Media i ludzie
- Kategoria:
- popularnonaukowa
- Seria:
- Biblioteka Myśli Współczesnej
- Tytuł oryginału:
- The Media Equation: How People Treat Computers, Television, and New Media Like Real People and Places
- Wydawnictwo:
- Państwowy Instytut Wydawniczy
- Data wydania:
- 2000-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2000-01-01
- Liczba stron:
- 335
- Czas czytania
- 5 godz. 35 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 8306028015
- Tłumacz:
- Hanna Szczerkowska
- Tagi:
- media ludzie popularnonaukowe
Byron Reevs i Clifford Nass, amerykańscy informatycy od technologii komunikacyjnych, postanowili zbadać - wykorzystując metody psychologii społecznej i socjologii - jak ludzie reagują na media. Otóż okazało się, że uczestnicy eksperymentu bardzo się starali, aby nie zrobić komputerowi przykrości, czuli się fizycznie zagrożeni przez coś, co było tylko wizerunkiem, przypisywali kreskówkom bogatą osobowość bądź reagowali na głosy w komputerze zgodnie ze stereotypami płci. Zachowania te potwierdziły ciekawą i nowatorską tezę autorów: wbrew intuicyjnym wyobrażeniom nasze interakcje z komputerami, telewizją i nowymi mediami są z zasady społeczne i naturalne, tak jak interakcje z innymi ludźmi. Stawianie znaku równości między mediami a realnym życiem nie wynika bynajmniej z niewiedzy lub młodego wieku, lecz jest zjawiskiem powszechnym i niezależnym od naszej świadomości. Traktując media jako istoty społeczne, oczekujemy zatem bezwiednie, że będą one przestrzegać określonych norm i zasad życia społecznego: nasz komputer ma być nie tylko sprawny, ale również "grzeczny"!
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 43
- 40
- 12
- 2
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
Opinia
Po raz pierwszy zetknęłam się z tą książką, gdy zdawałam egzamin na psychologię. Potem wracałam do niej jeszcze kilka razy. W międzyczasie dość mocno zmieniło się nasze otoczenie medialne. Komputery i Internet są teraz w zasadzie niezbędnym elementem naszego życia. Książka "Media i ludzie" powstała trochę u początków zmian społecznych spowodowanych przez nowe technologie. Zebrane przez autorów wnioski są ciekawe, pokazują, że media są traktowane przez ludzi jak istoty społeczne. Autorzy zbadali wiele możliwych interakcji ludzie-media, np. tworzenie zespołu z komputerem, urządzenia mówiące różnymi głosami, nadawanie urządzeniom płci i z jakimi stereotypami się to wiąże. Jednocześnie Reeves i Nass próbowali na podstawie wniosków ze swoich badań sugerować, jak powinny być projektowane media, by poprawić jakość interakcji z użytkownikami.
Książka ta wyjaśnia, dlaczego niektórzy nadają imiona swoim sprzętom, dlaczego zdarza się nam krzyczeć i złościć na komputery, dlaczego nawigacja samochodowa zazwyczaj mówi kobiecym głosem itd. Niektóre z sugestii czy przewidywań autorów zdają się być już trochę nieaktualne z perspektywy współczesnego kształtu mediów, wiele z uwag proponujących zmiany w programowaniu urządzeń nadal nie jest wykorzystywana w praktyce.
Zdarzało mi się myśleć o tej książce, gdy w pracy musiałam pracować z aplikacjami czy programami, których interfejsy były mało intuicyjne, a raporty o błędach napisane były w języku, w którym zaprogramowano aplikację, a nie po polsku czy po angielsku (nie, nie jestem programistą i chciałabym, by aplikacja "mówiła" do mnie tak, bym rozumiała, dlaczego coś nie działa ;) ).
Po raz pierwszy zetknęłam się z tą książką, gdy zdawałam egzamin na psychologię. Potem wracałam do niej jeszcze kilka razy. W międzyczasie dość mocno zmieniło się nasze otoczenie medialne. Komputery i Internet są teraz w zasadzie niezbędnym elementem naszego życia. Książka "Media i ludzie" powstała trochę u początków zmian społecznych spowodowanych przez nowe technologie....
więcej Pokaż mimo to