Zaginiony
- Kategoria:
- literatura piękna
- Seria:
- Czeskie Klimaty
- Tytuł oryginału:
- Nezvestny
- Wydawnictwo:
- Książkowe Klimaty
- Data wydania:
- 2016-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2016-01-01
- Liczba stron:
- 444
- Czas czytania
- 7 godz. 24 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788364887406
- Tłumacz:
- Andrzej S. Jagodziński
- Tagi:
- literatura czeska
Praga, rok 1948, krótko po lutowym zamachu stanu, w wyniku którego władzę przejmuje Komunistyczna Partia Czechosłowacji. Erik Brunner, żydowski intelektualista, miota się między strachem, który wzbudza w nim nowy reżim, a podświadomym pragnieniem poddania się sytuacji. Panuje nastrój paniki i nieufności.
Zaginiony to powieść szpiegowska pokazująca, jak wyobcowany jest człowiek z społeczeństwie zdominowanym przez totalitarną ideologię. To świat podwójnej agentury i bezwzględnego pragmatyzmu. Znakomicie nakreślona atmosfera thrillera świetnie oddaje wewnętrzny niepokój głównego bohatera i ukazuje centralną ideologię jako siłę chaosu.
Wydany w 1951 roku w USA Zaginiony sprzedał się w czteromilionowym nakładzie i do dziś pozostaje jedną z najciekawszych czeskich powieści XX wieku.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oficjalne recenzje
Kim właściwie jest Pavel Kràl?
Tym razem, moi mili Państwo, musimy zastanowić się nad tym, jak pokazuje się bohatera literackiego. Kryteria podziału można by mnożyć w nieskończoność, nam chodzi jednak o, z braku lepszego słowa, częstotliwość jego występowania. Szkoła uczy, że mamy kręcącego się przez cały czas w okolicy protagonistę, regularnie machające do czytelnika postaci drugiego planu, pojawiających się – aby za chwilę zniknąć – bohaterów epizodycznych. Co jednak zrobić z takim osobnikiem, który bez wątpienia jest w całej aferze najważniejszy, którego nazwisko pada na każdej niemal stronie, a jednak sam wcale się nie pojawia?
Zacznijmy może od tego, że „Zaginiony” jest bardzo dobrą powieścią szpiegowską. Egon Hostovský świetnie dobrał proporcje między poszczególnymi składnikami opowieści. Zadbał o odpowiednie tło historyczne, które stanowi czeski luty 1948 (zamach stanu zwany przez komunistów „zwycięskim lutym”) - zwięźle, ale i zgrabnie opisał aparat opresyjnej władzy z diabolicznym doktorem Karelem Matějką na czele, a także z niepodrabialną siłą naocznego świadka oddał napięcie społeczne, jakie powodowała jej obecność. Dorzucił do tego sporą dawkę podkładu psychologicznego: Erik Brunner, którego czytelnik poznaje na samym początku, to człowiek głęboko uwikłany w toksyczne relacje nie tyle nawet międzyludzkie, co historyczne i polityczne – choć wyraźnie widzi, iż przedstawiciele rządu stosują metody, jakich nie powstydziliby się nazistowscy oprawcy (zna je doskonale – pochodzi z żydowskiej rodziny), to służy im bez wahania. Pojawia się w końcu w „Zaginionym” charakterystyczny dla gatunku romans, choć i ten przejawia głębię, jakiej w powieści popularnej spodziewać się nie można: żona Brunnera, Olga, to była kochanka Pavla Kràla, którego jej mąż śledzi na polecenie swych zwierzchników. Szybko okaże się, że jej wygasłe uczucie przekształciło się w całkowicie nieerotyczny sentyment, co nie przeszkadza Erikowi w gnębieniu się nim.
Zdziwią się jednak ci, którzy podejdą do „Zaginionego” jako efektownego thrillera szpiegowskiego. Siła powieści tkwi przede wszystkim w elementach spoza gatunku, które Hostovský w niej zawarł: próbie rozliczenia oprawców, którą symbolizuje działalność redaktora Oldřicha i wyjątkowo skomplikowanych psychologicznie motywacjach bohaterów wpływających nie tylko na fabułę (bo czytelnik nie wie właściwie, kto komu pomaga i kto komu służy), ale tworzących także wyjątkowo kameralną i dramatyczną atmosferę. Ale najlepsze na koniec: tytułowy zaginiony. Początkowo wydaje się, że to prowadzący dotyczące go śledztwo Brunner będzie głównym bohaterem powieści, lecz z każdą kolejną stroną to nazwisko Kràla pojawia się coraz częściej; to względem niego kolejne postaci określają swoją postawę i to on jest kluczem do zrozumienia wszystkich wydarzeń. A przecież we własnej osobie nigdy się nie pojawi, choć raz, podobno, będzie za ścianą.
„Zaginiony” to bardzo dobra lektura, której zalety trudno przecenić: nie dość, że stanowi doskonałą rozrywkę (przecież jest blisko spokrewniona z thrillerem szpiegowskim), to jeszcze nie brakuje jej ani głębokiej nadbudowy problemowej, ani literackiego wyrafinowania. Każdy miłośnik czeskiej literatury i historii z pewnością powinien zadać sobie pytanie: kim właściwie jest Pavel Kràl, które tak często w powieści pada.
Bartek Szczyżański
Książka na półkach
- 99
- 69
- 33
- 5
- 5
- 4
- 4
- 2
- 2
- 2
Opinia
czechypopolsku.pl
Gdy moje myśli podczas zeszłorocznych Śląskich Targów Książki błądziły jeszcze wokół Lorda Morda Miloša Urbana, ktoś podsuflował mi odkurzonego przez wydawnictwo Książkowe Klimaty Egona Hostovského i jego Zaginionego. Że skoro Lord Mord uderzył, to Hostovský wytoczy nie jedno działo, a prawdziwą baterię dział.
Czerwona okładka z poprowadzonym na czarno rzutem klatki, schody, futryny, dosyć jasne nawiązanie, choć jednak dosyć bezpłciowe. Słowa suflera wciąż przy tym tkwiły w głowie. I zaczęła się lektura, łaknąca czegoś zgodnie z rozbudzonymi oczekiwaniami, ale również cierpliwa. Mijały strony, idea, kierunek, Erik Brunner stawał się bliższy, oddalał się natomiast zachwyt nad książką.
Miloš Urban zastał mnie z brakami edukacyjnymi wobec XIX-wiecznego praskiego Josefova, przygasłą szlachtą, duszną atmosferą czesko-niemieckich relacji, asenizacją, czy widmem higienicznej katastrofy. Po lekturze ocknąłem się bogatszy o precyzyjne impresje o stanie historycznym epoki. Z Egonem Hostovským sprawa miała się odwrotnie, wiedzą o przewrocie lutowym dysponowałem radykalnie większą, a Zaginiony, ten nie wyszedł nawet na przeciwko temu.
Jest rok 48, zagmatwany praski świat w głowie zagmatwanego czeskiego żyda z obozową kartą w życiorysie, Erika Brunnera, trąci brakiem wyrazu. Bałagan życiowy, bujne historycznie czasy, aparat bezpieczeństwa, w cieniu Klement Gottwald, końcówka z Jana Masaryka, może jeszcze.......http://czechypopolsku.pl/zaginiony/
czechypopolsku.pl
więcej Pokaż mimo toGdy moje myśli podczas zeszłorocznych Śląskich Targów Książki błądziły jeszcze wokół Lorda Morda Miloša Urbana, ktoś podsuflował mi odkurzonego przez wydawnictwo Książkowe Klimaty Egona Hostovského i jego Zaginionego. Że skoro Lord Mord uderzył, to Hostovský wytoczy nie jedno działo, a prawdziwą baterię dział.
Czerwona okładka z poprowadzonym na czarno...