rozwińzwiń

Golem

Okładka książki Golem Gustav Meyrink
Okładka książki Golem
Gustav Meyrink Wydawnictwo: Zysk i S-ka literatura piękna
280 str. 4 godz. 40 min.
Kategoria:
literatura piękna
Wydawnictwo:
Zysk i S-ka
Data wydania:
2015-07-27
Data 1. wyd. pol.:
1919-01-01
Liczba stron:
280
Czas czytania
4 godz. 40 min.
Język:
polski
ISBN:
9788377855621
Średnia ocen

7,2 7,2 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Okładka książki Akolici Cthulhu Jorge Luis Borges, Joseph Payne Brennan, Donald R. Burleson, Peter Cannon, Hugh B. Cave, Searight Franklyn, Neil Gaiman, Randall Garrett, John Glasby, Edmond Hamilton, S.T. Joshi, David V. Kaufman, Gustav Meyrink, Earl Pierce, Searight F. Richard
Ocena 7,2
Akolici Cthulhu Jorge Luis Borges, ...
Okładka książki Opowieści niesamowite z języka niemieckiego Ludwig Bechstein, Joseph von Eichendorff, Paul Ernst, Hanns Heinz Ewers, Friedrich Gerstäcker, Johann Wolfgang von Goethe, Jeremias Gotthelf, Wilhelm Hauff, Paul Heyse, E.T.A. Hoffmann, Henryk Mann, Thomas Mann, Dauthendey Max, Gustav Meyrink, Paul Rohrer, Georg von Schlieben, Oskar A.H. Schmitz, Theodor Storm, Karl Hans Strobl, Ludwig Tieck, Friedrich de la Motte Fouqué, Heinrich von Kleist
Ocena 7,3
Opowieści nies... Ludwig Bechstein, J...

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
7,2 / 10
899 ocen
Twoja ocena
0 / 10

OPINIE i DYSKUSJE

Sortuj:
avatar
101
101

Na półkach: ,

"Golem" Gustava Meyrinka nie jest o Golemie. Nie czytając recenzji książki ani nie zapoznając się z twórczością tego pisarza można się nieźle zdziwić. Jednakże już sama postać autora zapowiada powieść niezwykłą. Gustav Meyrink był buddystą, znawcą kabały, mistykiem, okultystą, awanturnikiem wtrącanym do aresztu, twórcą fantastyki grozy jak mój ukochany H.P. Lovecraft. Jednym słowem kto jak nie On mógł napisać powieść, która prawie od razu stała się kultową powieścią egzystencjalistyczną. "Golem" jest trudny w czytaniu a sprawy nie ułatwia tłumaczenie Jerzego Łozińskiego, podkręcającego nastrój archaizującą budową zdań, co jest charakterystyczną manierą tego tłumacza. Tajemnicza, mistyczna wręcz historia prowadzi czytelników poprzez mroczne uliczki i zapadłe kamienice praskiej dzielnicy żydowskiej. Autor buduje klaustrofobiczny nastrój wszechogarniającego zniszczenia i rozpadu. Wszystko tu jest zmurszałe, stare, pokryte kurzem i zapomniane. Powieść grozy odwołuje się do kabały, żydowskich wierzeń i legend. Przywoływana jest tu często postać Golema jako łącznika między snem a jawą, między życiem a nieżyciem, jako przerażającego wysłannika dokonującego zemsty. Czy polecam tą książkę? Tak, z dopiskiem, że książka jest bardzo trudna, zawiła a intryga i cała historia nie każdemu przypadnie do gustu.

"Golem" Gustava Meyrinka nie jest o Golemie. Nie czytając recenzji książki ani nie zapoznając się z twórczością tego pisarza można się nieźle zdziwić. Jednakże już sama postać autora zapowiada powieść niezwykłą. Gustav Meyrink był buddystą, znawcą kabały, mistykiem, okultystą, awanturnikiem wtrącanym do aresztu, twórcą fantastyki grozy jak mój ukochany H.P. Lovecraft....

więcej Pokaż mimo to

avatar
1616
1452

Na półkach: , ,

Klimatyczna i interesująca powieść źródłowa dla wielu późniejszych dzieł - tylko w ostatnich tygodniach powieść ta była wymieniona bezpośrednio w czterech, pięciu innych, które akurat czytałem; a nie liczę tu inspiracyj, tylko cytaty i wzmianki.

Nie udało mi się jednak do końca wgryźć w niuanse. Jestem zbyt mało uczony w Piśmie. I kabale. I ogólnie judaistyce. Zapewne dla przedwojennego czytelnika byłaby bardziej zrozumiała. Poczytam interpretacje.

Klimatyczna i interesująca powieść źródłowa dla wielu późniejszych dzieł - tylko w ostatnich tygodniach powieść ta była wymieniona bezpośrednio w czterech, pięciu innych, które akurat czytałem; a nie liczę tu inspiracyj, tylko cytaty i wzmianki.

Nie udało mi się jednak do końca wgryźć w niuanse. Jestem zbyt mało uczony w Piśmie. I kabale. I ogólnie judaistyce. Zapewne dla...

więcej Pokaż mimo to

avatar
1240
311

Na półkach: , , ,

Poruszona artyzmem twórczym Macieja Płazy i opisem Golema w "Sekretach alchemii" Mai Iwaszkiewicz sięgnęłam po "Golema" Gustava Meyrinka.

To był niepokojąco mrocznawy dreszczowiec wprost o legendarnej Pradze, mieście kabalistów, mistyków i alchemików, tarota, księgi Ibbur, snów i opowieści o powołanym do życia Golemie.

Meyrink doskonale uplastycznia słowa, z których momentalnie wyzwalają się wizje i obrazy. Jego proza jest duszona, klaustrofobiczna, rozedrgana, oddająca to co najlepsze tej epoki. Materia tutaj jest mocno ekspresyjna, a estetyka kreślona ostrym światłocieniem i szpetotą.
Motyw przewodni - somnambuliczna wędrówka pełna wizji i niepokoju - to ciekawy zabieg pozwalający na oddanie unikalnego literacko-plastycznego klimatu starej Pragi. Miasta pełnego krętych minorowych uliczek, brukowanych zaułków, ciemnych bram i tajnych przejść, szczytów kamienic niby "głazów mogilnych", wilgotnych suteren, sklepików z tandetą i obskurnych spelunek.
Opis praskiego getta, żałobnego, rozchwierutanego, brudnego, mrocznego, potem przebudowanego przenika na wskroś i rezonuje podskórnie.

Postaci opisywane, częściowo autentyczne, są charakterystyczne - mamy tu młodziutką kurtyzanę Rozynę, suchotnika studenta Charouska, tandeciarza Arona Wassertruma, archiwistę Hillela, piękną Miriam i wreszcie Atanazego Pernata. Wyszły one wprost z gabinetu cieni, groteskowe indywuda, przejaskrawione, paradoksalne figury.

"Golem" Meyrinka aż kipi od symboli, wielości ukrytych znaczeń, odniesień do mistycyzmu żydowskiego, duchowości i egzystencjonalnej trwogi.
Meyrink wspaniale prowadzi czytelnika fabularnie, meandruje i zagłębia się w mity, legendy, sny, wizje, okultyzm i hochsztaplerstwo. Ukazuje zmierzch praskiej mekki dla alchemików i mistyków wszelkiej maści. Stara się ukazać klucz do duchowej równowagi z uwzględnieniem odziedziczonych jaźni wszystkich pokoleń, z całym bagażem dobra i zła.

Liczne ezoteryczne ilustracje Hugo Steinera-Praga podkreślają i hiperbolizują odczucia podczas czytania, a książka mocno skojarzyła mi się z "Upiorem opery" Gastona Leroux. "Golem" jest warty przeczytania, chociaż właśnie dla tej gęstej atmosfery starej mistycznej Pragi.

Jeśli podoba Wam się moja recenzja, to zapraszam po więcej:
https://www.instagram.com/anemonenemorose/

Poruszona artyzmem twórczym Macieja Płazy i opisem Golema w "Sekretach alchemii" Mai Iwaszkiewicz sięgnęłam po "Golema" Gustava Meyrinka.

To był niepokojąco mrocznawy dreszczowiec wprost o legendarnej Pradze, mieście kabalistów, mistyków i alchemików, tarota, księgi Ibbur, snów i opowieści o powołanym do życia Golemie.

Meyrink doskonale uplastycznia słowa, z których...

więcej Pokaż mimo to

avatar
294
53

Na półkach:

Magia, miasto i świat, którego nie ma. Świetne tłumaczenie Antoniego Lange, dostępne na Wolnych Lekturach

Magia, miasto i świat, którego nie ma. Świetne tłumaczenie Antoniego Lange, dostępne na Wolnych Lekturach

Pokaż mimo to

avatar
148
141

Na półkach:

Powieść „Golem” Gustava Meyrinka nie jest o Golemie. Nie chciałam o niej czytać, zanim po nią sięgnęłam, wiec byłam święcie przekonana, że na jej kartach ten groźny stwór zajmuje się intensywnym demolowaniem Pragi. Wyobrażałam go sobie jako skrzyżowanie potwora Frankensteina z przerośniętym Ciastkiem w drugiej części Shreka. A tu niespodzianka.
Zgadza się tylko Praga, a Golem owszem, niby się pojawia, ale jest równie nieuchwytny dla czytelnika, jak dla bohaterów powieści. A może jednak Golemem jest narrator? W zasadzie, jest nim Atanazy Pernat. Ale i to nie jest pewne. Płynność tożsamości i nieustanne przechodzenie z jawy w sen są kanwą powieści. Znakomitej. Trochę to o Kabale, o pamięci i zapomnieniu, ale pojawia się też zgrabny wątek kryminalny, a Praga jest zupełnie inna, niż nam się na ogół kojarzy. Piwo, Szwejk, knedliczki, CK armia – nic z tych rzeczy. Praga tajemnicza, zamglona, miasto Kabały, nędznych zaułków, chciwców i typów spod ciemnej gwiazdy – to Praga Meyrinka. Zanurzyłam się w niej całkowicie i z żalem wyszłam na banalne, trzeźwe, dzienne światło. Tak ciekawie było śnić – nieśnić wraz Atanazym – nie-Atanazym.

Powieść „Golem” Gustava Meyrinka nie jest o Golemie. Nie chciałam o niej czytać, zanim po nią sięgnęłam, wiec byłam święcie przekonana, że na jej kartach ten groźny stwór zajmuje się intensywnym demolowaniem Pragi. Wyobrażałam go sobie jako skrzyżowanie potwora Frankensteina z przerośniętym Ciastkiem w drugiej części Shreka. A tu niespodzianka.
Zgadza się tylko Praga, a...

więcej Pokaż mimo to

avatar
79
9

Na półkach:

Powieść Meyrinka to zdecydowanie projekt wielce nietuzinkowy, który niesie za sobą szereg prastarych żydowskich legend, jak i multum rozmaitych mistycznych zagadek, wprowadzających czytelnika w szereg wąskich, okraszonych tajemnicami ulic, gdzie pierwsze skrzypce często odgrywają o dziwo także dramaty ludzkie. Wydawałoby się, iż całość historii osadzona została w gęstym klimacie głębokiej ezoteryki, przenosząc nas tym samym do czasów, kiedy miejskie legendy wiodły prym wśród ówczesnej społeczności, wpływając niejako na ich ogólną egzystencję, przez co nadwrażliwość pewnych jednostek budziła do życia szeroko pojęta fantazję oraz rozkręcała kurek wyobrazni.
Sama postać rzeczowego Golema, to raczej dodatek do wiodącej osi fabularnej; autor stawia na pierwszym miejscu zwykłe perypetie bohaterów, ich wspólne relacje, mieszczańskie konszachty, tragedie i rodzinne niesnaski, pragnienia wraz z marzeniami - zarówno tymi spełnionymi, jak i tymi, których nie sposób dotknąć ręką, choćby lewitowały gdzieś w zasięgu naszego wzroku.
Generalnie, omawiana przeze mnie powieść jest dość siermiężna w odbiorze; pewne wątki ciągną się niesłychanie, konkretne konwersację między bohaterami potrafią lekko znużyć - czasem nawet zbić z tropu, a kaskada następujących wydarzeń i przechodzących w nie okoliczności momentami wprawia nas w stan lekkiego zakłopotania, biorąc pod uwagę zrozumienie całego obrazu, który spłodził nam Gustav.

Książkę polecam na pewno fanom ówczesnej literatury grozy - a w szczególności sympatykom twórczości Grabińskiego lub Arthura Machena. W owy świat należy po prostu przeniknąć, całym sobą wpleść się między syto przędzone wersy, aby w pełni zatopić się w zamyśle Meyrinka, przy czym uchylić nieco woal tajemniczości.

Powieść Meyrinka to zdecydowanie projekt wielce nietuzinkowy, który niesie za sobą szereg prastarych żydowskich legend, jak i multum rozmaitych mistycznych zagadek, wprowadzających czytelnika w szereg wąskich, okraszonych tajemnicami ulic, gdzie pierwsze skrzypce często odgrywają o dziwo także dramaty ludzkie. Wydawałoby się, iż całość historii osadzona została w gęstym...

więcej Pokaż mimo to

avatar
118
2

Na półkach: ,

Zdecydowanie brak mi wiedzy żeby w pełni zrozumieć, a tym samym docenić.

Zdecydowanie brak mi wiedzy żeby w pełni zrozumieć, a tym samym docenić.

Pokaż mimo to

avatar
538
374

Na półkach: , ,

Raz na pokolenie - jak mówi autor powieści ustami jednej z postaci - pojawia się wśród Żydów jakieś psychiczne wzmożenie, mogące wydać nieprzewidywalne owoce. Jak na przykład golema do ich obrony przed uciskiem i pogromami (vide “Golem” Macieja Płazy). Aż raz na pokolenie jakiś uczony rabin czy inny meszuge musi powołać utworzone z gliny i zaopatrzone w boską literę dającą mu życie monstrum - pozbawionego duszy i ducha bezmyślnego obrońcę, o którego modlić się gotowe kolejne pokolenia, jak o Mesjasza gdy ten jednak wciąż zawodzi i nie nadchodzi.
Powieść jest pełną mistycyzmu oniryczną wędrówką po zaułkach Pragi sprzed stu lat. Do Athanasiusa Pernatha - znanego mistrza konserwacji zabytków i ksiąg oraz snycerza kamei - trafia tajemnicza postać, pozostawiając mu do naprawy księgę o nieco jakby tajemniczym i magicznym pochodzeniu. Odtąd bohater i my go obserwujący znajdujemy się w czymś na kształt snu na jawie i wędrujemy po odmienionym nagle mieście jak bohater “Sklepów Cynamonowych” czy ci z opowiadań Kafki, tyle że wzbogaconym o kabalistyczne tradycje żydowskie. Jeśli ktoś nie boi się wyzwania lub ma doświadczenia z innymi halucynogenami - może spróbować tej wędrówki.
Tylko kimże jest wreszcie ów sam Pernath - człowiek nie pamiętający swego dzieciństwa i młodości, któremu zdaje się wciąż że budzi się ze snu do jawy i z jawy do snu? Nie jest on właśnie tym golemem bez ducha? Jak myśli i czuje taki twór, któremu brak duszy? Finał powieści jeszcze pogłębi naszą konsternację, jeszcze głębiej wtłoczy nas w paradoksy świata snów, zamiast dać odpowiedzi na rodzące się pytania - stworzy rząd kolejnych zagadek, już nie do rozwikłania…
Archaiczna polszczyzna tłumaczenia doskonale komponuje się z kabalistyczno-mistyczną koncepcją tej powieści (tak jak pewna archaizacja języka pasuje do “Don Quichote’a” czy “Gargantui i Pantagruela”). Choć całość jednocześnie sprawia, że wejście w nią może okazać się niemożliwe dla współczesnego młodego czytelnika; już sama filozoficzno-kabalistyczna warstwa oraz jej język wysoko ustawiają poprzeczkę na wejściu w tą literaturę. Chyba więc dziś nie powinna być to książka, od której zaczyna się przygodę z klasyką literatury grozy (to już lepiej Stoker, Shelley czy wzmiankowany Kafka); jeśli jednak ma się niego doświadczenia z wymienianymi tu już autorami czy dziełami literackimi, to przyjemność i z tej lektury może być ogromna. No dobrze - duża; to dzieło dla wyrafinowanego czytelnika i jeszcze z genem przekory.

Raz na pokolenie - jak mówi autor powieści ustami jednej z postaci - pojawia się wśród Żydów jakieś psychiczne wzmożenie, mogące wydać nieprzewidywalne owoce. Jak na przykład golema do ich obrony przed uciskiem i pogromami (vide “Golem” Macieja Płazy). Aż raz na pokolenie jakiś uczony rabin czy inny meszuge musi powołać utworzone z gliny i zaopatrzone w boską literę dającą...

więcej Pokaż mimo to

avatar
111
26

Na półkach: ,

Klasyk. Książka warta przeczytania. Jednak nie zostanie ze mną na długo.

Klasyk. Książka warta przeczytania. Jednak nie zostanie ze mną na długo.

Pokaż mimo to

avatar
964
964

Na półkach: , , ,

Przede wszystkim nie powinnam sięgać po tę książkę. Tytuł wskazywał na legendę o Golemie, do której jest wiele nawiązań we współczesnej literaturze i liczyłam, że wreszcie zgłębię motyw u źródła. Niestety golema tu niewiele, a sporo filozoficznych wykładów, nawiązań do kultury żydowskiej, kabały, tarota i ezoteryki. Całość jest mało spójna, tajemnicza, a kaskada zdarzeń i postaci dla mnie niezrozumiała. Lektura okazała się dla mnie drogą przez mękę. Musiałabym zgłębić motywy na których opiera się autor by zrozumieć liczne nawiązania i interpretacje. W warstwie najbardziej powierzchownej i dosłownej "Golem" Meyrinka dla mnie nie ma wiele ciekawego do zaoferowania.

Przede wszystkim nie powinnam sięgać po tę książkę. Tytuł wskazywał na legendę o Golemie, do której jest wiele nawiązań we współczesnej literaturze i liczyłam, że wreszcie zgłębię motyw u źródła. Niestety golema tu niewiele, a sporo filozoficznych wykładów, nawiązań do kultury żydowskiej, kabały, tarota i ezoteryki. Całość jest mało spójna, tajemnicza, a kaskada zdarzeń i...

więcej Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Chcę przeczytać
    1 512
  • Przeczytane
    1 199
  • Posiadam
    420
  • Ulubione
    62
  • Teraz czytam
    41
  • Chcę w prezencie
    25
  • Fantastyka
    20
  • Audiobooki
    11
  • 2014
    10
  • Klasyka
    10

Cytaty

Więcej
Gustav Meyrink Golem Zobacz więcej
Gustav Meyrink Golem Zobacz więcej
Gustav Meyrink Golem Zobacz więcej
Więcej

Podobne książki

Przeczytaj także