Wajda. Kronika wypadków filmowych
- Kategoria:
- biografia, autobiografia, pamiętnik
- Wydawnictwo:
- Wydawnictwo MG
- Data wydania:
- 2016-11-16
- Data 1. wyd. pol.:
- 2016-11-16
- Liczba stron:
- 384
- Czas czytania
- 6 godz. 24 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788377793145
- Tagi:
- literatura polska film Wajda
Popiół i diament, Wszystko na sprzedaż, Wesele, Ziemia obiecana, Człowiek z marmuru, Człowiek z żelaza – to filmy, które na trwałe zapisały się w historii nie tylko polskiego kina. Ich twórca, Andrzej Wajda, wielokrotnie mówił i pisał o kulisach ich powstania. Wajda. Kronika wypadków filmowych – to książka, w której po raz pierwszy o tych filmach mówią ci, którzy je z Wajdą współtworzyli. Wajda jest artystą totalnym, ale też daje swoim ekipom na planie bardzo dużą wolność. Dlatego o kulisach powstawania wszystkich filmów Wajdy – od Pokolenia do Wałęsy – opowiadają jego aktorzy – Elżbieta Czyżewska, Krystyna Janda, Daniel Olbrychski czy Wojciech Pszoniak, ale też członkowie ekipy technicznej: operatorzy, kompozytorzy, scenografowie. Tym samym powstała niezwykła opowieść o kulisach powstawania jednych z najważniejszych filmów w dziejach polskiego kina, ale też portret niezwykłego artysty, jakim jest Andrzej Wajda.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 97
- 82
- 40
- 4
- 4
- 4
- 2
- 2
- 2
- 2
Opinia
Świetny przewodnik po twórczości Wajdy. O mistrzu i jego dziełach opowiadają jego współpracownicy: aktorzy, operatorzy, reżyserzy, scenografowie i inni. Może najciekawsze jest opisanie metody twórczej Wajdy oraz kronika tworzenie wszystkich jego filmów. Rzecz jest trochę za bardzo hagiograficzna, za mało jest o zmaganiach Wajdy z naszymi mitami narodowymi, ale i tak dostaliśmy świetne kompendium.
W tej książce, ukończonej jeszcze za życia mistrza, ale wydanej już po jego śmierci, opowiadają o Wajdzie i jego filmach jego współpracownicy, inni giganci polskiego kina, którzy przy nim zaczynali karierę i uczyli się zawodu. To prawdziwie imponująca lista: Kazimierz Kutz, Janusz Morgenstern, Jerzy Wójcik, Andrzej Żuławski, Daniel Olbrychski, Edward Żebrowski, Agnieszka Holland, Krystyna Janda, Jerzy Radziwiłowicz, Paweł Edelman i wielu, wielu innych.
Książka zbudowana jest chronologicznie, w porządku powstawania wszystkich filmów Wajdy, jedne dzieła omówione są bardziej szczegółowo, inne mniej, ale to świetny przewodnik po twórczości mistrza. W szczególności pisze Michalak o złotej dekadzie Wajdy, latach 70-tych, gdy nakręcił tyle arcydzieł: Brzezina, Wesele, Ziemia Obiecana, Człowiek z marmuru, Panny z Wilka. Trochę jest o kulisach powstawania i dopuszczenia do dystrybucji 'Człowieka z marmuru’, ale za mało jak dla mnie. Pewnie o tym jednym filmie można by napisać całą książkę...
Najciekawsze dla mnie było przedstawienie metody twórczej Wajdy opisanej słowami jego współpracowników. Po pierwsze, atmosfera na planie. Andrzej Żuławski: „Wajda posługuje się ludźmi, wprawia ich w stan nerwowego podniecenia w pracy, wynagradza ich uwagą, zmusza do wyciśnięcia z siebie tego, co najlepsze.” Daniel Olbrychski: „Andrzej ma niebywałą zdolność prowokowania ludzi do produkowania pomysłów.” Witold Sobociński: „Jego siła, a nie wszyscy reżyserzy ją mają, polega na tym, że on potrafi otworzyć się na współpracowników. Umie sobie ich dobrać i bierze z nich wszystko, co najlepsze.”
Potem jego stosunek do aktorów. Małgorzata Braunek: „Andrzej zresztą kocha aktorów i daje temu wyraz. Z drugiej strony on nie daje wskazówek czysto aktorskich. Mnie reżyserował w taki sposób, że powtarzał: „Graj prosto i do przodu”.” „Olgierd Łukaszewicz: „Andrzej, co zresztą podkreśla wielu aktorów, ma w sobie siłę uwodzenia. To jest klucz do naszej mentalności aktorskiej, zresztą dosyć próżnej.”
Poza tym był to człowiek olbrzymiego dynamizmu, pasji, pracowitości i energii, co roku kręcił film, a jak nie kręcił to robił spektakle teatralne i inne rzeczy.
Z drugiej strony przynosi książka pewien niedosyt, (ale jakie dzieło o tym gigancie przyniosłoby dosyt?), mało mówi Michalak o zmaganiach Wajdy z Polską i polskością, o jego walkach z naszymi mitami, o potężnym wrażeniu, jakie wywierały i wywierają jego dzieła, o tej guli w gardle, o łzach w oczach które pojawiają się przy oglądaniu tylu jego filmów. To artysta, który jak mało który pokazuje polskość, wzrusza polskością, ale też się z nią zmaga, krytykuje.
Trochę też jest za bardzo hagiograficzne, starania Wajdy o uzyskanie Oskara dla filmu zagranicznego w pewnym momencie stały się irytujące, jakie na to szanse miał 'Pan Tadeusz'?
Mimo to dostaliśmy świetny przewodnik po twórczości tego giganta polskiego kina.
Świetny przewodnik po twórczości Wajdy. O mistrzu i jego dziełach opowiadają jego współpracownicy: aktorzy, operatorzy, reżyserzy, scenografowie i inni. Może najciekawsze jest opisanie metody twórczej Wajdy oraz kronika tworzenie wszystkich jego filmów. Rzecz jest trochę za bardzo hagiograficzna, za mało jest o zmaganiach Wajdy z naszymi mitami narodowymi, ale i tak...
więcej Pokaż mimo to