Sztuka rymotwórcza
Wydawnictwo: Universitas Seria: Klasyka Mniej Znana klasyka
81 str. 1 godz. 21 min.
- Kategoria:
- klasyka
- Seria:
- Klasyka Mniej Znana
- Wydawnictwo:
- Universitas
- Data wydania:
- 2002-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2002-01-01
- Liczba stron:
- 81
- Czas czytania
- 1 godz. 21 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 8324200096
- Tagi:
- poezja polska
Poezje Franciszka Ksawerego Dmochowskiego (1762 - 1808).
Dodaj do biblioteczki
Porównaj ceny
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Szukamy ofert...
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 80
- 19
- 6
- 5
- 4
- 3
- 2
- 2
- 2
- 2
Cytaty
Niechay się Autor poci, nic nie zyska przecię. Dobrze pisze, lecz nudzi, a ów bawnie plecie, Naylichsze dzieło znaydzie wszędy miłośników, Z...
RozwińJasność jest pierwszy przymiot. Już to źle oznacza, Kiedy dla zrozumienia potrzeba tłumacza.
dodaj nowy cytat
Więcej
OPINIE i DYSKUSJE
Autor reprezentuje poglądy klasycystyczne na poezyją, choć nie ortodoksyjne. Za wzór obrał sobie głównie Boileau i Horacego. O ile w przypadku pierwszego autora muszę wierzyć Dmochowskiemu na słowo, tak w przypadku Horacego sam mogę stwierdzić multum zapożyczeń, właściwie niemal cytatów. Dzieło w czterech częściach: pierwsza to uwagi ogólne na temat dzieła, druga i trzecia – opis gatunków poetyckich, czwarta – uwagi o poecie. Taki rozkład materiału w zasadzie odpowiada Horacemu (choć naturalnie część 2 i 3 u Horacego były nieco inne; niemniej nadal dramat zajmuje stosunkowo najwięcej miejsca; za nim plasuje się epos). Dzieło rozpoczyna się apostrofą do Gustu („Guście, sędzio dzieł ludzkich, darze bogów drogi”),dopiero później wzmiankowany jest Talent (jako podrzędny wobec Gustu). Rozum ma być kryterium doboru poszczególnych elementów dzieła („Rozum niech będzie mistrzem, a nie widzimisię”),a natura jest tym, co należy imitować („Natura jest jedynym ozdób wizerunkiem”). Talent może przekraczać prawidła i ramy sztuki – tylko w ten sposób możliwy jest rozwój („acz się nie trzymaj sztuki jak pijany płota”, 4. 53). 4. 215 nn. jest pochwałą wsi i wiejskiego życia, która przechodzi w mocno nie-klasycystyczną pochwałę natury – nie tylko wzorca, w którym znać „rękę stwórcy”, ale też „źródła prawdy”, w którym rodzi się zapał tworzenia. Natchnienie porównano tu do wewnętrznego ognia (247, 250),jest to właściwie przeżycie ekstatyczne! Pachnie sentymentalizmem. Dmochowski zabiera również głos w sporze antiqui versus moderni, stając po stronie nowożytników: „możnaż większą czynić krzywdę naturze ludzkiej, sądząc ją tak płochą, że dawnym była matką, a dla nas macochą?” (262-264). Wreszcie następuje pochwała poezji, w którą wpleciono wątki antyrussowskie (póki nie było praw i własności, było bezprawie i kradzież; dopiero „lutnia” złagodziła serca dzikich). Dzieło kończy się apostrofą do poetów – „waszymi oświecony pismy i nauki odlałem te prawidła rymotwórczej sztuki”, a apostrofę kończy tłumaczenie dwóch wersów Horacego o osełce, które w jego Ars poprzedzają wersy obrane przez Dmochowskiego za motto – ładna klamra, prawda?
Autor reprezentuje poglądy klasycystyczne na poezyją, choć nie ortodoksyjne. Za wzór obrał sobie głównie Boileau i Horacego. O ile w przypadku pierwszego autora muszę wierzyć Dmochowskiemu na słowo, tak w przypadku Horacego sam mogę stwierdzić multum zapożyczeń, właściwie niemal cytatów. Dzieło w czterech częściach: pierwsza to uwagi ogólne na temat dzieła, druga i trzecia...
więcej Pokaż mimo toNie podobała mi się "Sztuka rymotwórcza". Może dlatego, że nie lubię ograniczeń, może dlatego, że jest ciężko przyswajalna. Stawiam jednak na to pierwsze.
Panu Dmochowskiemu wydawało się, że wie, czym jest sztuka, a wszystko co nie mieściło się w jego definicji tego słowa, nadawało się na śmietnik. Tak jakby poezję można było zaszufladkować, a artystów uwiązać na smyczy i wyznaczyć obszar po którym mogą się poruszać. No chyba nie.
Franciszek Ksawery Dmochowski chciał napisać dzieło normatywne w nietuzinkowy sposób i właściwie - udało mu się to. Nie brałabym jednak rad tego pana do serca.
Nie podobała mi się "Sztuka rymotwórcza". Może dlatego, że nie lubię ograniczeń, może dlatego, że jest ciężko przyswajalna. Stawiam jednak na to pierwsze.
więcej Pokaż mimo toPanu Dmochowskiemu wydawało się, że wie, czym jest sztuka, a wszystko co nie mieściło się w jego definicji tego słowa, nadawało się na śmietnik. Tak jakby poezję można było zaszufladkować, a artystów uwiązać na smyczy i...
Oświeceniowych dzieł polskich się nie docenia. Ba- ich się często nawet nie czyta. No chyba, że masz zaszczyt być studentem polonistyki. Pokonawszy jednak barierę językową i wniknąwszy w tekst "Sztuki rymotwórczej" Dmochowskiego można się zauroczyć. Czym? Trafnością spostrzeżeń na temat sztuki i roli poety w świecie, a może i erudycją autora, za którą kryje się zaskakująca pokora.
Wybitny uczony odpowiada na pytanie, jak powinien wyglądać dobry wiersz, co powinno kierować twórcą i jakie cele winien sobie wyznaczyć. Część dzieła zawierająca opis wyznaczników gatunkowych utworów rzeczywiście jest nieco archaiczna. Ponadczasowe wydają się dalsze przemyślenia "Sztuki...".Jakie? Że bycie poetą zobowiązuje do misji, której treścią jest pogodzenie bycia geniuszem z pozostaniem dobrym, wrażliwym człowiekiem. Że pomoc innym jest nawet ważniejsza niż układanie wierszy. Że moralność to naprawdę dobra cecha. Temat do przemyśleń dla współczesnych twórców- nierzadko egocentrycznych i zakochanych w sobie...
Oświeceniowych dzieł polskich się nie docenia. Ba- ich się często nawet nie czyta. No chyba, że masz zaszczyt być studentem polonistyki. Pokonawszy jednak barierę językową i wniknąwszy w tekst "Sztuki rymotwórczej" Dmochowskiego można się zauroczyć. Czym? Trafnością spostrzeżeń na temat sztuki i roli poety w świecie, a może i erudycją autora, za którą kryje się zaskakująca...
więcej Pokaż mimo to