Wycinka

Okładka książki Wycinka
Thomas Bernhard Wydawnictwo: Czytelnik Seria: Mała Proza literatura piękna
189 str. 3 godz. 9 min.
Kategoria:
literatura piękna
Seria:
Mała Proza
Tytuł oryginału:
Holzafällen. Die Erregung
Wydawnictwo:
Czytelnik
Data wydania:
2011-01-01
Data 1. wyd. pol.:
2011-01-01
Liczba stron:
189
Czas czytania
3 godz. 9 min.
Język:
polski
ISBN:
9788307032740
Tłumacz:
Monika Muskała
Tagi:
literatura austriacka
Średnia ocen

                7,9 7,9 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
7,9 / 10
240 ocen
Twoja ocena
0 / 10

Opinia

avatar
184
163

Na półkach:

"Wycinka" jest książką środowiskową, opisem starzejącej się (zestarzałej?) bohemy artystycznej Wiednia. Jej środowiskowość polega głównie na tym, że Thomas Bernhard, którego spokojnie można utożsamiać z narratorem, równo obmówił ludzi, z którymi się spotyka. Artystyczna kolacja, będąca osią utworu, jest fetą na cześć aktora Burgtheater, ale również kontynuacją stypy dla przyjaciółki, która się powiesiła. Osoby opisane na kartach powieści żyły lub żyją naprawdę - m.in. gospodarze to Maja i Gerhardt Lampersbergowie (śpiewaczka i kompozytor), a Jeannie Billroth to Jeannie Ebner (pisarka). Nietrudno sobie wyobrazić skalę skandalu po publikacji.

Formalnie książka ma charakter strumienia świadomości, jest zapisem przemyśleń dokonanych w uszatym fotelu w czasie jednego wieczoru, gdy odbywała się artystyczna kolacja u Auersbergerów. Stąd powtórzenia, pozorny chaos, zawarcie wszystkiego w jeden akapit na 180 stron.

Fabuła ma trzy podstawowe wątki - wspomnienie Joany, czekanie na aktora Burgtheater i gorzkie rozliczenie znajomych.

Bernhard dawnych przyjaciół nie oszczędza - deklaruje wprost swą nienawiść, krytykuje ich miałkość twórczą i intelektualną, pustkę stylu życia. Czytając czułem, że krytyka ta jest nadmierna, niesprawiedliwa. W uszatym fotelu pisarz rozmyśla: "Ci wszyscy ludzie sztuki (...) gdy się pochylali, to pochylali się za bardzo, gdy wstawali to za wcześnie (...) tymczasem mieszkańcy Kilb (...) zawsze naturalnie chodzili, naturalnie wstawali" (Czytelnik 2011, s. 64-65). Innymi słowy powiedzieć, że Bernhard jest uprzedzony, to nic nie powiedzieć. Przez większość książki czułem, że Auersberger może i jest nikczemnym pijakiem, ale przecież nie może być zgniły w każdym aspekcie, bo nikt taki nie jest. Nie dostało się jedynie Joanie, ale tylko dlatego, że popełniła samobójstwo. Gdyby żyła i uczestniczyła w kolacji, nie mam wątpliwości, że narrator znalazłby i wypunktował i jej wady.

Bernhard nie radzi sobie z własnym odczuciami i mimo że minęło 20 lat nie umiał dawnych relacji przewartościować, a wręcz przeciwnie - stał się zgorzkniały i zatwardziały. Dlatego też śmiejąc się z tej okrutnej satyry miałem wrażenie linczu, przez co odrzucało mnie od narratora. Niemniej w ostatecznym rozrachunku dochodzi do niewielkiego ugładzenia stanowiska i Bernhard tłumaczy, że to co czuje, to pomieszanie miłości (z tych raczej toksycznych) i nienawiści. Ponadto narrator odcinając się od grona znajomych, uznaje ostatecznie, że jest częścią tej grupy i nie jest wolny od jej wad.

Wątek kabotyńskiego aktora wydaje się przyjemniejszy, bo tym razem sądzę, że swoją pychą zasłużył on na druzgocącą krytykę. Niemniej i tutaj Bernhard jest przewrotny i dochodzi do przełamania, nawet jeśli chwilowego, fatalnego obrazu.

Książka jest świetna, przy czym trzeba zaakceptować jej formę i być może nieco poczytać o postaciach, które opisuje.

PS. Teatr Polski we Wrocławiu wystawiał w sezonie 2014-15 "Wycinkę" w reżyserii Krystiana Lupy. To wspaniały spektakl trwający mniej więcej, tyle ile potrzeba, by przeczytać książkę (4,5 godziny). U Lupy wątek Joany jest rozszerzony, a akt drugi - gdy pojawia się oczekiwany gość - jest niezwykle zabawny (jeśli ktoś ceni bardzo cierpki humor). Wojciech Ziemiański doskonale gra grubiańskiego Auersbergera, a rola Jana Frycza, jako aktora Burgtheater (w adaptacji - Teatru Narodowego, co ma swój wydźwięk) po prostu zachwyca.

"Wycinka" jest książką środowiskową, opisem starzejącej się (zestarzałej?) bohemy artystycznej Wiednia. Jej środowiskowość polega głównie na tym, że Thomas Bernhard, którego spokojnie można utożsamiać z narratorem, równo obmówił ludzi, z którymi się spotyka. Artystyczna kolacja, będąca osią utworu, jest fetą na cześć aktora Burgtheater, ale również kontynuacją stypy dla...

więcej Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Chcę przeczytać
    366
  • Przeczytane
    315
  • Posiadam
    80
  • Ulubione
    13
  • Chcę w prezencie
    5
  • Literatura austriacka
    5
  • 2022
    5
  • 2023
    4
  • Teraz czytam
    4
  • Literatura niemiecka/austriacka
    2

Cytaty

Więcej
Thomas Bernhard Wycinka Zobacz więcej
Thomas Bernhard Wycinka Zobacz więcej
Thomas Bernhard Wycinka Zobacz więcej
Więcej

Podobne książki

Przeczytaj także