Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

W celu sprawnego i szybkiego działania serwisu, zapewnienia wygody podczas jego przeglądania, dostosowywania funkcjonalności do indywidualnych potrzeb użytkowników, a także w celach statystycznych oraz reklamowych, używamy informacji zapisanych za pomocą cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

Głód i jedwab

Tłumaczenie: Katarzyna Leszczyńska
Seria: Poza serią
Wydawnictwo: Czarne
7,19 (171 ocen i 15 opinii) Zobacz oceny
10
7
9
26
8
31
7
65
6
25
5
12
4
2
3
1
2
0
1
2
Edytuj książkę
szczegółowe informacje
tytuł oryginału
Hunger und Seide
data wydania
ISBN
9788375360202
liczba stron
208
kategoria
Literatura piękna
język
polski

Ostry jak brzytwa, bezlitosny zbiór esejów Głód i jedwab to konfrontacja z Herty Müller doświadczeniami życia w dyktaturze i podążanie tropem politycznych refleksji autorki z lat dziewięćdziesiątych, którym towarzyszy pewność, że podział na sferę prywatną i polityczną nie istnieje i istnieć nie ma prawa. Müller demaskuje terror normalności prowadzący do zuniformizowanego myślenia i możliwy...

Ostry jak brzytwa, bezlitosny zbiór esejów Głód i jedwab to konfrontacja z Herty Müller doświadczeniami życia w dyktaturze i podążanie tropem politycznych refleksji autorki z lat dziewięćdziesiątych, którym towarzyszy pewność, że podział na sferę prywatną i polityczną nie istnieje i istnieć nie ma prawa. Müller demaskuje terror normalności prowadzący do zuniformizowanego myślenia i możliwy wszędzie: czy to będzie banacka wieś, czy Rumunia Ceauşescu, Jugosławia czy zjednoczone Niemcy. Pokazuje, jak można zawłaszczyć i wprząc w służbę totalitarnego panowania słowa i rzeczy, przyrodę i mury miasta. Jak można panować, pogrążając ludzi w szarości, jak ważnym elementem władzy jest konstruowanie państwowej, powszechnie obowiązującej rzeczywistości, budowanie nieufności w prywatnych związkach. Pisze o tym, jaką wagę ma dla panujących kontrola seksualności i kobiecego ciała, ale i o tym, jak kobiety stają się kolaborantkami. Opowiada, jak konstruowany jest strach i jak wpędza się ludzi w obłęd. I o tym, jak ten strach może zwrócić się przeciw władzy. śledzi również narodziny nienawiści i ksenofobii w demokracji, przekształcanie się bezmyślności w zbrodnię. Przygląda się uważnie słowom i temu, co się za nimi skrywa. Poddaje wiwisekcji zarówno mowy polityków niemieckich, jak i rozmowy w berlińskim parku czy włoskim sklepiku. Ogląda z każdej strony język, jakim pisano na Zachodzie o dyktaturze, jakim mówiono o wojnie w Jugosławii i myśli nad tym, co zdradzają jego metafory i przemilczenia. śledzi, dokąd prowadzi, co odsłania i co ukrywa język rumuńskiej ulicy za życia i po śmierci Ceauşescu. Teraźniejszość przeszłości widoczna jest w jej komentarzach na temat dyskusji o biedzie w Europie, o prawie do azylu, o rozliczaniu przeszłości, o pogromach Cyganów w Rumunii, podpalaniu domów azylantów w Niemczech.

 

źródło opisu: http://czarne.com.pl/

źródło okładki: http://czarne.com.pl/

pokaż więcej

Brak materiałów.
książek: 6382
allison | 2011-12-29
Przeczytana: 29 grudnia 2011

Większość esejów powstała prawie i ponad dwadzieścia lat temu, jednak nie straciły one swej aktualności. Autorka zwykle nawiązuje do konkretnych wydarzeń, głównie z rumuńskiej dyktatury, jednak refleksje na temat władzy, totalitaryzmu, wolności, jednostki i narodu są ponadczasowe.

Pisarka wyraźnie rozgranicza pojęcia kraju i państwa. Kraj kojarzy jej się z ojczyzną, miejscem pochodzenia i zamieszkania, korzeniami... Państwo to przede wszystkim system, który podporządkowuje sobie człowieka w wyrafinowany, wynaturzony i okrutny sposób.

Całość napisana jest przystępnie, chociaż język łączy w sobie styl publicystyczny i literacki. Autorka operuje nawet metaforami, ale nie skupia się na formie w przesadny sposób. Może dlatego eseje przemawiają przekonująco do czytelnika, poruszają do głębi, wstrząsają. Taki np. jest tytułowy tekst, demaskujący wszechobecną biedę, zakłamanie i terror pod rządami Ceausescu.

Większość tekstów dotyczy rumuńskiej rzeczywistości, ale jest też w książce sporo refleksji na temat NRD - autorka porównuje dyktatury, wskazując podobieństwa i różnice.
Ostatnie eseje dotyczą wojny w byłej Jugosławii i jej skutków.

Opisywane czasy komuny w Europie nie są dla mnie tylko historią. Pamiętam tamte lata właśnie jako siermiężną, wszechobecną brzydotę, pustki w sklepach, kolejki, lęk, ale również bunt i próbę okiełznania przerażającej rzeczywistości swoistym poczuciem humoru. Może dlatego odebrałam ten zbiór w bardzo osobisty sposób.

Warto po niego sięgnąć, bo o opisywanych zdarzeniach nie powinno się zapominać. Młodsi czytelnicy, którzy znają lata przełomu tylko z kart historii, mają okazję wczuć się w sytuację ludzi żyjących w dyktaturze i poznać mechanizmy rządzące systemem.

To mądra i pouczająca lektura, chociaż autorka nie narzuca się z dydaktyzmem. Nie próbuje pouczać, nie domaga się od czytelnika współczucia nawet wówczas, gdy pisze o osobistych bolesnych doświadczeniach (np. o przesłuchaniach czy nielegalnym usuwaniu ciąży "domowymi" metodami). I to także wielka zaleta tej książki.

Pokaż wszystkie opinie o tej książce
Już teraz nowa funkcja: pakiety. Dowiedz się więcej jak kupić kilka książek w najlepszej cenie >>>
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading

Opinie czytelników


O książce:
Myśli

Świat jest pełen filozofów.. śpiewał Łona. Po co komu filozofia, przecież ona jest nie praktyczna powiedział fizol. Zajmij się czymś pożytecznym otocz...

zgłoś błąd zgłoś błąd