O oświeconej niewiedzy
253 str.
4 godz. 13 min.
- Kategoria:
- filozofia, etyka
- Tytuł oryginału:
- De docta ignorantia
- Wydawnictwo:
- Znak
- Data wydania:
- 1997-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 1997-01-01
- Liczba stron:
- 253
- Czas czytania
- 4 godz. 13 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 8370064558
- Tłumacz:
- Ireneusz Kania
- Tagi:
- Filozofia filozofiasredniowieczna mistyka Bóg panteizm teologia negatywna
Książka wielkiego i nadzwyczaj interesującego chrześcijańskiego myśliciela XV wieku. Ten prekursor dialektyki, myśliciel teologicznie ryzykowny, ale nadzwyczaj śmiały, jest zarówno ostatnim przedstawicielem Średniowiecza, jak i pierwszym czasów nowożytnych. Dzieło podstawowe zarówno dla historii myśli europejskiej, jak dla filozofii Boga, a także przyrody i człowieka.
Polecane tytuły
Notka
Polecane tytuły
Recenzje
Komentarze czytelników
Dodaj do biblioteczki
Porównaj ceny
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Szukamy ofert...
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 33
- 16
- 7
- 7
- 2
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
Opinia
Teologia XV wieku zwątpiła w moc intelektu i jego zdolność do poznania prawdy o Bogu. Najpełniejszy wyraz ten sceptycyzm (inspirowany przez późnośredniowieczny mistycyzm Eckharta) przyjął w uczonej niewiedzy Mikołaja z Kuzy. Niepojętość Boga była u niego na tyle radykalna, że nie wahał się on pisać, że Bóg nie jest ani Czymś, ani Niczym, ani negacją Czegoś i Niczego. Intelekt, jego zdaniem, powinien zostać zastąpiony przez miłość, a pragnienie poznania Boga przez pragnienie zjednoczenia się z Nim.
Jak każda teologia negatywna, również i uczona niewiedza Kuzańczyka stanęła przed problemem: jak czcić tego, którego nie można poznać; jak miłować tego, o którym niczego się nie wie? Odpowiedź Mikołaja była prosta - Bóg jest godzien naszej chwały, właśnie dlatego, że jest nieuchwytny przez ludzki rozum. Niekoniecznie jednak ta odpowiedź musi zadowolić współczesnych poszukujących.
Teologia XV wieku zwątpiła w moc intelektu i jego zdolność do poznania prawdy o Bogu. Najpełniejszy wyraz ten sceptycyzm (inspirowany przez późnośredniowieczny mistycyzm Eckharta) przyjął w uczonej niewiedzy Mikołaja z Kuzy. Niepojętość Boga była u niego na tyle radykalna, że nie wahał się on pisać, że Bóg nie jest ani Czymś, ani Niczym, ani negacją Czegoś i Niczego....
więcej Pokaż mimo to