Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

W celu sprawnego i szybkiego działania serwisu, zapewnienia wygody podczas jego przeglądania, dostosowywania funkcjonalności do indywidualnych potrzeb użytkowników, a także w celach statystycznych oraz reklamowych, używamy informacji zapisanych za pomocą cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

Gnostycy. Marzenie o samozbawieniu człowieka

Wydawnictwo: Uraeus
6,29 (7 ocen i 2 opinie) Zobacz oceny
10
0
9
0
8
2
7
2
6
0
5
2
4
1
3
0
2
0
1
0
szczegółowe informacje
tytuł oryginału
Die Gnostiker: der Traum von der Selbsterlösung des Menschen
data wydania
ISBN
88-85732-63-2
liczba stron
336
kategoria
religia
język
polski
dodał
Tabard

Od dwóch tysięcy lat wciąż na nowo pojawiają się myśliciele i prądy polityczno-teologiczne, dla których stworzenie jest dziełem złego boga. W jaki sposób ludzie mogą się wybawić od tego świata, odczuwanego jako "najgorszy ze wszystkich światów"? Odpowiedzi na to pytanie - o daleko idących filozoficznych i politycznych konsekwencjach - udzielali u schyłku Cesarstwa Rzymskiego "gnostycy". W tych...

Od dwóch tysięcy lat wciąż na nowo pojawiają się myśliciele i prądy polityczno-teologiczne, dla których stworzenie jest dziełem złego boga. W jaki sposób ludzie mogą się wybawić od tego świata, odczuwanego jako "najgorszy ze wszystkich światów"? Odpowiedzi na to pytanie - o daleko idących filozoficznych i politycznych konsekwencjach - udzielali u schyłku Cesarstwa Rzymskiego "gnostycy".
W tych mrocznych czasach szukali oni wyższego poznania (gnosis), a zwolenników znajdywali nie tylko wśród ludzi wykształconych. Wczesne chrześcijaństwo, które zwłaszcza ze względu na swoją Ewangelię Jana samo było podejrzewane o gnostycyzm, dopiero po przejściu licznych dogmatycznych wstrząsów przekształca się w Kościół katolicki. Zasadnicze znaczenie odgrywają przy tym spory z gnostyckimi przeciwnikami - Szymonem Magiem, Marcjonem i Bazylidesem.
Nawet brutalność, z jaką tradycja gnostycka była tłumiona przez zwycięskie Kościoły państwowe, nie doprowadziła do jej przerwania. Odżywa ona w potężnych ruchach kacerskich średniowiecza, takich jak paulicjanie, bogomili i katarzy. Uskrzydla licznych wielkich mistyków chrześcijańskich oraz żydowsko-kabalistycznych i wywiera też u progu epoki nowożytnej wpływ na systemy hermetyczne renesansowych uczonych.
Przede wszystkim jednak myślenie gnostyckie wyciska swoje piętno na wielu nowoczesnych filozofiach i ideologiach politycznych z najrozmaitszych obozów. Stanowi tło duchowe nie tylko dla Fichtego, Schopenhauera, Wagnera i Heideggera, ale także dla Rudolfa Bultmanna, Carla Schmitta i Josepha Goebbelsa oraz dla C.G. Junga, Rudolfa Steinera, T.W. Adorna i Ernsta Blocha. Wspaniale napisana polemika Michy Brumlika wprowadza w interesujący sposób w tę wielką, niekiedy straszliwą tradycję wrogiego światu myślenia.

SPIS TREŚCI:

Uwagi wstępne
Wprowadzenie

I GENEZA
Rozdział pierwszy
Herezje żydowskie

II GNOZA I CHRZEŚCIJAŃSTWO
Rozdział drugi
Libertyni z Koryntu
Rozdział trzeci
Uciśniona gmina
Dygresja: religijność intelektualistów
Rozdział czwarty
Armator z Synopy

III NIEDOLA KACERZY MIĘDZY MITEM A FILOZOFIĄ
Rozdział piąty
Inne ewangelie i twórcy systemów
Rozdział szósty
Gnoza na wsi i manicheizm
Rozdział siódmy
Paulicjanie, bogomili i katarzy
Rozdział ósmy
Czysta wiara gnostycka — katarzy
Rozdział dziewiąty
Gnoza w judaizmie — kabała luriańska

IV GNOZA I ŚWIAT NOWOCZESNY
Rozdział dziesiąty
Pesymizm i wolność
[Filozof wolności: J.G. Fichte]
Romantyczni pesymiści: Schopenhauer i Wagner
Rozdział jedenasty
Gnostyk C.G. Jung — terapeutyczne samozbawienie i antysemityzm
Rozdział dwunasty
Martin Heidegger, Rudolf Bultmann i ich uczeń Hans Jonas
Nuda i nadzieja na zbawczą bojaźń
Śmierć jako droga (Führer) prowadząca ku życiu?
„Świat", „Się" oraz „Żydzi"
Gnostycki Bóg Bycia (des Seyns)
Wbrew temu wszystkiemu ujmować myślowo „Boga"
Chrystologia Rudolfa Steinera: pozytywizm i mieszczańskie zbudowanie duchowe
Dualizm volkistowski
Rozdział trzynasty
Słuszni wrogowie czy nadzieja wbrew wszelkiej nadziei? — Carl Schmitt albo Krytyczna Teoria
1945: Urzeczywistnione piekło
Chrystologia polityczna — gnoza polityczna?
Nadzieja wbrew wszelkiej nadziei?

 

źródło opisu: Wydawnictwo Uraeus, 1999

źródło okładki: zdjęcie autorskie

pokaż więcej

Brak materiałów.
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Dodaj dyskusję
Dyskusje o książce
    Obecnie jeszcze nie ma dyskusji powiązanych z tą książką.
Sortuj opinie wg
Opinie czytelników (36)
 Pokaż tylko oceny z treścią
książek: 0
| 2014-11-22

Ruchy gnostyckie od swojego zarania stanowiły spore intelektualne wyzwanie zarówno dla chrześcijaństwa ortodoksyjnego jak i dla judaizmu. Ponieważ to co ukształtowało główny nurt myśli gnostyckiej, korzeniami sięga starożytnych wierzeń dualistycznych, a przejawy religii gnostyckiej mają tak wiele imion i odcieni, ciężko traktować je jako spójną całość.

Profesor Brumlik raz po raz jednak dowodzi, iż teorie gnostyków były zdecydowanie nihilistyczne i zarazem deprecjonujące inne wartości, tak, że całe zło świata (w tym faszyzm) - wymierzone swym ostrzem w judaizm - pochodzi właśnie od tych idei.

Obiektywizmu naukowego to tu za dużo nie ma, jakiś szczególnie cennych nowych badań czy odkryć publikacja też nie prezentuje, więc poza tym, że powstała książka z wyraźną tezą, to nic się więcej nie wydarzyło.

Religijne odłamy gnostycyzmu zostały zduszone przez ekspansywne działania innych, dominujących dziś religii (w tym chrześcijaństwo, judaizm i islam). Pozostały filozoficzne traktaty,...

książek: 6887

Arystotelesowska koncepcja dobra i zła, to koncepcja, gdzie dobro nawiązuje do starej koncepcji religijnej definiowanej jako trafienie w cel. Po grecku grzech (hiartia) oznacza nietrafienie w cel. Dobrem więc jest to, co właściwe, to, co trafiło w sedno. To, co jest niedomiarem lub nadmiarem, to zło.
Judaistyczna koncepcja wyraźnie oddziela światło i dobro od ciemności i zła. Jednocześnie czyni Boga pełnią dobra a zło jest wynikiem buntu Aniołów, który zrodzony z pychy (non serviam) ale i poczucia wyższości, pchnął je ku zatraceniu. Rozdział między Bogiem a szatanem jest ostateczny i wieczny.
Gnostycy wybierają drogę dualizmu. Boga i szatana nie łączy nic od samego początku aż po kres. Gnoza to ten rodzaj poznania i wiedzy inicjacyjnej, oświecenia, wtajemniczenia, który daje człowiekowi poznanie Boga, świata duchowego. Trzeba oddzielić więc gnozę od gnostycyzmu, który jest jednym z wielu kierunków i wielu szkół, które powstały w Egipcie, Syrii i Iranie.
Gnoza obecna jest już w...

książek: 648
lemontree | 2015-07-17
Na półkach: Posiadam, Przeczytane
książek: 217
kruck | 2013-06-07
Na półkach: Przeczytane, Posiadam
Przeczytana: 2002 rok
książek: 911
Vilemo | 2013-02-12
Na półkach: Przeczytane
Przeczytana: 2003 rok
książek: 1145
Purson27 | 2012-04-10
książek: 1260
książek: 3460
Omega_Prime | 2016-07-10
książek: 752
Lucas86 | 2016-07-09
Na półkach: Chcę przeczytać
książek: 163
sid | 2016-05-26
Na półkach: Posiadam, Przeczytane
zobacz kolejne z 26 
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading
Cytaty z książki
zgłoś błąd zgłoś błąd