Najnowsze artykuły
-
ArtykułyCzytamy w weekend. 17 maja 2024LubimyCzytać245
-
Artykuły„Nieobliczalna” – widzieliśmy film na podstawie książki Magdy Stachuli. Gwiazdy w obsadzieEwa Cieślik3
-
Artykuły„Historia sztuki bez mężczyzn”, czyli mikrokosmos świata. Katy Hessel kwestionuje kanonEwa Cieślik14
-
ArtykułyMamy dla was książki. Wygraj egzemplarz „Zaginionego sztetla” Maxa GrossaLubimyCzytać2
Popularne wyszukiwania
Polecamy
Biblioteczka
Filtry
Książki w biblioteczce
[54]
Generuj link
Zmień widok
Sortuj:
Wybrane półki [1]:
Przeczytał:
2024-05-14
2024-05-14
Średnia ocen:
6,7 / 10
64 ocen
Ocenił na:
6 / 10
Na półkach:
Czytelnicy: 230
Opinie: 11
Przeczytał:
2024-04-14
2024-04-14
Średnia ocen:
7,0 / 10
4 ocen
Ocenił na:
7 / 10
Na półkach:
Czytelnicy: 18
Opinie: 1
Przeczytał:
2024-04-08
2024-04-08
Średnia ocen:
5,0 / 10
122 ocen
Ocenił na:
6 / 10
Na półkach:
Czytelnicy: 607
Opinie: 30
Przeczytał:
2024-03-31
2024-03-31
Średnia ocen:
7,8 / 10
333 ocen
Ocenił na:
9 / 10
Na półkach:
Czytelnicy: 1298
Opinie: 44
Przeczytał:
2023-09-20
2023-09-20
Średnia ocen:
7,0 / 10
20 ocen
Ocenił na:
5 / 10
Na półkach:
Zobacz opinię (4 plusy)
Czytelnicy: 68
Opinie: 5
Zobacz opinię (4 plusy)
Popieram
4
Przeczytał:
2023-09-04
2023-09-04
Średnia ocen:
6,4 / 10
32 ocen
Ocenił na:
6 / 10
Na półkach:
Czytelnicy: 108
Opinie: 3
Przeczytał:
2023-05-09
2023-05-09
Średnia ocen:
6,5 / 10
74 ocen
Ocenił na:
6 / 10
Na półkach:
Czytelnicy: 264
Opinie: 8
Przeczytał:
2023-04-26
2023-04-26
Średnia ocen:
6,3 / 10
184 ocen
Ocenił na:
7 / 10
Na półkach:
Czytelnicy: 521
Opinie: 30
Przeczytał:
2023-03-22
2023-03-22
Średnia ocen:
7,1 / 10
68 ocen
Ocenił na:
7 / 10
Na półkach:
Czytelnicy: 264
Opinie: 14
Przeczytał:
2022-12-31
2022-12-31
Średnia ocen:
7,3 / 10
963 ocen
Ocenił na:
7 / 10
Na półkach:
Czytelnicy: 2437
Opinie: 146
Przeczytał:
2022-11-26
2022-11-26
Średnia ocen:
7,3 / 10
208 ocen
Ocenił na:
7 / 10
Na półkach:
Czytelnicy: 601
Opinie: 22
Przeczytał:
2022-11-08
2022-11-08
Średnia ocen:
5,1 / 10
50 ocen
Ocenił na:
6 / 10
Na półkach:
Czytelnicy: 148
Opinie: 12
Przeczytał:
2022-10-10
2022-10-10
Średnia ocen:
6,8 / 10
34 ocen
Ocenił na:
8 / 10
Na półkach:
Czytelnicy: 186
Opinie: 6
Przeczytał:
2022-08-24
2022-08-24
Średnia ocen:
8,2 / 10
1076 ocen
Ocenił na:
8 / 10
Na półkach:
Czytelnicy: 2797
Opinie: 145
Przeczytał:
2022-07-29
2022-07-29
Średnia ocen:
6,3 / 10
8 ocen
Ocenił na:
7 / 10
Na półkach:
Czytelnicy: 37
Opinie: 2
Przeczytał:
2022-07-10
2022-07-10
Średnia ocen:
7,0 / 10
9 ocen
Ocenił na:
6 / 10
Na półkach:
Czytelnicy: 74
Opinie: 1
Przeczytał:
2022-07-03
2022-07-03
Średnia ocen:
7,0 / 10
32 ocen
Ocenił na:
7 / 10
Na półkach:
Czytelnicy: 144
Opinie: 6
Przeczytał:
2022-06-09
2022-06-09
Średnia ocen:
5,3 / 10
53 ocen
Ocenił na:
6 / 10
Na półkach:
Czytelnicy: 234
Opinie: 15
Przeczytał:
2022-05-03
2022-05-03
Średnia ocen:
6,3 / 10
65 ocen
Ocenił na:
6 / 10
Na półkach:
Czytelnicy: 226
Opinie: 19
Przeczytał:
2022-04-19
2022-04-19
Średnia ocen:
7,0 / 10
207 ocen
Ocenił na:
7 / 10
Na półkach:
Czytelnicy: 639
Opinie: 29
Krótki, ale jakże męczący esej (bo tak chyba trzeba określić książkę Tessona), traktujący w zamierzeniu o Iliadzie i Odysei. W teorii miały to być zapewne lekkie, zaprawione poezją, luźne rozważania o obu homeryckich eposach, ich świecie, uniwersalności przesłania Odysei i Iliady czy ich znaczeniu we współczesnym świecie etc. W praktyce Tesson napisał dość grafomański tekst, zaprawiony licznymi powtórzeniami, nieścisłościami, z dość luźnym podejściem do historii antyku i filologii antycznej. Ani nie dowiemy się tu specjalnie o Antyku jako takim, ani o mitologii greckiej, ani o historii eposów. Niespecjalnie Tessona interesuje również literacka strona Iliady i Odesei-wychodząc choćby od strony analizy formalnej tekstu. Autor oferuje nam za to liczne wtręty i komentarze w niejasny często sposób odnoszące się do aktualnej polityki, problemów społecznych czy ekologicznych (najczęściej dotyczących francuskiego podwórka, co czyni aluzje nieco mniej zrozumiałymi). Po co te często wątpliwej jakości komentarze w tekście o antycznych eposach? Nie wiem, ale sprawiają one, że miejscami rozważania o antyku i literaturze przechodzą w kwasi publicystyczny felieton. Ogólnie "Lato z Homerem" sprawia wrażenie z jednej strony teksu wysilonego, z drugiej niedopracowanego, niedbale zredagowanego (stąd liczne powtórzenia i błędy merytoryczne). Tesson nie jest takiego typu erudytą jak na przykład Patrick Deville, nie mówiąc już o nieodżałowanym Umberto Eco. Nawiązania do poezji i literatury-owszem są, ale dlaczego tylko do francuskiej? Jeśli chodzi o powtórzenia i błędy-autor jak mantrę powtarza, niemalże w każdym z rozdziałów przeciwstawiając współczesną zgniliznę i dekadencję świata (według autora oczywiście), antyczną werwę i energię Hellenów, którzy to "dwa i pół tysiąca lat temu...". Do czego odnosi się to stwierdzenie? Czy pisząc rozważania o eposach Homera, autor odnosi się do świata klasycznej Grecji V w. p.n.e., zapominając, że świat przedstawiony w eposie jest światem Achajów z epoki mykeńskiej? Czy też zapomina, ze Homer żył w VIII w p.n.e., a domniemana wojna trojańska wydarzyła się około 1200 r. p.n.e.? Pisząc o świecie eposów, o antycznej Grecji, jej mitologii czy domniemanych ideałach Greków, Tesson stosuje liczne uproszczenia, to co niewygodne pomija, to co mu pasuje do narracji uwypukla, wyolbrzymia jedne, a pomniejsza inne zjawiska, co nie przydaje książce powagi.
Koniec końców po lekturze tej książki można sobie zadać pytanie: po co ją napisano? Doprawdy nie potrafię odpowiedzieć na to pytanie. Mogę co najwyżej domniemywać, że Tesson siedząc na Cykladach, nudził się nieco i chciał zachwycić świat swą erudycją i przenikliwością oraz zmysłem poetyckim. Wyszło średnio...
Krótki, ale jakże męczący esej (bo tak chyba trzeba określić książkę Tessona), traktujący w zamierzeniu o Iliadzie i Odysei. W teorii miały to być zapewne lekkie, zaprawione poezją, luźne rozważania o obu homeryckich eposach, ich świecie, uniwersalności przesłania Odysei i Iliady czy ich znaczeniu we współczesnym świecie etc. W praktyce Tesson napisał dość grafomański...
więcej Pokaż mimo to