Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

W celu sprawnego i szybkiego działania serwisu, zapewnienia wygody podczas jego przeglądania, dostosowywania funkcjonalności do indywidualnych potrzeb użytkowników, a także w celach statystycznych oraz reklamowych, używamy informacji zapisanych za pomocą cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

Kościół pierwszych wieków

Tłumaczenie: Kinga Ostrowska
Wydawnictwo: Instytut Wydawniczy PAX
8 (1 ocen i 1 opinia) Zobacz oceny
10
0
9
0
8
1
7
0
6
0
5
0
4
0
3
0
2
0
1
0
Edytuj książkę
szczegółowe informacje
data wydania
ISBN
9788321119274
liczba stron
520
język
polski

W trzeciej części swojej świętej historii, po książkach Od Abrahama do Chrystusa i Dzieje Chrystusa, Daniel-Rops opisuje losy Kościoła od pierwszych lat działalności Apostołów po rok 380, w którym cesarz Teodozjusz nakazał swoim poddanym przyjęcie wiary chrześcijańskiej. Okres ten pełen niezwykłych wydarzeń i zadziwiających zwrotów w dziejach wspólnoty, która zawierzyła się Chrystusowi, nie...

W trzeciej części swojej świętej historii, po książkach Od Abrahama do Chrystusa i Dzieje Chrystusa, Daniel-Rops opisuje losy Kościoła od pierwszych lat działalności Apostołów po rok 380, w którym cesarz Teodozjusz nakazał swoim poddanym przyjęcie wiary chrześcijańskiej. Okres ten pełen niezwykłych wydarzeń i zadziwiających zwrotów w dziejach wspólnoty, która zawierzyła się Chrystusowi, nie przestaje fascynować ludzi kolejnych epok, zwłaszcza naszej znajdującej się w odczuciu wielu na krawędzi dziejów. Znajdziemy więc tu bogaty opis dzieła i misji św. Pawła, charakterystykę okresu pierwszych prześladowań za czasów Nerona i Domicjana, opis życia chrześcijan w epoce katakumb, ale także historię ekspansji chrześcijaństwa, rozwoju kościelnych instytucji, monachizmu, piśmiennictwa i myśli. Autor wiele miejsca poświęca rozwojowi myśli spekulatywnej w młodym Kościele, ale także szerzącym się herezjom, które prowadzą do kryzysu wspólnoty. Ostateczny triumf pod koniec IV wieku okupiony morzem krwi męczenników i nadciągający zmierzch rzymskiego imperium nakazują Kościołowi przygotowanie się do odegrania roli nie tylko duchowej, ale i cywilizacyjnej.

 

źródło opisu: http://www.iwpax.pl/produkt-kosciol-pierwszych-wiekow-469.html

źródło okładki: http://www.iwpax.pl/produkt-kosciol-pierwszych-wiekow-469.html

pokaż więcej

Brak materiałów.
książek: 725
Marcin | 2014-11-26
Na półkach: Chrześcijaństwo

Po dziełach tak znamienitych jak "Od Abrahama do Chrystusa" i "Dzieje Chrystusa" Henri Daniel-Rops stworzył "Kościół pierwszych wieków", popularnonaukową książkę o początkach cywilizacji chrześcijańskiej. Punktem wyjścia są dzieje kształtowania się chrześcijańskiej koncepcji świata w opozycji do wartości reprezentowanych przez Cesarstwo Rzymskie pod rządami dynastii julijsko-klaudyjskiej. Jest to czas wielkich prześladowań czasów Nerona, epoka wielkich męczenników, a także powstawania piśmiennictwa chrześcijańskiego, ściślej rzecz biorąc listów Św. Pawła, Ewangelii (najpóźniejsza z nich, Ewangelia według Św. Jana powstaje w czasach cesarza Nerwy z dynastii Antoninów) i Apokalipsy Św. Jana (napisanej nieco wcześniej, w epoce Domicjana). Później następuje historia pierwszych papieży, kształtowania się kanonu Pisma Świętego (tzw. Kanon Muratoriego z 200 roku), prześladowania czasów Domicjana, Trajana, Hadriana, Marka Aureliusza (którego syn, Kommodus, był dla chrześcijan o dziwo dość pobłażliwy), Septymiusza Sewera i Dioklecjana. Po czasach Konstantyna i edyktu mediolańskiego (313 r.) następuje w Cesarstwie epoka tolerancji religijnej, a prześladowania katolików dopuści się jedynie Walens, sympatyk arianizmu (w pewnym uproszczeniu herezji kwestionującej boskość Chrystusa). Odmiennym zagadnieniem jest antychrześcijańska polityka Juliana Apostaty i podjęta w zaledwie dwudziestomiesięcznym okresie jego rządów próba wskrzeszenia pogańskiej tradycji dawnego Rzymu. Książka obfituje też w barwne portrety Ojców i Doktorów Kościoła przybliżając czytelnikowi życie i dzieło Św. Jana Chryzostoma, Św. Hieronima, Św. Ambrożego, by wymienić tylko tych znanych najbardziej. Wiele miejsca poświęcono także dziełu pisarzy chrześcijańskich w rodzaju Orygenesa czy Tertuliana, jak również pierwszym herezjom, z których najważniejszymi były gnostycyzm (kierunku tego nie należy mylić z "prawomyślną" gnozą), manicheizm czy wspomniany już arianizm. Sporo uwagi poświęcono też kwestiom związanym z synodami i pierwszymi soborami powszechnymi oraz z kształtowaniem się chrześcijańskiego (katolickiego) credo (na tle sporów z arianizmem), historią liturgii i sztuki sakralnej oraz ogólnie pojętej obyczajowości chrześcijańskiej w okresie od I do IV wieku. Chociaż książka ma charakter zdecydowanie apologetyczny, to jednak autor dość krytycznie ocenia świat chrześcijan doby prześladowań. Szczególnie interesujące jest tutaj zagadnienie powrotu na łono Kościoła tych, którzy ze strachu lub konformizmu zaparli się Chrystusa (na tym zresztą tle powstała herezja donatystów). O ile w początkowym okresie swojego działania Kościół zajmował wobec świata pogańskiej tradycji stanowisko zdecydowanie wrogie (cóż bowiem łączy Ateny i Jerozolimę), o tyle z czasem stał się prawdziwym depozytariuszem i spadkobiercą cywilizacji łacińskiej. Tylko dzięki niemu cywilizacja ta mogła przetrwać, a dorobek intelektualny świata starożytnego mógł stać się podstawą dla rozwoju europejskiej cywilizacji wieków średnich. Książka fascynująca, godna polecenia wszystkim, którzy interesują się historią chrześcijaństwa i świata starożytnego. Jej kontynuacją jest "Kościół wczesnego średniowiecza", którego pierwszym bohaterem jest Św. Augustyn, konsekrowany na biskupa Hippony w roku 396.

Pokaż wszystkie opinie o tej książce
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading

Opinie czytelników


O książce:
Na Zachodzie bez zmian

Takich książek nie ocenia się w kategoriach fajna - niefajna. Takie krążki mogą być dobrze albo źle napisane. Ta należy do tej pierwszej kategorii. Au...

zgłoś błąd zgłoś błąd