobliwego kapłana z uciętą tiarą. Mają garba, wydatny brzuch i nos Baby Jagi. Jedna z nich leży odurzona senną sytością, ma popuszczony pas, zaś obok spoczywają dzban i jajko. Tuż za nią siedzą i rozmawiają identyczne jak ona...
więcej Pokaż mimo to