Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

W celu sprawnego i szybkiego działania serwisu, zapewnienia wygody podczas jego przeglądania, dostosowywania funkcjonalności do indywidualnych potrzeb użytkowników, a także w celach statystycznych oraz reklamowych, używamy informacji zapisanych za pomocą cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
9 (13 ocen i 2 opinie) Zobacz oceny
10
3
9
7
8
3
7
0
6
0
5
0
4
0
3
0
2
0
1
0
Edytuj książkę
szczegółowe informacje
data wydania
ISBN
83-917448-5-X
liczba stron
404
słowa kluczowe
schechner, performatyka, performans
kategoria
teatr
język
polski
dodała
loobeensky

Performatyka skupia się na teatrze, przedstawieniu, tańcu, rytuale i zabawie, korzystając ze zdobyczy takich dyscyplin jak: antropologia, historia, socjologia, semiotyka, architektura i teatrologia. Bada jak performans kulturowy wiąże się z interakcjami życia codziennego. „Książka ta to summa dotychczasowych badań i przemyśleń Richarda Schechnera. Powracają w niej niektóre problemy i wątki na...

Performatyka skupia się na teatrze, przedstawieniu, tańcu, rytuale i zabawie, korzystając ze zdobyczy takich dyscyplin jak: antropologia, historia, socjologia, semiotyka, architektura i teatrologia. Bada jak performans kulturowy wiąże się z interakcjami życia codziennego.

„Książka ta to summa dotychczasowych badań i przemyśleń Richarda Schechnera. Powracają w niej niektóre problemy i wątki na nowo opracowane, ponieważ książka wyraźnie różni się do jego dotychczasowych prac. Ma ona bowiem formę systematycznego wykładu akademickiego, który wzbogacają ujęte w ramki liczne cytaty, noty biograficzne oraz starannie dobrane ilustracje, które tworzą jakby drugi ciąg narracji. Dydaktyczny charakter książki dopełniają dodane na końcu każdego z ośmiu rozdziałów zestawy pytań i ćwiczeń”.
(Z recenzji wydawniczej Janusza Deglera)

„Jest to swoisty przewodnik po zjawisku nowym i jednocześnie tak starym, jak różne formy gry czy – mówiąc szerzej – działań przedstawiających, które trzeba zaliczyć do zbioru podstawowych epifenomenów człowieka. Książka prezentuje całość refleksji nad tym epifenomenem, więc zarówno obejmuje rozmaite postacie performance, poczynając rytuałów, a kończąc na doświadczeniach współczesności, charakteryzuje jego istotę (performatywność), nie zapominając o kontekstach metodologiczno-badawczych”. (Z recenzji wydawniczej Dobrochny Ratajczakowej)

Richard Schechner – urodzony w 1934 roku. Badacz, wydawca, jedna z czołowych postaci współczesnego teatru – reżyser, teoretyk, krytyk. Studiował filologię angielską w Cornell University i State Iowa University. Doktorat uzyskał w 1962 roku w Tulane University w Nowym Orleanie.
Jest profesorem performatyki w katedrze Tisch School of the Arts na Uniwersytecie Nowojorskim oraz wydawcą kwartalnika „TDR: The Journal of Performance Studies”. Autor następujących publikacji: Public Domain: Essays on the Theater (Bobbs-Merill, 1969), Environmental Theater (Hawthorne Books, 1973), Essays on Performance Theory,
1970-1976 (Drama Books Specialists, 1977) The End of Humanism (PAJ, 1982), Between Theater and Anthropology (University of Pennsylvania Press, 1985), Performance Theory (Routledge, 1988), The Future of Ritual: Writings on Culture and Performance (Routledge, 1993; wyd. polskie Przyszłość rytuału, tłum. Tomasz Kubikowski, Volumen, 2000)
and Performance Studies: An Introduction (Routledge, 2002; 2 wyd. 2006). Razem z Lisą Wolford zredagował najważniejszą w języku angielskim antologię tekstów poświęconą Jerzemu Grotowskiemu The Grotowski Sourcebook (Routledge, 1997, 2 wyd. 2001). Jego książki tłumaczono na wiele języków. Jest naczelnym redaktorem serii „Worlds of Performance”, wydawanej przez Routledge. Twórca eksperymentalnego teatru The Performance Group i jego głośnych przedstawień (Commune, Dionysus in ’69). Wieloletni redaktor „TDR” („The Drama Review”). Członek rad naukowych National Endowment for the Humanities i Smithsonian Institution oraz Fundacji Fulbrighta i Guggenheima.

 

źródło opisu: Wydawnictwo Instytutu im. Jerzego Grotowskiego, 2012

źródło okładki: Wydawnictwo Instytutu im. Jerzego Grotowskiego, 2012

pokaż więcej

Brak materiałów.
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Dodaj dyskusję
Dyskusje o książce
    Obecnie jeszcze nie ma dyskusji powiązanych z tą książką.
Sortuj opinie wg
Opinie czytelników (53)
 Pokaż tylko oceny z treścią
książek: 53
nelkaa1 | 2015-02-10
Na półkach: Przeczytane, Posiadam

Książka jest świetnym wstępem do studiów nad różnymi formami performansu. Autor w bardzo prosty sposób mówi o tym czym jest performatyka, rytuał, rytualizacja. Jak bada się performanse i co ich badanie daje. Przydatna zarówno badaczom teatru, religioznawcom, antropologom jak i przedstawicielom wielu innych nauk, ale nie tylko im.

książek: 22
nobodyforyou | 2013-01-14
Na półkach: Przeczytane
Przeczytana: 2012 rok

Zdecydowanie książka należąca do tych, które otwierają myślenie i patrzenie na to, co nas otacza.

książek: 0
| 2016-08-07
Na półkach: Przeczytane
książek: 615
krupka1 | 2016-03-02
Na półkach: Przeczytane
książek: 190
pannamlodamartens | 2015-10-19
Na półkach: Przeczytane
książek: 30
Historia Koloru | 2014-06-17
Na półkach: Przeczytane
książek: 1131
Goliardus | 2014-01-18
Na półkach: Przeczytane
książek: 34
nyuszi | 2014-01-06
Na półkach: Przeczytane, Posiadam
książek: 1099
zobacz kolejne z 43 
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading
Cytaty z książki
Inne książki autora
więcej książek tego autora
zgłoś błąd zgłoś błąd