Duże sprawy w małych głowach
- Kategoria:
- literatura dziecięca
- Wydawnictwo:
- Wydawnictwo Linia
- Data wydania:
- 2018-02-14
- Data 1. wyd. pol.:
- 2015-01-01
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788363000745
- Tagi:
- niepełnosprawność edukacja autyzm porażenie dziecięce choroba zaburzenie epilepsja
To pierwsza taka książka w Polsce – napisana dla dzieci i dorosłych, zawierająca historie opowiedziane przez niepełnosprawne dzieci.
Dziecko, stawiając każde pytanie, również tak niezręczne dla dorosłego jak: „dlaczego on nie chodzi/mówi/słyszy?”, chce zawsze tego samego – poznać i zrozumieć świat. A kiedy otrzyma spokojną, rzeczową odpowiedź, przyjmuje do wiadomości, że świat jest różnorodny, a ludzie mogą być odmienni. Ta książka pomaga iść „małej głowie” (i niejednej „dużej”) jeszcze dalej – pomaga dostrzec, że osoby niepełnosprawne nie składają się tylko z tej swojej odmienności, choroby. A zatem nie potrzebują tylko współczucia, jak mówi jedna z bohaterek, niewidoma Ania: „Denerwuje mnie, gdy ludzie mi współczują. Nie trzeba mi współczuć – przecież jestem zdrowa, nikt mi nie umarł i nic mnie nie boli.”
„Moim celem było opowiedzenie dzieciom w książce, czym jest niepełnosprawność. Chciałam pokazać, że niepełnosprawność to inne odczuwanie, widzenie, a czasem także inne rozumienie świata. Dzieci w sposób naturalny są otwarte na inność, chciałabym w nich tę otwartość podtrzymać i sprawić, by niepełnosprawność nie była tematem tabu w ich środowisku. Tą publikacją chciałam również obalić kilka stereotypów i sprawić, aby dzieci zdrowe przestały się bać dzieci niepełnosprawnych.” – mówi autorka książki Agnieszka Kossowska.
Wierzymy, że „Duże sprawy w małych głowach” pomogą uwolnić od wielu stereotypowych zachowań i przyczynią się do tego, że dzieciom niepełnosprawnym będzie żyło się dużo łatwiej.
Książka składa się z pięciu części, z których każda została poświęcona innemu rodzajowi niepełnosprawności:
autyzmowi
niepełnosprawności ruchowej
niepełnosprawności sensorycznej (część o dzieciach słabosłyszących, głuchych oraz niewidomych)
niepełnosprawności intelektualnej
epilepsji i zaburzeniom rozwoju związanym z wcześniactwem
W części rozdziałów znajdują się zabawy edukacyjne, w których wykonaniu będą musieli pomóc dzieciom dorośli – ich zadaniem jest wprowadzenie dziecka zdrowego w świat osób niepełnosprawnych. Te „zadania praktyczne” dają namacalną szansę, by zetknąć się z trudnościami, których codziennie doświadczają niepełnosprawne dzieci.
Dodatkowo książka zawiera ilustracje podstawowych znaków z języka migowego, elementy komunikacji alternatywnej oraz wkładkę z alfabetem Braille’a.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oceny
Książka na półkach
- 116
- 87
- 22
- 6
- 4
- 3
- 3
- 3
- 3
- 2
Opinia
Duże i ważne sprawy – dla wszystkich.
Do lektury zapraszają dzieci: Franio z autyzmem, niewidząca Ania, niedosłysząca Klaudia, Leoś ze SMA (rdzeniowy zanik mięśni), Zuzia z MPD (mózgowe porażenie dziecięce), niepełnosprawna intelektualnie Zosia i Justynka, której rozwój został zaburzony przez wcześniactwo i zmaga się z epilepsją.
Wyjątkowa pozycja pokazująca życie dzieci z perspektywy ich choroby.
Napisana językiem dziecka. Prostym, zwięzłym, bezpośrednim. Dzieci - dzieciom tłumaczą swoje zachowania spowodowane chorobą.
Franio mówi wprost:
„Czasem krzyczę, ale nie bój się mnie.
NIE KRZYCZĘ NA CIEBIE.
NIE JESTEM ZŁY.
NIE JESTEM NIEGRZECZNY.
Krzyczę, gdy nie rozumiem, co się dzieje, gdy się boję lub denerwuję i kiedy nie rozumiesz, co chciałbym Ci powiedzieć.”
Nie ma w tej książce rozczulania się i litości. Są konkretne komunikaty. Przede wszystkim prośba o zrozumienie i profesjonalne podejście do niepełnosprawności, bez strachu, paniki i niepotrzebnego użalania nad chorobą, bo za chorobą, jak za zasłonką, jest dziecko. Wystarczy uchylić zasłonkę, a wraz z nią stereotypy.
Tak jak mówi niewidoma Ania:
„Denerwuje mnie, gdy ludzie mi współczują. Nie trzeba mi współczuć – przecież jestem zdrowa, nikt mi nie umarł i nic mnie nie boli.”
Te opowieści mają przełamać tabu i otwarcie, prawdziwie pokazać chorobę, bez wstydliwego zażenowania i ukrywania niedoskonałości. Ba! Są wyzwaniem dla zdrowych dzieci i namacalnym dowodem trudności, jakie towarzyszą chorym bohaterom. Na końcu prawie każdej historyjki są zadania praktyczne, które polegają na wprowadzeniu zdrowego dziecka w świat dziecka z niepełnosprawnością. Poniżej podaję zaledwie 3 przykłady, z kilkudziesięciu zawartych w książce.
„Uprzedźcie dziecko, że będziecie mu zadawać różne pytania, na które ma udzielić odpowiedzi. Następnie zasłońcie w pokoju zasłony, włączcie bardzo głośną muzykę, włączajcie i wyłączajcie światło i w tym czasie zadawajcie dziecku pytania, oczekując odpowiedzi.
Wyjaśnienie: Tak osoby z autyzmem często słyszą mowę”.
„Zawiążcie dziecku oczy szczelnie ciemną przepaską i powiedzcie, aby doszło np. do łazienki.”
„Powiedzcie coś do dziecka, nie wydając z siebie głosu. Poproście, aby spróbowało odczytać treść z ruchu waszych warg”.
Grafika urzekająca i niezwykle współgrająca z treścią. Ponadto książka zawiera ilustracje podstawowych znaków z języka migowego, elementy komunikacji alternatywnej oraz wkładkę z alfabetem Braille’a.
Lekcja dotycząca epilepsji i tego jak należy zachować się w przypadku ataku jest kwintesencją podejścia do niepełnosprawności zawartą w słowach: „…strach często bierze się z niewiedzy, bo jak się czegoś nie zna, to się tego boi.”
Duże i ważne sprawy – dla wszystkich.
więcej Pokaż mimo toDo lektury zapraszają dzieci: Franio z autyzmem, niewidząca Ania, niedosłysząca Klaudia, Leoś ze SMA (rdzeniowy zanik mięśni), Zuzia z MPD (mózgowe porażenie dziecięce), niepełnosprawna intelektualnie Zosia i Justynka, której rozwój został zaburzony przez wcześniactwo i zmaga się z epilepsją.
Wyjątkowa pozycja pokazująca życie dzieci...