Dizajn na co dzień
- Kategoria:
- sztuka
- Tytuł oryginału:
- The Design of Everyday Things
- Wydawnictwo:
- Karakter
- Data wydania:
- 2018-10-09
- Data 1. wyd. pol.:
- 2018-10-09
- Data 1. wydania:
- 1998-01-01
- Liczba stron:
- 366
- Czas czytania
- 6 godz. 6 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788365271891
- Tłumacz:
- Dorota Malina
- Tagi:
- ux design dizajn wzornictwo projektowanie
Pierwsze polskie wydanie kultowej książki poświęconej projektowaniu. Od czego zależy, czy przedmiot jest dobrze lub źle zaprojektowany? Kiedy spełnia on oczekiwania użytkowników, a kiedy zaspokaja wyłącznie ambicje projektanta? Co sprawia, że jedne przedmioty przechodzą do historii, a inne ulegają zapomnieniu? Donald Norman, amerykański psycholog kognitywny i projektant, wnikliwie i ze swadą opowiada o tym, na czym polega funkcjonalność projektowania i na czym opierają się nasze relacje z przedmiotami. Fascynująca lektura nie tylko dla adeptów wzornictwa przemysłowego i dizajnu.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oceny
Książka na półkach
- 789
- 270
- 95
- 75
- 13
- 11
- 10
- 6
- 6
- 5
Cytaty
Jednym z najtrudniejszych etapów projektowania jest określenie specyfikacji produktu - stwarza tyle kłopotów, że w HCD [projektowaniu zorien...
RozwińZa każdym razem kiedy patrzysz na odręczną instrukcję przylepioną do drzwi, włącznika lub jakiegoś urządzenia, masz przed sobą przykład złeg...
Rozwiń
Opinia
„Dlaczego testuję przedmioty na głupich ludziach”.
Sięgnąłem po książkę zainspirowany wywiadem z Donem Normanem zatytułowanym „Design: dlaczego wciąż projektujemy rzeczy, których nie da się używać”, opublikowanym w styczniu 2019 r. w „Wyborczej” (pochodzi z niego otwierający tę recenzję cytat). Liczyłem na tekst naszpikowany przykładami dobrego, a przede wszystkim złego designu, zresztą potwierdzały to cytaty i słowa na okładce. I wydarzyła się rzecz ciekawa: otóż moje rozczarowanie nie ujmuje książce wartości.
„Dizajn...” to w istocie podręcznik projektowania i jako taki sprawdza się doskonale. Autor zwraca uwagę na wiele prawideł i zasad, których należy przestrzegać w procesie opracowywania przedmiotu lub usługi, podkreśla konieczność multidyscyplinarnej współpracy i cytuje stare powiedzenie „Ludzie nie chcą kupować pięciomilimetrowego wiertła. Chcą pięciomilimetrowej dziury!”. Co rozczarowuje, poza niewątpliwie celowo kontrastowymi kolorami? Poskąpiono przykładów! Jest ich nieco więcej dopiero w ostatnim rozdziale, pomimo bogatego doświadczenia autor nie sypie nimi jak z rękawa, nie okrasza tekstu zdjęciami. Mamy tu do czynienia z suchym miejscami podręcznikiem, który przez swoją fachowość mnie jako czytelnika spoza branży kilkakrotnie znużył.
Z drugiej strony, jako już się rzekło, książka ta jako wprowadzenie do zagadnienia powinna być istotną pozycją w lekturach projektantów, zarówno początkujących, jak i tych, którzy pragną udoskonalić swój warsztat. Don Norman zwraca uwagę na błędy w dziedzinie projektowania, które wynikają z dynamiki obecnego rynku i presji udziałowców; błędy te, takie jak mimikra w stosunku do konkurencji czy chęć przeładowania dobrego produktu funkcjami, powodowane są doraźną chęcią zysku, lecz w długim okresie przekładają się na utratę przewagi konkurencyjnej lub nawet wypadnięcie z rynku. Z drugiej strony, zbytnie nowatorstwo również nie popłaca, gdy społeczeństwo nie jest przygotowane na pewne innowacje lub nie pozwala na nie niedoskonałość technologii - jak w przypadku wideorozmów, które ponad 120 lat czekały na swoją szansę od momentu wynalezienia, kilkakrotnie przepadając jako zbyt nowatorskie lub nieprzystosowane do potrzeb swoich czasów.
Jednym słowem, choć nie znalazłem w książce tego, czego szukałem, wciąż jednak jest to kompendium przydatnych i - zdawałoby się - dość oczywistych zasad, którymi warto się kierować w procesie projektowania przemysłowego. Być może dzięki małej liczbie konkretnych przykładów książka nie zdezaktualizuje się szybko; poprzednie wydanie utrzymało się na rynku ćwierć wieku i to chyba najlepsze potwierdzenie jakości. Ale ja po prostu lubię przykłady.
„Dlaczego testuję przedmioty na głupich ludziach”.
więcej Pokaż mimo toSięgnąłem po książkę zainspirowany wywiadem z Donem Normanem zatytułowanym „Design: dlaczego wciąż projektujemy rzeczy, których nie da się używać”, opublikowanym w styczniu 2019 r. w „Wyborczej” (pochodzi z niego otwierający tę recenzję cytat). Liczyłem na tekst naszpikowany przykładami dobrego, a przede wszystkim złego...