Złoty wiek warszawskich autobusów
Wydawnictwo: Wydawnictwo Warszawskie historia
167 str. 2 godz. 47 min.
- Kategoria:
- historia
- Wydawnictwo:
- Wydawnictwo Warszawskie
- Data wydania:
- 2021-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2021-01-01
- Liczba stron:
- 167
- Czas czytania
- 2 godz. 47 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788395402449
Ta książka nie posiada jeszcze opisu.
Dodaj do biblioteczki
Porównaj ceny
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Szukamy ofert...
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 1
- 1
- 1
OPINIE i DYSKUSJE
Fajne patrzydełko, i tyle.
Publikację trapi klasyczna dla książek autora bolączka - pobieżne liźnięcie tematu, pozbawione niekiedy podstawowej weryfikacji zamieszczanych informacji. W miejsce kompleksowego ogarnięcia całości zagadnienia - są jedynie jakieś przypadkowo złapane tu i tam wycinki, których znaczenie i wzajemne położenie niekoniecznie były dla autora klarowne. W efekcie zdarza się mylenie skutków z przyczynami, a co gorsza - także uciekanie z widoku fundamentalnych kwestii. Tak jest np. z podniesieniem cen autobusowych biletów w latach 20. XX wieku (rzekomo z powodu wysokich kosztów utrzymania taboru, a w rzeczywistości po prostu ze względu na galopującą wówczas inflację),tak jest też z wprzęgnięciem w warszawską komunikację miejską autobusów turystycznych zimą 1981 roku (owszem, nastąpiło to z powodu braków taborowych MZK, ale bezpośrednią przyczyną był wprowadzony wówczas stan wojenny, o którym w książce nie ma ani słowa).
Odrębny problem to terminologia. Marki przedwojennych pojazdów zostały zmyślone albo zaczerpnięte bezpośrednio z przedwojennej prasy - z pominięciem nazw przyjętych obecnie w literaturze przedmiotu. Tak oto mamy autobusy Saurer-Gaggenau (w jeden fikcyjny model sklejone zostały dwie marki: Saurer i Benz-Gaggenau),rdzennie polski P.Z.Inż "Ursus" Zawrat (P.Z.Inż Zawrat, będący w istocie licencyjnym Saurerem; przy tym firma nazywała się P.Z.Inż, bo P.Z.Inż "Ursus" to tylko jedna z fabryk) czy P.Z.Inż "Ursus" (tak naprawdę P.Z.Inż 723 G).
Strach więc czerpać z książki jakąkolwiek wiedzę, bo nie wiadomo, na ile jest ona zgodna z rzeczywistością (np. rzekoma duża obniżka cen biletów w 1934 r. była tylko cząstkową obniżką, i to dotyczącą tramwajów; do autobusów zawitała rok później). Nawet w stosunku w przypadku ostatnich dwóch dekad, na których autor w teorii powinien znać się wyśmienicie. W efekcie zostaje przeglądanie ładnych obrazków i zgrubne poznawanie procesów rozwojowych warszawskiej komunikacji kołowej (co akurat udało się autorowi dość zgrabnie podać w przejrzysty, łatwy do przyswojenia sposób). Bo jeśli potrzebna będzie bardziej rzetelna wiedza, to trzeba sięgnąć po nieco już leciwą publikację Dąbrowskiego, Nalazka i Stiasnego "Warszawskie autobusy i trolejbusy". Której - tak na marginesie - autor albo wcale nie zna, albo po prostu nie posiada, więc w wielu przypadkach wyłamuje dawno już otwarte drzwi...
Fajne patrzydełko, i tyle.
więcej Pokaż mimo toPublikację trapi klasyczna dla książek autora bolączka - pobieżne liźnięcie tematu, pozbawione niekiedy podstawowej weryfikacji zamieszczanych informacji. W miejsce kompleksowego ogarnięcia całości zagadnienia - są jedynie jakieś przypadkowo złapane tu i tam wycinki, których znaczenie i wzajemne położenie niekoniecznie były dla autora klarowne. W...