Historia punk rocka. England's dreaming
- Kategoria:
- muzyka
- Tytuł oryginału:
- England's Dreaming Sex Pistols and Punk Rock
- Wydawnictwo:
- Axis Mundi
- Data wydania:
- 2013-03-06
- Data 1. wyd. pol.:
- 2013-03-06
- Liczba stron:
- 700
- Czas czytania
- 11 godz. 40 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788361432463
- Tłumacz:
- Marta Marciniak
- Tagi:
- muzyka punk rock Sex Pistols
Historia punk rocka, opowiadająca o jego źródłach kulturowych i społecznych, o sprawczej sile Malcolma McLarena, historii Sex Pistols i ich naśladowcach. Sugestywny portret drugiej połowy lat 70. w Wielkiej Brytanii. Opowieść pełna anegdot, relacji uczestników zdarzeń i wywiadów, opowiada historię niebotycznego sukcesu i szybkiego upadku ostatniej wielkiej kapeli rock'n'rollowej i momentu w popkulturze, który przyszło jej definiować.
Książka wskazywana przez krytyków jako najbardziej wiarogodna analiza punk rocka, uaktualniona o relację na temat punkowej spuścizny, zjednoczenia Pistolsów w 1996 roku oraz aktualną dyskografię.
Książka została uhonorowana prestiżową nagrodą im. Ralpha Gleasona dla najlepszej książce o tematyce muzycznej.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oficjalne recenzje
Rajcuje nas chaos
twierdzili chłopcy z kapeli Jasia Zgniłka, pytani o graną przez nich muzykę. Z tego chaosu wyłonił się jeden z najbardziej rozpoznawalnych zespołów brytyjskiej sceny punkowej: Sex Pistols. Historię kapeli gruntownie i fenomenalnie opisał Jon Savage, tuz brytyjskiego dziennikarstwa muzycznego, wydawca i pisarz. Savage chciał w książce pokazać różnorodność doświadczeń i głosów tego ruchu i w pełni mu się ten zamiar powiódł. Czytelnik dostaje do rąk nie tylko kompletną i wszechstronną historię zespołu, ale również wieloaspektowy obraz lat 70. w Wielkiej Brytanii, z szeroko zarysowanym tłem społecznym, politycznym, kulturowym i ekonomicznym.
Jedna z wersji głosiła, że zespół Sex Pistols narodził się (...) jako sposób na spędzanie czasu na wagarach1. Tymczasem Savage demaskuje wiele przekonań i stereotypów na ten temat. Całe zamieszanie zaczęło się w zasadzie od złego demiurga, który został menadżerem zespołu, Malcolma McLarena, nieomal zmuszonego przez Steve’a Jonesa do założenia zespołu. Zespołu, który wstrząsnął muzycznym rynkiem, był niepodobny do żadnego innego, odniósł oszałamiający sukces i do dzisiaj trudno znaleźć fana muzyki, który nie kojarzyłby Pistolsów chociażby ze słyszenia.
Dużo miejsca autor poświecił malowniczemu portretowi szalonego, skandalizującego duetu McLaren - Westwood. Wespół kombinowali oni między innymi jak by tu z zyskiem opchnąć ekscentryczne fatałaszki, których produkcją zajmowała się projektantka. Zespół powstał niejako przy okazji, ale w bardzo dogodnym momencie. Właśnie krystalizowała się pierwsza fala brytyjskiego punk rocka a na Wyspach zaczął się kryzys ekonomiczny. Punk był międzynarodową estetyką outsiderów (...). Punk zjednoczył stylistów z przedmieść, nastoletnich uciekinierów, zatwardziałych radykałów z lat 60., gejów i lesbijki, artystów, kiboli, intelektualistów, fanów big beatu, wyrzutków wszelkiej maści.2
Sugestywnie opowiedziana historia punk rocka zawiera wiele anegdot, relacji naocznych uczestników koncertów i krótszych lub dłuższych wywiadów. Ubarwiona mało znanymi faktami i sporą dawką skandali różnego kalibru, wypowiedziami członków zespołu i wzbogacona o zdjęcia (często pochodzące z prywatnych archiwów) jest wartościowym i nieocenionym źródłem wiedzy dla fanów Sex Pistols i punk rocka. Savage rekonstruuje nie tylko sceniczne i prywatne poczynania członków zespołu. Pokazuje ich w kontekście daleko szerszym, niż sugeruje to tytuł książki. Stąd między innymi pojawiają się w tym dość eklektycznym towarzystwie nazwiska osób na stałe wpisanych w historię muzyki, mody, sztuki czy literatury: m.in. Mervyn Peake, Rod Stewart, Charles Castelbajac, David Bowie, Roxy Music i wiele innych. Savage w imponujący i atrakcyjny dla czytelnika sposób pokazał, ile wspólnego z punkiem może mieć polityka, historia, ruchy społeczne czy filozofia.
Jeśli ktoś jeszcze zastanawia się, na czym polegał fenomen Pistolsów i jakim cudem zgrai niezbyt rozgarniętych, będących często pod wpływem używek i dziwnie grających chłopaków udało się osiągnąć tak wiele i wejść na sam szczyt, ma przed sobą gotową odpowiedź. Dziennikarz odsłania mechanizmy rządzące rynkiem muzycznym i zdradza marketingowe sztuczki, mające na celu stworzenie gwiazdy, jej tożsamości, całej subkulturowej otoczki wokół zespołu i oczywiście całkiem niezły zarobek. Cóż, McLarenowi udało się sprzedać i zespół, i ciuchy, i o tym fenomenie jest między innymi ta książka. Flirt z brudną, hałaśliwą muzyką bardzo mu się opłacił. Choć już niedługo po sukcesie Sex Pistols pojawiło się wielu ich naśladowców, nikomu do tej pory nie udało się powtórzyć ich sukcesu. Ani tak spektakularnego upadku.
„England’s Dreaming” pojawia się na polskim z rynku ze sporym, bo ponad dwudziestoletnim, poślizgiem. Książkę, dodajmy że sporej objętości, czyta się rewelacyjnie. Wielka w tym zasługa tłumaczki, Marty Marciniak, która czuje bluesa a raczej punka, bo sama była i nadal jest związana ze środowiskiem punkowym. Warszawianka z pochodzenia jest absolwentką studiów kulturoznawczych (specjalizacja: USA) Uniwersytetu Warszawskiego. Jak na punkówę przystało, jej zainteresowania badawcze oraz praca doktorska koncentrują się wokół historii punk rocka w Polsce oraz w USA. Dziś punk należy już do przeszłości, jako jeden z wielu angielskich snów, ale w latach 70. zachęcał do tego, by żyć intensywnie3 - twierdzi Savage. W tym jednym miejscu nie można się z nim zgodzić, bo przecież „Punks Not Dead”!4
Magdalena Świtała
1 Cytat pochodzi z recenzowanej książki
2 Cytat pochodzi z recenzowanej książki
3 Cytat pochodzi z recenzowanej książki
4 Tytuł płyty The Exploited
Książka na półkach
- 216
- 100
- 58
- 18
- 6
- 6
- 3
- 2
- 2
- 2
Cytaty
Cały świat opiera się na plagiacie. Jeśli nie zauważasz różnych rzeczy i nie kradniesz ich, gdy cię inspirują, jesteś głupcem.
Opinia
Wściekłość i gorycz.
Jon Savage był naocznym świadkiem narodzin i upadku brytyjskiego ruchu punk. Zarówno fanem samej muzyki, jak i człowiekiem wciągniętym w wir szeroko pojętej punkowej kultury. Nic dziwnego, że to on jest autorem najlepszej i najobszerniejszej dokumentacji tamtych czasów.
To, co stanowi o sile „England’s Dreaming” nie kryje się jednak w kronikarskim zacięciu autora (choć trzeba przyznać, że faktograficzne przygotowanie robi wrażenie!), ani w samej muzyce, którą opisuje (moim zdaniem nieco przecenia czysto muzyczną wartość głównych bohaterów opowieści, czyli Sex Pistols). Najmocniejszą jej stroną jest świetne zarysowanie społecznego tła i podporządkowanie mu narracji. Wielka Brytania lat 70. to kraj zawiedzionych nadziei na budowę silnego i egalitarnego społeczeństwa. Państwo pogrążone w kryzysie gospodarczym, społecznym i mentalnym. Savage opisuje moment, w którym Brytania staje się multikulturowa, młode pokolenie buntuje przeciwko zastanemu porządkowi, a powojenny konsensus, gwarantujący pełne zatrudnienie i powszechne bezpieczeństwo socjalne upada. Mało tego, dokumentuje wzrost aktywności i popularności skrajnej prawicy, a także zabiegi kroczących po władzę Torysów pod wodzą Thatcher, zmierzające do przejęcia jej haseł i elektoratu.
Na tym ciemnym tle pokazana jest historia Malcolma McLarena, jego współpracy z Vivienne Westwood oraz Sex Pistols oraz rodzącej się i niemal momentalnie upadającej sceny punkowej Wielkiej Brytanii. W tej narracji punk staje się naturalnym środkiem negacji skostniałych struktur i skompromitowanego życia publicznego. Symbolem wściekłości brytyjskiego społeczeństwa, które stanęło na krawędzi i gwałtownie, na oślep, próbuje się znaleźć nową drogę. Mimo to, pod względem czysto muzycznym, książka nieco zawodzi. Savage pisze o zespołach z pozycji niezbyt krytycznego fana, co sprawia, że momentami można odnieść wrażenie, jakby lata 1976-78 były najlepszymi w muzyce. Niemniej jednak i tu autor nie folguje w kwestii przygotowanie merytorycznego – warto przejrzeć aneks, w którym zamieścił i opisał niemal wszystkie wydawnictwa płytowe, pojawiające się w książce. Dosłownie wszystkie – mowa tu nawet o singlach oraz obskurnych bootlegach!
Na koniec warto też dodać, że książka Savage’a to możliwe, że najpełniejszy i najbliższy prawdzie opis relacji McLarena z Sex Pistols i Johnem Lydonem. Powiem tylko, że po przeczytaniu rozwiewają się niemal wszystkie wątpliwości odnośnie tego, kto i w jakim stopniu stworzył punk. Jak i pojawia się satysfakcjonująca odpowiedź na pytanie: czy Sex Pistols byli prawdziwym zespołem z przekazem (jak utrzymuje Lydon), czy tylko popkulturowym projektem marketingowym (co twierdził McLaren).
To wszystko sprawia, że „England’s Dreaming” staje się naprawdę wartą uwagi opowieścią. Dokumentem społecznej apokalipsy w Wielkiej Brytanii w skali makro (kraj) i mikro (losy Sex Pistols). Gorzkim obrazem świata, który się wali, a jego przyszłość rysuje się w równie ciemnych barwach.
Wściekłość i gorycz.
więcej Pokaż mimo toJon Savage był naocznym świadkiem narodzin i upadku brytyjskiego ruchu punk. Zarówno fanem samej muzyki, jak i człowiekiem wciągniętym w wir szeroko pojętej punkowej kultury. Nic dziwnego, że to on jest autorem najlepszej i najobszerniejszej dokumentacji tamtych czasów.
To, co stanowi o sile „England’s Dreaming” nie kryje się jednak w kronikarskim...