Perfumy
- Kategoria:
- popularnonaukowa
- Wydawnictwo:
- Oficyna Wydawnicza Impuls
- Data wydania:
- 2013-05-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2013-05-01
- Liczba stron:
- 298
- Czas czytania
- 4 godz. 58 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788378502920
- Tagi:
- perfumy zapachy doświadczenia
Zapach jest elementem doświadczenia prawie wszystkich ludzi. Proces uspołecznienia, któremu człowiek podlega jest również procesem socjalizacji zapachowej. Coraz więcej badań naukowych przemawia za faktem, że zapachy wpływają na ludzkie myślenie i zachowanie. Wiele jest też przykładów ukazujących jak ważnym nośnikiem społecznych informacji jest zapach. Można śmiało powiedzieć, że woń wpisana jest we współczesne zjawiska społeczne, jak i, co oczywiste, w życie poszczególnych jednostek.
Mimo, że współczesna socjologia jest w coraz większym stopniu dyscypliną wielowymiarową, niewiele jest w niej badań nad zmysłowymi aspektami życia społecznego. Lukę tę stara się wypełnić ta książka. Składają się na nią dwie podstawowe części: pierwsza poświęcona jest zapachowi i jego społecznym aspektom, druga – perfumom.
W części pierwszej omówione zostały takie zagadnienia jak: fizjologia zmysłów człowieka, wpływ woni na zachowania ludzi, funkcjonowanie zapachu w przestrzeni społecznej, indywidualne i społeczne funkcje zapachu, a także miejsce doznań zmysłowych w nauce i kulturze.
Część druga książki poświęcona jest perfumom. Ukazuję ich obecność w różnych obszarach życia kulturowo-społecznego, a w szczególności w muzyce, literaturze, historii i mitologii, sztukach plastycznych, przestrzeni miejskiej, polityce, religii i sztuce kulinarnej. Przyjmując perspektywę historyczną dokonuję analizy wzornictwa flakonów perfumeryjnych i nazw perfum. Omawiam też komponowanie pachnideł jak i jego silne powiązanie z kulturowo-ekonomicznymi procesami. Przestawiam wybrane aspekty promocji pachnideł, regulacji prawnej, analizę wonnych kompozycji w kontekście kultury indywidualizmu, jak i prezentuję perfumeryjne upodobania w różnych krajach świata. Najobszerniejszą część, poświęconą społeczno-kulturowej historii pachnideł poświęcam przedstawieniu i uzasadnienie historycznych przemian konwencji zapachowych, zachodzących pod wpływem zmian w kulturze i społeczeństwach różnych epok, ale i różnych szerokości geograficznych. Część ta nie tylko ukazuje kierunki owych przemian, ale też przedstawia ich społeczno- obyczajowo-kulturowe tło.
Sensoryczne aspekty życia codziennego i codziennych praktyk, obecność pachnideł w otaczającym nas świecie jednoznacznie wskazują, że historia rozwoju sztuki perfumeryjnej jest swoistą historią tradycji i obyczajów człowieka, a rola pachnideł wykracza poza walory doceniane jedynie zmysłem powonienia.
Książkę rozpoczynają rozważania nad rolą zmysłu powonienia w życiu człowieka, a kończą spostrzeżenia dotyczące znaczenia pachnideł w życiu jednostek, grup społecznych i w kulturze. Tym samym uświadamiają, że niewielki szklany flakon wypełniony płynem to nie tylko buteleczka perfum, ale też ważny element kultury.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oficjalne recenzje
Socjologia zmysłów
Miejsce perfum jest nie tylko na półce w drogerii czy toaletce, ale stało się również przedmiotem dociekliwych badań naukowych. Monografią o perfumach Beata Hoffmann udowadnia, że naukowe podejście do zapachu nie wyklucza pasjonującej lektury, którą czyta się z niesłabnącym zainteresowaniem. Nie jest to album z kolorowymi zdjęciami, a perfumy i wody toaletowe nie zostały sprowadzone do roli li tylko pachnideł, ale zaprezentowane zostały w szerokim kontekście uwarunkowań kulturowo-społecznych. W poszukiwaniu zapachów czytelnik razem z autorką eksploruje takie dziedziny sztuki jak muzyka czy literatura, a nawet polityka i religia.
Książka składa się z dwóch części. Pierwsza dotyczy zmysłu powonienia, jego funkcjonowania (a wbrew pozorom jest to proces złożony) oraz zapachu. W drugiej autorka umieściła szczegółowo omówione zagadnienia związane ze sztuką perfumeryjną. Czytelnik dowie się między innymi kto lub co determinuje nasze zapachowe wybory, pozna etymologię nazw perfum, a także prześledzi proces powstawania flakonu, stanowiącego często małe dzieło sztuki. Pozna też niektóre tajniki skomplikowanej pracy perfumiarza, dowie się gdzie szukają inspiracji kreatorzy mody oraz ich „nosy”, a także co może decydować o zapachowej specyfice marek.
Autorka uświadamia nam, w jaki sposób można manipulować zapachem oraz jak wpływa on na zachowanie człowieka. Mówiąc o roli i znaczeniu zapachu w komunikacji społecznej nie można zapominać o modnym od pewnego czasu marketingu zapachowym. Pozwala on na sterowanie zachowaniem konsumentów, którzy często nie zdają sobie sprawy z tego, że właśnie ulegli manipulacji. Być może też niektórym poznanie mechanizmów rządzących rynkiem pozwoli uniknąć pułapek zastawianych przez producentów.
Sam zapach również ma wpływ na wiele dziedzin życia i fakt ten również jest jednym z wątków monografii. To nie tylko przyjemna woń (lub nie),ale przede wszystkim nośnik informacji i komunikatów. Tym samym odgrywa on dużą rolę w komunikacji społecznej, a zwłaszcza niewerbalnej. A to nie jedyne funkcje, jakie pełnią i pełniły rozmaite zapachy. Warto razem z autorką prześledzić ich znaczenie w dziejach ludzkości, począwszy od starożytności aż po czasy współczesne.
Ogromną zaletą tej monografii są bogate przypisy i objaśnienia autorki, które zwłaszcza laikom pozwolą na swobodne poruszanie się w bogatym świecie zapachów. Muszę przyznać, że niektóre informacje i ciekawostki mogą zaskoczyć nawet osoby obeznane z tematem. Hoffman wskazuje również na niezwykłe bogactwo i złożoność woni, a także ograniczenia językowe stojące na przeszkodzie ku pełnemu ich opisaniu.
Co szczególnie istotne, tematyka monografii nie koncentruje się wokół jednego zagadnienia czyli perfum jako takich, ale prezentuje również zjawiska i dziedziny (zdawałoby się odległe) z nimi związane. Książka zainteresuje nie tylko tych, którzy podchodzą do olfaktorycznych doznań z akademickim zacięciem, ale także przeciętnych wielbicieli pięknych zapachów. Oczywiście monografia, choć drobiazgowa, nie wyczerpuje zagadnienia. Beata Hoffmann planuje kolejną publikację. Tym razem będzie w niej omawiać znaczenie zapachu w kulturze. Zapowiada się następna pasjonująca lektura!
Magdalena Świtała
Książka na półkach
- 75
- 34
- 13
- 4
- 2
- 2
- 2
- 2
- 1
- 1
OPINIE i DYSKUSJE
Perfumy. Uwarunkowania kulturowo-społeczne B. Hoffmann (2013). W książce znajdziemy dużo informacji o zmysłach, o tym jaki wpływ ma zapach na nasze życie, nie tylko jako jednostki ale ogólnie społeczeństwa. Jest część poświęcona sprawom technicznych czyli co to woda toaletowa, perfumowana itd. Wspomniano w niej również o kreatorach najbardziej znanych perfum. Ponad to autorka pokusiła się o przedstawienie roli perfum w życiu kulturalnym tj. film, muzyka, literatura. Dowiemy się również o tym jak powstają nazwy perfum, flakony w oparciu o ówcześnie panujące trendy. W tej monografii można przeczytać o tym jakich wonności używano na przestrzeni wieków czyli od starożytności po czasy współczesne. Najbardziej moja uwagę zwróciły czasu obecne z tzw.geolokalizacją. i tak np.kobieta brytyjska ceni sobie naturalność stąd pachnidła dla Brytyjek są delikatne, kwiatowe, pudrowe, szyprowe. Z kolei Włoszki wybierają świeże kompozycje owocowe i kwiatowe . Hiszpanki natomiast, ziołowe czy korzenne. Jest to jedyna też książka wydana w języku polskim, w której zwrócono uwagę na perfumy niszowe, które.nadal są mi odległym światem. Jeśli macie okazję, to namawiam do kupna. Z początku miałam wrażenie, że to jedna wielka cytacja bo dużo autorka cytuję innych autorów. Niemniej jednak warto się wysilić i ją zdobyć.
Perfumy. Uwarunkowania kulturowo-społeczne B. Hoffmann (2013). W książce znajdziemy dużo informacji o zmysłach, o tym jaki wpływ ma zapach na nasze życie, nie tylko jako jednostki ale ogólnie społeczeństwa. Jest część poświęcona sprawom technicznych czyli co to woda toaletowa, perfumowana itd. Wspomniano w niej również o kreatorach najbardziej znanych perfum. Ponad to...
więcej Pokaż mimo toLiteratura popularnonaukowa w pełnej krasie. Z jednej strony dobrze, że ktoś wreszcie wziął się poważnie za niezgłębioną i szeroką tematykę, jaką są perfumy i wszystkie zjawiska socjologiczne z nimi związane, z drugiej wydaje mi się, że zapachy to temat na tyle wdzięczny, że warto byłoby go poruszyć w sposób nie tak oficjalny i... suchy, jak czyni to autorka.
Beata Hoffman objaśnia znaczenie węchu w życiu człowieka, prezentuje sinusoidę trendów olfaktorycznych od najdawniejszych czasów po współczesność, analizuje wygląd flakonów i nazwy nadawane kompozycjom zapachowym. Większość informacji powtarza się niestety w każdym rozdziale, co sprawia, że w połowie książka staje się naprawdę nudna i przewidywalna.
Pozycja obowiązkowa jedynie dla perfumeryjnego świra (czyli dla mnie),zwykły użytkownik czy fan konkretnej marki zostanie przytłoczony nadmiarem wiadomości kompletnie nieinteresujących dla przeciętnego konsumenta. Szkoda, że forma sprawiła, że nie za bardzo wciągnęłam się i ja, prawdziwy perfumoholik.
Literatura popularnonaukowa w pełnej krasie. Z jednej strony dobrze, że ktoś wreszcie wziął się poważnie za niezgłębioną i szeroką tematykę, jaką są perfumy i wszystkie zjawiska socjologiczne z nimi związane, z drugiej wydaje mi się, że zapachy to temat na tyle wdzięczny, że warto byłoby go poruszyć w sposób nie tak oficjalny i... suchy, jak czyni to autorka.
więcej Pokaż mimo toBeata Hoffman...
W literaturze naukowej z zakresu nauk społecznych zadziwiająco mało uwagi poświęca się problematyce zapachu, jego funkcjom w codziennym i nie tylko codziennym życiu. Jeśli porównać to z ogromną liczbą prac poświęconych kontekstom społecznym twórczości plastycznej i muzycznej, roli kulturowej utworów powstających w tych dziedzinach w ciągu wielu wieków, praktycznemu zastosowaniu technik audiowizualnych, to widać ogromne i nieuzasadnione zaniedbanie w zakresie analiz społecznego znaczenia węchu, roli doświadczeń zmysłowych, funkcji, jakie pełnił zapach w życiu jednostek, grup społecznych i dużych zbiorowości ludzkich.
Podejmując w swej pracy problematykę perfum jako zapachu pozytywnie odbieranego i cenionego przez ludzi, Autorka otwiera nie tyle nową, ile mało uczęszczaną, mocno zaniedbaną ścieżkę badań socjologicznych.
Z recenzji prof. dra hab. Mirosława J. Szymańskiego
Książka Beaty Hoffmann stanowi szeroko zakrojone studium na temat perfum. Rozważania Autorki wykraczają daleko poza zwyczajowe ujmowanie pachnideł w kontekście środka kosmetycznego. Pokazuje ona liczne konteksty społeczne, kulturowe, historyczne czy antropologiczne, w jakich można mówić z jednej strony o substancjach zapachowych, a z drugiej – o roli zmysłu powonienia, który towarzyszył ludzkości od zarania dziejów, a w dzisiejszych czasach zdaje się nabierać coraz większego znaczenia.
Z recenzji prof. dr hab. Elżbiety Zakrzewskiej-Manterys
W literaturze naukowej z zakresu nauk społecznych zadziwiająco mało uwagi poświęca się problematyce zapachu, jego funkcjom w codziennym i nie tylko codziennym życiu. Jeśli porównać to z ogromną liczbą prac poświęconych kontekstom społecznym twórczości plastycznej i muzycznej, roli kulturowej utworów powstających w tych dziedzinach w ciągu wielu wieków, praktycznemu...
więcej Pokaż mimo toSpodziewałam się troszkę innego ujęcia. Pozytywnie zaskoczył mnie przekrój przez epoki, upodobania w poszczególnych krajach oraz marketing.
Spodziewałam się troszkę innego ujęcia. Pozytywnie zaskoczył mnie przekrój przez epoki, upodobania w poszczególnych krajach oraz marketing.
Pokaż mimo to