Ona
- Kategoria:
- fantasy, science fiction
- Cykl:
- Ona/Aisza (tom 1)
- Tytuł oryginału:
- She: A History of Adventure
- Wydawnictwo:
- Zysk i S-ka
- Data wydania:
- 2014-05-19
- Data 1. wyd. pol.:
- 1987-01-01
- Data 1. wydania:
- 2012-01-23
- Liczba stron:
- 364
- Czas czytania
- 6 godz. 4 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788377853214
- Tłumacz:
- Władysław Jerzyński
Ona to opowieść o wykładającym w Cambridge profesorze Hollym i jego podopiecznym Leo Vinceyu i ich podróży do zagubionego gdzieś w afrykańskim interiorze królestwa. Impulsem do wyprawy staje się tajemnicza paczka zostawiona Leo przez ojca z poleceniem, aby otworzono ją dopiero w jego dwudzieste piąte urodziny. W pakunku bohaterowie znajdują resztki starych glinianych skorup oraz dokumenty, które sugerują, iż z rodem Vinceyów wiąże się jakaś pradawna tajemnica. Profesor Holly i Leo po licznych tarapatach docierają do królestwa we wschodniej Afryce, gdzie prymitywnymi krajowcami włada biała królowa Ayesha, która panuje jako wszechwładna Ona, a którą z młodym Leo łączą jakieś zagadkowe więzy…
Wydana w roku 1887 powieść Ona H. Ridera Haggarda, która natychmiast stała się bestsellerem, wiktoriańska podróżnicza powieść grozy, to jedna z najsilniej oddziałujących powieści we współczesnej literaturze. O tym, jak wielki wpływ miała na ich twórczość, zwierzali się tacy autorzy jak Rudyard Kipling, Henry Miller, Graham Greene, J.R.R. Tolkien czy Margaret Atwood. Ze względu na swe bogactwo znaczeniowe powieść cieszyła się wielkim zainteresowaniem psychoanalityków - odwołania do niej znalazły się w koncepcjach Sigmunda Freuda i Carla Junga, dla którego Ona była uosobieniem archetypu Animy. Z kolei wątki fantastyczne stały się inspiracją dla wielu opowieści o zaginionych cywilizacjach – m.in. Edgara Rice Burroughsa i Arthura Conan Doyle’a, czy wymyślania mitów o nieistniejących krainach w rodzaju Shangri-La, ale również wywarły wielki wpływ na klasyczne opowieści fantastyki mistycznej: Władcę Pierścieni Tolkiena i Opowieści z Narnii C.L.Lewisa.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oficjalne recenzje
Wyprawa na kraniec świata
Chyba każdy z nas, w pewnym momencie swojego życia marzył o wyprawie, w której przeżyje niesamowite przygody, spotka interesujących ludzi, zakosztuje niecodziennych widoków, a nawet otrze się o śmierć lub przynajmniej wróci z podróży z kilkoma bliznami i znamionami jako dowód swoich nieprawdopodobnych przeżyć. Na chwilę obecną muszę zadowolić się powieścią Henry’ego Rider Haggarda, mając nadzieję, że kiedyś dane mi będzie doświadczyć tak ekstremalnych przygód, które dotknęły głównych bohaterów recenzowanej książki.
Henry Rider Haggard to angielski pisarz powieści przygodowych, który jako miejsce akcji swoich historii, upodobał sobie egzotyczne i dziewicze tereny, najczęściej znajdujące się na kontynencie afrykańskim. Pod tym względem, „Ona” nie należy do wyjątków i opowiada fascynującą historię wyprawy profesora Holly'ego oraz jego przybranego syna Vincey'a do afrykańskiego bezludzia, gdzie władzę dzierży niesamowicie piękna „Ona”, znana również jako biała królowa Ayesha.
Fabuła wciąga czytelnika w aurę tajemniczości już od samego początku książki. Jest starannie nakreślona, przemyślana i co najważniejsze – ciekawa i porywająca. Pomimo, że premiera powieści miała miejsce ponad 120 lat temu, to wciąż jest lekturą świeżą i z pewnością dorównuje ówczesnej literaturze przygodowej. To, co odróżnia ją od innych dzieł o podobnej tematyce to zdumiewający klimat, który aż paruje ze stronic publikacji Haggarda! Szczegółowe opisy przygód głównych bohaterów w połączeniu z filozoficznym bajdurzeniem, autentycznymi ilustracjami, specyficznym językiem i nutką grozy, okazały się strzałem w dziesiątkę! Liczne filozoficzne mądrości występujące w książce są okrutnie prawdziwe i ani trochę nie straciły na znaczeniu pomimo upływu tak wielu lat. Nie każdemu jednak może się spodobać tak tłoczne skumulowanie dywagacji na temat natury człowieka w jednym miejscu i osobiście muszę przyznać sam zaliczam się do tej grupy osób. Jednakże, jestem zmuszony napomknąć, że publikacja zwróciła moją uwagę na rzeczy o których często zapominałem, a które są niezmiernie ważne w moim życiu. Dowodzi to temu, że niekoniecznie należy traktować filozoficzny wydźwięk dzieła Haggarda jako wadę i niepotrzebny zapychacz stron.
„Ona” to książka wyjątkowo klimatyczna. Kusząca szczególnie dla osób lubiących literaturę podróżniczą i ceniących sobie świetnie wykreowane postaci, zwiewny język i aurę tajemniczości. Jest to dzieło ponadczasowe, w którym zakocha się każdy, kto chociaż raz w życiu fantazjował nad niesamowitą i obfitującą w przygody wyprawę do najdalszych zakątków świata. Polecam.
Damian Hejmanowski
Oceny
Książka na półkach
- 433
- 289
- 113
- 12
- 9
- 5
- 5
- 5
- 4
- 3
Opinia
Im dalej, tym gorzej. Bohaterowie nie mają żadnych podstaw czy porządnych powodów, by robić to, co robią (na przykład porzucić swoje dotychczasowe życie i jechać na dziwną wyprawę do Afryki). Sami bohaterowie są płascy, nierealistyczni i BIERNI. Leo, który jest przecież głównym bohaterem tej historii, praktycznie nic nie mówi i nic nie robi. Jego opiekun i zarazem narrator książki jest nudziarzem bez osobowości. Job - nie rozumiem, dlaczego w ogóle znalazł się w tej opowieści. Nie spełnia żadnej funkcji, nie ma żadnej roli, a na końcu po prostu umiera i nikomu na tym nie zależy. Tytułowej Onej brak wyrazistości, jest rozmymłana i nijaka. Jej jedyną cechą charakterystyczną jest wielkie piękno - dlaczego więc Leo i narrator, którzy (teoretycznie) nie są półgłówkami ani dzikusami, zakochują się w tej cynicznej, samolubnej, egoistycznej, złej głupolce od pierwszego wejrzenia (i po dwóch dniach znajomości są gotowi dla niej umrzeć, mimo iż ta na oczach Leo zabiła jego ówczesną partnerkę)? Nie rozumiem, po co ta książka powstała.
Im dalej, tym gorzej. Bohaterowie nie mają żadnych podstaw czy porządnych powodów, by robić to, co robią (na przykład porzucić swoje dotychczasowe życie i jechać na dziwną wyprawę do Afryki). Sami bohaterowie są płascy, nierealistyczni i BIERNI. Leo, który jest przecież głównym bohaterem tej historii, praktycznie nic nie mówi i nic nie robi. Jego opiekun i zarazem narrator...
więcej Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo to