To nas pociąga!
- Kategoria:
- popularnonaukowa
- Wydawnictwo:
- Wydawnictwo Naukowe KATEDRA
- Data wydania:
- 2012-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2012-01-01
- Liczba stron:
- 200
- Czas czytania
- 3 godz. 20 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 978-83-63434-05-2
- Tagi:
- film seial telewizyjny To nas pociąga Bernadetta Darska
"Książka Bernadetty Darskiej to solidne studium z zakresu poetyki współczesnego serialu telewizyjnego. Autorka przygląda się wielostronnie coraz ważniejszej dziś postaci tej popularnej formy filmowej, jaką staje się antybohater. Okazuje się, że nieprzypadkowo tak mocno przemawia on do dzisiejszego widza, gdyż jego przygody obrazują wejście nas wszystkich w kulturę straconych złudzeń. Zamiast amerykańskich snów, licznych iluzji szczęśliwego życia w stabilnym oraz dojrzewającym etycznie społeczeństwie antybohaterowie wyrażają trudne doświadczenia osób żyjących pod naciskiem kryzysu ekonomicznego, coraz lepiej widocznej niemoralności liberalizmu, słabości państwa, więzi wspólnotowych wymagających restytucji na nowych, ale nieznanych dobrze nikomu zasadach". prof. Tomasz Mizerkiewicz
SPIS TREŚCI
Zamiast wstępu. O fascynacji serialowym złem, czyli dlaczego lubimy oglądać na ekranie tych, których w rzeczywistości nie chcielibyśmy spotkać
Rozdział 1. O tym, że troska o rodzinę ma coś wspólnego ze zbrodnią (Breaking Bad)
Rozdział 2. Oswoić inność, czyli obcość na co dzień (Wszystkie wcielenia Tary)
Rozdział 3. Męska zaradność i dyspozycyjność (Wyposażony)
Rozdział 4. Prawo zmienia ludzi i niewiele ma wspólnego ze sprawiedliwością (Układy)
Rozdział 5. Najbardziej nieludzki jest człowiek (Być człowiekiem - UK)
Rozdział 6. Urodzony morderca, czyli zabijanie, któremu kibicujemy (Dexter)
Rozdział 7. Seks dobry na wszystko (Californication)
Rozdział 8. Dilerka z przedmieść, czyli jak sobie radzi żona, gdy zabraknie męża (Trawka)
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 19
- 14
- 5
- 2
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
Opinia
Znana mi z dwutomowego opracowania „Śledztwo i płeć” krytyczka literacka, doktor literaturoznawstwa i autorka blogu „A to książka właśnie!”, tym razem przyjrzała się bliżej nie bohaterom literackim, ale filmowym, a dokładniej – antybohaterom serialowym obu płci. Sięgnięcie do dziedziny pokrewnej literaturze, jakim jest film, ma uzasadnienie, jeśli wziąć pod uwagę, że wiele z nich powstaje na podstawie książek i odwrotnie. Forma przekazu ulega wprawdzie zmianie, ale treści i ich nośne warstwy przesłania, jakim jest płaszczyzna psychologiczna, socjologiczna czy filozoficzna, już nie. Jednak to nie jedyny powód, dla którego autorka zwróciła uwagę na seriale filmowe. Drugim powodem było spełnione proroctwo Jacka Dukaja – „serial telewizyjny staje się najbardziej naturalną formą opowiadania o świecie i człowieku, zastępując powieść…” Trochę to smutne, ale autorka nie rozwodzi się nad przyczynami tego zjawiska. Przyjmuje ten fakt do wiadomości, skupiając się na powodach wysokiej oglądalności seriali i roli, jaką odgrywają w życiu widza, by zawęzić rozważania do wniosku – „XXI wiek to czas królowania antybohaterów” i przejść do analizowania jego podłoża kulturowego. Nie zapomniała przy tym o zdefiniowaniu samego pojęcia antybohatera literackiego i filmowego, podkreślając ich podobieństwa i różnice. Najważniejszą jednak częścią wstępu są dwa podziały antybohaterów, których autorka grupuje według ich rozczarowań (pracą, życiem, sobą, państwem) implikujących przejawiane postawy oraz według przekraczanych przez nich tabu społecznych w sferze pracy, odgrywanych ról, seksualności, choroby i etyki. Ten krótki wstęp teoretyczny jest bardzo ważny dla dalszych rozważań autorki, ponieważ zasadnicza część tej publikacji to wnikliwa analiza wybranych subiektywnie, ale reprezentatywnych dla jej wstępnych ustaleń, seriali z antybohaterami w roli głównej. Breaking Bad, Wszystkie wcielenia Tary, Wyposażony, Układy, Być człowiekiem (wersja brytyjska), Dexter, Californication i Trawka idealnie wpisują się w prezentowane wcześniej podziały, dając możliwość spojrzenia na zjawisko całościowo, a jednocześnie szczegółowo. Analiza postawy bohatera w kontekście psychologicznym, socjologicznym i filozoficznym, jego inicjacja ujawnienia głęboko skrywanych lub nieuświadomionych predyspozycji i potrzeb, a potem ewolucja patologicznych i destrukcyjnych zachowań w kolejnych odcinkach, daje czytelnikowi cenny materiał do prześledzenia i zinterpretowania własnych fascynacji danym bohaterem. Niepowtarzalną okazję do odpowiedzi na osobiste, a nawet intymne pytania o przyczynę sympatii i jednocześnie zdiagnozowanie jej powodów, a w efekcie – zrozumienie samego siebie.
Po tej pozycji mogę śmiało powiedzieć – powiedz mi, jaki serial oglądasz, a powiem ci, jaki potwór w tobie śpi. W tym kontekście aż strach, wstyd i zażenowanie przyznać się do swojego ulubionego antybohatera. A mam takiego, mam!
W pewnym sensie to studium kulturowe pełni rolę poradnika psychologicznego, ponieważ pomaga czytelnikowi-widzowi, zrozumieć nie tylko zjawisko kulturowe, ale i samego siebie. Jest swoistym testem psychologicznym na poziom mroczności psychiki odbiorcy. Autorka daje ku temu obszerny materiał, przytaczając poglądy innych krytyków, wchodząc w polemikę z nimi, powołując się na idee filozoficzne, czerpiąc z wiedzy psychologicznej i socjologicznej, by w pełni odpowiedzieć na pytanie postawione na początku publikacji – „…dlaczego lubimy oglądać na ekranie tych, których w rzeczywistości nie chcielibyśmy spotkać".
Ja już wiem!
naostrzuksiazki.pl
Znana mi z dwutomowego opracowania „Śledztwo i płeć” krytyczka literacka, doktor literaturoznawstwa i autorka blogu „A to książka właśnie!”, tym razem przyjrzała się bliżej nie bohaterom literackim, ale filmowym, a dokładniej – antybohaterom serialowym obu płci. Sięgnięcie do dziedziny pokrewnej literaturze, jakim jest film, ma uzasadnienie, jeśli wziąć pod uwagę, że wiele...
więcej Pokaż mimo to