Budząca się szkoła

Tłumaczenie: Emilia Skowrońska
Seria: Kontrasty i kontrowersje
Wydawnictwo: Dobra Literatura
6,56 (9 ocen i 4 opinie) Zobacz oceny
10
1
9
1
8
0
7
2
6
3
5
1
4
0
3
1
2
0
1
0
Edytuj książkę
szczegółowe informacje
tytuł oryginału
Schulen im Aufbruch - Eine Anstiftung
data wydania
ISBN
9788364184154
liczba stron
224
słowa kluczowe
Emilia Skowrońska
język
polski
dodał
LubimyCzytać

Dlaczego dzieci po przekroczeniu szkolnego progu z czasem tracą ochotę do nauki i przestają zauważać ogromne bogactwo otaczającego je świata? Dlaczego rozpoczęcie edukacji dla wielu z nich oznacza utratę spontaniczności i otwartości na współpracę? Co dzieje się z ich naturalną ciekawością wobec wszystkiego, co nowe? Co sprawia, że szkoła staje się dla nich symbolem przymusu, wypełniania...

Dlaczego dzieci po przekroczeniu szkolnego progu z czasem tracą ochotę do nauki i przestają zauważać ogromne bogactwo otaczającego je świata? Dlaczego rozpoczęcie edukacji dla wielu z nich oznacza utratę spontaniczności i otwartości na współpracę? Co dzieje się z ich naturalną ciekawością wobec wszystkiego, co nowe? Co sprawia, że szkoła staje się dla nich symbolem przymusu, wypełniania narzucanych obowiązków, konieczności zaliczania życiowych etapów, których znaczenia z reguły nie rozumieją i z którymi się nie identyfikują?

Współinicjatorzy niemieckiego projektu edukacyjnego „Budząca się szkoła” – prof. Stephan Breidenbach i dyrektorka berlińskiej szkoły Margret Rasfeld – uważają, że tę sytuację można zmienić. W książce „Schulen im Aufbruch” (tytuł niemieckiego wydania, Kösel-Verlag, Monachium 2014) udzielają odpowiedzi na powyższe pytania i opisują szkołę, w której uczniowie sami przejmują odpowiedzialność za tempo uczenia się i kolejność przerabianych tematów. Rozbudza to w nich silne poczucie sprawczości, odpowiedzialności za własny sukces edukacyjny i odwagę w stawianiu czoła życiowym wyzwaniom.

 

źródło opisu: Matras

źródło okładki: Matras

pokaż więcej

Brak materiałów.
książek: 468
Fille | 2016-01-19
Na półkach: Przeczytane, Posiadam
Przeczytana: 18 stycznia 2016

Książka składa się z trzech części. Pierwsza to opis "Obudzonych szkół" w Niemczech, czyta się to jak piękną baśń o możliwościach edukacji. Druga to sprawny i logiczny wywód na temat nowatorskiego podejścia do edukacji - na co należy położyć nacisk i jakie wartości wspierać, żeby zmiany były udane. Trzecia, najkrótsza część to opis "Obudzonych szkół" w Polsce. Niestety jest ich niewiele, choć chciałoby się je znaleźć w każdym mieście.
Początkowo ta pozycja dała mi nadzieję, że zmiany faktycznie są możliwe. Niestety z każdą stroną moja frustracja wzrastała, bo to co obserwuję na co dzień w kontakcie z polskim szkolnictwem ma się nijak do promowanych w książce treści. Życzyłabym sobie i wszystkim dzieciom "Obudzonych szkół" - w przeciwnym razie cała edukacja naprawdę jest pozbawiona sensu, tak jak to widać obecnie.
Potrzeba zmiany jest ogromna i nie ma co ukrywać - zamiłowanie do testów do niczego nie prowadzi. Największym jednak grzechem polskiej szkoły jest oderwanie od rzeczywistości - uczenie na pamięć bez powiązania z praktycznym wykorzystaniem wiedzy i umiejętności. Powinniśmy się wstydzić, a nie podkreślać to, jak dobrze wypadamy w testach PISA.
Podobało mi się przesłanie tej książki - uczymy się również po to by popełniać błędy. Myślę że ta sentencja powinna wisieć w każdym pokoju nauczycielskim, w każdej polskiej szkole.

Pokaż wszystkie opinie o tej książce
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Już teraz nowa funkcja: pakiety. Dowiedz się więcej jak kupić kilka książek w najlepszej cenie >>>
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading

Opinie czytelników


O książce:
Zapłata

Zapłata to moje pierwsze spotkanie z twórczością Małgorzaty Rogali. Autorka rozpoczęła swój nowy cykl bardzo mocnym akcentem i do końca książki udał...

zgłoś błąd zgłoś błąd