Co to jest projektowanie graficzne?
- Kategoria:
- sztuka
- Tytuł oryginału:
- What is Graphic Design?
- Wydawnictwo:
- Arkady
- Data wydania:
- 2021-05-19
- Data 1. wyd. pol.:
- 2021-05-19
- Liczba stron:
- 192
- Czas czytania
- 3 godz. 12 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788321351100
- Tłumacz:
- Joanna Kolczyńska
- Tagi:
- Projektowanie graficzne
Projektowanie graficzne to sztuka najbardziej uniwersalna. Jest wszędzie wokół nas – objaśnia, zdobi, identyfikuje, nadaje treść naszemu otoczeniu. Z projektami graficznymi stykamy się na ulicach, książkach, czasopismach, są też elementem naszych strojów. Cele i zastosowania projektowania graficznego nie są tylko błahym dodatkiem do życia, ale stanowią integralny element współczesnego świata, naszej cywilizacji. Co to jest projektowanie graficzne? to syntetyczny przewodnik po współczesnej grafice użytkowej i składających się na nią podstawowych elementach pracy projektanta. Autor przybliża najważniejsze zagadnienia od strony praktycznej, zarysowując jednocześnie ewolucję tej dziedziny na konkretnych przykładach. Treść książki uzupełniają portofolio cenionych projektantów. Książka jest zaktualizowanym wydaniem klasycznego brytyjskiego podręcznika. Stanowi lekturę wręcz obowiązkową dla osób stawiających pierwsze kroki w projektowaniu graficznym. Dla praktykujących projektantów będzie zaś inspirującym źródłem wiedzy. Quentin Newark jest współzałożycielem grupy projektanckiej Atelier Works. Regularnie publikuje w czasopismach specjalistycznych, takich jak „Design Week”, „Creative Review” i „Print”. Wykłada projektowanie graficzne i zasiada w jury przyznających nagrody w dziedzinie projektowania.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 14
- 13
- 5
- 3
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
Opinia
Q. Newark “Co to jest projektowanie graficzne?”
Autor tejże książki, Quentin Newark jest jednym z założycieli Atelier Works o której też mowa w drugiej połowie publikacji, gdzie autor zawarł przegląd portfolio znanych i ciekawych firm projektowych. Zgodnie z tym co jest napisane na okładce - jest to niezbędnik projektanta, lektura obowiązkowa dla tych osób, które chcą zająć się zawodowo projektowaniem graficznym zaś dla doświadczonych grafików powinna być inspiracją. Nie należę do żadnej z tych grup, więc może to jest powód dla którego książkę czytało mi się opornie i ciężko. Moim zdaniem za dużo jest specjalistycznej wiedzy aby była to pozycja, po którą sięgnie laik a jednocześnie osoba zainteresowana tematem.
Pierwsza część książki zawiera bardzo dużo technicznych wiadomości na temat projektowania, począwszy od definicji czym jest projektowanie graficzne poprzez zawiłości i szczegóły dotyczące znaków, krojów pisma i modułów a kończąc na sferach gdzie ta dziedzina ma rację bytu i jest wykorzystywana w szerokim spektrum. Druga część książki (co stanowi prawie połowę publikacji), tak jak wspomniałem wcześniej dotyczy portfolio projektantów, którzy zadziwiają sposobem i innowacyjnym podejściem do tematu, na które mają zlecenie (ciekawe rozwiązania technologiczne, użyte materiały i interpretacje tematu).
Autor na początku książki przytacza słowa znane w kręgach projektantów graficznych, że “zły projekt nikogo nie zabił”. Myślę, że uwypuklił w ten sposób rolę tego zawodu, że nie jest to profesja pokroju np. lekarza, że od dobrego projektu nie zależy życie człowieka i w konsekwencji dizajn nie jest tak kluczową sprawą. Newark podaje również różnice pomiędzy typografią a projektowaniem graficznym, sygnalizuje, że to dwie odrębne dziedziny. Konfrontuje ze sobą również reklamę i projektowanie. Posługuje się porównaniem, że obie branże należą do tej samej rodziny (podobnie jak np. poezja i beletrystyka). Są jak bliźnięta syjamskie - posiadają jedno ciało ale własną, odrębną osobowość. Podoba mi się bardzo to porównanie, jest bardzo poetyckie i moim zdaniem trafne. Ponadto zaznacza w książce, że komercyjni projektanci muszą mierzyć się z takim wyzwaniem, że projekt graficzny powinien dotrzeć do dużego grona odbiorców. Chcąc to osiągnąć trzeba liczyć się z tym, że przekrój społeczeństwa jest znaczny - różne są poziomy obcowania z tekstem. Odmienny jest też wiek odbiorcy, wykształcenie czy pochodzenie etniczne. To wszystko powoduje, że kluczowym elementem przed przystąpieniem do jakiejkolwiek pracy, jest określenie kto będzie odbiorcą projektu. Oprócz wiedzy czysto technicznej z książki możemy wyłapać wiele ciekawostek. Przykuło moją uwagę np. to, że angielski jest jedynym językiem z alfabetem łacińskim, gdzie nie znajdziemy znaków diakrytycznych (czyli takich znaków jak ó, ę, ø czy ç). Drugą ciekawostką, którą znalazłem w publikacji jest koncepcja, że umysłowi najłatwiej przychodzi zapamiętanie rzeczy niezwykłych lub przedstawionych w nieoczekiwany sposób. Interesujące stanowisko.
Podsumowując książka mnie nie porwała, ciężko mi się czytało, zwłaszcza pierwszą część książki. Informacje na temat portfolio firm były ciekawsze i ukazane w lżejszej formie. Były tam tylko niezbędne opisy i dużo grafik przedstawiających omawiane projekty graficzne. Na plus zasługuje to, że autor umieścił w książce wiele przykładów różnych nieszablonowych koncepcji. Można dzięki temu zaznajomić się z interesującymi pomysłami. Są to przykłady niezwykłej kreatywności człowieka. Myślę, że jest to pozycja dla koneserów i tylko tych, którzy faktycznie interesują się dość mocno tematem. Warto dodać, że jest też dostępna również inna książka z tej serii, mianowicie “Co to jest typografia?”, również ukazana w wydawnictwie Arkady.
Książkę przeczytałem dzięki Stowarzyszeniu Sztukater, za co bardzo dziękuję.
Q. Newark “Co to jest projektowanie graficzne?”
więcej Pokaż mimo toAutor tejże książki, Quentin Newark jest jednym z założycieli Atelier Works o której też mowa w drugiej połowie publikacji, gdzie autor zawarł przegląd portfolio znanych i ciekawych firm projektowych. Zgodnie z tym co jest napisane na okładce - jest to niezbędnik projektanta, lektura obowiązkowa dla tych osób, które...