Świnie w kinie? Film w okupowanej Polsce
- Kategoria:
- historia
- Wydawnictwo:
- Wydawnictwo Naukowe PWN
- Data wydania:
- 2018-10-22
- Data 1. wyd. pol.:
- 2018-10-22
- Liczba stron:
- 400
- Czas czytania
- 6 godz. 40 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788301201968
- Tagi:
- okupacja propaganda kino historia film
Okupując ziemie polskie, hitlerowcy dążyli do objęcia kontrolą i regulacją prawną wszelkich aspektów życia. W ten system została włączona także kultura, rozwijająca się w ekstremalnych warunkach. Komu podlegały kina w Generalnym Gubernatorstwie? Czy cieszyły się popularnością? Na co przeznaczano dochód z biletów? Czy w kinach ściśle przestrzegano zasad segregacji?
Na te i inne pytania odpowiada książka Krzysztofa Trojanowskiego wypełniająca lukę w polskiej literaturze poświęconej tematowi kina w okupowanej Polsce. Publikacja ma charakter pionierski, a jej celem jest konfrontacja ze stereotypami, jak powszechne przekonanie o pustych kinach czy wyłącznie niskim poziomie artystycznym wyświetlanych filmów.
Praca zawiera dokładną charakterystykę repertuaru kinowego w Generalnym Gubernatorstwie (filmy fabularne i dokumenty propagandowe, w tym także kroniki),informacje na temat funkcjonowania kin, zachowań publiczności, akcji małego sabotażu i prób bojkotu kin. Autor opisuje wojenne losy gwiazd ekranu. Ponadto czytelnik znajdzie tu liczne ciekawostki, dane z prasy okupacyjnej: tej jawnej i podziemnej, historie niezrealizowanych planów, niepublikowane dotychczas materiały ikonograficzne. Autor dotarł nie tylko do filmów, w tym tych najbardziej kontrowersyjnych, lecz także jako pierwszy przeanalizował całą prasę okupacyjną. Zdobył oryginały programów filmowych i fotosów, jak również dokumenty z IPN dotyczące powojennych procesów o kolaborację środowiska filmowców.
„Książka Krzysztofa Trojanowskiego oferuje kompleksowe przedstawienie, analizę i interpretację zagadnienia wskazanego w drugiej części tytułu - Film w okupowanej Polsce. Autor bierze pod uwagę zarówno realizowane wówczas pozycje, jak i losy ich autorów, nie tylko reżyserów, lecz całej plejady współtwórców z aktorami na czele. W równej mierze przedmiotem zainteresowań doktora Krzysztofa Trojanowskiego są sprawy repertuaru ówczesnych kin (dystrybucja, eksploatacja, reklama) i publiczności, której repertuar ów, starannie wyselekcjonowany, proponowano. Chodzi, oczywiście, o publiczność polską. […] Doktor Trojanowski rewidując te potoczne przeświadczenia nie zajął stanowiska moralisty, który miałby postawy widzów uczęszczających wówczas do kin potępiać bądź rozgrzeszać. Autor pisał swoją książkę z pozycji historyka - filmoznawcy, który na podstawie źródeł rekonstruuje stan rzeczy przede wszystkim w sferze faktów. Mogą one podlegać różnej interpretacji, ale przede wszystkim muszą być stwierdzone i zweryfikowane. Ich ocena moralna zależy od zbyt wielu czynników, by stosować jedną miarę, jedno kryterium wobec sytuacji, które, choć wydają się identyczne, są w gruncie rzeczy różne. Doktor Trojanowski wydaje się szczególnie wyczulony w tej mierze, a tym samym skłonny traktować każdy przypadek rzeczywistej bądź domniemanej kolaboracji w sposób indywidualny.”
Prof. dr hab. Alicja Helman
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 40
- 11
- 3
- 2
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
OPINIE i DYSKUSJE
Książka dobra, przynosi wiele informacji o kinie w okresie okupacji hitlerowskiej. Obala niektóre mity, narosłe przez lata, porządkuje wiedzę, wreszcie przynosi solidny masyw informacji o tym, co grano w kinach w latach 1939-1945. Do minusów należą czasem zbyt długie opisy filmów oraz niewielka ilość wykorzystanych archiwaliów. Również autor wykorzystał tylko część dostępnej prasy okupacyjnej. Jak dla mnie, zbyt mało było o propagandzie, zwłaszcza o polskojęzycznej kronice filmowej. Niemniej, całość to bardzo solidna monografia problemu.
Książka dobra, przynosi wiele informacji o kinie w okresie okupacji hitlerowskiej. Obala niektóre mity, narosłe przez lata, porządkuje wiedzę, wreszcie przynosi solidny masyw informacji o tym, co grano w kinach w latach 1939-1945. Do minusów należą czasem zbyt długie opisy filmów oraz niewielka ilość wykorzystanych archiwaliów. Również autor wykorzystał tylko część...
więcej Pokaż mimo toOd kiedy zobaczyłam ją w zapowiedziach, nie mogłam się doczekać się czytania. Jest to pozycja niezwykle ciekawa. Autor przedstawia nam ogromną ilość faktów na temat kina w okupowanym kraju. Problem ten nie doczekał się wielu opracowań, tym chętniej zabrałam się do lektury. Niestety nie było tej iskry, której oczekiwałam. Pióro autora nie przypadło mi do gustu. Opisy filmów, które ciągnące się przez kilkanaście stron, na początku były ciekawe. Z czasem zaczęły nużyć. Kolejne rozdziały czytałam z nadzieją, że jeszcze się wciągnę i będzie lepiej. Niestety nie było. Podsumowując, jest to interesująca pozycja dla pasjonatów kina i jego zawiłej historii. Jednakże nie jest to lektura na jeden wieczór.
Od kiedy zobaczyłam ją w zapowiedziach, nie mogłam się doczekać się czytania. Jest to pozycja niezwykle ciekawa. Autor przedstawia nam ogromną ilość faktów na temat kina w okupowanym kraju. Problem ten nie doczekał się wielu opracowań, tym chętniej zabrałam się do lektury. Niestety nie było tej iskry, której oczekiwałam. Pióro autora nie przypadło mi do gustu. Opisy...
więcej Pokaż mimo toInteresująca książka. Dobrze napisana. Masa informacji. Autor przedstawia repertuar kinowy i realia okupacyjne. Następnie opisuje, co w kinach grano. Mamy strukturę dzieł i weryfikację mitów. Jest także sporo o światku filmowców, prasie okupacyjnej (koncesjonowanej czyli gadzinowej) oraz o samych aktorach i aktorkach (tutaj mogłoby być nieco więcej informacji). Opisane również zostały typowe propagandowe produkcje oraz poruszona została kwestia kolaboracji z okupantem i jego agitpropem. Kolaboracja pod różnymi względami. Sięgnięto po kwity z IPNu. Bardzo podobała mi się maniera pisarska autora. "Sprzedał" bardzo dużo informacji ale nie nudził. Pomimo tego, że akurat interesuję się przedwojennym kinem, wielokrotnie byłem zaskakiwany, gdy Trojanowski obalał mity zakorzenione w naszej świadomości - nie tylko dotyczące rosnącego grona kinomanów i nieskutecznej w zasadzie akcji podziemia, związanej z bojkotem kin, ale również owego "kiczu i pornografii", jak nazywano po wojnie propozycje filmowe okupanta... Dałbym dyszkę ale zabrakło mi większego zużytkowania relacji aktorów czy ich rodzin, w dotyczącym pracy okresie.
Interesująca książka. Dobrze napisana. Masa informacji. Autor przedstawia repertuar kinowy i realia okupacyjne. Następnie opisuje, co w kinach grano. Mamy strukturę dzieł i weryfikację mitów. Jest także sporo o światku filmowców, prasie okupacyjnej (koncesjonowanej czyli gadzinowej) oraz o samych aktorach i aktorkach (tutaj mogłoby być nieco więcej informacji). Opisane...
więcej Pokaż mimo toGigantyczna praca badawcza wzbogacająca wiedzę o historii polskiego filmu. Książka dla koneserów tego tematu.
Gigantyczna praca badawcza wzbogacająca wiedzę o historii polskiego filmu. Książka dla koneserów tego tematu.
Pokaż mimo to