Top Dogg

Okładka książki Top Dogg
Jens Lapidus Wydawnictwo: Marginesy Cykl: Teddy i Emelie (tom 3) kryminał, sensacja, thriller
512 str. 8 godz. 32 min.
Kategoria:
kryminał, sensacja, thriller
Cykl:
Teddy i Emelie (tom 3)
Tytuł oryginału:
Top Dogg
Wydawnictwo:
Marginesy
Data wydania:
2019-07-17
Data 1. wyd. pol.:
2019-07-17
Data 1. wydania:
2017-06-01
Liczba stron:
512
Czas czytania
8 godz. 32 min.
Język:
polski
ISBN:
9788366140943
Tłumacz:
Agata Teperek
Tagi:
literatura szwedzka Agata Teperek
Średnia ocen

                6,9 6,9 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
6,9 / 10
31 ocen
Twoja ocena
0 / 10

Opinia

avatar
350
350

Na półkach: , ,

Następca tronu jest tylko jeden. Finał trylogii o Emelie i Teddym udowadnia, że Jens Lapisus to w tej chwili europejskie pióro sensacyjne nr 1 –pojętny, wybijający się na oryginalność uczeń i, chyba, następca Jamesa Ellroy’a.
„Top Dogg” nie jest powieścią wybitną. Nie jest też najlepszą rzeczą, jaką Lapidus napisał. Daleko mu do jego, bliskiego arcydziełu, debiutu „Szybki cash” czy drugiej części Emelie/Teddy’ego – „Sztokholm delete”. Tam oszałamiał śmiałym podejściem do problemu przestępczości, fabularną i językową brawurą. Tu po prostu zamknął cykl rozpoczęty powieścią „VIP room”. W swoim stylu. Ale ten styl, sposób w jakim to zrobił, świadome i coraz mocniejsze rozpychanie ram prozy sensacyjnej, wbijają w fotel.
Wbijają w fotel przede wszystkim tempo i dramaturgia „Top Dogga”. Opowieść o finale śledztwa ambitnej prawniczki i byłego gangstera mknie niczym lambo na pustych, nocnych ulicach Sztokholmu. Mknie, a jednocześnie odsłania kulisy tajemnicy i coraz mocniej plącze losy bohaterów. Czwórki bohaterów, bo obok Emelie i Teddy’ego, pisarz stawia równorzędny duet. Ta druga para, z której jedną z postaci znaliśmy już wcześniej, daje mu okazję, by przyjrzeć się młodej, modnej Szwecji.
Okazję, pretekst i szansę, by jego powieść stała się czymś więcej niż kolejnym thrillerem. Bo „Top Dogg” to także, a może przede wszystkim, wielka panorama współczesnego społeczeństwa, nie tylko zresztą szwedzkiego – pretensjonalnego i kabotyńskiego, opartego na fałszu, zgniłych kompromisach, pustych hasłach i przymykaniu oczu lub odwracaniu wzroku. Społeczeństwa w inercji, coraz bardziej apatycznego i pogrążającego się w ogłupiających igrzyskach, przypominającego przysłowiowe barany idące na rzeź. Przynajmniej mentalną.
James Ellroy nazwał się kiedyś „Tołstojem literatury sensacyjnej”. Dzięki „Top Dogg” Jens Lapidus zasłużył na tytuł „Strindberga literatury sensacyjnej”. Strindberga na speedzie. Bo tempo i szaleństwo jest tu oszałamiające. Zwłaszcza szaleństwo językowe.
Językowo „Top Dogg” nie jest tak śmiały jak „Szkokholm delete”, w którym każdy bohater mówił i myślał inaczej, Tu mamy tylko dwa – lekko modyfikowane w zależności od tego, kto jest narratorem – języki, ale za to jakie. Wrażenie robi zwłaszcza kod młodzieżowy – z brawurową grą slangiem i nowomową oraz próbą oddania widzenia świata przez dwudziestolatków.
To właśnie ten język oraz umiejętność budowania nie tylko dramaturgii, ale i filmowych scen sprawiają, że Lapidus stał się kimś więcej niż dostawcą drukowanego popu. I to nie tylko nordyckiego – opartego na sloganowej politycznej poprawności. To pisarz bliski wielkości.
Bliski, ale wciąż w drodze na szczyt. Wpadki takie jak ckliwy epilog „Top Dogga” mistrzom nie powinny się zdarzać. Ale wszystko, co go poprzedziło to inna liga. Mistrzów.

Następca tronu jest tylko jeden. Finał trylogii o Emelie i Teddym udowadnia, że Jens Lapisus to w tej chwili europejskie pióro sensacyjne nr 1 –pojętny, wybijający się na oryginalność uczeń i, chyba, następca Jamesa Ellroy’a.
„Top Dogg” nie jest powieścią wybitną. Nie jest też najlepszą rzeczą, jaką Lapidus napisał. Daleko mu do jego, bliskiego arcydziełu, debiutu „Szybki...

więcej Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Chcę przeczytać
    76
  • Przeczytane
    33
  • Posiadam
    15
  • Ulubione
    3
  • Teraz czytam
    2
  • 2020
    2
  • Kryminały
    2
  • 52/2019
    1
  • Brak Legimi A
    1
  • Thriller, mroczne !
    1

Cytaty

Bądź pierwszy

Dodaj cytat z książki Top Dogg


Podobne książki

Przeczytaj także