Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

W celu sprawnego i szybkiego działania serwisu, zapewnienia wygody podczas jego przeglądania, dostosowywania funkcjonalności do indywidualnych potrzeb użytkowników, a także w celach statystycznych oraz reklamowych, używamy informacji zapisanych za pomocą cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

Nieznane arcydzieło

Tłumaczenie: Julian Rogoziński
Seria: Nowy Kanon
Wydawnictwo: W.A.B.
6,58 (86 ocen i 9 opinii) Zobacz oceny
10
3
9
4
8
10
7
30
6
24
5
9
4
4
3
1
2
1
1
0
szczegółowe informacje
tytuł oryginału
Chef-d'œuvre inconnu. Gambara
data wydania
ISBN
9788374146654
liczba stron
137
słowa kluczowe
literatura francuska
kategoria
Literatura piękna
język
polski

W tomie Nieznane arcydzieło znalazły się dwa opowiadania z Komedii ludzkiej. Bohaterem pierwszego jest malarz Frenhofer (Nieznane arcydzieło), drugiego – kompozytor Gambara (Gambara). Obaj odwracają się od tętniącego życiem świata, by poświęcić się swojemu powołaniu. To, co tworzą, trzymają w ukryciu. Dopóki tylko o tym mówią, oczekuje się arcydzieła. Gdy wreszcie można je poznać, nie da się...

W tomie Nieznane arcydzieło znalazły się dwa opowiadania z Komedii ludzkiej. Bohaterem pierwszego jest malarz Frenhofer (Nieznane arcydzieło), drugiego – kompozytor Gambara (Gambara). Obaj odwracają się od tętniącego życiem świata, by poświęcić się swojemu powołaniu. To, co tworzą, trzymają w ukryciu. Dopóki tylko o tym mówią, oczekuje się arcydzieła. Gdy wreszcie można je poznać, nie da się go zrozumieć. Wizja i rzeczywistość okazują się nieprzystawalne. Artysta jawi się jako niedościgniony geniusz lub żałosny szaleniec. Albo i jedno, i drugie. Opowiadając o obu twórcach, Balzac snuje głębokie rozważania o naturze sztuki i pokazuje, jak wysoką cenę płaci się za dążenie do ideału. Ale być może właśnie te poszukiwania nadają ludzkiemu życiu najgłębszy sens.

 

źródło opisu: W.A.B, 2009

źródło okładki: http://wab.com.pl/?ECProduct=829

pokaż więcej

Brak materiałów.
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Dodaj dyskusję
Dyskusje o książce
Sortuj opinie wg
Opinie czytelników (244)
 Pokaż tylko oceny z treścią
książek: 217
Magdalena | 2015-06-27
Na półkach: Przeczytane, Posiadam
Przeczytana: 27 czerwca 2015
książek: 945
Patrycja | 2014-09-25
Przeczytana: 30 sierpnia 2014

Ta niepozorna książeczka pióra Balzaca skrywa w sobie dwa opowiadania, które łączy wspólny temat – artysta tworzący swe dobrze zapowiadające się dzieło, które zostaje niezrozumiałe przez odbiorców. Przyznam szczerze, że dużo bardziej spodobało mi się krótsze (tytułowe) opowiadanie o starym malarzu, który przemawia niczym mędrzec do swoich aspirujących „kolegów po fachu”.
Drugie opowiadanie („Gambara”) o kompozytorze podobało mi się mniej, być może wynikało to z wielu odwołań do muzyki, która nie leży w kręgu moich zainteresowań. O ile „Gambarę” można sobie odpuścić, tak „Nieznane arcydzieło” warto przeczytać, choćby ze względu na małą objętość (niewiele ponad trzydzieści stron) i autora.

książek: 376
Marquee | 2015-01-27
Na półkach: Przeczytane
Przeczytana: 12 grudnia 2014

Łapczywa chciwość uznania
Niedoceniony artysta- motyw jakże częsty i szeroko opracowany w tekstach kultury. Odnaleźć go można także w tekście H.Balzac'a Nieznane arcydzieło. Czytelnik ma okazję wejść w świat dwóch artystów- malarza Frenhofera i kompozytora Gambary. Autor zaprasza nas do tego świata poprzez niebanalny język, dzięki któremu problem niezrozumienia artysty i jego dążenia do zapisania się na kartach sztuki, stają się ponadczasowe. Tekst ten utwierdził mnie w przekonaniu, że klasyka nigdy się nie zestarzeje a jej uniwersalność treści jest niezwykła.

książek: 125
Erudyta | 2015-08-04
Przeczytana: 01 sierpnia 2015

Frenhofer, malarz niebywałego kunsztu, uczeń legendarnego mistrza płótna niderlandzkiego Mabuse, przybywa w odwiedziny do swego przyjaciela po fachu Franza Porbusa. Wraz za nim do pracowni przybył nieznany gość Mikołaj Poussin, także artysta, tyle że z różnicą wieku.

Poprzez to jedno jedyne spotkanie, stykają się, a jednocześnie konfrontują się trzy odmienne osobowości. Mikołaj, dobrze rokujący amator żądny nowych doświadczeń z płótnem i farbami, za to druga strona medalu, czyli Franz, prezentuje się w pełnej szacie wiedzy, jak i obycia wśród sztuki. Ostatnie stadium malarskiej piramidy można przyznać, własnie tej najbardziej tajemniczej postaci z balzakowskiego opowiadania, czyli Frenhoferowi, posiadłemu niewyobrażalny pogląd na temat sztuki.

Po rozważaniu na temat obrazu Porbusa pt. Maria Egipcjanka i wypowiedzeniu rzetelnych uwag udzielonych mu przez mistrza, artyści udali się do tawerny spożyć posiłek i pogawędzić na temat wspólnych zainteresowań. Następnie po odbyciu...

książek: 1768

Dałabym więcej choćby za piękny język i ciekawe spojrzenie na motyw bycia artystą i tworzenie sztuki, ale... o ile przydługie monologi na temat malarstwa zdołałam przełknąć jako element kreacji postaci, o tyle rozwodzenie się na temat opery okazało się ponad moje siły...

książek: 270
HSztFot | 2015-07-29
Na półkach: Przeczytane

Wypowiem się tylko o pierwszym opowiadaniu. Nieznane arcydzieło nie jest czytadełkiem. Najtrafniejszy jest sam opis książki. To wyjątkowe opowiadanie o sztuce i tajemnicy, stereptypowym niezrozumieniu artysty. Rzeczywiście nie jest to film akcji, ale trochę w tym o możliwościach poznania. Co się stanie gdy całkowicie poznamy dzieło, jeśli wgl. jest możliwe całkowite poznanie?

książek: 109
Marcin Białasek | 2015-08-24
Na półkach: 2015, Przeczytane
Przeczytana: 21 sierpnia 2015

To nie jest łatwa lektura, jednak warto przez nią przebrnąć ze względu na świetnie zarysowany temat konfrontacji geniuszu i szaleństwa. Balzac znakomicie operuje terminologią malarską i muzyczną, oszczędnie portretując swoich bohaterów, przez co pozostawia duże pole do interpretacji.

książek: 219
Taratak | 2016-09-08
Na półkach: Przeczytane
Przeczytana: 07 września 2016

Wydanie z serii ,,Nowy kanon" wbrew tytułowi zawiera dwa opowiadania, które łączy temat szalonego artysty o poglądach odbiegających od kanonów. Tytułowe opowiadanie podobało mi się mniej, gdyż wykreowane postacie wydają mi się sztucznie nierealne i zbyt dosłowne. Oczekiwałem też bardziej skomplikowanej relacji między mistrzem a uczniami - ci drudzy są mało wyraziści i nie tworzą żadnej kontry dla mistrza. Najbardziej wartościowe jest dla mnie skłonienie do refleksji na temat zmian w kanonach sztuki i jej rozumienia.
Ciekawsze jest opowiadanie drugie - jest bardziej rozbudowane, a niezrozumianego artystę poznajemy po nieco tragikomicznej intrydze mającą stworzyć okazję do przygody miłosnej. Galeria budzących śmiech i zażenowanie postaci jest bardziej barwna niż w poprzednim opowiadaniu. Poznajemy szalonego muzyka, który nie zdobył uznania. Fantastycznie charskteryzują go wygłoszone przez niego wirtuozerskie stylowo opisy planowanej opery. Talent Balzaka do opisywania kompozycji...

książek: 376
Calineczka | 2013-09-19
Na półkach: Przeczytane
Przeczytana: wrzesień 2012

Czym jest sztuka? Kiedy geniusz oznacza szaleństwo? Fascynujące opowiadanie o sztuce i próbach uchwycenia ideału.

książek: 313
Pio | 2015-02-05
Na półkach: Posiadam, 2015, Przeczytane
Przeczytana: luty 2015

8/10

zobacz kolejne z 234 
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading
Cytaty z książki
lista cytatów dodaj cytat
Inne książki autora
więcej książek tego autora
Powiązane treści
Pablo Picasso i ilustracje do opowiadania Balzaka

Pablo Picasso bardzo rzadko malował na zlecenie. Wyjątkiem były ilustracje do dzieł literackich, których wykonał całkiem sporo. Picasso zresztą sam pisał, literatura go pociągała i wolał towarzystwo pisarzy i poetów od towarzystwa malarzy i rzeźbiarzy.


więcej
więcej powiązanych treści
zgłoś błąd zgłoś błąd