Opinie użytkownika
„Dzika droga” to książka oparta na prawdziwych zdarzeniach z życia młodej Amerykanki Cheryl Strayed. Dziewczyna postanowiła przejść ogromnej długości szlak Pacific Crest Trail (PCT,w prostej linii ok.1600 km), ciągnący się głównie przez dzicz, a biegnący zachodnim wybrzeżem USA, od Kalifornii po granicę z Kanadą. Szlak krańcowo wymagający i męczący. Podróżniczka dopięła...
więcej Pokaż mimo toGłośna powieść Joanny Bator „Ciemno, prawie noc”, za którą autorka otrzymała Nike w 2013roku, zgodnie z określeniami zawartymi w tytule jest bardzo mroczna, ale mroczna w nader pociągający sposób. Nawet czas akcji pasuje do tej koncepcji - przypada bowiem na listopad, nazwany pięknie przez autorkę – „pęknięciem między jesienią a zimą, czasem, kiedy otwierają się...
więcej Pokaż mimo toMaleńkie, brązowe, zaskakujące „jakieś coś”. Trudno podać definicję książeczki, która wpadła mi w łapy, której zawartość nie jest do końca zwyczajną prozą, ani wrażliwą poezją, ani skupionym na detalach zapisem czyjegoś życia w jakimś jego wyjątkowym momencie, choć tak naprawdę w przedziwny sposób łączy te elementy w spójną całość. To, w moim przekonaniu, cudowna, nie...
więcej Pokaż mimo to
Dostatek Michaela Crummey’a idealnie nadaje się na ten moment naszego życia, kiedy wreszcie dopadnie nas odrobina wolnego czasu, kiedy wszystkie „dedlajny” poślemy do diabła, a miękko wymoszczony fotel potrząśnie kusząco poduchami.
Michael Crummey ma tak wiele do powiedzenia o swojej ojczystej wyspie, tak ciekawie, tak niezwykle zabawnie i, co najważniejsze, tak ciekawym...
„Powinno się w ogóle czytać takie książki, które człowieka gryzą i dźgają. Gdy książka, którą czytamy nie budzi nas uderzeniem pięści w łeb, to po cóż ją czytamy?” Przywołałam na wstępie słowa Franza Kafki, ponieważ idealnie oddają charakter mojego spotkania z książką Grzegorza Kozery pt. „Króliki Pana Boga”. Dodam - spotkania wyjątkowo wyczekiwanego, bo po lekturze...
więcej Pokaż mimo to„Ziemia Kłamstw” Anne B. Ragde to rzecz niezwykle ciekawa. Zimna z wierzchu, ale w środku aż kipi emocjami. Wciąga jak ruchome piaski. Dotyka problemu „chorej” rodziny, która pogrążyła się w chaosie kłamstw, pogardy, a także w nieznajomości swych członków. Niektórzy z rodziny Neshov nawet o sobie nie słyszeli. Żyją z dala od siebie i niechętnie wspominają dom rodzinny oraz...
więcej Pokaż mimo toUkrywałam się z tą książką po najcichszych zakątkach swojego domu. Marzyłam, aby w czasie czytania nikt nie zawracał mi głowy, bo powieść Lidii Witek jest niezwykle intymna. Czasami tak mną wstrząsała i ściskała za gardło, że zmuszona byłam skapitulować w walce z upartymi łzami. Nie chcę przez to powiedzieć, że jest ckliwą, grającą na emocjach rzeczą. Absolutnie nie!...
więcej Pokaż mimo to
Przeżyłam cudowną przygodę za pośrednictwem książki Dawida Grosmana p.t. „Kto ze mną pobiegnie?” „Pobiegłam” i wierzcie mi – było warto!
Już początek lektury intryguje. Autor ukazuje czytelnikowi dwa obrazy – chłopca pędzącego z psem i dziwnie zachowującą się dziewczynę. Akcja powieści toczy się bowiem dwutorowo. Z jednej strony śledzimy wypadki oczami młodego,...
Małgorzata Kursa, autorka „Teściową oddam od zaraz”, przykuła moją uwagę nie tylko tajemniczą, a zarazem rozpaczliwą tytułową propozycją, ale również stwierdzeniem zamieszczonym na obwolucie książki, że „od ludzi poważnych i ponurych ucieka spłoszonym truchtem”. Myśl owa sprawiła, iż pisarka od razu stała mi się bliska, gdyż odczuwam podobnie, książka zaś zajęła moją...
więcej Pokaż mimo to„Berlin, późne lato” Grzegorza Kozery ma w sobie jakąś nieokreśloną moc. Przyciąga, co - tak sobie myślę - wynika z faktu, iż to bardzo dobrze obmyślana i napisana rzecz. Swoista próba spojrzenia na trudny temat pod innym, zaskakującym kątem. Co powiecie na Niemca, którego można polubić? My Polacy mamy z tym problem. W świetle naszej narodowej historii – nie ma się...
więcej Pokaż mimo toFinał „Skazanej” przytłoczył mnie. Poraził. Poczułam się jakby historia opowiedziana przez Hannę Kent zbiła mnie na kwaśne jabłko. Zostawiłam wszystko i wyszłam na powietrze ochłonąć. Musiałam wrócić do siebie po traumatycznej wyprawie do mroźnej Islandii z początku XIX wieku. Potrzebowałam odpędzić żal, a może raczej gniew, którym napełniła mnie ostatnia scena powieści....
więcej Pokaż mimo toTym razem Jacek Hugo-Bader napisał reportaż nie o Rosji, a o sensie wspinaczki wysokogórskiej. Powstała rzecz, o której można śmiało powiedzieć, iż jest hołdem złożonym miejscu, które zachwyca swą dzikością i nieokiełznaniem, a także ludziom, którzy poświęcili swe życie, by zdobywać ośmiotysięczniki. Książka zachwyca wielowymiarowością przekazu, przenikliwym sposobem...
więcej Pokaż mimo to
„Rozwiązła” Jarosława Kamińskiego to jedna z lektur, o których trudno zapomnieć, których wyrzucić z głowy po prostu się nie da. Odnoszę wrażenie, że ta historia wykuła sobie w mojej świadomości jakąś przestrzeń i pozostanie w niej na zawsze, wzorem innych, które już wcześniej tam zagościły.
Jest dokładnie taka, jak lubię – blisko człowieka, w znaczących momentach...
Kiedy skończyłam czytać ”Zamknięte drzwi” Magdy Szabó, przedstawiałam sobą dziwny widok; wpatrywałam się przezroczystym wzrokiem w jakiś punkt na ścianie, kołysałam się miarowo na kanapie, jakbym złapała chorobę sierocą i mocno ściskałam w ramionach powieść sławnej węgierskiej pisarki, Magdy Szabo (z relacji naocznego świadka - mojej rodzonej córki). Myślałam wtedy o tym,...
więcej Pokaż mimo to