Oko
- Kategoria:
- literatura piękna
- Seria:
- Nabokov
- Tytuł oryginału:
- The Eye
- Wydawnictwo:
- Muza
- Data wydania:
- 2015-09-09
- Data 1. wyd. pol.:
- 1994-01-01
- Liczba stron:
- 140
- Czas czytania
- 2 godz. 20 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788377589847
- Tłumacz:
- Anna Kołyszko
Krótka, ale smakowita powieść Vladimira Nabokova (1899-1977) "Oko", napisana na przełomie roku 1929 i 1930, jest bardzo ważna w dorobku pisarza jako pierwsze pojawienie się pewnych istotnych dla jego twórczości tematów, zabiegów i tendencji.
To najwcześniejsza Nabokovowska powieść, w której narracja prowadzona jest nie w trzeciej, ale w pierwszej osobie. To także najwcześniejsza jego powieść, w której pojawiają się jako problemy pierwszoplanowe zagadnienia solipsyzmu i tożsamości. Wreszcie jest to pierwsza powieść, w której stykamy się z fałszywą wizją świata, prezentowaną przez człowieka niezrównoważonego psychicznie. W Oku należy więc widzieć poprzednika wielu arcydzieł rosyjsko-amerykańskiego prozaika, na przykład "Rozpaczy", "Lolity" i "Bladego ognia".
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oceny
Książka na półkach
- 512
- 353
- 127
- 13
- 8
- 7
- 7
- 6
- 5
- 4
Opinia
Sięgając po prozę Nabokova zawsze liczę na bardzo wiele. Niezmiernie cenię jego tendencyjność do gry z czytelnikiem, która przejawia się zarówno w fabule jak i w słowie. Naigrywanie się z odbiorcy, mydlenie jego oczu, zacieranie granicy pomiędzy rzeczywistością a iluzją oraz prześmiewczy chichot autora w tle - to zabiegi, które spotkałam głównie w jego dziełach. Jego książki to niezła fantasmagoryczna przygoda, tak pełna niespodzianek i niedopowiedzeń.
"Oko" to kolejna powieść, która wpisuje się w opisaną powyżej pisarską manierę Nabokova. Główny bohater a zarazem narrator, na samym już początku popełnia samobójstwo. I w sumie to by było na tyle, jeśli chodzi o rozwój akcji. Owo jednak samobójstwo to dopiero początek zabawy autora z czytelnikiem. Bo czy fakt ten rzeczywiście miał miejsce? Czy czasem nie mamy tutaj do czynienia z wizją chorego psychicznie człowieka? A może jest to twórczy wymysł głównego bohatera, który jest z zawodu pisarzem? No i kim jest inny z bohaterów, tajemniczy Smurow?
Zaskakujące, że nawet tak krótka forma literacka jaką jest "Oko" może być tak nafaszerowana wieloznacznością i niedomówieniami. Cały Nabokov. Trochę szkoda, że w książce (prócz zabawy tytułem, co można doczytać w posłowiu autorstwa wybitnego nabokovisty - Leszka Engelkinga), autor tak niewiele miejsca poświęcił igraszkom słowem a raczej jego semantyką (którą tak wspaniale rozwinął np. w "Lolicie").
Niemniej jednak, sam fakt, że niniejszą mikropowieść przeczytałam dwa razy z rzędu, jest jej wystarczającą rekomendacją oraz zachętą do tego, że warto po nią sięgnąć. Czyta się ją z niemałą przyjemnością, głównie dlatego, że jest to jedna z łatwiejszych stylistycznie książek autora. Mimo iż nie jest to Nabokov w swojej szczytowej formie, to czuć w niej ducha pisarza. A na pewno, jest to wspaniałe preludium do kolejnych, większych jego dzieł.
Sięgając po prozę Nabokova zawsze liczę na bardzo wiele. Niezmiernie cenię jego tendencyjność do gry z czytelnikiem, która przejawia się zarówno w fabule jak i w słowie. Naigrywanie się z odbiorcy, mydlenie jego oczu, zacieranie granicy pomiędzy rzeczywistością a iluzją oraz prześmiewczy chichot autora w tle - to zabiegi, które spotkałam głównie w jego dziełach. Jego...
więcej Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo to