Lubimyczytać.pl Sp. z o.o
http://lubimyczytac.pl/aktualnosci/varia/2955/klasyka-nie-do-konca-znana

Klasyka nie do końca znana

10 wartościowy tekst

(en.wikipedia.org)

Z ostatnich badań przeprowadzonych przez agencję Opinium Research wynika, że Brytyjczycy są zdecydowanie na bakier ze znajomością swojej rodzimej literatury. Być może nie wiedzą, kim był Dickens lub kto napisał „Hamleta”, jednak ich poziom czytelnictwa nie jest bynajmniej powodem do wstydu.

Jak podaje magazyn „The Independent”, wyniki ankiety dosadnie wskazują, że literacki kanon, a zwłaszcza nazwiska brytyjskich klasyków i ich dzieł, to niekoniecznie wiedza, którą mieszkańcy Wielkiej Brytanii mogą się pochwalić.

Według raportu Opinium Research około 31 procent dorosłych Brytyjczyków nie ma pojęcia, że to Charles Dickens jest autorem Wielkich nadziei (o wiedzy na temat czasu ich powstania, czyli epoce wiktoriańskiej, nie wspominając), a jeden na sześciu nie wie, kto napisał Hamleta.

Ponad jedna czwarta z 2000 respondentów nie czytała żadnej książki z listy klasyków, zawierającej takie tytuły jak Folwark zwierzęcy, Romeo i Julia, Makbet, Zabić drozda, Władca much, Duma i uprzedzenie, Myszy i ludzie, Buszujący w zbożuWielkie nadzieje czy Wiele hałasu o nic.

Nie zmienia to faktu, że Brytyjczycy czytają całkiem sporo. Nie są to może książki autorstwa klasyków (najbardziej popularny jest „Harry Potter”, trylogia „Millenium” i Dziennik Bridget Jones), niemniej średnia przypadająca na jedną osobę to siedem książek na rok. Jedynie jedna czwarta dorosłych Brytyjczyków deklaruje, że przeczytała w ciągu ostatnich 12 miesięcy mniej niż pięć książek. Mężczyźni czytają rzadziej, 21 procent przyznaje się do nieprzeczytania ani jednej książki w ciągu roku (w porównaniu do 10 procent kobiet).

Połowa respondentów wskazała na brak czasu jako główną przyczynę ich ograniczonego  kontaktu z książką. Jedna czwarta badanych stwierdziła, że woli robić rzeczy bardziej interesujące, niż poświęcać się lekturze, a 15 procent zadeklarowało, że preferuje raczej filmowe adaptacje książek. Najpopularniejszym dla Brytyjczyków czasem na czytanie są chwile przed snem, a następnie wakacje. Tylko pięć procent stwierdziło, że czyta książki w drodze do pracy.

Można by w tym miejscu pokusić się o przytoczenie danych dotyczących poziomu NASZEGO czytelnictwa. Zakładamy jednak, że czytający ten tekst, dobrze orientują się w niechlubnych statystykach i robią wszystko, by je podnieść. Mimochodem, przypominamy jednak, tak dla porównania, że ponad 39% Polaków miało w 2012 roku jakikolwiek kontakt z książką...(pisaliśmy o tym tutaj).

Niemniej ciekawi, jak wygląda nasza znajomość rodzimych klasyków. Czy każdy z nas wie, kto napisał Śluby panieńskie, Kordiana czy Wesele? Być może uliczna ankieta wykazałaby, że nazwiska ich autorów nie są dla wszystkich tak oczywiste...

Tymczasem, jeżeli ktoś chciałby sprawdzić swoją znajomość klasyki angielskiej, polecamy prosty quiz.


 


Pokaż wszystkie varia
Komentarze
Autor:  LubimyCzytać |  wypowiedzi: 20  [pokaż ostatnią] Odpowiedź
książek: 2129
Sillie
03-10-2013 08:47

raven: Leelaa:Śluby panieńskie? Tego nie znam.
A ja kojarzę tylko z filmem przez kiczowaty plakat w kinie swego czasu. Jestem złym Polakiem? :o


Nie jesteście złymi obywatelami. Zwykła ignorancja. Albo zbyt mało lat na karku. Bez obrażania się, ale nie jest to przecież zupełnie niszowa książka "Herb Jelita" a jedna z głośniejszych książek Fredry. Nie, nie wymądrzam się. W gimnazjum i liceum...

raven: Leelaa:Śluby panieńskie? Tego nie znam.
A ja kojarzę tylko z filmem przez kiczowaty plakat w kinie swego czasu. Jestem złym Polakiem? :o


Nie jesteście złymi obywatelami. Zwykła ignorancja. Albo zbyt mało lat na karku. Bez obrażania się, ale nie jest to przecież zupełnie niszowa książka "Herb Jelita" a jedna z głośniejszych książek Fredry. Nie, nie wymądrzam się. W gimnazjum i liceum było o tym na pewno chociaż wspomniane.
pokaż więcej
książek: 2129
Sillie
03-10-2013 08:50
"Dziewczyna z tatuażem" ? Tak znany portal literacki i wmawia ludziom, że jest taka książka? Teraz już wiem skąd ludziska czerpią informacje i przychodząc do mnie do biblioteki wmawiają mi, że nie ma czegoś takiego jak trylogia "Milenium" a jest "Dziewczyna z tatuażem". Z tego co wiem, to było tylko taki film, więc błagam nie rozpowszechniajcie złych informacji. Albo wymieńcie w końcu ekipę na... "Dziewczyna z tatuażem" ? Tak znany portal literacki i wmawia ludziom, że jest taka książka? Teraz już wiem skąd ludziska czerpią informacje i przychodząc do mnie do biblioteki wmawiają mi, że nie ma czegoś takiego jak trylogia "Milenium" a jest "Dziewczyna z tatuażem". Z tego co wiem, to było tylko taki film, więc błagam nie rozpowszechniajcie złych informacji. Albo wymieńcie w końcu ekipę na bardziej oczytaną.
pokaż więcej
książek: 2854
raven
03-10-2013 13:06
Masz rację, to przez wiek. Jednak w najbliższej przyszłości (czyli jakieś dwa dni wprzód) nie zamierzam korygować mojej ignorancji :)
i nie, podczas mojej bytności w w/w przybytkach nie wspominano o Ślubach. No, chyba że przespałam ten moment co jest wielce prawdopodobne.

nie ma takiej książki? a to:
Dziewczyna z tatuażem. Nieautoryzowany przewodnik po świecie Stiega Larssona i trylogii Millennium
Masz rację, to przez wiek. Jednak w najbliższej przyszłości (czyli jakieś dwa dni wprzód) nie zamierzam korygować mojej ignorancji :)
i nie, podczas mojej bytności w w/w przybytkach nie wspominano o Ślubach. No, chyba że przespałam ten moment co jest wielce prawdopodobne.

nie ma takiej książki? a to:
Dziewczyna z tatuażem. Nieautoryzowany przewodnik po świecie Stiega Larssona i trylogii Millennium
co z tego, że to przewodnik? :D
pokaż więcej
książek: 2756
joly_fh
04-10-2013 08:33

allison: Gdyby spytać stu losowo wybranych Polaków, kto napisał "Emancypantki", "Meira Ezofowicza", "Rodzinę Połanieckich" i "Noc listopadową" wynik zapewne byłby równie zatrważający jak w Anglii.
Ośmielę się nawet stwierdzić, że pytania o autorstwo "Faraona" i "Dziady" mogłoby wywołać spory popłoch wśród ankietowanych :)

Jak dla mnie pierwsze ww. dzieła (a zwłaszcza "Meir Ezofowicz"!) nie...

allison: Gdyby spytać stu losowo wybranych Polaków, kto napisał "Emancypantki", "Meira Ezofowicza", "Rodzinę Połanieckich" i "Noc listopadową" wynik zapewne byłby równie zatrważający jak w Anglii.
Ośmielę się nawet stwierdzić, że pytania o autorstwo "Faraona" i "Dziady" mogłoby wywołać spory popłoch wśród ankietowanych :)

Jak dla mnie pierwsze ww. dzieła (a zwłaszcza "Meir Ezofowicz"!) nie są sztandarowymi pozycjami polskiej klasyki, a co dopiero światowej (jak bądź co bądź Szekspir, czy Dickens), więc nie przesadzajmy. Nie chodzi o to, żeby ktoś znał to, co my znamy, tylko żeby znał to, co każdy znać powinien.
pokaż więcej
książek: 1846
kryptonite
04-10-2013 09:56
Ja akurat lubię czytać klasykę literatury, a tę brytyjską wręcz uwielbiam (podobnie jak francuską). Jednak, pisząc szczerze, jakoś nie oburzają mnie wyniki tych badań. Przecież takich dziwaków jak ja:-) jest bardzo mało wśród czytelników, dlatego np. nie wszyscy mogą znać autora 'Olivera Twista' lub osoby nazwiskiem E.M. Forster. Obecnie na półkach w księgarniach królują te wszystkie... Ja akurat lubię czytać klasykę literatury, a tę brytyjską wręcz uwielbiam (podobnie jak francuską). Jednak, pisząc szczerze, jakoś nie oburzają mnie wyniki tych badań. Przecież takich dziwaków jak ja:-) jest bardzo mało wśród czytelników, dlatego np. nie wszyscy mogą znać autora 'Olivera Twista' lub osoby nazwiskiem E.M. Forster. Obecnie na półkach w księgarniach królują te wszystkie 'bestsellery' w kilkunastu krajach o schematycznej fabule, i większość osób woli przeczytać coś lekkiego niż mieć jakąś refleksję po zapoznaniu się z ambitniejszą powieścią.
A tę cała listę BBC nie traktuję jako wyznacznik wyboru - nie ma na niej innych ciekawych pozycji, jakie ja bym dodała. To, bodajże, tylko lista sporządzona na podstawie ankiety.
pokaż więcej
Aby napisać wypowiedź musisz być zalogowany. Logowanie

Opinie czytelników


O książce:
Tango

Bardzo cieszy mnie fakt, że "Tango" to moja lektura szkolna, dzięki przymusowi przeczytania jej odkryłam genialną książkę. Przeczytana w dwi...

zgłoś błąd zgłoś błąd