Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

W celu sprawnego i szybkiego działania serwisu, zapewnienia wygody podczas jego przeglądania, dostosowywania funkcjonalności do indywidualnych potrzeb użytkowników, a także w celach statystycznych oraz reklamowych, używamy informacji zapisanych za pomocą cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

Hiperszwindel. Jak oszukują nas hipermarkety i wielkie sieci handlowe

Tłumaczenie: Karolina Gawlik
Wydawnictwo: Wektory
6,5 (2 ocen i 1 opinia) Zobacz oceny
10
0
9
0
8
1
7
0
6
0
5
1
4
0
3
0
2
0
1
0
szczegółowe informacje
tytuł oryginału
Big-Box Swindle. The True Cost Of Mega-Retailers And The Fight For America's Independent Bussinesses
data wydania
ISBN
9788360562925
liczba stron
329
kategoria
popularnonaukowa
język
polski
dodał
mikolajek

Hipermarkety opanowały handel na Zachodzie. Olbrzymie centra handlowe i międzynarodowe sieci w błyskawicznym tempie wyparły małe, lokalne sklepiki, zajmując nie tylko tereny na przedmieściach, ale również wkraczając do centrów miast i niszcząc istniejący tam wcześniej handel. Zwolennicy hipermarketów twierdzą, że pozwalają one kupować ludziom więcej i taniej, dając dodatkowo nowe miejsca...

Hipermarkety opanowały handel na Zachodzie. Olbrzymie centra handlowe i międzynarodowe sieci w błyskawicznym tempie wyparły małe, lokalne sklepiki, zajmując nie tylko tereny na przedmieściach, ale również wkraczając do centrów miast i niszcząc istniejący tam wcześniej handel. Zwolennicy hipermarketów twierdzą, że pozwalają one kupować ludziom więcej i taniej, dając dodatkowo nowe miejsca pracy. Jak jest jednak naprawdę? Czy rzeczywiście w hipermarketach kupimy wszystko taniej? Czy w salonach sieci handlowych faktycznie znajdziemy więcej niż w tradycyjnych specjalistycznych sklepach? Czy hipermarkety przyczyniają się do ograniczenia bezrobocia, czy raczej je wspierają, na dodatek niszcząc lokalne wspólnoty?Odpowiedzi na te pytania znajdzie czytelnik w tej pasjonującej, ale też budzącej grozę książce.

Książka ta pokazuje, że model ekonomiczny propagowany przez wielkich detalistów jest współczesną wariacją na temat starego europejskiego systemu kolonialnego, zaprojektowanego nie po to, by zbudować dzięki niemu społeczeństwa samowystarczalne gospodarczo i zdolne do życia, ale by pozbawić społeczności wszelkich bogactw i zasobów. Mimo to wiele miast ochoczo otwiera drzwi przed korporacyjnymi kolonizatorami. Niektóre robią to w oczekiwaniu na zwiększone dochody z podatków, jednak w pewnym momencie zdają sobie sprawę, że wielkie sklepy odciskają wyraźne piętno na infrastrukturze i usługach publicznych. A może być jeszcze gorzej: gdy z lokalnej gospodarki pozostają jedynie ruiny, miasta orientują się, że są całkowicie uzależnione od kilku hipermarketów, które mogą podnieść ceny, zwolnić pracowników lub zagrozić przeniesieniem się do sąsiedniej miejscowości, o ile nie otrzymają ulg podatkowych. (fragment Wprowadzenia)

Firmy, których wyniki finansowe są w dużym stopniu uzależnione od współpracy z jedną lub dwiema sieciami, a takich jest teraz mnóstwo, nieustająco balansują na krawędzi ryzyka całkowitego stłamszenia i utraty wszystkiego. W wywiadzie udzielonym magazynowi „Fast Company” Frank Garson II, prezes The Lovable Company – założonej w 1926 roku firmy produkującej bieliznę – opisał relacje łączące jąz Wal-Martem: „Wal-Mart ma tak ogromną siłę nabywczą, że ustala zasady bez oglądania się na nikogo. Jeśli nie spodobają im się twoje ceny, to albo zaczną sami to produkować, albo znajdą kogoś innego, kto sprosta ich wymaganiom”. Po wynegocjowaniu umowy z Lovable Wal-Mart postanowił jednostronnie zmienić jej warunki, zmuszając producenta do wycofania się z interesu. Trzy lata później firma Lovable zniknęła z rynku. „Wal-Mart przeżuł nas i wypluł”, stwierdził Garson. (fragment książki)

 

źródło opisu: http://www.wydawnictwowektory.pl/index.php?id_prod...(?)

źródło okładki: http://www.wydawnictwowektory.pl/index.php?id_prod...»

pokaż więcej

Brak materiałów.
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Dodaj dyskusję
Dyskusje o książce
    Obecnie jeszcze nie ma dyskusji powiązanych z tą książką.
Sortuj opinie wg
Opinie czytelników (15)
 Pokaż tylko oceny z treścią
książek: 266
Michał Winiarski | 2017-02-21
Na półkach: Przeczytane
Przeczytana: 21 lutego 2017

Książka otwierająca oczy, ukazująca władzę i wpływ wielkich sieci handlowych na nasze życie. Wyróżniającym aspektem jest brak podawania argumentów drugiej strony, jak również ciągłe powtarzanie wcześniej przytoczonych założeń.
Jest to lektura pesymistyczna i czarnowidząca naszą przyszłość. W mojej opinii warto zwrócić na nią uwagę pod względem jej przydatności w uświadomeniu sobie działalności, często postrzeganych pozytywnie sieci handlowych i ich praktyk. Jednakże zalecam umiar i ostrożne przyjmowanie wszytkich podanych w książce faktów.
Poziom książki, jak również tworzenie wrażenia otaczających nas teorii spiskowych doskonale wpisuje się w działalność wydawnictwa Wektory.

książek: 1412
mikolajek | 2016-07-02
Na półkach: Przeczytane, Posiadam
książek: 278
JimmyConvay | 2017-07-11
Na półkach: Chcę przeczytać
książek: 40
Kamil Kowalczyk | 2017-05-26
Na półkach: Chcę przeczytać
książek: 198
Nephera | 2017-04-23
Na półkach: Chcę przeczytać
książek: 579
klaidua | 2017-04-18
Na półkach: Chcę przeczytać, NMO
książek: 4108
Doris24 | 2017-04-10
Na półkach: Chcę przeczytać
książek: 573
Rixiu | 2017-03-15
Na półkach: Chcę przeczytać, Posiadam
książek: 578
Maldoror | 2016-12-02
Na półkach: Chcę przeczytać
książek: 1947
Emszi | 2016-11-04
zobacz kolejne z 5 
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading
Cytaty z książki
zgłoś błąd zgłoś błąd