Państwo i szkoła. Rozprawa z etatyzmem kulturalnym
- Kategoria:
- nauki społeczne (psychologia, socjologia, itd.)
- Wydawnictwo:
- Andegavenum
- Data wydania:
- 2021-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2021-01-01
- Liczba stron:
- 168
- Czas czytania
- 2 godz. 48 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788396104441
- Tagi:
- katolicyzm szkolnictwo etatyzm kultura socjologia państwo
Niewiele jest dzisiaj dzieł o. Jacka Woronieckiego OP (1879-1949),które jeszcze nie doczekały się ogłoszenia drukiem. Wśród tych niepublikowanych do niedawna figurował tenże tekst poświęcony koniecznej, według jego Autora, reformie polskiego szkolnictwa, zachowany w maszynopisie, w jedynym egzemplarzu – dotychczas był on eksplorowany wyłącznie przez wąską grupę uczonych. Niniejsze dzieło nie stanowi rozprawy o etatyzmie kulturalnym, ale rozprawę z etatyzmem kulturalnym, jak mówi podtytuł, ponieważ Autor, osadzając swoje rozważania w kontekście etatystycznych tendencji okresu międzywojennego, niezwykle trafnym słowem i z żelazną logiką „rozprawia się” z tym właśnie szkodliwym zjawiskiem. Woroniecki na ogół walczył ze spaczeniami katolicyzmu, natomiast w tym przypadku chodzi o walkę ze spaczeniami szkolnictwa, co siłą rzeczy może pociągnąć za sobą spaczenie społeczeństwa. Najpierw wyjaśnia istotę państwa, wyszczególnia i analizuje jego cechy konieczne, a wśród nich suwerenność, czyli niepodległość względem jakiegokolwiek podmiotu wyższego rzędu. Następnie o. Woroniecki skupia się na podstawowych czynnościach państwa, które powinny zapewniać dobro ogólne społeczeństwa. To wszystko stanowi przedmiot części pierwszej, natomiast w drugiej części książki Autor przechodzi bezpośrednio do rozprawy „z” etatyzmem kulturalnym, co prowadzi go do postawienia tezy o konieczności „uspołecznienia i odpaństwowienia szkolnictwa”. W kontekście etatyzmu kulturalnego Woroniecki używa takich sformułowań jak „totalitaryzm” i „szkolnictwo totalne”: „Cudowna ta wizja totalnego szkolnictwa – ironicznie stwierdza – mającego przejąć z ramienia państwa wszystkie, z wyjątkiem samego rodzenia dzieci, czynności wychowawcze rodziny, a następnie i społeczeństwa…” Dlaczego etatyzm kulturalny i szkolnictwo „totalne”? Woroniecki odpowiada następująco: „Z chwilą gdy pierwiastek demokratyczny doszedł do głosu, nader ważnym stało się uzyskać wpływ na opinię publiczną i to na dalszą metę, co wymagało owładnięcia i szkolnictwa. Toteż na tym centralnym odcinku frontu kulturalnego, jakim jest szkoła, zakusy etatyzmu wnet się zaczęły objawiać”. Autor propaguje ideę szkolnictwa prywatnego, wolnego, zarządzanego przez społeczności lokalne, które byłoby jedynie w racjonalnym stopniu uzależnione od państwa.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 4
- 4
- 1
- 1
OPINIE i DYSKUSJE
Jeżeli sprawa szkoły i szkolnictwa jest komuś bliska, to powinien przeczytać "PAŃSTWO I SZKOŁA. Rozprawa z etatyzmem kulturalnym" autorstwa O. Jacka Woronieckiego OP. Prawie cała książka, "to rozważania teoretyczne, ale nie należy nigdy zapominać, że nie ma nic tak praktycznego, jak jasna, dobrze przemyślana teoria" (s.14). Niestety, ci którzy znają założenia i wytyczone kierunki działań szkolnictwa tzw. III RP doznają głębokiej frustracji.
Oto dwa wybrane cytaty. Pierwszy o głównej zasadzie jak powinno być:
"Szkoła w swym istotnym założeniu nie jest emanacją państwa, ale emanacją rodziny, i że ta ostatnia ma takie prawa do nadawania wychowaniu dzieci kierunku odpowiadającego jej przekonaniom, które ani zaprzeczone, ani przedawnione być nie mogą" (s. 103).
Drugi cytat opisujący szkolnictwo w państwie totalitarnym:
"Rodzina, czyli małżeństwo ma za zadanie wydawać dzieci na świat i z chwilą gdy to uczyniła, niczego więcej się od niego nie wymaga. Nowonarodzone dzieci idą do państwowego żłobka, które w odpowiednim wieku przekazuje je państwowemu przedszkolu, a to znowu szkołom od powszechnej do specjalnych, rozmaitego typu" (s.96).
Z mojego dzieciństwa w PRL, to zrozumiałe, ale jeżeli teraz żyję w wolnym i obywatelskim państwie (tak mówią),to skąd ja znam ten typ szkolnictwa?
"Państwo i szkoła", to kolejna książka, jaką przeczytałem, wydana przez wydawnictwo Instytut Dziedzictwa Europejskiego Andegavenum. Na półce w kolejce do "konsumpcji" kilka kolejnych. Zachęcam do przejrzenia oferty tego wydawnictwa, jak obserwacji profilu Instytutu.
Jeżeli sprawa szkoły i szkolnictwa jest komuś bliska, to powinien przeczytać "PAŃSTWO I SZKOŁA. Rozprawa z etatyzmem kulturalnym" autorstwa O. Jacka Woronieckiego OP. Prawie cała książka, "to rozważania teoretyczne, ale nie należy nigdy zapominać, że nie ma nic tak praktycznego, jak jasna, dobrze przemyślana teoria" (s.14). Niestety, ci którzy znają założenia i wytyczone...
więcej Pokaż mimo toCiekawa pozycja pisana z pozycji wybitnego tomisty duchownego katolickiego ojca Woronieckiego.Opisuje zagrożenia płynące dla gospodarki i szkolnictwa poprzez państwowy etatyzm jak zagrożenia płynące z liberalizmu . Prezentuję trzecią drogę związaną z tzw dystrybucjonizmem opartą na prywatnych a tam gdzie się nie da pojedynczo społecznym oddolnym działaniu.Na minus książka to ostatni rozdział Komisji edukacji narodowej tutaj autor możliwe że z niewiedzy bardziej pozytywnie opisuje tą szkodliwą instytucję
Ciekawa pozycja pisana z pozycji wybitnego tomisty duchownego katolickiego ojca Woronieckiego.Opisuje zagrożenia płynące dla gospodarki i szkolnictwa poprzez państwowy etatyzm jak zagrożenia płynące z liberalizmu . Prezentuję trzecią drogę związaną z tzw dystrybucjonizmem opartą na prywatnych a tam gdzie się nie da pojedynczo społecznym oddolnym działaniu.Na minus książka...
więcej Pokaż mimo to