Wrocławskie dworce kolejowe
- Kategoria:
- historia
- Wydawnictwo:
- Muzeum Architektury we Wrocławiu
- Data wydania:
- 2020-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2020-01-01
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788365730206
- Tagi:
- wrocław dworce historia architektura
Wrocławskie dworce kolejowe to jedno z najważniejszych wydawnictw Muzeum Architektury we Wrocławiu. Oba nakłady są już dawno wyczerpane, nie słabnie natomiast zainteresowanie książką wśród czytelników. Nic dziwnego - pięknie wydana, zawierająca niepublikowane wcześniej projekty architektoniczne i materiały ikonograficzne z bogatych zbiorów Archiwum Budowlanego Wrocławia, była pierwszą kompletną monografią wrocławskich dworców kolejowych. Pretekstem do jej wydania była przypadająca w 2006 roku sto sześćdziesiąta rocznica uruchomienia linii kolejowej między Wrocławiem a Berlinem. Książce towarzyszły również dwie wystawy: plenerowa ekspozycja „Połączenia-Stosunki-Perspektywy. 160 lat połączenia kolejowego Wrocław-Berlin”, otwarta 8 maja 2006 r. na wrocławskim Rynku, oraz przygotowana przez kustoszkę i kierowniczkę Działu Architektury Wrocławia XIX i XX wieku MA, dr Marię Zwierz, wystawa „Wrocławskie dworce kolejowe” prezentowana w Muzeum Architektury od 15 września do 31 października 2006 roku i nagrodzona najbardziej prestiżową nagrodą w dziedzinie muzealnictwa, Sybillą 2006.
Książka Wrocławskie dworce kolejowe pod redakcją Marii Zwierz zawiera szereg artykułów przybliżających wydarzenia związane z wytyczeniem pierwszych linii kolejowych we Wrocławiu i na Śląsku oraz prezentujących powstające od 1842 roku i w dużej mierze istniejące do dziś budynki wrocławskich dworców kolejowych. We Wrocławiu w ciągu trzech lat wzniesiono trzy dworce kolejowe: Górnośląski (1842),Świebodzki (1843) i Dolnośląsko-Marchijski (1844). Już w 1855 roku został oddany do użytku okazały nowy Dworzec Górnośląski (obecnie Dworzec Główny),gdyż pierwszy, wybudowany przy dzisiejszej ulicy Stanisława Małachowskiego, okazał się za mały. Na przełomie lat 60. i 70. XIX wieku powstały jeszcze dwa – Dworzec Nadodrze (1868) i Dworzec Miejski Prawego Brzegu Odry (1871-1872). W następnych latach zagęszczano sieć kolejową na Śląsku i łączono ją z systemem linii europejskich. Rozbudowano Dworzec Świebodzki i Dworzec Główny, wzniesiono także liczne stacje w nowych dzielnicach Wrocławia (m.in. Popowice, Kuźniki, Muchobór, Brochów, Kowale).
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 12
- 3
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
OPINIE i DYSKUSJE
No tego się nie spodziewałam. Najpierw wyczerpujący rys historyczny w formie esejów - owszem, koncentrujący się głownie na Wrocławiu, ale jest też jeden esej poświęcony kolei w Jaworzynie - jest zatem omówienie architektury wrocławskich dworców, dzieje i rozwój techniki kolejowej w węźle wrocławskim i na trasie Wrocław-Berlin, oraz esej na temat prawobrzeżnego dworca kolei miejskiej. Tyle część opisowa, bo tak naprawdę to, co we "Wrocławskich dworcach kolejowych" jest najcenniejsze, to szczegółowe opisy powstania, rozwoju i architektury wszystkich wrocławskich dworców: tych działających do dziś i tych już nieistniejących albo zamienionych na budynki użyteczności publicznej. I dla uzupełnienia, omówienie większych stacji kolejowych, oraz mapy, plany, rysunki i piękny zbiór materiałów źródłowych.
No tego się nie spodziewałam. Najpierw wyczerpujący rys historyczny w formie esejów - owszem, koncentrujący się głownie na Wrocławiu, ale jest też jeden esej poświęcony kolei w Jaworzynie - jest zatem omówienie architektury wrocławskich dworców, dzieje i rozwój techniki kolejowej w węźle wrocławskim i na trasie Wrocław-Berlin, oraz esej na temat prawobrzeżnego dworca kolei...
więcej Pokaż mimo to