Różnica i Powtórzenie
- Kategoria:
- filozofia, etyka
- Tytuł oryginału:
- Différence et Répétition
- Wydawnictwo:
- Wydawnictwo KR
- Data wydania:
- 1997-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 1997-01-01
- Język:
- polski
- Tłumacz:
- Bogdan Banasiak
Gilles Deleuze (ur. 18 stycznia 1925 w Paryżu, zm. 4 listopada 1995 w Paryżu) – filozof francuski. Jest często utożsamiany z nie-Heglowską 'filozofią różnicy', która przypomina myśl Jacques’a Derridy. Jednak Deleuzjanska inspiracja płynęła bardziej od Nietzschego aniżeli Heideggera, i jego metoda nie jest dekonstrukcją. Deleuze napisał wiele oryginalnych prac w obrębie francuskiej powojennej filozofii odnośnie postaci historycznych, takich jak Hume, Kant, Bergson, Leibniz i Spinoza, zanim zaproponował własną wysoce skomplikowaną i interdyscyplinarną koncepcję obrazu myśli, którą nazwał 'empiryzmem transcendentalnym', przedstawionym w „Różnicy i powtórzeniu‟ oraz „Logice sensu‟. Zaraz potem nawiązał kontakt z radykalnym psychoanalitykiem Feliksem Guattarim, we współpracy z którym napisał cztery prace w ciągu następnych dwóch dekad, poczynając od francuskiego bestsellera z 1972 roku „L'Anti-Oedipe‟, który ugruntował ich pozycje, „ Mille Plateaux‟ oraz „Co to jest filozofia?‟, bestseller w 1991. Przed i pomiędzy współpracą z Guattarim, Deleuze pisał liczne studia estetyczne, takie jak wpływowe książki o Prouście, Baconie, o kinie, a także studium o Foucaulcie, jego serdecznym znajomym i sprzymierzeńcu. Od 1969 roku był wykładowcą na Ósmym Uniwersytecie Paryskim (Vincennes/St Denis),gdzie pracował do emerytury w 1987. W listopadzie 1995 roku, niezdolny do żadnej twórczej pracy na skutek postępującej choroby układu oddechowego, odebrał sobie życie wyskakując z okna apartamentu w Paryżu. W wielu wspomnieniach był określany jako ostatni wielki filozof francuski. Deleuze porządkował stanowiska filozoficzne dotyczące różnicy i powtórzenia, odwołując się do Nietzscheańskiej koncepcji afirmacji i negacji, a polemizując z koncepcją sprzeczności i Aufhebung Hegla. W kontekście powtórzenia rozważał również kwestię pamięci i zagadnienie nieświadomości. Deleuze przeciwstawiał ogólność i to, co “poszczególne”, sprowadzane do ogólności w unifikującym porządku podobieństwa – powtórzeniu jako powszechności tego, co jednostkowe, powszechności istnienia indywidualnego, które podlegając konieczności powtarzania, samo nie podlega zastępowaniu, pozostaje różne.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 47
- 9
- 4
- 2
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
OPINIE i DYSKUSJE
Niesamowita i przenikliwa lektura, przeniesienie kantowskiej krytyki do jej największej możliwości. Co to znaczy że coś jest różnicą? Czym jest myślenie? Na te pytania próbuje odpowiedzieć Deleuze w swojej pracy. Żeby to osiągnąć Deleuze odwołuje się do szerokiej gamy myślicieli: od filozofów (Bergson, Spinoza, Nietzsche, Kant czy Jana Dunsa Szkota),po psychoanalityków (Freud, Lacan) do pisarzy (Joyce, Kafka). Różnica nie jest tu przedstawiona jako zredukowane do tożsamości pojęcie, szeroko pojęta negacja. Wręcz przeciwnie, nadaje jej główną afirmującą rolę, kreującą wszelkie istnienie i powtórzenie (które jest "różnicą intensywności względem oryginału do n-tej"). Myślenie nabiera tu nowego znaczenia. Nie jest ona redukowalna do kartezjańskiego cogito (które przez większość czasu oznacza tylko 'mniemanie'),lecz jasno jest związane z problematyką pojęcia względem nas samych. Jeżeli pojęcie nie wywołuje w nas konfliktu, to tak naprawdę nie myślimy (gdyż wtedy jest to dla nas swego rodzaju pewnik). Żadnego problemu nie da się "rozwiązać", odpowiedź na problem nadal podtrzymuje go (gdyż bez problemu nie ma odpowiedzi). Jest to lektura żywotna, niesamowicie ciężka ze względu na idiosynkratyczny język i ilość wymaganej wiedzy aby zrozumieć co autor miał na myśli. Czytelnik stale z nią obcuje, jej problemy krążą po jego jaźni. Emanuje ona immanencją życia, i przedstawia filozofię w tym w czym jest najlepsza - w kreowaniu żywotnych pojęć.
Niesamowita i przenikliwa lektura, przeniesienie kantowskiej krytyki do jej największej możliwości. Co to znaczy że coś jest różnicą? Czym jest myślenie? Na te pytania próbuje odpowiedzieć Deleuze w swojej pracy. Żeby to osiągnąć Deleuze odwołuje się do szerokiej gamy myślicieli: od filozofów (Bergson, Spinoza, Nietzsche, Kant czy Jana Dunsa Szkota),po psychoanalityków...
więcej Pokaż mimo toJedno z najważniejszych dzieł XXw filozofii, najtrudniejszych i najdłużej przeze mnie czytanych. Znany bardziej z dzieł pisanych wspólnie z Guattarim, Deleuze jako swoją główną tezę pracy doktorskiej napisał dzieło, które w zamierzeniu miało być doprowadzeniem Kantowskiej krytyki do jej granic. I tak tą książkę należy czytać, co wiąże się z dużym problemem - to arcydzieło leży na przecięciu najbardziej klasycznych "wielkich" traktatów filozoficznych Kanta, Hegla czy Husserla z jednej strony i języka poststrukturalistów, który potrafi doprowadzić do szału - niekonsekwentnie stosowane terminy, korzystanie z co najmniej 10(!) technicznych słowników sprawia, że czytelnik nieobeznany z tematem może w ogóle nie zrozumieć o czym jest ta książka pośród abstrakcji najwyższego stopnia: różnic w różnicy, tożsamości, syntez pasywnych, genez aktywnych i wirtualności wszelakich.
Pytanie czy warto.. moim zdaniem, tak: jest to w swojej istocie książka prowokująca do pytania czym jest myślenie (szczególnie w aspekcie oryginalności i twórczości) i podejmuje to zadanie w niebanalny sposób kontynuując tradycję Bergsona i Nietzschego poprzez krytykę i komentarz wszystkich od Arystotelesa przez Kanta aż do Hegla i Husserla.
Praktycznie konieczna jest lektura z komentarzem, jeśli ktoś nie opanował perfekcyjnie Dunsa Szkota, Spinozy, Logiki z Port-Royale, Lacana, Leibniza i innych, do których explicite lub implicite odwołuję się autor. Joe Hughes robi znakomitą robotę, jeszcze wyższy poziom prezentuje Henry Sommers-Hall. Z pozycji polskich - monografia Herera jest zbyt ogólnikowa i właściwie mało przydatna do bardzo wnikliwej lektury.
Odejmuję jedną gwiazdkę za słabe tłumaczenie Banasiaka.
Jedno z najważniejszych dzieł XXw filozofii, najtrudniejszych i najdłużej przeze mnie czytanych. Znany bardziej z dzieł pisanych wspólnie z Guattarim, Deleuze jako swoją główną tezę pracy doktorskiej napisał dzieło, które w zamierzeniu miało być doprowadzeniem Kantowskiej krytyki do jej granic. I tak tą książkę należy czytać, co wiąże się z dużym problemem - to arcydzieło...
więcej Pokaż mimo to