Tajemnice dzieł sztuki
- Kategoria:
- sztuka
- Wydawnictwo:
- Fronda
- Data wydania:
- 2019-11-22
- Data 1. wyd. pol.:
- 2019-11-22
- Liczba stron:
- 272
- Czas czytania
- 4 godz. 32 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788380794870
- Tagi:
- #dzieła sztuki #fronda #obrazy #tajemnice sztuki
Przez wieki geniusze sztuki ukrywali w swoich dziełach sekretne informacje, zbyt niewiarygodne, by przekazać je otwarcie. Sekrety osobiste i historyczne, artystyczne i ezoteryczne, a czasem nawet natury kryminalnej. Czy po upływie stuleci, po wielokrotnych zmianach kodów kulturowych jesteśmy w stanie wejść w buty dawnych twórców i odkryć sekretne drogowskazy pozostawiane przez geniuszy?
Kod Michała Anioła - dlaczego ludzki mózg namalowany jest na sklepieniu Kaplicy Sykstyńskiej?
Ostatnia melodia - muzyka zapisana pomiędzy postaciami Ostatniej Wieczerzy jako testament Leonardo da Vinci?
UFO w XV-wiecznych Włoszech - spotkanie z obcymi, uchwycone na renesansowym obrazie.
Manuskrypt, którego od sześciuset lat nikomu nie udało się rozkodować. Enigma rękopisu Wojnicza.
Człowiek, który wiedział - jak Alfonso Ponce de Leon przewidział na obrazie swoją śmierć.
Zakon, skarby i Chwarszczany - z jakiego świata pochodzą dwie wieże w zachodniopomorskim kościele templariuszy?
Ukryty język Matejki - znaczenie symboli i historia złotego tronu.
Raffaello - Portret Młodzieńca - tajemnice najcenniejszego dzieła ze zbiorów polskich, zaginionego podczas II wojny światowej.
Drzwi Gnieźnieńskie, czy portal do praźródeł? - dokąd naprawdę prowadzą słynne Drzwi z Gniezna?
Każde dzieło jest tajemnicą. Nie trzeba wyjeżdżać do amazońskiej dżungli, by mierzyć się z tajemnicami godnymi Indiany Jonesa. Na tego, kto dokona wielkiego odkrycia w zakurzonym magazynie muzealnym, czeka nagroda - emocje, olśnienie a nawet - mistyczne objawienie. Jeden z bohaterów naszej książki właśnie takiego objawienia doświadczył. I czeka aż ktoś je przejmie od niego w wielkiej sztafecie pokoleń.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 88
- 79
- 17
- 6
- 3
- 2
- 2
- 2
- 1
- 1
OPINIE i DYSKUSJE
To na pewno nie jest podręcznik opisujący epoki rozwoju artystycznego, techniki malarstwa, czy przewodnik po trendach w sztuce. Za to jest pełna osobistych refleksji gawęda o ogólnie znanych dziełach sztuki, po której można spróbować spojrzeć na nie trochę inaczej. Tajemnice nie zawsze są tajemnicami, chyba, że za tajemnicę uznamy intymny i czasem mistyczny kontakt widza z dziełem sztuki; tak jak to miało miejsce w przypadku Józefa Czapskiego podziwiającego piękny, choć dość niepozorny obraz Corota.
Spodobała mi się historia o pewnej małpce, dzięki której polskie Średniowiecze okazuje się nie być jakimś tam prowincjonalnym odbiciem światowych trendów, ale wiąże Polskę ściśle z kulturą Zachodu i aktualnymi w ówczesnym świecie koncepcjami. Ciekawa jest też opowieść o „świetlistej ciemności”, będącej wyrazem teologii negatywnej i spotkania spuścizny Bizancjum z zachodnim chrześcijaństwem. Kolejny raz zachwyciłam się przeczystą i nieskalaną urodą Prokris na obrazie Piero di Cosimo, nic dziwnego, że po damie, która użyczyła twarzy artyście, płakał cały florencki męski świat… No a opowieść o Damie z gronostajem Leonardo da Vinci, choć znów nie zawiera żadnej szczególnej tajemnicy, to jest ciekawą historią kobiety pięknej, mądrej, wpływowej i chyba dość szczęśliwej. Ubawiła mnie węgierska interpretacja tego znanego obrazu – polecam znaleźć pracę Tibora Salfay : "Gronostaj z damą”.
Nie mogę dać tej książce więcej punktów, bo jej szata graficzna woła o pomstę do nieba. Kolorowym wkładkom z reprodukcjami posłużyłoby rozmieszczenie ich odpowiednio do każdego rozdziału, albo wypchnięcie ich wszystkich na sam koniec książki. Z kolei koszmarnej jakości zdjęcia czarno-białe istnieją w tekście chyba tylko po to, żeby robić objętość i obrzydzać czytelnikowi ciekawą treść. Coś czuję, że kolejne tomy „Tajemnic” będą obdarzone taką samą nieudaną kompozycją.
To na pewno nie jest podręcznik opisujący epoki rozwoju artystycznego, techniki malarstwa, czy przewodnik po trendach w sztuce. Za to jest pełna osobistych refleksji gawęda o ogólnie znanych dziełach sztuki, po której można spróbować spojrzeć na nie trochę inaczej. Tajemnice nie zawsze są tajemnicami, chyba, że za tajemnicę uznamy intymny i czasem mistyczny kontakt widza z...
więcej Pokaż mimo toPo dwóch znakomitych częściach tej serii przyszła kolej na „Tajemnice dzieł sztuki”. Jest ona w innym stylu niż pozostałe, ale trzyma poziom. Bardzo dużo ciekawych spostrzeżeń: o tym, że UFO na renesansowym tondo, to nie kosmici, o malarstwie Czapskiego, o kaplicy Templariuszy. I świetny rozdział o Caravaggio. Polecam!
Po dwóch znakomitych częściach tej serii przyszła kolej na „Tajemnice dzieł sztuki”. Jest ona w innym stylu niż pozostałe, ale trzyma poziom. Bardzo dużo ciekawych spostrzeżeń: o tym, że UFO na renesansowym tondo, to nie kosmici, o malarstwie Czapskiego, o kaplicy Templariuszy. I świetny rozdział o Caravaggio. Polecam!
Pokaż mimo tobardzo słaba,napisana męczącym językiem,po przeczytaniu rozdziału nie wiadomo czy jest jakaś puenta,fatalny papier i czcionka,szkoda czasu i pieniędzy
bardzo słaba,napisana męczącym językiem,po przeczytaniu rozdziału nie wiadomo czy jest jakaś puenta,fatalny papier i czcionka,szkoda czasu i pieniędzy
Pokaż mimo toBardzo nierówna pozycja. Część rozdziałów ciekawa, część mogła w ogóle nie powstać. Historia baldachimu Piłsudskiego to jakieś nieporozumienie - do teraz nie wiem o co autorce chodziło. Język użyty do pisania tak samo nierówny jak sama książka. Część tekstu niczym ze słowników, innym razem autorka posługuje się bardzo lekkim językiem. To mogła być na prawdę ciekawa pozycja, ale wiele rozdziałów jest po prostu słabych.
Bardzo nierówna pozycja. Część rozdziałów ciekawa, część mogła w ogóle nie powstać. Historia baldachimu Piłsudskiego to jakieś nieporozumienie - do teraz nie wiem o co autorce chodziło. Język użyty do pisania tak samo nierówny jak sama książka. Część tekstu niczym ze słowników, innym razem autorka posługuje się bardzo lekkim językiem. To mogła być na prawdę ciekawa pozycja,...
więcej Pokaż mimo toNiektóre opisane tu historie dzieł sztuki bardzo ciekawe, a niektóre tajemnice trochę naciągane. Czyta się też różnie. Niektóre rozdziały raczej nudne, a od innych historii nie można się oderwać. Podobnie jest z fotografiami w książce. Czarno-białe, fatalne. Niewiele można zobaczyć. Za to reprodukcje kolorowe - super. Ułatwiają i umilają lekturę. Ogólne wrażenie po przeczytaniu całości jednak bardzo pozytywne.
Niektóre opisane tu historie dzieł sztuki bardzo ciekawe, a niektóre tajemnice trochę naciągane. Czyta się też różnie. Niektóre rozdziały raczej nudne, a od innych historii nie można się oderwać. Podobnie jest z fotografiami w książce. Czarno-białe, fatalne. Niewiele można zobaczyć. Za to reprodukcje kolorowe - super. Ułatwiają i umilają lekturę. Ogólne wrażenie po...
więcej Pokaż mimo toCzy można opowiedzieć o sztuce ciekawie a jednocześnie bez taniej sensacji? Trudne zadanie szczególnie, gdy mowa o tajemnicach z obrazów. Autorom się udało. Napisane ze swadą, humorem i dużym znawstwem. Polecam
Czy można opowiedzieć o sztuce ciekawie a jednocześnie bez taniej sensacji? Trudne zadanie szczególnie, gdy mowa o tajemnicach z obrazów. Autorom się udało. Napisane ze swadą, humorem i dużym znawstwem. Polecam
Pokaż mimo toCiężko się to czyta, zgadzam się z opinią poniżej, że jest to napisane językiem prosto z programów Discovery. A rozdział o tym, że Michał Anioł namalował na sklepieniu Kaplicy Sykstyńskiej anatomię ludzkiego mózgu jest po prostu głupi i sprawił, że odłożyłam tego gniota. Szkoda mi czasu na sensacyjne informacje na poziomie Faktu.
Ciężko się to czyta, zgadzam się z opinią poniżej, że jest to napisane językiem prosto z programów Discovery. A rozdział o tym, że Michał Anioł namalował na sklepieniu Kaplicy Sykstyńskiej anatomię ludzkiego mózgu jest po prostu głupi i sprawił, że odłożyłam tego gniota. Szkoda mi czasu na sensacyjne informacje na poziomie Faktu.
Pokaż mimo toNie jestem historykiem sztuki, więc książkę traktowałem raczej jako ciekawostkę. Z pewnością rozbudziła ona moje zainteresowanie tematem, jednak słowo tajemnica wydawało mi się czasami zbyt duże i z lekka przesadzone. Niemniej jednak czyta się dobrze.
W książce znajdują się fotografie opisywanych dzieł, co zachęca czytelnika do samodzielnej analizy i własnych wniosków. Całość oceniam pozytywnie.
Nie jestem historykiem sztuki, więc książkę traktowałem raczej jako ciekawostkę. Z pewnością rozbudziła ona moje zainteresowanie tematem, jednak słowo tajemnica wydawało mi się czasami zbyt duże i z lekka przesadzone. Niemniej jednak czyta się dobrze.
więcej Pokaż mimo toW książce znajdują się fotografie opisywanych dzieł, co zachęca czytelnika do samodzielnej analizy i własnych wniosków....
„Tajemnice dzieł sztuki” to składająca się z siedemnastu opowieści publikacja, na kartach której Przemysław Barszcz i Joanna Łenyk-Barszcz podjęli próbę odnalezienia wskazówek zakamuflowanych w dziełach stworzonych na przestrzeni kilku stuleci. Wśród artystów, którzy dzieła zostały prześwietlone przez autorów są m.in. Michał Anioł, Leonardo da Vinci, Caravaggio i Jan Matejko. W bogato ilustrowanej publikacji znajdziemy nie tylko fakty, lecz także szereg hipotez. Całość okraszona jest mnóstwem ciekawostek związanych z okolicznościami powstania każdego z dzieł. Polecam.
„Tajemnice dzieł sztuki” to składająca się z siedemnastu opowieści publikacja, na kartach której Przemysław Barszcz i Joanna Łenyk-Barszcz podjęli próbę odnalezienia wskazówek zakamuflowanych w dziełach stworzonych na przestrzeni kilku stuleci. Wśród artystów, którzy dzieła zostały prześwietlone przez autorów są m.in. Michał Anioł, Leonardo da Vinci, Caravaggio i Jan...
więcej Pokaż mimo toKsiążka składa się z siedemnastu rozdziałów, każdy z nich to osobna opowieść o wybranym dziele sztuki. Odwiedzając muzea czy podziwiając zabytkowe budowle, nawet nie zdajemy sobie sprawy z tego ile tajemnic mogą one skrywać. Kto z nas wie dlaczego Leonardo da Vinci na obrazie "Dama z gronostajem" zdecydował się namalować właśnie takie a nie inne zwierzę, co odkryto analizując sklepienie Kaplicy Sykstyńskiej lub w jakim celu na Drzwiach Gnieźnieńskich znajduje się podobizna małpy. Na te i wiele innych pytań próbowano odpowiedzieć w tej publikacji. Autorzy podjęli się analizy kilkunastu dzieł sztuki, jedne z nich są powszechne znane, o innych wiedzą tylko osoby, które szczególnie interesują się tą tematyka. Pewne kwestie poruszane przez autorów pozostawiają pewien niedosyt, który może być motywacją do tego, by zgłębić kwestie, które szczególnie nas zaintrygowały. Bardzo lubię czytać książki, które przybliżają tematykę związaną z historią sztuki, skąd mogę dowiedzieć się czegoś o czym wcześniej nie miałam pojęcia lub umknęło to mojej uwadze. Dzięki lekturze tej pozycji z jeszcze większą uwagę będę przyglądała się dziełom sztuki, które przyjdzie mi w przyszłości podziwiać. Świat sztuki jest pełen tajemnic, wiele z nich nie zostało jeszcze odkrytych, dlatego jest to dla mnie tak porywający i inspirujący temat.
Książka składa się z siedemnastu rozdziałów, każdy z nich to osobna opowieść o wybranym dziele sztuki. Odwiedzając muzea czy podziwiając zabytkowe budowle, nawet nie zdajemy sobie sprawy z tego ile tajemnic mogą one skrywać. Kto z nas wie dlaczego Leonardo da Vinci na obrazie "Dama z gronostajem" zdecydował się namalować właśnie takie a nie inne zwierzę, co odkryto...
więcej Pokaż mimo to