U 977. Ostatni okręt Hitlera
- Kategoria:
- historia
- Seria:
- Nieznane oblicza historii
- Wydawnictwo:
- Alma-Press
- Data wydania:
- 2014-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2014-01-01
- Liczba stron:
- 168
- Czas czytania
- 2 godz. 48 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788370205546
- Tagi:
- Schäffer U977
2 maja 1945 roku, w przededniu bezwarunkowej kapitulacji III Rzeszy, niemiecki okręt podwodny U 977 pod dowództwem porucznika marynarki Heinza Schäffera, nie chcąc się podać aliantom, uciekł do Ameryki Południowej. Ze względu na ogromną przewagę sprzymierzonych na morzu i w powietrzu, była to misja samobójcza. Tajemniczy rejs, który był jednym wielkim koszmarem, trwał aż 107 dni. Przez rekordową liczbę 66 dni okręt płynął w zanurzeniu, idąc na chrapach! Dopiero 17 sierpnia U-Boot zawinął do argentyńskiego portu Mar de Plata. Przybycie jednostki bojowej U-Bootwaffe ponad trzy miesiące po klęsce Niemiec stało się prawdziwą sensacją. Bardzo szybko pojawiły się hipotezy, że U 977 wywiózł plany tajemniczych broni, które miały odmienić losy wojny i duże ilości skarbów, głównie złota. Twierdzono nawet, o czym pisały ówczesne gazety, że na pokładzie U-Boota znalazł się Adolf Hitler z Ewą Braun i Martin Bormann, osobisty sekretarz i prawa ręka Führera III Rzeszy! Dowódcę U 977 potraktowano jak potencjalnego arcyzbrodniarza. Schäffaer został poddany długiemu przesłuchaniu przez Argentyńczyków, potem trafił do obozu dla jeńców o wyjątkowym znaczeniu w Waszyngtonie, wreszcie Amerykanie oddali go Brytyjczykom. Jaka jest prawda o tajemniczym rejsie U 997, któremu udało się przechytrzyć aliantów?
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 28
- 18
- 10
- 2
- 2
- 2
- 1
- 1
- 1
- 1
Opinia
strona 9
góra
Niektóre źródła (strona IV) tej książki podają że to było 66 dni.
strona 13
środek
Według Marcina Westphala do końca wojny wcielono do marynarki 120 okrętów typu XXI ale jedynie trzy z nich uzyskały pełną gotowość bojową.
Czy masa baterii akumulatorów OP jest wyznacznikiem przegranej bitwy o Atlantyk?
strona 15
środek
Na terenie okupowanej Polski elementy okrętów podwodnych były wytwarzane chyba tylko na terenie Gdyni.
Niemiecka Marynarka Wojenna nie posiadała "żywych torped" ani bezzałogowych jednostek podwodnych.
strona 17
góra
Na dzień 9 maja 1945 r. według http://uboat.net/boats/patrols/search.php na patrolach bojowych przebywało 48 okrętów podwodnych. Los każdego z nich jest znany i opisany.
strona 22
dół
"Silniki MAN uruchamiano [...] przy prędkości równej 10 w." Jaki był napęd przy innych prędkościach (poniżej 10 w.)
strona 23
środek
"Tysiące rur i przewodów..." jeśli podzielić rurociągi na poszczególne odcinki.
strona 24
góra
Co oznacza "...wyłaziła z niego dzika świnia!" Okręty typu VII nie były szczególnie uciążliwe (w porównaniu do innych OP) podczas sztormowej pogody.
strona 25
dół
"Porucznik marynarki Schäffer otrzymał przydział..." jako kto?
strona 29
góra
FuMB 7 Naxos U nowoczesny ale wprowadzany już od września 1943 r.
FuMB Ant. 24 CubaIa - Fliege - używany od lutego 1944 r.
FuMB Ant 25 Mücke - znany od maja 1944 r.
Okręty typu VIIC od 1944 r. miały w etacie czterech ludzi w dziale radiowym.
strona 30
środek
Odmiana rzeczownika chrapa:
Przypadek Liczba pojedyncza Liczba mnoga
Mianownik (kto? co?): chrapa chrapy
Dopełniacz (kogo? czego?): chrapy chrap
Celownik (komu? czemu?): chrapie chrapom
Biernik (kogo? co?): chrapę chrapy
Narzędnik (z kim? z czym?): chrapą chrapami
Miejscownik (o kim? o czym?): chrapie chrapach
Wołacz (hej!): chrapo chrapy
Chrapy był urządzeniem umożliwiającym wypuszczanie i wpuszczanie powietrza przy jednoczesnej blokadzie wody. Początkowo posiadały one zawór pierścieniowy (Ringschwimmer). Później udoskonalony zawór kulowy (Kugelschwimmer). Ten drugi zawór był seryjnie montowany na masztach chrapów od 1944 r. Maszt posiadał długość 8,3 m licząc od poziomu pokładu. Miał on średnicę 22 cm i mieściły się w nim dwie rury. Pierwsza służyła do odprowadzania spalin z silników wysokoprężnych, druga do dostarczania świeżego powietrza do wnętrza okrętu. Stojący pionowo, po lewej stronie kiosku, maszt był opuszczany hydraulicznie do pozycji poziomej i chowany z specjalnym zagłębieniu w kadłubie. Korzystanie z chrap mogło się odbywać jedynie przy prędkościach wynoszących 6 w, co było zdecydowanie ich wadą.
strona 31
góra
Wg. M. Borowiak - U-Booty typu II chrapy elektropneumatyczne były zainstalowane na U-149.
dół
Właściwie to wszystkie niemieckie OP były jednokadłubowe.
strona 32
środek
Załadowano środki bojowe (torpedy i skrzynie z amunicją).
Zgodnie z Type VIIC Manual
Zbiorniki paliwowe typ VIIC:
Main ballast and reserve fuel oil tank 2 SB 11,3 m3
Main ballast and reserve fuel oil tank 2 PS 11,3 m3
Main ballast and reserve fuel oil tank 4 SB 13,3 m3
Main ballast and reserve fuel oil tank 4 PS 13,3 m3
Regulating and reserve fuel oil tank 1 SB 4,7 m3
Regulating and reserve fuel oil tank 1 PS 4,7 m3
Fuel oil tank 1 (internal) 37,9 m3
Fuel oil tank 2 (internal) 32,8 m3
Fuel oil collecting tank 0,425 m3
Total capacity: 129,7 m3
Co przy średniej gęstości oleju napędowego 0,876 t/m3 daje wynosiło 113,7 t.
. Okręty typu VIIC posiadały także się zbiornik nr 1, 2 i 3 (Torpedozellen) umieszczone po obu burtach. Ich zadaniem było równoważenie ciężaru wystrzelonych torped. Zbiornik nr 1 znajdował się w rufowym przedziale torpedowym i mógł kompensować brak dwóch torped rufowych. Pozostałe zbiorniki 2 i 3 znajdywały się pod magazynem torped w dziobowym przedziale torpedowym. Paliwo można było bunkrować do zb. kompensacyjnych nr. 1 i 3 (około 8 ton) a nie do komór torpedowych. Zbiorniki zasadnicze 32 i 37 m3 były największe na okręcie ale nie były "olbrzymie".
strona 36
środek
Podporucznik marynarki Albert Kauhn. Na stronie 27 i 132 występuje jako Albert Kahn (II oficer).
strona 39
środek
Z U977 usunięto część uzbrojenia. Autor nie podaje jakie uzbrojenie usunięto. Zgodnie ze str. 32 załadowano w Kilonii torpedy. Ile torped załadowano w Frederikshaven?
Stan paliwa w Frederikshaven wynosił 85 ton co przy średniej gęstości oleju napędowego 0,876 t/m3 wynosiło 97 m3. (na standardowe 129,7 m3.
Na U977 był jeden oficer - mechanik (nie I oficer mechanik).
6. Torpedy zapasowe
strona 40
środek
10 % szans na zatopienie statku to znaczy 1 zatopiony na 10 spotkanych?
strona 42
środek
Tlenek uranu tak jak i pozostały ładunek U234 był zdobyczą wojenną USA.
strona 43
góra
Pokładowe (lotnicze) radary nie wykrywają zanurzonego OP.
środek
Niekierowane pociski rakietowe nie nadają się do ataku na zanurzony okręt podwodny. Relacja dowódcy U977 mogła wyrażać jedynie jego przypuszczenia.
Niestety Autor nie podaje daty wyjścia U977 z Frederikshaven. Ataki powietrzne na U977 miały miejsce między 16 a 20 kwietnia.
strona 73
środek
Specjalny basen był na terenie Gdyni.
strona 78
góra
Dla Autora istnieją dwa położenia okrętu podwodnego: w zanurzeniu i na głębokości peryskopowej. Okręt chroniony przez radar? Pracujący radar jest jak latarnia morska w nocy.
środek
Instrukcja obsługi okrętu typu VIIC ma odmienne zdanie na temat wykorzystania peryskopów.
dół
Peryskopy:
Okręty typu VII posiadały dwa peryskopy firmy Zeiss umieszczone w kiosku według schematu sprawdzonego na typie UB III. Peryskop bojowy (ASR – Angriffssehrohr) był wysuwany hydraulicznie na wysokość 5,3 m ponad kiosk. Średnica jego rury wynosiła 18 cm, długość optyczna 750 cm, długość zaciskowa 2 m. Głowica obserwacyjna posiadała średnicę 31 mm, średni-cę zewnętrznej soczewki 4 mm oraz powiększenie od 1,5 do 6x. Zakres obserwacji poziomej wynosił 360º oraz pionowej od -15º do +20º. Drugim mniejszym peryskopem był bojowy peryskop nocny (NLSR – Nachtluftzielsehrohr). Wysuwał on się hydraulicznie na wysokość 2,7 m ponad kiosk. Jego głowica miała średnicę 80 mm, średnica zewnętrznej soczewki 7 mm oraz powiększenie od 1,5 do 6x. Zakres obserwacji poziomej wynosił 360º oraz pio-nowej od -10º do +90º. Peryskopy były produkowane przez firmy Zeiss w Jenie, Askania w Berlinie oraz w Nedinsco w Holandii.
strona 93
góra
Większość źródeł podaje datę 10 maja 1945 r. a nie noc z 10 na 11 maja.
strona 94
góra
Przegłębienie 30 stopni przy wynurzonych dziobowych sterach głębokości to znaczna przesada.
strona 103
środek
Instalacja odsalania wody morskiej była przeznaczona do produkcji wody do akumulatorów a nie do spożycia przez załogę.
strona 104
góra
Poślizg sprzęgła objawia się wzrostem obrotów silnika i spadkiem jego obciążenia.
dół
Specyfika okrętu podwodnego polega na tym że załoga zawsze pozostaje pod pokładem, niezależnie od położenia OP.
Autor używa określenia "głębokość podsłuchowa". Jaka by ona nie była to ciężko sterować na jakąkolwiek głębokość przy zastopowanych maszynach.
Autor powinien zdecydować czy warstwa wody chroniła okręt czy też była śmiercionośna.
strona 106
środek
Pozycja 1500 km od Półwyspu Iberyjskiego i na północ od Azorów wydaje się być błędna. Odpowiada pozycji AK9919.
Bardziej prawdopodobna jest "na południe od Azorów"
strona 107
góra
"Zapas paliwa skurczył się o połowę". Pozostało 40-45 ton oleju napędowego. To znaczy że na wyjściu było 80-90 ton. Czyli tyle ila na wyjściu z Frederikshaven.
dół
Przez ostatnie 50 dni płynęli tylko w zanurzeniu a teraz "po staremu".
strona 115
środek
Cztery okręty podwodne wraz z U977 i U530? Które to okręty? Dziś znamy już los chyba wszystkich niemieckich okrętów podwodnych.
strona 117
środek
W kwietniu 1945 roku Admirał Dönitz miał do dyspozycji w Europie jeden okręt typu XB - U234 i właśnie go wykorzystał do celów transportowych.
Dostępne były trzy okręty typu IXD2: U875, U874, U761.
Z okrętów typu XXI w kwietniu 1945 roku jedynie okręty U2506, U2511, U3008 były w stanie gotowości bojowej.
strona 9
więcej Pokaż mimo togóra
Niektóre źródła (strona IV) tej książki podają że to było 66 dni.
strona 13
środek
Według Marcina Westphala do końca wojny wcielono do marynarki 120 okrętów typu XXI ale jedynie trzy z nich uzyskały pełną gotowość bojową.
Czy masa baterii akumulatorów OP jest wyznacznikiem przegranej bitwy o Atlantyk?
strona 15
środek
Na terenie okupowanej Polski elementy...