Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

W celu sprawnego i szybkiego działania serwisu, zapewnienia wygody podczas jego przeglądania, dostosowywania funkcjonalności do indywidualnych potrzeb użytkowników, a także w celach statystycznych oraz reklamowych, używamy informacji zapisanych za pomocą cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
7,38 (411 ocen i 50 opinii) Zobacz oceny
10
31
9
77
8
85
7
118
6
55
5
28
4
7
3
8
2
0
1
2
szczegółowe informacje
tytuł oryginału
Clara y la penumbra
data wydania
ISBN
9788374957489
liczba stron
592
słowa kluczowe
malarstwo, sztuka, thriller
kategoria
Literatura piękna
język
polski

Rok 2006. Artystycznym rynkiem rządzi kierunek zwany hiperdramatyzmem, w którym ludzie stają się dziełami sztuki. Żywe płótna można kupić, postawić w galerii lub we własnym salonie, sprzedać, wywieźć do innego kraju, poćwiartować i porzucić w Lasku Wiedeńskim... Właśnie tam zostaje odnaleziona martwa, czternastoletnia modelka, a zarazem zniszczony obraz Defloracja, autorstwa Bruno Van Tyscha....

Rok 2006. Artystycznym rynkiem rządzi kierunek zwany hiperdramatyzmem, w którym ludzie stają się dziełami sztuki. Żywe płótna można kupić, postawić w galerii lub we własnym salonie, sprzedać, wywieźć do innego kraju, poćwiartować i porzucić w Lasku Wiedeńskim... Właśnie tam zostaje odnaleziona martwa, czternastoletnia modelka, a zarazem zniszczony obraz Defloracja, autorstwa Bruno Van Tyscha. Rozpoczyna się podwójne śledztwo, prowadzone przez policję i towarzystwo ubezpieczeń dzieł sztuki. Intrygujący thriller o silnym ładunku erotycznym zagłębia się w półmrok natury ludzkiej, docierając do pozornie nieprzekraczalnych granic. To również metafora społeczeństwa, w którym życie i godność tanieją, gdy do głosu dochodzą pieniądze lub sława.

 

pokaż więcej

Brak materiałów.
książek: 543
Wicca | 2013-10-01
Przeczytana: 01 października 2013

Świat artystów zawsze wydawał mi się osnuty pewnego rodzaju tajemniczością, dlatego też od zawsze mnie pociągał, fascynował, intrygował. Kiedy moje spojrzenie przykuła wymowna okładka powieści pt KLARA I PÓŁMROK, poczułam, że muszę zgłębić jej zawartość.
Tak też się stało i dlatego teraz po zakończeniu książki siedzę sluchając tykania zegara i rozmyślam nad tym czy jestem w pełni przelać na ekran monitora paletę odczuć jakie towarzyszyły mi przez te wszystkie 586 stron. Czasem była to złość, czasem irytacja a innym razem przerażenie. Uczucie strachu towarzyszy mi do teraz, nie dając za wygraną i zmusza mnie do rozmyślania nad naturą ludzką i obrazem społeczeństwa w którym, życie i godność tanieją, gdy w grę wchodzą pieniądze lub sława. Jak wiemy jest to temat aktualny i nie sposób o nim nie pisać/mówić, zwłaszcza, że Somoza przedstawia wszystko w tak sugestywny sposób, iż niełatwo oderwać się od powieści przed finałem.

Akcja książki toczy się w 2006 roku, w rzeczywistości w której na salonach i w galeriach króluje hiperdramatyzm – sztuka tworzona przez człowieka i z człowieka – modele stają się żywymi płótnami, na których artyści ( lepsi lub gorsi) malują swoje obrazy; pokrywają ich warstwą farby olejnej, uprzednio je naciągając i poddając gruntowaniu ich skórę, wszelkie jamy, jakie posiadają, a także narządy wewnętrzne, łącznie z oczami. Modele w pełni kontrolują za pomocą farmaceutyków wszelkie czynności życiowe jak np uczucie głodu. Przestają być ludźmi i sami o sobie myślą, jak o dziełach sztuki, płótnach. Niektóre z obrazów biorą udział w art-szokach lub aktach splamionych które obfitują w seks i przemoc. Są one wprawdzie nielegalne, ale coraz bardziej popularne. W czasie trwania art-szoków płótno może ulec uszkodzeniu, a nawet zniszczeniu. Oprócz umalowanych i ustawionych według skrupulatnych wytycznych obrazów, sztuce HD nie są obce przedmioty użytkowe - młodzi ludzie służący swoim właścicielom jako fotele, stoliki, lampy, zasłony…

To tylko ogólny zarys fabuły, książka ta niesie ze sobą bardzo głębokie przemyślenia, ponieważ nie jest ona jedynie o sztuce, o tym, do czego prowadzą eksperymenty w sztuce nowoczesnej. Jak możemy zauważyć, to książka o naturze człowieczeństwa, o tym, jak jesteśmy różni, jak różnie rozumiemy "humanizm" i jak łatwo poddajemy się - w dobrej wierze nierzadko - wpływom opinii tych, których uznajemy za ekspertów, za lepiej zorientowanych od nas samych, za mądrzejszych, bystrzejszych, odnoszących większe sukcesy. A podział na lepszych i gorszych, zawsze obecny w ludzkiej świadomości, to źródło naszych kompleksów.

Somoza z wykształcenia psychiatra, uderzył właśnie w tę strunę: w kompleksy, urazy z dzieciństwa, wpływ poczucia niedowartościowania na nasze wybory, decyzje i czyny. Na rolę naszej samooceny w kształtowaniu własnego życia i wpływaniu, choćby przez działalność zawodową, na losy innych.

Wielokrotnie podczas czytania, zamykałam powieść i oddawałam się refleksjom. Raz po raz zadawałam sobie pytanie - czy mogłabym poświęcić swoje życie osobiste dla bycia zawodowym "płótnem". We większości przypadków była to odpowiedź negatywna, ale jak wiadomo, życie pisze różne scenariusze i tak naprawdę nigdy nie wiadomo, co nas spotka i jakie drastyczne decyzje będziemy musieli podjąć, nawet jeżeli będą one uwłaczały naszej godności....

Książka zecydowanie warta polecenia!

Pokaż wszystkie opinie o tej książce
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading

Opinie czytelników


O książce:
222 łatwe przepisy kuchni włoskiej

Jak sama nazwa wskazuje książka ta zawiera 222 łatwe przepisy kuchni włoskiej. Krótka pisząc jej zaletami są: -ilość i różnorodność przepisów, -fakt ż...

zgłoś błąd zgłoś błąd