Jaka szkoda. Krótkie życie Pauli Modersohn-Becker
- Kategoria:
- sztuka
- Seria:
- Portrety Kobiet
- Wydawnictwo:
- słowo/obraz terytoria
- Data wydania:
- 2015-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2015-01-01
- Liczba stron:
- 264
- Czas czytania
- 4 godz. 24 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788379080335
- Tagi:
- malarstwo sztuka biografia Modersohn-Becker
Paula Modersohn-Becker jest dziś uważana za najwybitniejszą malarkę niemiecką XX wieku. Na najwcześniejszym zachowanym autoportrecie ma siedemnaście lat. Naszkicowała się węglem – skupiona, patrzy nam prosto w oczy. Czternaście lat później, na jednym z ostatnich obrazów, ściska w dłoniach kameliową gałązkę. Jej rysy są monumentalne i uspokojone. Jakby z zaświatów śledziła losy swojego dzieła. Paula Modersohn-Becker przeżyła zaledwie trzydzieści jeden lat. Kiedy w 1907 roku umierała w Worpswede, nie wyschła jeszcze farba na Pannach Awiniońskich Picassa.
Przed śmiercią westchnęła podobno „Jaka szkoda”. Nie zobaczyła narodzin kubizmu, nie doczekała się własnej wystawy. Od najmłodszych lat chciała „stać się kimś”, „nareszcie coś osiągnąć”. Jako pierwsza kobieta namalowała siebie nago. Kładzie rękę na brzuchu i ciekawie wygląda z obrazu. W swojej sztuce osiągnęła spełnienie.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 40
- 24
- 11
- 4
- 2
- 2
- 2
- 1
- 1
- 1
Opinia
Biografia Pauli Modersohn-Becker, niemieckiej malarki żyjącej w latach 1876-1907, sprawia wrażenie niedokończonej kompozycji. Autorka stawia na „niepełność” od samego początku, podkreślając przeczucie malarki, że przyjdzie jej młodo odejść. Ale czy nie wyrosła tym, co najsilniej oddała w swoich pracach? Dominujące kolory ziemiste, śmiałe kontrasty, ręce jak łyżki, nosy jak bulwy. Z układów ludzkich postaci chętnie buduje bryły. Stawia się na równi z tymi, którzy uważają, że wyobraźnia jest ważniejsza od natury. Poważa się na radykalne uproszczenia, byle nie ważyć tyle, byle tylko odtworzyć stylistyczne warunki własnej delikatności i wrażliwości, które były jej najbliższym nakazem. Świadoma obranej drogi, pisze: „musicie się wszyscy pogodzić z moim egoizmem, nie wyzbędę się go, jest częścią mnie tak samo jak mój długi nos.” Porzuca męża, który odzyskuje ją kilka miesięcy przed śmiercią.
Paula Modersohn-Becker łączy się z wielkimi tego okresu w poszukiwaniach, dochodząc do oryginalnych, własnych rozwiązań. Odchodząc w młodym wieku, wypracowała styl rozpoznawalny, współgrający z odczuciem porzucenia detalu na rzecz prostoty i wyrazistości. W ślad za tym nie zrodziła się sława, poklask. I to chyba przyświeca autorce, która opisywaną postać stara się ukazać poprzez pryzmat „niewyzyskanych możliwości”.
Autorka wprowadza w swojej pracy interesujący zabieg formalny, znany choćby z „Andrieja Rublowa” Tarkowskiego. Malarka umiera, aby w dalszej części mogły przemówić jej dzieła. I tu nie poskąpiono rzeczowego komentarza, kontekstu zaczerpniętego z biografii oraz dodano szereg odniesień do inspiracji twórczych. Przeważa zmyślne połączenie opisu kilkudziesięciu obrazów, przetykane myślami z dzienników malarki.
Biografia Pauli Modersohn-Becker, niemieckiej malarki żyjącej w latach 1876-1907, sprawia wrażenie niedokończonej kompozycji. Autorka stawia na „niepełność” od samego początku, podkreślając przeczucie malarki, że przyjdzie jej młodo odejść. Ale czy nie wyrosła tym, co najsilniej oddała w swoich pracach? Dominujące kolory ziemiste, śmiałe kontrasty, ręce jak łyżki, nosy jak...
więcej Pokaż mimo to