Paradiso

Okładka książki Paradiso
Adam Szczuciński Wydawnictwo: Próby publicystyka literacka, eseje
207 str. 3 godz. 27 min.
Kategoria:
publicystyka literacka, eseje
Wydawnictwo:
Próby
Data wydania:
2021-03-01
Data 1. wyd. pol.:
2021-03-01
Liczba stron:
207
Czas czytania
3 godz. 27 min.
Język:
polski
ISBN:
9788395903649
Tagi:
eseje eseje o sztuce humanistyka kultura literatura sztuka Wenecja wspomnienia
Dodaj do pakietu
Dodaj do pakietu
Średnia ocen
7,9 7,9 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Poczekaj, szukamy dla Ciebie najlepszych ofert

Pozostałe księgarnie

Informacja

Reklama
Reklama

Książki autora

Okładka książki Zeszyty Literackie nr 144 / 2018 Anna Arno, Karol Berger, Josif Brodski, Benedetta Craveri, Józef Czapski, Irena Grudzińska-Gross, Zbigniew Herbert, Maria Iwaszkiewicz, Wojciech Karpiński, Harry hrabia Kessler, Ewa Kuryluk, Giuseppe Tomasi di Lampedusa, Tomasz Łubieński, Claudio Magris, Piotr Matywiecki, Maciej Miłkowski, Czesław Miłosz, Piotr Mitzner, Paweł Muratow, Anna Piwkowska, Redakcja kwartaln. Zeszyty Literackie, Tomasz Różycki, Roberto Salvadori, Marci Shore, Timothy Snyder, Adam Szczuciński, Michał Szymański, Barbara Toruńczyk, Tomas Venclova, Adam Zagajewski, Szymon Żuchowski
Ocena 7,0
Zeszyty Litera... Anna Arno, Karol Be...
Okładka książki Zeszyty Literackie nr 143 Giorgio Bassani, Ewa Bieńkowska, Józef Czapski, Jakub Dolatowski, Mirosław Dzień, Paweł Hertz, Paweł Huelle, Jerzy Illg, Maria Iwaszkiewicz, Wojciech Karpiński, Ewa Lipska, Krzysztof Lisowski, Sándor Márai, Maciej Melecki, Adam Michnik, Anna Piwkowska, Redakcja kwartaln. Zeszyty Literackie, Tomasz Różycki, Roberto Salvadori, Marci Shore, Timothy Snyder, Adam Szczuciński, Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki, Mariusz Wilk, Adam Zagajewski, Katarzyna Zechenter, Szymon Żuchowski
Ocena 6,0
Zeszyty Litera... Giorgio Bassani, Ew...
Okładka książki Zeszyty Literackie nr 142 Anna Arno, Ewa Bieńkowska, Nicolas Bouvier, Andrzej Friszke, Jarosław Iwaszkiewicz, Maria Iwaszkiewicz, Wojciech Karpiński, Wojciech Kass, Claudio Magris, Czesław Miłosz, Piotr Mitzner, Paweł Muratow, Joanna Olczak-Ronikier, Redakcja kwartaln. Zeszyty Literackie, Joseph Roth, Tomasz Różycki, Adam Szczuciński, Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki, Mariusz Wilk, Adam Zagajewski, Marek Zagańczyk, Szymon Żuchowski
Ocena 6,0
Zeszyty Litera... Anna Arno, Ewa Bień...
Okładka książki Zeszyty literackie nr 141 Anna Arno, Ewa Bieńkowska, Roberto Calasso, Józef Czapski, Krystyna Dąbrowska, T.S. Eliot, Aleksander Fiut, Zuzanna Ginczanka, Wojciech Karpiński, Claudio Margis, Jarosław Mikołajewski, Piotr Mitzner, Anna Piwkowska, Redakcja kwartaln. Zeszyty Literackie, Tomasz Różycki, Roberto Salvadori, Maria Stauber, Jerzy Stempowski, Adam Szczuciński, Tomas Venclova, Adam Zagajewski, Szymon Żuchowski
Ocena 6,5
Zeszyty litera... Anna Arno, Ewa Bień...

Podobne książki

Reklama

Oceny

Średnia ocen
7,9 / 10
9 ocen
Twoja ocena
0 / 10

OPINIE i DYSKUSJE

Sortuj:
avatar
20
20

Na półkach:

Paradiso to raj. Do jakiego raju przenosimy się za sprawą Adama Szczucińskiego w jego najnowszej książce pod takim właśnie tytułem? Otóż autor zaprasza nas do Wenecji. Ale nie takiej zwykłej. To Wenecja Josifa Brodskiego. Kraina z tęsknoty i mgły, z zamyśleń i zapatrzeń. Warto odbyć tę podróż z autorem.
Książka Adama Szczucińskiego uwiodła mnie na kilka sposobów. Wydawnictwo Próby zadbało o szlachetną i bardzo elegancką formę tej publikacji. Nieduży rozmiar idealnie sprawdza się w czytaniu, a kolorowa wstążeczka jest zakładką z kategorii tych, które lubię najbardziej. Dyskretnie towarzysząca w lekturze, zawsze na swoim miejscu. Podobają mi się również maleńkie słoneczka na końcu każdego eseju i kremowy, matowy papier. Wszystko jest tu tak, jak lubię.

Adama Szczucińskiego znałam już wcześniej z lektury jego „Włoskich miniatur”. Doceniłam ich wyrafinowanie, ale nie zachwyciły mnie. Może dlatego, że w małym tomiku autor próbował zmieścić wrażenia z Sycylii, Wenecji, Rzymu, Umbrii, Toskanii, a nawet spoza Włoch. Przy skłonności piszącego do erudycyjnych nawiązań „Włoskie miniatury” były dla mnie zbyt skondensowane, brakowało w nich przestrzeni i czasu na zamyślenie.

W „Paradiso” nadal mamy do czynienia z krótkimi i bardzo krótkimi esejami, autor niezmiennie lubi odwoływać się do literackich źródeł i dawni twórcy towarzyszą mu w wędrówkach. Dwie rzeczy jednak uległy zmianie – jesteśmy niemal cały czas w Wenecji, a wędrującemu Adamowi Szczucińskiemu towarzyszy przede wszystkim wspomnienie i twórczość Josifa Brodskiego. To sprawia, że całość jest, moim zdaniem, bardziej spójna. Jako czytelnicy towarzyszymy autorowi w jego wędrówkach po mieście, które widziane jego oczami wcale nie jest tak oczywiste, jak zwykliśmy je widzieć. To nie Wenecja z kolorowych zdjęć, to miasto otulone niedosłownością, zadumą, tęsknotą, a nierzadko i smutkiem. Tak o nim pisze Szczuciński w otwierającym tomik eseju: „Wzruszają mnie opłotki Wenecji. Pusty skwer na wyspie San Pietro, stare kościoły – nikt już ich nie otwiera, nikt już się w nich nie modli. Ogrody pełne porzuconych ułomków, pękniętych rzeźb. Dawne szpitale, warsztaty. Próbuję wykroić dla siebie fragment tej niezwykłej przestrzeni, znaleźć miejsca, których nikt nie chce, nikt nie pragnie”.

Eseje układają się w opowieść o mieście. Niejednorodną, bez chronologii i wiedzy typowej dla przewodników. A jednak dzięki spacerom autora poznajemy to miasto całkiem nieźle. Podobnie jak udaje nam się zbliżyć do drugiego bohatera tej opowieści – Josifa Brodskiego. Adam Szczuciński cytuje, nawiązuje, opowiada o życiu, wspomina i wyobraża sobie rosyjskiego poetę w mieście, które ukochał. Idzie po jego śladach, próbuje go zobaczyć wśród weneckich murów. Podglądamy tę fascynację autora wielkim poetą, sami poniekąd stając się uczestnikami tej spacerowej rozmowy. „Rok przed śmiercią, w wierszu Z natury Brodski nazwał Wenecję ziemskim rajem, wychwalał jej czyste powietrze, <<którego wdychaniem niepodobna się znudzić, szczególnie pod koniec>>. Powtarzam te słowa głośno, powoli. Chodząc po Wenecji, rozmawiam z Brodskim”.
„Paradiso” to opowieść o Wenecji Brodskiego i Szczucińskiego. Wenecji pełnej melancholii, mgieł i wspomnień. Niespiesznej i nie zawsze pięknej w ten sposób, jakiego oczekują turyści wysiadający z wielkich statków wycieczkowych. To miasto z tajemnicą i z duszą. Miasto nieco rozczarowane i zaniedbane, ale niczym stara wdowa trwające w swym zapomnianym majestacie.

Paradiso to raj. Do jakiego raju przenosimy się za sprawą Adama Szczucińskiego w jego najnowszej książce pod takim właśnie tytułem? Otóż autor zaprasza nas do Wenecji. Ale nie takiej zwykłej. To Wenecja Josifa Brodskiego. Kraina z tęsknoty i mgły, z zamyśleń i zapatrzeń. Warto odbyć tę podróż z autorem.
Książka Adama Szczucińskiego uwiodła mnie na kilka sposobów....

więcej Pokaż mimo to

4
Reklama

Cytaty

Bądź pierwszy

Dodaj cytat z książki Paradiso


Reklama
zgłoś błąd