Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

W celu sprawnego i szybkiego działania serwisu, zapewnienia wygody podczas jego przeglądania, dostosowywania funkcjonalności do indywidualnych potrzeb użytkowników, a także w celach statystycznych oraz reklamowych, używamy informacji zapisanych za pomocą cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

Perfumy

Wydawnictwo: Impuls
6,58 (12 ocen i 3 opinie) Zobacz oceny
10
1
9
1
8
0
7
4
6
3
5
2
4
1
3
0
2
0
1
0
szczegółowe informacje
data wydania
ISBN
9788378502920
liczba stron
298
słowa kluczowe
perfumy, zapachy, doświadczenia
język
polski

Zapach jest elementem doświadczenia prawie wszystkich ludzi. Proces uspołecznienia, któremu człowiek podlega jest również procesem socjalizacji zapachowej. Coraz więcej badań naukowych przemawia za faktem, że zapachy wpływają na ludzkie myślenie i zachowanie. Wiele jest też przykładów ukazujących jak ważnym nośnikiem społecznych informacji jest zapach. Można śmiało powiedzieć, że woń wpisana...

Zapach jest elementem doświadczenia prawie wszystkich ludzi. Proces uspołecznienia, któremu człowiek podlega jest również procesem socjalizacji zapachowej. Coraz więcej badań naukowych przemawia za faktem, że zapachy wpływają na ludzkie myślenie i zachowanie. Wiele jest też przykładów ukazujących jak ważnym nośnikiem społecznych informacji jest zapach. Można śmiało powiedzieć, że woń wpisana jest we współczesne zjawiska społeczne, jak i, co oczywiste, w życie poszczególnych jednostek.

Mimo, że współczesna socjologia jest w coraz większym stopniu dyscypliną wielowymiarową, niewiele jest w niej badań nad zmysłowymi aspektami życia społecznego. Lukę tę stara się wypełnić ta książka. Składają się na nią dwie podstawowe części: pierwsza poświęcona jest zapachowi i jego społecznym aspektom, druga – perfumom.

W części pierwszej omówione zostały takie zagadnienia jak: fizjologia zmysłów człowieka, wpływ woni na zachowania ludzi, funkcjonowanie zapachu w przestrzeni społecznej, indywidualne i społeczne funkcje zapachu, a także miejsce doznań zmysłowych w nauce i kulturze.

Część druga książki poświęcona jest perfumom. Ukazuję ich obecność w różnych obszarach życia kulturowo-społecznego, a w szczególności w muzyce, literaturze, historii i mitologii, sztukach plastycznych, przestrzeni miejskiej, polityce, religii i sztuce kulinarnej. Przyjmując perspektywę historyczną dokonuję analizy wzornictwa flakonów perfumeryjnych i nazw perfum. Omawiam też komponowanie pachnideł jak i jego silne powiązanie z kulturowo-ekonomicznymi procesami. Przestawiam wybrane aspekty promocji pachnideł, regulacji prawnej, analizę wonnych kompozycji w kontekście kultury indywidualizmu, jak i prezentuję perfumeryjne upodobania w różnych krajach świata. Najobszerniejszą część, poświęconą społeczno-kulturowej historii pachnideł poświęcam przedstawieniu i uzasadnienie historycznych przemian konwencji zapachowych, zachodzących pod wpływem zmian w kulturze i społeczeństwach różnych epok, ale i różnych szerokości geograficznych. Część ta nie tylko ukazuje kierunki owych przemian, ale też przedstawia ich społeczno- obyczajowo-kulturowe tło.

Sensoryczne aspekty życia codziennego i codziennych praktyk, obecność pachnideł w otaczającym nas świecie jednoznacznie wskazują, że historia rozwoju sztuki perfumeryjnej jest swoistą historią tradycji i obyczajów człowieka, a rola pachnideł wykracza poza walory doceniane jedynie zmysłem powonienia.

Książkę rozpoczynają rozważania nad rolą zmysłu powonienia w życiu człowieka, a kończą spostrzeżenia dotyczące znaczenia pachnideł w życiu jednostek, grup społecznych i w kulturze. Tym samym uświadamiają, że niewielki szklany flakon wypełniony płynem to nie tylko buteleczka perfum, ale też ważny element kultury.

 

źródło opisu: http://impulsoficyna.com.pl

źródło okładki: http://impulsoficyna.com.pl

pokaż więcej

Brak materiałów.
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Oficjalna recenzja
swita77 książek: 276

Socjologia zmysłów

Miejsce perfum jest nie tylko na półce w drogerii czy toaletce, ale stało się również przedmiotem dociekliwych badań naukowych. Monografią o perfumach Beata Hoffmann udowadnia, że naukowe podejście do zapachu nie wyklucza pasjonującej lektury, którą czyta się z niesłabnącym zainteresowaniem. Nie jest to album z kolorowymi zdjęciami, a perfumy i wody toaletowe nie zostały sprowadzone do roli li tylko pachnideł, ale zaprezentowane zostały w szerokim kontekście uwarunkowań kulturowo-społecznych. W poszukiwaniu zapachów czytelnik razem z autorką eksploruje takie dziedziny sztuki jak muzyka czy literatura, a nawet polityka i religia.

Książka składa się z dwóch części. Pierwsza dotyczy zmysłu powonienia, jego funkcjonowania (a wbrew pozorom jest to proces złożony) oraz zapachu. W drugiej autorka umieściła szczegółowo omówione zagadnienia związane ze sztuką perfumeryjną. Czytelnik dowie się między innymi kto lub co determinuje nasze zapachowe wybory, pozna etymologię nazw perfum, a także prześledzi proces powstawania flakonu, stanowiącego często małe dzieło sztuki. Pozna też niektóre tajniki skomplikowanej pracy perfumiarza, dowie się gdzie szukają inspiracji kreatorzy mody oraz ich „nosy”, a także co może decydować o zapachowej specyfice marek.

Autorka uświadamia nam, w jaki sposób można manipulować zapachem oraz jak wpływa on na zachowanie człowieka. Mówiąc o roli i znaczeniu zapachu w komunikacji społecznej nie można zapominać o modnym od pewnego czasu marketingu zapachowym....

Miejsce perfum jest nie tylko na półce w drogerii czy toaletce, ale stało się również przedmiotem dociekliwych badań naukowych. Monografią o perfumach Beata Hoffmann udowadnia, że naukowe podejście do zapachu nie wyklucza pasjonującej lektury, którą czyta się z niesłabnącym zainteresowaniem. Nie jest to album z kolorowymi zdjęciami, a perfumy i wody toaletowe nie zostały sprowadzone do roli li tylko pachnideł, ale zaprezentowane zostały w szerokim kontekście uwarunkowań kulturowo-społecznych. W poszukiwaniu zapachów czytelnik razem z autorką eksploruje takie dziedziny sztuki jak muzyka czy literatura, a nawet polityka i religia.

Książka składa się z dwóch części. Pierwsza dotyczy zmysłu powonienia, jego funkcjonowania (a wbrew pozorom jest to proces złożony) oraz zapachu. W drugiej autorka umieściła szczegółowo omówione zagadnienia związane ze sztuką perfumeryjną. Czytelnik dowie się między innymi kto lub co determinuje nasze zapachowe wybory, pozna etymologię nazw perfum, a także prześledzi proces powstawania flakonu, stanowiącego często małe dzieło sztuki. Pozna też niektóre tajniki skomplikowanej pracy perfumiarza, dowie się gdzie szukają inspiracji kreatorzy mody oraz ich „nosy”, a także co może decydować o zapachowej specyfice marek.

Autorka uświadamia nam, w jaki sposób można manipulować zapachem oraz jak wpływa on na zachowanie człowieka. Mówiąc o roli i znaczeniu zapachu w komunikacji społecznej nie można zapominać o modnym od pewnego czasu marketingu zapachowym. Pozwala on na sterowanie zachowaniem konsumentów, którzy często nie zdają sobie sprawy z tego, że właśnie ulegli manipulacji. Być może też niektórym poznanie mechanizmów rządzących rynkiem pozwoli uniknąć pułapek zastawianych przez producentów.

Sam zapach również ma wpływ na wiele dziedzin życia i fakt ten również jest jednym z wątków monografii. To nie tylko przyjemna woń (lub nie), ale przede wszystkim nośnik informacji i komunikatów. Tym samym odgrywa on dużą rolę w komunikacji społecznej, a zwłaszcza niewerbalnej. A to nie jedyne funkcje, jakie pełnią i pełniły rozmaite zapachy. Warto razem z autorką prześledzić ich znaczenie w dziejach ludzkości, począwszy od starożytności aż po czasy współczesne.

Ogromną zaletą tej monografii są bogate przypisy i objaśnienia autorki, które zwłaszcza laikom pozwolą na swobodne poruszanie się w bogatym świecie zapachów. Muszę przyznać, że niektóre informacje i ciekawostki mogą zaskoczyć nawet osoby obeznane z tematem. Hoffman wskazuje również na niezwykłe bogactwo i złożoność woni, a także ograniczenia językowe stojące na przeszkodzie ku pełnemu ich opisaniu.

Co szczególnie istotne, tematyka monografii nie koncentruje się wokół jednego zagadnienia czyli perfum jako takich, ale prezentuje również zjawiska i dziedziny (zdawałoby się odległe) z nimi związane. Książka zainteresuje nie tylko tych, którzy podchodzą do olfaktorycznych doznań z akademickim zacięciem, ale także przeciętnych wielbicieli pięknych zapachów. Oczywiście monografia, choć drobiazgowa, nie wyczerpuje zagadnienia. Beata Hoffmann planuje kolejną publikację. Tym razem będzie w niej omawiać znaczenie zapachu w kulturze. Zapowiada się następna pasjonująca lektura!

Magdalena Świtała

pokaż więcej

Dodaj dyskusję
Dyskusje o książce
    Obecnie jeszcze nie ma dyskusji powiązanych z tą książką.
Sortuj opinie wg
Opinie czytelników (67)
 Pokaż tylko oceny z treścią
książek: 698
Na półkach: Przeczytane

W literaturze naukowej z zakresu nauk społecznych zadziwiająco mało uwagi poświęca się problematyce zapachu, jego funkcjom w codziennym i nie tylko codziennym życiu. Jeśli porównać to z ogromną liczbą prac poświęconych kontekstom społecznym twórczości plastycznej i muzycznej, roli kulturowej utworów powstających w tych dziedzinach w ciągu wielu wieków, praktycznemu zastosowaniu technik audiowizualnych, to widać ogromne i nieuzasadnione zaniedbanie w zakresie analiz społecznego znaczenia węchu, roli doświadczeń zmysłowych, funkcji, jakie pełnił zapach w życiu jednostek, grup społecznych i dużych zbiorowości ludzkich.
Podejmując w swej pracy problematykę perfum jako zapachu pozytywnie odbieranego i cenionego przez ludzi, Autorka otwiera nie tyle nową, ile mało uczęszczaną, mocno zaniedbaną ścieżkę badań socjologicznych.
Z recenzji prof. dra hab. Mirosława J. Szymańskiego


Książka Beaty Hoffmann stanowi szeroko zakrojone studium na temat perfum. Rozważania Autorki wykraczają daleko...

książek: 681
Stanzzi | 2015-07-04
Na półkach: Przeczytane, Posiadam, 2015

Literatura popularnonaukowa w pełnej krasie. Z jednej strony dobrze, że ktoś wreszcie wziął się poważnie za niezgłębioną i szeroką tematykę, jaką są perfumy i wszystkie zjawiska socjologiczne z nimi związane, z drugiej wydaje mi się, że zapachy to temat na tyle wdzięczny, że warto byłoby go poruszyć w sposób nie tak oficjalny i... suchy, jak czyni to autorka.

Beata Hoffman objaśnia znaczenie węchu w życiu człowieka, prezentuje sinusoidę trendów olfaktorycznych od najdawniejszych czasów po współczesność, analizuje wygląd flakonów i nazwy nadawane kompozycjom zapachowym. Większość informacji powtarza się niestety w każdym rozdziale, co sprawia, że w połowie książka staje się naprawdę nudna i przewidywalna.

Pozycja obowiązkowa jedynie dla perfumeryjnego świra (czyli dla mnie), zwykły użytkownik czy fan konkretnej marki zostanie przytłoczony nadmiarem wiadomości kompletnie nieinteresujących dla przeciętnego konsumenta. Szkoda, że forma sprawiła, że nie za bardzo wciągnęłam się i ja,...

książek: 41
Rudowlosa007 | 2017-02-26
Na półkach: Przeczytane
Przeczytana: 26 lutego 2017

Spodziewałam się troszkę innego ujęcia. Pozytywnie zaskoczył mnie przekrój przez epoki, upodobania w poszczególnych krajach oraz marketing.

książek: 167
Łukasz | 2016-10-22
Na półkach: Przeczytane, Posiadam
książek: 24
whatspure | 2016-08-23
Na półkach: Przeczytane, Ulubione, Posiadam
Przeczytana: 05 lutego 2016
książek: 244
chyzwar | 2016-07-18
Na półkach: Przeczytane
książek: 233
ludmoore | 2015-12-14
Na półkach: Przeczytane
książek: 1002
Maria | 2015-12-04
Na półkach: Przeczytane
książek: 71
kuskus | 2015-11-30
Na półkach: Przeczytane, Posiadam, Studia
Przeczytana: 14 lutego 2016
książek: 0
| 2015-05-25
Na półkach: Przeczytane
zobacz kolejne z 57 
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading
Cytaty z książki
Inne książki autora
więcej książek tego autora
zgłoś błąd zgłoś błąd