By dziecko było geniuszem
- Kategoria:
- popularnonaukowa
- Wydawnictwo:
- Oficyna Wydawnicza Impuls
- Data wydania:
- 2012-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2012-01-01
- Liczba stron:
- 504
- Czas czytania
- 8 godz. 24 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 978-83-7850-074-2
- Tagi:
- wychowanie edukacja dziecko
Pojawiające się do tej pory różnego rodzaju książki, podręczniki czy poradniki dotyczące rozwoju zdolności, talentu czy geniuszu człowieka miały – oczywiście nie wszystkie – jedną zasadniczą wadę: kurczowo trzymały się bądź to jednej dyscypliny wiedzy (najczęściej psychologii lub/i pedagogiki),bądź to zredukowanego obszaru problemów (rozwoju umysłowego, percepcyjnego, emocjonalnego, intuicyjnego). Przypominało to czasami podawanie przepisów w książce kucharskiej. Tyle że każdy, kto chociaż raz gotował lub piekł ad hoc, mając nawet bardzo dobry model działania, przekonał się, iż trudno być od razu kulinarnym geniuszem. Na ogół musiał stwierdzić, że albo nie ma określonych zdolności percepcyjnych, albo operacyjnych, albo brakuje mu pewnej wiedzy o produktach, narzędziach i technikach oraz ich właściwościach, albo, wreszcie, brakuje mu odpowiedniej motywacji do podejmowania tego rodzaju czynności. Okazuje się, iż stworzenie w miarę optymalnego podręcznika wymaga szerszego przygotowania z kilku, a nawet z bardzo wielu dyscyplin naukowych (nie mówiąc o subdyscyplinach) głębokiego wglądu w kulturę, a w zasadzie w to, co transkulturowe, jak również konkretnych obserwacji i doświadczeń w wielu różnych praktykach i dziedzinach życia.
Stąd niniejsza książka nie jest typowym poradnikiem odpowiadającym na praktyczne pytania typu „jak”, nie jest również typowym podręcznikiem historiozoficznym zbierającym wszystkie możliwe teorie i pytania typu „co”, a tym bardziej nie jest typowym dziełem zasad i reguł kanonicznych odpowiadających apodyktycznie na najważniejsze pytania typu „dlaczego”. Chociaż w jakiejś mierze stara się odpowiedzieć na nie wszystkie jednocześnie, jakby powiedział Erich Fromm, w metajęzyku logiki paradoksalnej, aby w każdym kroku rodzica, opiekuna, wychowawcy i nauczyciela ukazywać możliwie największą głębię i dynamikę rozwoju oraz strukturalną złożoność przeciwstawnych procesów edukacyjnych. Z jednej strony, ma prowadzić do ukazania najnowszych tendencji, strategii i technik stymulowania zdolności, a z drugiej – wzbudzić refleksję nad historią tego, co istotne w edukacji człowieka; z jednej strony, ma pokazać wielowątkową i wielowarstwową rolę edukowanych, a z drugiej – przedstawić bardzo złożoną i odpowiedzialną rolę edukujących w procesie współtworzenia osobowości dziecka na miarę jego talentu, a nawet geniuszu. Powinno to zainteresować nie tylko faktycznych rodziców i wychowawców, ale również potencjalnych rodziców i tych, którzy mogą i powinni z nimi współpracować: studentów pedagogiki, nauczycieli, opiekunów społecznych, urzędników, dziennikarzy czy polityków, w trudnym procesie optymalnego rozwijania i formowania każdej ludzkiej istoty...[...]
Niniejsza książka rozczaruje tego czytelnika, który oczekuje na podstawie atrakcyjnego jej tytułu gotowych (p)odpowiedzi, wskazówek czy metod, dzięki którym mógłby uczynić ze swojego dziecka geniusza. Autor sam o książce pisze tak: Z jednej strony ma ona prowadzić do ukazania najnowszych tendencji, strategii i technik stymulowania zdolności, a z drugiej strony ma wzbudzić refleksję nad historią tego, co istotne w edukacji człowieka, z jednej strony ma pokazać wielowątkową i wielowarstwową rolę edukowanych, z drugiej strony bardzo złożoną i odpowiedzialną rolę edukujących, w procesie współtworzenia osobowości dziecka na miarę jego talentu, a nawet geniuszu.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oficjalne recenzje
Tylko dla akademików
„By dziecko było geniuszem. Wprowadzenie do edukacji komplementarnej” Wiesława Andrukowicza jest książką naukową, której wydanie zostało sfinansowane przez Uniwersytet Szczeciński. Składa się z czterech części: „Odyseja ludzkiego geniuszu”, „Edukacyjne zadania i etapy rozwoju”, „Zdolności w ujęciu komplementarnym” i „Strategie rozwoju jako coincidentia oppositorum”. Autor pisze o umyśle ludzkim w kontekście filozofii, sposobach uczenia się oraz o etapach rozwoju ludzkiego, począwszy od zarodka. Obficie cytuje przy tym klasyków filozofii oraz wielu innych naukowców, którzy podejmowali ten temat przed nim.
Trudno mi krytykować lub chwalić tę książkę, ponieważ z całą pewnością nie jest ona przeznaczona dla tzw. zwykłych ludzi. Jest napisana w akademickim stylu, niezwykle hermetycznym i trudnym w odbiorze językiem i mimo ogromnej erudycji autora niewiele wnosi w życie czytelnika zainteresowanego tematem od strony praktycznej. Oto próbka jednego zdania: Edukacja komplementarna jest funkcją stosunku tego, co retrospektywne, i tego, co prospektywne, deskryptywne i transgresyjne, i nie dysponuje żadnym obiektywnym testem pozwalającym ostatecznie rozstrzygnąć, który element tej dynamicznej całości najbardziej pretenduje do posiadania prawdy (s. 490). Zaręczam, że wszystkie inne zdania w książce wyglądają podobnie.
Jest to zatem propozycja dla tych czytelników, którzy dokładnie wiedzą, że właśnie takie dzieło chcą przeczytać. „Niniejsza książka rozczaruje tego czytelnika, który oczekuje na podstawie atrakcyjnego jej tytułu gotowych (p)odpowiedzi, wskazówek czy metod, dzięki którym mógłby uczynić ze swojego dziecka geniusza.” - pisze wydawca. Przyznaję, czuję się rozczarowana. Być może brakuje mi inteligencji czy wykształcenia, by ją zrozumieć. Ale ostrzegam innych – to pozycja tylko dla akademików.
Anna Rycaj
Książka na półkach
- 15
- 5
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
OPINIE i DYSKUSJE
Wiesław Andrukowicz to autor takich pozycji, jak ,,By dziecko było geniuszem", czy ,,Chowanna (Myśli wybrane)".
Mężczyzna uważał, że każdy z wybitnych uczonych miał w sobie potencjał, który jednak nalezało odkryć. Wszystko zależało od warunków i środowiksa, w którym żyli. Mendelejew, gdyby żył w innym miesjcvu mógłby być wynalazcą czegoś innego. Każdy z nas może zostać geniuszem, wyróżniać się w jakiejś dziedzinie, tylko musimy to w sobie odkryć i uaktywnić...
Książka to ciekawa pozycja o tym, jak sprawić, by nasze dziecko było geniuszem. Język jest prosty, zrozumiały, książkę czyta się w miarę szybko i z przyjemnością. Poradnik zainteresował mnie od chwili, gdy tylko o nim usłyszałam. Nie żałuję,że go przeczytałam.
Pierwszy raz spotkałam się z twórczością tego autora, jednak nie jestem przekonana, czy chciałabym sięgnąć po inne jego pozycje. Być może z czasem to się zmieni.
Temat jest teraz jak najbardziej na czasie. Każdy rodzic chce, aby jego dziecko było najlepsze i najmądrzejsze. Myślę, że z biegiem lat to jeszcze bardziej się pogłębia. Pamiętajmy jednak, że nie możemy wymagać od dziecka, więcej niż jest w stanie z siebie dać...
,,By dziecko było geniuszem" to doskonała pozycja dla wszystkich rodziców, którzy chcą odkryć potencjał w dziecku.
Moja ocena : 7/10
Wiesław Andrukowicz to autor takich pozycji, jak ,,By dziecko było geniuszem", czy ,,Chowanna (Myśli wybrane)".
więcej Pokaż mimo toMężczyzna uważał, że każdy z wybitnych uczonych miał w sobie potencjał, który jednak nalezało odkryć. Wszystko zależało od warunków i środowiksa, w którym żyli. Mendelejew, gdyby żył w innym miesjcvu mógłby być wynalazcą czegoś innego. Każdy z nas może zostać...