rozwiń zwiń

Ciemno, prawie noc

Okładka książki Ciemno, prawie noc
Joanna Bator Wydawnictwo: W.A.B. Ekranizacje: Ciemno, prawie noc (2019) Seria: ...archipelagi... literatura piękna
528 str. 8 godz. 48 min.
Kategoria:
literatura piękna
Seria:
...archipelagi...
Wydawnictwo:
W.A.B.
Data wydania:
2013-10-23
Data 1. wyd. pol.:
2013-10-23
Liczba stron:
528
Czas czytania
8 godz. 48 min.
Język:
polski
ISBN:
9788328008380
Ekranizacje:
Ciemno, prawie noc (2019)
Tagi:
literatura polska nagroda NIKE archipelagi
Inne

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Okładka książki Pismo. Magazyn opinii nr 12 (72) / 2023 Anna Alboth, Joanna Bator, Sandra Frydrysiak, Maria Halber, Chris Heath, Aleksandra Herzyk, Aglaja Janczak, Katarzyna Kazimierowska, Paweł Kicman, Zuzanna Kowalczyk, Anna Krztoń, Karolina Lewestam, Caleb Azumah Nelson, Redakcja magazynu Pismo, Tomasz Różycki, Filip Springer, Miłosz Szymański
Ocena 7,3
Pismo. Magazyn... Anna Alboth, Joanna...
Okładka książki Znak nr 822 / 2023 Joanna Bator, Agata Bielik-Robson, Wojciech Bonowicz, Diana Dąbrowska, Ewa Drygalska, Kamil Fejfer, Julia Fiedorczuk, Olga Gitkiewicz, Ireneusz Kania, Karolina Korwin-Piotrowska, Piotr Kosiewski, Dominika Kozłowska, Beata Łazarz, Łukasz Najder, Piotr Oczko, Janusz Poniewierski, Tomasz Raczek, Joanna Rudniańska, Tomasz Stawiszyński, Redakcja Miesięcznika ZNAK
Ocena 8,0
Znak nr 822 / ... Joanna Bator, Agata...
Okładka książki Pismo. Magazyn opinii nr 11 (59) 2022 Joanna Bator, Karolina Breguła, Edyta Bystroń, Maria Cyranowicz, Gaja Grzegorzewska, Tomasz Grzyb, Zuzanna Kowalczyk, Karolina Lewestam, Jakub Małecki, Marcin Napiórkowski, Wojciech Plewiński, Kacper Pobłocki, Redakcja magazynu Pismo, Beata Szady, Monika Szewczyk-Wittek, Katarzyna Szyngiera, Mirosław Wlekły
Ocena 7,2
Pismo. Magazyn... Joanna Bator, Karol...

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
7,3 / 10
3104 ocen
Twoja ocena
0 / 10

Opinia

avatar
128
80

Na półkach:

Joanna Bator w „Ciemno, prawie noc” kreuje świat przedstawiony, którego nadaremnie szukalibyśmy w otaczającej nas rzeczywistości. Przede wszystkim dlatego, że jest to struktura mocno eklektyczna, a więc stanowiąca całość złożoną z zupełnie nie pasujących do siebie elementów. Dzięki temu powieść czyta się z zaciekawieniem, z niecierpliwością oczekując na to, co będzie dalej. Trudno bowiem spodziewać się tu czegokolwiek. Autorka umiejętnie kieruje akcją, niespodziewanie wprowadza nowe postaci, zmienia oblicze i postawy tych, których już poznaliśmy i dość nagle wprowadza komponenty uzupełniające fabułę, nadając jej tym samym sens i logikę. Atutem w tym przypadku jest z pewnością również fakt, że Bator doskonale prowadzi dialog przeszłości z teraźniejszością, jako że wątki zaczerpnięte z historii swoich bohaterów znakomicie odzwierciedla w kontekście wydarzeń aktualnych, powodując, że jedne bez drugich tracą swoje fundamentalne znaczenie. Obydwa te ujęcia, co również przemawia na korzyść powieści, są jednak na tyle treściowo samodzielne i autonomiczne, że bez przeszkód mogłyby stanowić osobne, co najmniej, opowiadania.
Akcja książki rozgrywa się w Wałbrzychu. Główna bohaterka, Alicja Tabor, dziennikarka, przyjeżdża do tego miasta, aby skompletować materiały do napisania reportażu, dla znaczącego pisma warszawskiego, na temat zaginionych, w dość tajemniczych okolicznościach, dzieci. Natrafia w związku z tym na wiele przeszkód, bo jak się okazuje, znajdują się tacy, którym zależy, aby prawda nie ujrzała światła dziennego. Dla Alicji przyjazd do Wałbrzycha staje się ponadto swoistego rodzaju podróżą sentymentalną. Okazuje się bowiem, że kobieta pochodzi z tego miasta. Po maturze jednak wyjechała na studia do stolicy i nie wróciła już na Dolny Śląsk. Wspomnienia, jakie budzą się w jej pamięci, powodują że bohaterka odkrywa siebie na nowo, zaczyna dostrzegać w sobie nie poznane dotąd warstwy własnej osobowości. Przede wszystkim jednak raz jeszcze przeżywa swoje dzieciństwo, powraca do rozmów z ukochaną siostrą i próbuje zrozumieć fascynacje swojego ojca. Poznaje też okrutną tajemnicę odnoszącą się do życia jej matki. To zaś, że Alicja Tabor sama ze sobą powraca do odległej przeszłości nie pozostaje bez związku z niewyjaśnionym zaginięciem trójki wałbrzyskich dzieci. Wręcz przeciwnie, stanowi dla niej pomoc w rozwiązaniu tej enigmatycznej zagadki.
Joanna Bator w „Ciemno, prawie noc” opowiada klasyczną historię o walce dobra ze złem. Ta klasyka odchodzi jednak od swoich podstawowych założeń. Autorka daje bowiem zupełnie nowe patrzenie na otaczający każdego człowieka świat. Oprócz tego, co rzeczywiste, spotykamy się tu także z tym, co wymyka się poznaniu zmysłowemu. I to jest właśnie ten eklektyczny konglomerat. Objawia się on na dwa sposoby. Poprzez unifikację interpersonalną. W powieści pojawiają się postaci, żeby tak powiedzieć, normalne, jak Alicja, Martin czy chociażby Albert Kukułka, ale także wyjęte ze świata wyobrażonego: Kotojady, kociary, księżna Daisy. I po drugie - za pomocą metodycznego, acz subtelnego synkretyzmu gatunków. Pojawiają się tu bowiem motywy obyczajowe, dramatyczne, gotyckie, sensacyjne, sportowe, erotyczne, nawet korespondujące z patologią i medycyną. Co najważniejsze zaś, wszystkie mają swoje usprawiedliwione miejsce.

Joanna Bator w „Ciemno, prawie noc” kreuje świat przedstawiony, którego nadaremnie szukalibyśmy w otaczającej nas rzeczywistości. Przede wszystkim dlatego, że jest to struktura mocno eklektyczna, a więc stanowiąca całość złożoną z zupełnie nie pasujących do siebie elementów. Dzięki temu powieść czyta się z zaciekawieniem, z niecierpliwością oczekując na to, co będzie dalej....

więcej Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Przeczytane
    10 925
  • Chcę przeczytać
    5 614
  • Posiadam
    1 867
  • Ulubione
    380
  • 2019
    268
  • Teraz czytam
    246
  • 2014
    179
  • Literatura polska
    111
  • 2013
    92
  • Chcę w prezencie
    64

Cytaty

Więcej
Joanna Bator Ciemno, prawie noc Zobacz więcej
Joanna Bator Ciemno, prawie noc Zobacz więcej
Joanna Bator Ciemno, prawie noc Zobacz więcej
Więcej

Podobne książki

Przeczytaj także