Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna
- Kategoria:
- nauki społeczne (psychologia, socjologia, itd.)
- Wydawnictwo:
- Centrum Edukacyjne BLIŻEJ PRZEDSZKOLA
- Data wydania:
- 2010-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2010-01-01
- Liczba stron:
- 216
- Czas czytania
- 3 godz. 36 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788361246282
- Tłumacz:
- pedagogika, edukacja, przedszkole
Głównym problemem rozważań ujętych w tomie oddawanym do rąk czytelnika jest systemowe podejście do edukacji, której podstawowym założeniem, zgodnie z dokonaną zmianą, jest pomoc człowiekowi w poznawaniu siebie, świata i związku ze światem, czyli edukacja dla rozwoju. Każda forma edukacji ma z założenia służyć rozwojowi, pomagać człowiekowi w stawaniu się coraz bardziej samodzielnym i niezależnym, w kontekście doświadczeń własnych, doświadczeń pokoleń, ustroju, państwa i systemie oczekiwań społecznych. Jeśli system się nie sprawdza, poddawany jest reformie. Takiej reformy dokonały władze oświatowe kraju – czy słusznie? Na jakiej podstawie stwierdzono, że zarówno struktura jak i program nie odpowiadają oczekiwaniom politycznym, kulturowym i cywilizacyjnym? Co tak naprawdę zostało zreformowane?
Systemowi edukacji przysługuje niepowtarzalna charakterystyka pozwalająca na wyodrębnienie go z otoczenia, bowiem odnosi się do człowieka i jego działania, dlatego nie można go zredukować do własności, wyłączności (oddzielności) poszczególnych elementów składowych. Człowiek jest całością, a nie sumą procesów, cech niezależnie od siebie się rozwijających. Edukacja musi takiemu ujęciu odpowiadać. Inaczej będzie działaniem szkodliwym indywidualnie i społecznie. Nie będzie służyć rozwojowi, lecz przeszkadzać. Czy zaproponowana nowa podstawa programowa, reprezentująca interes państwa w zakresie wprowadzania człowieka w niezbędne minimum cywilizacyjne rzeczywiście odpowiada tym założeniom? Czy ich układ treści odpowiada zależnościom interstadialnym w rozwoju człowieka? Na te i inne pytania spróbowali odpowiedzieć zaproszeni do dyskusji goście: Pani Profesor Henryka Kwiatkowska z Uniwersytetu Warszawskiego, pedeutolog, autorka wielu ważnych prac o nowych zadaniach nauczycieli, ich samooceny, warunkach wykonywania zawodu; Pan Profesor Heliodor Muszyński, znany z wielu publikacji z zakresu teorii wychowania, wychowania w zespole, wychowania moralnego, autor pierwszego właściwie podręcznika do metodologii pedagogiki i niezwykle interesującego opracowania System wychowawczy w szkole; Pani Profesor Dorota Klus-Stańska z Uniwersytetu Gdańskiego, pedagog wczesnoszkolny, z pasją i kompetencją badająca warunki dobrego uczenia dzieci, bycia dobrym nauczycielem, założycielka prywatnej szkoły podstawowej Żak w Olsztynie.
Swoje przemyślenia dotyczące kształcenia, szczególnie praktycznego, kandydatów na nauczycieli zaprezentowała Pani Doktor Lidia Wollman, pracownik dydaktyczno-naukowy Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach (Filia w Cieszynie). Wiele inspiracji może odnaleźć czytelnik w przedstawionym na Forum włoskim projekcie edukacyjnym, który został zanalizowany przez Panią Profesor Małgorzatę Karwowską-Struczyk z Uniwersytetu Warszawskiego.
Myślę, że dobrym pomysłem na przedstawienie poglądów skupionych wokół nowych zadań nauczyciela wniesionych przez reformatorów, był panel dyskusyjny, do którego zaprosiłam Panią Profesor Dorotę Klus-Stańską, Panią Doktor Małgorzatę Suświłło (Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie),Panią Profesor Małgorzatę Żytko (Uniwersytet Warszawski),Panie Doktor Jolantę Nowak i Marię Sobieszczyk z Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Panią Doktor Agnieszkę Nowak-Łojewską z Uniwersytetu Zielonogórskiego, Panią Doktor Teresę Necka z Dolnośląskiej Szkoły Edukacji we Wrocławiu oraz Panią Doktor Stanisławę Włoch z Uniwersytetu Opolskiego. Niektóre teksty udostępniamy w niniejszym opracowaniu.
Wszystkie wymienione osoby zaproszone zostały do dyskusji z uwagi na znaczący dorobek w zakresie badań na temat dzieci i nauczycieli. Podstawowym obszarem rozważań zawartych w niniejszym tomie są relacje pomiędzy nauczycielem i dzieckiem, nauczycielstwo i wynikające z tego konsekwencje programowo-organizacyjne, na tle dokonanej w latach 2008 – 2009 reformy systemu edukacji. Dla podkreślenia wzajemności oczekiwań współistnienia zamieszczam również wypowiedzi dzieci/uczniów w różnym wieku.
Danuta Waloszek
(fragment Wstępu)
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 4
- 3
- 1
- 1
OPINIE i DYSKUSJE
Ciekawe, kto czyta takie bzdety?
Ciekawe czy Pani Profesor stosuje te metody wychowawcze na wlasnym synu.
Najwyeazniej nie.
Mielismy przyjemnosc z Pania Profesor i jej synem. Zenujaco niski poziom kultury osobistej. Nie chce sie wierzyc, ze taka osoba tlumaczy studentom jak maja wychowywac dzieci.
Ciekawe, kto czyta takie bzdety?
Pokaż mimo toCiekawe czy Pani Profesor stosuje te metody wychowawcze na wlasnym synu.
Najwyeazniej nie.
Mielismy przyjemnosc z Pania Profesor i jej synem. Zenujaco niski poziom kultury osobistej. Nie chce sie wierzyc, ze taka osoba tlumaczy studentom jak maja wychowywac dzieci.