Opinie użytkownika

Filtruj:
Wybierz
Sortuj:
Wybierz
Okładka książki RAK Grzegorz Filarowski, Nadia Szagdaj
Ocena 8,7
RAK Grzegorz Filarowski...

Na półkach: , , , ,

"Jest w Polsce grupa ludzi, których sposób istnienia i współistnienia z innymi przypomina nowotwór. Karmią się cudzym szczęściem, potem też nieszczęściem, powoli zabijając ofiary. Nawet jeśli te przeżyją, nie są już tymi samymi osobami, co przed „chorobą”. Oprawcy nie ponoszą zaś konsekwencji, ze względu na kulturowe i społeczne przyzwolenie na podobne zachowanie. O tym właśnie jest „Rak”.”

Iwo prowadzi odnoszącą sukcesy firmę, jeździ BMW X6 i umie zaopiekować się kobietą. Wie dokładnie, co ta chce usłyszeć, doradzić w potrzebie, pocieszyć, gdy trzeba, zaoferować ramię do wypłakania (i nie tylko ramię, jeśli wiecie, co mam na myśli). Iwo wybiera kobiety majętne, które mają problemy w życiu prywatnym i za pomocą manipulacji uzależnia je od siebie. Ale gdy kobieta próbuje się od niego uwolnić, ten staje się nieprzewidywalny. Gdy kolejne kobiety zaczynają zgłaszać na policję kradzieże i pobicia, aspirant sztabowy Krzysztof Tazpil, o wdzięcznym przezwisku Cyja, zaczyna prowadzić śledztwo. Czy uda mu się zatrzymać oszusta matrymonialnego?

Przyznajcie, że powyższe brzmi jak notka wydawnicza powieści kryminalnej, jednak tym razem scenariusz został niestety napisany przez życie. Postać głównego bohatera, a może warto byłoby go nazwać anty-bohaterem, jest „Stalker z Tindera”, na którego historii (i historii jego ofiar) została oparta akcja powieści.

Ta powieść to studium psychologiczne świetnego manipulatora i gdyby Iwo, zostanę przy tym imieniu, był tylko manipulantem, ta powieść nie byłaby tak straszna, jednak to nie tylko manipulator, to w czystej postaci wyzuty z uczuć, nastawiony na zysk osobnik. Dla niego liczy się tylko się jego dobro, nie interesuje go, kto poniesienie konsekwencje jego działań, nawet jeśli są to jego własne dzieci. Nie jestem psychologiem, ale dla mnie Iwo to książkowy przykład psychopaty. Jednak to, co najbardziej uderza w tej powieści, to kobiety wykorzystane przez Iwo i ich traktowanie przez szeroko rozumiany wymiar sprawiedliwości i media. Gdy dziennikarka Maja proponuje napisanie artykułu o grasującym na Dolnym Śląsku oszuście, „który okrada i bije kobiety”, naczelny praktycznie od razu chce „uwalić” temat, zdanie zmienia, gdy okazuje się, że jedną z jego poszkodowanych jest właścicielka znanej firmy. To, że dla mediów taki temat nie byłby „chodliwy”, gdyby zdarzyło się to przysłowiowej Kowalskiej, jest z jednej strony zrozumiały, z drugiej jednak szokujący. Przecież to nic interesującego, że kolejna naiwna dała się omamić, prawda? Sama jest sobie winna. Powinna zachować większą ostrożność. Kto ufa facetowi poznanemu w sieci, sam prosi się o kłopoty. Reakcja redakcyjnych kolegów, którzy reagują śmiechem na propozycje artykułu o oszuście, mówi sama za siebie.
Jeszcze bardziej szokujące jest to, że policja nie ma środków finansowych na ściganie zwyrodnialca. Jeden aspirant zajmujący się sprawą, to moim zdaniem za mało. Więcej w celu identyfikacji oszusta, zrobił były mąż jednej z ofiar. Jednak, aby być sprawiedliwym, miał on większe możliwości finansowe niż policjant.

Historia opowiedziana z kilku punktów widzenia, wstrząsa czytelnikiem, wciąga go w świat psychopatycznego oszusta i zauroczonych nim (do czasu) ofiar. Ta powieść przypomina pajęczynę, tkaną przez pająka, jakim jest Iwo, w którą wpadają spragnione ciepła i miłości kobiety. Ta historia zostaje z czytelnikiem na długo, nie dając o sobie zapomnieć. Już czekam na drugi tom, który będzie miał premierę jesienią tego roku. Mam nadzieję, że w drugim tomie to wymiar sprawiedliwości będzie górą, bo póki co, to „stalker” prowadzi 1:0.

Serdecznie polecam, jednak ostrzegam, to historia oparta na faktach, która was zaszokuje, zasmuci i jednocześnie da do myślenia nad kondycją naszego społeczeństwa.

"Jest w Polsce grupa ludzi, których sposób istnienia i współistnienia z innymi przypomina nowotwór. Karmią się cudzym szczęściem, potem też nieszczęściem, powoli zabijając ofiary. Nawet jeśli te przeżyją, nie są już tymi samymi osobami, co przed „chorobą”. Oprawcy nie ponoszą zaś konsekwencji, ze względu na kulturowe i społeczne przyzwolenie na podobne zachowanie. O tym...

więcej Pokaż mimo to


Na półkach: , , , ,

Zastanawialiście się kiedyś, czy wasze wybory życiowe są waszymi wyborami, czy zostaliście „popchnięci” w danym kierunku przez rodziców? A może nadal tkwi w was dziecięce pragnienie, zobaczenia dumy w oczach rodzica, albo nawet usłyszenia „jestem z ciebie dumn(a)(y)”. Takich pytań we wprowadzeniu do książki „Co powie mama? Jak się uniezależnić i uzdrowić relacje z rodzicami” psychoterapeutki Sandry Konrad znajdziemy kilkanaście. Pierwsze kilka stron książki, a już padają trudne pytania, jednak autorka stawia sobie za zadanie poprowadzić nas przez (nie raz) trudne relacje rodzic-dorosłe dziecko i pomóc nam zrozumieć jakie czynniki i procesy wpłynęły na nie. Bo jak pisze autorka „Dorosłe spojrzenie na rodziców nie polega na zaprzeczeniu ich błędom, ale na ich zaszeregowaniu z uwzględnieniem możliwości, które one mieli. Polega na zrozumieniu, że oni też byli kiedyś dziećmi rodziców, którzy popełniali błędy.”

Poradnik został podzielony na sześć rozdziałów, w których autorka omawia takie zagadnienia jak:
zdrowe oddzielenie się, przyjrzenie się rodzicielskim oczekiwaniom i zobowiązaniom, zrewidowanie dziecięcych oczekiwań wobec rodziców, dorosłe spojrzenie na rodziców, odnalezienie wewnętrznego ukojenia, czy nawet jak być dla siebie dobrą matką i dobrym ojcem.
Na trochę ponad trzystu stronach autorka przedstawia przykłady różnych relacji rodzic-dziecko, przykłady, które czerpie z historii swoich pacjentów.
Niektóre z tych historii są naprawdę smutne, gdyż istnieją różne rodzaje rodziców, podobnie jak są różne dzieci i różne relacje na linii rodzic-dziecko.
Dużym plusem książki są ćwiczenia, które mają nam pomóc uzdrowić i/lub poprawić relacje z rodzicami.

Ten poradnik nie jest lekką lekturą, wręcz przeciwnie zmusza nas do rewizji swoich relacji z rodzicami, bo nawet jeśli wydają się dobre, może są obszary, które nie są tak zdrowe, jak mogłyby być. Jak zawsze, żaden poradnik nie zastąpi psychoterapii, jednak może nam wskazać obszary, nad którymi powinniśmy pracować.

Książkę polecam wszystkim dorosłym dzieciom, a także ich rodzicom.

Zastanawialiście się kiedyś, czy wasze wybory życiowe są waszymi wyborami, czy zostaliście „popchnięci” w danym kierunku przez rodziców? A może nadal tkwi w was dziecięce pragnienie, zobaczenia dumy w oczach rodzica, albo nawet usłyszenia „jestem z ciebie dumn(a)(y)”. Takich pytań we wprowadzeniu do książki „Co powie mama? Jak się uniezależnić i uzdrowić relacje z...

więcej Pokaż mimo to


Na półkach: , , , ,

Okres dzieciństwa Chloe to na przemian pobyty u rodzin zastępczych i u borykającej się z nałogami matki. Teraz Chloe na dwadzieścia cztery lata i niedawno skończyła studia, utrzymuje się z prac graficznych. Jej w miarę poukładany świat zmienia się, gdy odbiera telefon od pracownicy socjalnej, która informuje dziewczynę, że jej biologiczna matka urodziła drugie dziecko i jeśli nie podejmie się opieki nad siostrą, to ta trafi do systemu. Młoda kobieta pragnie zaoszczędzić siostrze tego, przez co sama przeszła, jednak problemem jest jej sytuacja finansowa - opieka społeczna obawia się, że Chloe nie będzie w stanie opłacić mieszkania, pracować i zajmować się siostrą. Jednym rozwiązaniem jest przystąpienie Chloe do programu „Razem Raźniej”, w którym uczestniczy też Warren, niemalże rówieśnik Chloe, starający się o opiekę nad nastoletnim bratem Lukiem. Połączenie Chloe, jej maleńkiej siostrzyczki Willow, Warrena i nastoletniego Luke’a we współlokatorów wydaje się pracownikom opieki społecznej dobrym pomysłem: Chloe będzie miała pieniądze na utrzymanie mieszkania, a Warren i Luke będą mieli, gdzie mieszkać. Czy ta „patchworkowa rodzina” ma szansę na sukces? Czy uda się im spełnić cel, jakim jest adopcja rodzeństwa, zwłaszcza, że ich początkowa niechęć zaczyna się zmieniać w inne uczucia? Czy poranione przeszłością dusze mają szansę na szczęśliwą przyszłość?

„Powiedz, żebym został” to moim zdaniem dobre lektura w kategorii powieść obyczajowa, może nawet New Adult. Młodzi ludzie, dwudziestokilkuletni muszą mierzyć się z nie lada wyzwaniem, jakim jest opieka nad młodszym rodzeństwem, rodzeństwem ze specjalnymi potrzebami: Willow jest wcześniakiem, z problem z sercem z powodu nadużywania przez jej matkę alkoholu w trakcie ciąży, Luke jest głuchy, do komunikowania się używa języka migowego (bardzo fajnie została zbudowana ta postać, bo wyobraźcie sobie „wymigać” nastoletni bunt). Zanim Chloe trafiła na stałe do rodziny zastępczej, często trafiała pod opiekę „systemu”, gdyż jej matka nie potrafiła zbyt długo wytrwać w trzeźwości, jednak każdorazowo, gdy starała się odzyskać córkę, pracownicy socjalni przekonywali małą Chloe, że powinna być wdzięczna, że mama się stara. „miałam głowę tak wypełnioną wyuczonym poczuciem wdzięczności, że było mi bardziej szkoda jej niż siebie samej. Powinnam sobie wmówić, że w ramach pocieszenia mam prawo jeść suche, słodkie płatki śniadaniowe trzy dni z rzędu i nic więcej, ale tego nie zrobiłam, bo było mi przykro z jej powodu. I wciąż jej współczuję.” Historia Warrena jest jeszcze bardziej smutna, przemocowy ojciec, pojawiający się tylko, gdy ma problemy finansowe i może „wyszarpać” trochę pieniędzy od synów, niszczący ich poczucie wartości. Ilość problemów społecznych przedstawiona na niespełna czterystu stronach, aż mnie zaskoczyła: alkoholizm, narkomania, przemoc fizyczna i psychiczna, traumy z dzieciństwa. Autorka zdecydowanie nie oszczędzała swoich bohaterów. Bardzo dobrym zabiegiem było zwrócenie uwagi czytelników na problemy zdrowotne wcześniaków, zwłaszcza jeśli ich matki nadużywały używek.
Historia Chloe i Warrena rozpoczyna się bardzo nieszablonowo, jednak z czasem ich relacja przekształca się w relację, jaką mogliby stworzyć inni dwudziestolatkowie, jednak w ich relacji ciągle czai się strach: co powie pomoc społeczna? czy Warren, który ewidentnie ma problemy z panowaniem nad emocjami, nie skrzywdzi Chloe? Mam wrażenie, że trudne dzieciństwo obojga bohaterów wpłynęło na ich rozwój emocjonalny, gdyż początkowo zachowywali się jak nastolatkowie, a nie dorośli ludzie, jednak z czasem, gdy zaczęli się siebie „uczyć”, ich zachowanie się zmieniło. Choć zakończenie było lekko przesłodzone, a wręcz bajkowe, to cieszyłam się szczęściem ich „patchworkowej rodziny”.

Podsumowując: „Powiedz, żebym został” to słodko-gorzka opowieść o przyśpieszonym kursie dorosłości i przejęciu odpowiedzialności za rodzeństwo, gdy rodzice są, może w tym miejscu użyję eufemizmu „niewydolni wychowawczo”, o walce o lepszą przyszłość dla swojego rodzeństwa i o swoje własne szczęście. To opowieść o konsekwencjach nałogów, zarówno osób uzależnionych jak i ich dzieci. To także opowieść o pracownikach socjalnych, tu stojących trochę w cieniu, ale starających się pomóc, aby kolejne dziecko miało szansę na szczęśliwe życie, a nie tułanie się po rodzinach zastępczych. I w końcu, to opowieść o miłości, która jest w stanie skruszyć mur, która pokonuje przeszkody i daje kolejne szanse.

Polecam wielbicielkom literatury New Adult i obyczajowej.

Okres dzieciństwa Chloe to na przemian pobyty u rodzin zastępczych i u borykającej się z nałogami matki. Teraz Chloe na dwadzieścia cztery lata i niedawno skończyła studia, utrzymuje się z prac graficznych. Jej w miarę poukładany świat zmienia się, gdy odbiera telefon od pracownicy socjalnej, która informuje dziewczynę, że jej biologiczna matka urodziła drugie dziecko i...

więcej Pokaż mimo to


Na półkach:

Położna Tessa James od zawsze pomagała kobietom w potrzebie, wiedziała „jak ulżyć konającej z bólu matce, która jeszcze niedawno sama była dzieckiem. Albo kobiecie, która nie może urodzić, bo ma za wąski kanał rodny.” Niestety w latach 40-tych XX w. jej działalność na podobała się ani lekarzom, ani kościołowi. Jednak to po nią posłał doktor Jenkins, gdy poród Evelyn Hilton, żony mężczyzny, na którego ziemi stał dom, w którym mieszkała Tessa, nie poszedł po jego myśli. Niestety Tessa, nie wiedziała, że miała stać się kozłem ofiarnym, który poniesie konsekwencje niekompetencji Jenkinsa. Od tego momentu losy rodziny Tessy i Hiltonów będą się już przeplatać, wbrew woli obu rodzin, a dom, w którym mieszkała James, odegra wielką rolę w tragedii obu rodzin. Jaką tajemnicę skrywa dom położnej i jak wydarzenia z lat 40-tych wpłyną na te współczesne. Czy uda się zapobiec kolejnej tragedii?

„Tajemnica położnej” Emily Gunnis to opowieść rozgrywająca się w trzech przestrzeniach czasowych, w latach 40-tych i latach 60-tych XX w. oraz w 2017 roku i opowiada o trzech pokoleniach kobiet. Kobiet z różnych sfer społecznych i z różnym bagażem doświadczeń, jednak cechujących się wewnętrzną siłą, która pozwala im działać. Gunnis przeplata ze sobą historię Tessy James, położnej, jej córki Bellii i wnuka Alfiego, z historią Vanessy Hilton i jej zaginionej córki Alice, ze współczesną historią Helen Hilton i jej córki Sienny oraz Willow James, architektki i potomkini Tessy. Autorka splata losy rodziny James i Hilton, jednocześnie ujawniając te sploty stopniowo, tak, że dopiero końcowe rozdziały ujawniają obraz przepełniony nienawiścią, niezrozumieniem, fałszywymi oskarżeniami, chciwością, ale również matczyną miłością, troską o bliskich i opieką nad rodziną. Gunnis pokazuje, jak bardzo przeszłość wpływa na teraźniejszość oraz jak bardzo działają destrukcyjnie rodzinne waśnie i tajemnice.
Czytając, warto zwrócić uwagę na stosunek kościoła i wykształconych medyków nie tylko do położnych, ale do kobiet w ogóle. Wg. nich rodzące powinny rodzić w narzuconej pozycji, nie powinno się im podawać leków uśmierzających ból. Właśnie dlatego na pierwszej stronie powieści znalazło się motto "Nikt wierze katolickiej więcej nie szkodzi niźli położne". Bo jakże to tak podważać wolę Boga, przecież w Księdze Rodzaju czytamy „Obarczę cię niezmiernie wielkim trudem twej brzemienności, w bólu będziesz rodziła dzieci, ku twemu mężowi będziesz kierowała swe pragnienia, on zaś będzie panował nad tobą”. A położne swoim działaniem sprzeciwiały się oczywistej woli Najwyższego.

„Tajemnica położnej” to bardzo dobra powieść obyczajowa, z wątkami rodzinnych tajemnic i waśni, która dzięki lekkiemu pióru autorki praktycznie czyta się sama.

Położna Tessa James od zawsze pomagała kobietom w potrzebie, wiedziała „jak ulżyć konającej z bólu matce, która jeszcze niedawno sama była dzieckiem. Albo kobiecie, która nie może urodzić, bo ma za wąski kanał rodny.” Niestety w latach 40-tych XX w. jej działalność na podobała się ani lekarzom, ani kościołowi. Jednak to po nią posłał doktor Jenkins, gdy poród Evelyn Hilton,...

więcej Pokaż mimo to


Na półkach: , , , ,

„Ręka, w której trzymałem telefon, drżała. W dalszym ciągu nie docierało do mnie to, co słyszałem. Zostałem wybrany do walki z Gryfem. Byłem podekscytowany i przerażony jednocześnie. Nie mogłem jednak odmówić, jeśli mnie wybrali. Mogłem im pomóc. Mogłem uratować innych.” Został wybrany do powstrzymania Gryfa i zrobi to za wszelką cenę.
Komisarze Agata Skibińska i Łukasz Prochot zostają wezwani na miejsce odnalezienie zwłok. Na miejscu czeka już na nich Marcin Lisak, lekarz medycyny sądowej. To właśnie on wskazuje śledczym, nietypowe obrażenia ofiary „Zawsze na lewym przedramieniu (…) Mogły zostać wykonane czubkiem ostrza, a gdybyśmy je połączyli wyszedłby trójkąt.” To także Lisak podrzuca policjantom informację, że to trzeci taki przypadek w miesiącu. Dla nadzorującego śledztwo prokuratora Nabożnego, seryjny morderca, jeśli to seryjny, może być trampoliną do kariery. Do powołanej grupy zadaniowej dołącza tajemniczy Aleksander Lewis, profiler, który niedawno wrócił z Londynu, gdzie również współpracował z policją. Kim jest mściciel, który chce powstrzymać Gryfa? I czy Skibińska może ufać wszystkim swoim współpracownikom, skoro każdy z nich, w prowadzonym śledztwie ma inny cel?

„Wizjoner” to pierwszy tom nowego cyklu Diany Brzezińskiej i przy okazji moje pierwsze spotkanie z twórczością autorki cyklu „Prokurator Gabriela Sawicka” oraz „Ada Czarnecka i Krystian Wilk”. Spotkanie uznaję za bardzo udane. „Wizjoner” to wielowarstwowy kryminał z wątkami obyczajowymi, w którym czytelnik prowadzi śledztwo na równi z książkowymi śledczymi. Pierwszą warstwa jest napisana w narracji pierwszoosobowej z punktu widzenia Wizjonera, którego zadaniem jest walka z tajemniczą organizacją Gryf. Drugą warstwą jest śledztwo prowadzone przez grupę zadaniową, której zadaniem jest schwytanie zabójcy zostawiającego nacięcia na przedramieniu ofiar, nim zginie więcej osób. Trzecią warstwą jest przeszłość profilera Lewisa. Moim zdaniem mamy jeszcze czwartą warstwę, obyczajową, związaną z życiem prywatnym głównych bohaterów. Co najważniejsze, wszystkie warstwy są świetnie zbalansowane, dobrze się uzupełniają i co najważniejsze, powodują, że powieść czyta się bardzo dobrze, a stworzona przez Brzezińską historia wciąga czytelnika. Również na duży plus powieści można zaliczyć brak nagłych „objawień”, gdy nie wiadomo skąd bohater znajduje rozwiązanie kryminalnej zagadki. Dużo śledztwo zawdzięcza wskazówkom profilera, który naprowadza śledczych na rozwiązania, po które baliby się sięgnąć, ale które posuwają śledztwo do przodu. Samo rozwiązanie zagadki kryminalnej, bardzo oryginalne i nietuzinkowe.
Postaci zostały ciekawie i realistycznie wykreowane. Jestem w stanie wyobrazić sobie, że policjanci o podobnych do Skibińskiej i Prochota charakterach pracują na posterunku w moim mieście. Jestem ciekawa, jak autorka rozwinie postać Lewisa, który jest bardzo niejednoznaczną postacią, więc z jego oceną na razie się wstrzymam (choć między nami, nie budzi mojej sympatii).
Powieść ma moim zdaniem tylko jedną, ale za to potężną wadę – mianowicie kończy się, gdy pojawiają się kolejne zwłoki i pojawia się zdanie „Ciąg dalszy na pewno nastąpi…”. No jak tak można zostawić czytelnika bez kolejnego tomu pod ręką? Ja się grzecznie pytam, jak?

„Wizjoner” to ciekawa pozycja dla lubiących kryminalne zagadki i zaglądanie do umysłu mordercy.

Polecam!

„Ręka, w której trzymałem telefon, drżała. W dalszym ciągu nie docierało do mnie to, co słyszałem. Zostałem wybrany do walki z Gryfem. Byłem podekscytowany i przerażony jednocześnie. Nie mogłem jednak odmówić, jeśli mnie wybrali. Mogłem im pomóc. Mogłem uratować innych.” Został wybrany do powstrzymania Gryfa i zrobi to za wszelką cenę.
Komisarze Agata Skibińska i Łukasz...

więcej Pokaż mimo to


Na półkach: , , ,

„Wojna robi dziwne rzeczy z ludźmi, dziwnie odmienia ich losy… Chyba każdy ma poczucie ulotności chwili, przemijania, rzeczywistości zawieszonej w czasie.” To właśnie w czasie wojny młody dowódca łodzi torpedowej Thomas Arbuckle wprowadza łódź do „spokojnego włoskiego portu Incentellaria, portu, który okazał się prawdziwym klejnotem, ukrytym w samym sercu czerwonych klifów i zatok wybrzeża Amalfi.” Wzrok mężczyzny przyciąga nie tylko soczysta zieleń i urok miasteczka widzianego z wody, ale piękna nieznajoma spotkana w porcie. Wkrótce między Thomasem a młodą Valentiną, bo tak zwała się dziewczyna, wybucha płomienne uczucie.
Lata później owoc związku Thomasa i Valentiny, Alba jest zbuntowaną młodą kobietą, korzystającą z życia i uroków życia w Londynie. Dziewczyna mieszka na łodzi o wdzięcznej nazwie „Valentina” na cześć swojej matki. Gdy przypadkowo odnajduje na niej portret matki, kobieta postanawia się skonfrontować z ojcem, który nigdy nie wspomina o pierwszej żonie. Gdy rozmowa z ojcem nic nie daje, Alba wpada na przebiegły pomysł, jak dowiedzieć się więcej o swojej, w jej mniemaniu zapomnianej matce. Tylko czy tajemnice przeszłości nie powinny zostać tam, gdzie ich miejsce, czyli w przeszłości?

„Ostatnia podróż "Valentiny"” to moje pierwsze spotkanie z piórem Santy Montefiore i już wiem, że nie ostatnie. Powieść obyczajowa z wątkiem romantycznym, z lekkim tłem historycznym osadzonym w czasie II Wojny Światowej i okresu bezpośrednio powojennego we Włoszech, oraz tłem obyczajowym Londynu lat końca lat 60-tych i początku lat 70-tych i brytyjskiej wyższej klasy. Książka podzielona została na tak lubiana przeze mnie kiedyś i teraz. Wojenną historię poznajemy dzięki wspomnieniom Thomasa, a także wspomnieniom rodziny Valentiny. Teraz obserwujemy oczyma Alby, a także jej przyjaciela Fritza.
Ta powieść to po części podróż w przeszłość, po części podróż w poszukiwaniu rodzinnej historii, a po części podróż w poszukiwaniu własnej tożsamości. To na co warto zwrócić uwagę w tej historii, to przemiana głównej bohaterki Alby, początkowo została wykreowana na rozpieszczoną pannicę, dbającą o swoją przyjemność, zmieniającą partnerów jak rękawiczki, wraz z poznawaniem historii swojej i matki przechodzi przemianę. Staje się spokojniejsza, mniej egoistyczna i zaczyna doceniać miłość, jaką jest obdarzana.
Sięgając po książkę, nie do końca wiedziałam czego się spodziewać, ku swojemu pozytywnemu zaskoczeniu dostałam wielopłaszczyznową powieść poruszającą wiele tematów ważnych w literaturze obyczajowej: przysposobienie dziecka, relacja macocha-pasierbica, próba ochrony dziecka przed prawdą, która mogłaby w mniemaniu rodzica zniszczyć świat dziecka. W warstwie historycznej poruszony został często pomijany trudny powojenny czas i piętno, jakie odcisnął na tych, którzy przetrwali piekło wojennej zawieruchy. Powieść ma jeszcze jedną, cieniutką jak pergamin warstwę mistyczną, związaną z głęboką wiarą mieszkańców Incentellarii. To właśnie ta wiara dawała im siłę, aby przetrwać ten trudny czas. Warstwy nachodzą na siebie, przenikają się, tworząc klimatyczną opowieść wypełnioną skomplikowaną ludzką naturą i jeszcze bardziej skomplikowanym uczuciem, znanym pod nazwą „miłość”.

Serdecznie polecam zwłaszcza miłośniczkom powieści obyczajowych z tłem historycznym!

„Wojna robi dziwne rzeczy z ludźmi, dziwnie odmienia ich losy… Chyba każdy ma poczucie ulotności chwili, przemijania, rzeczywistości zawieszonej w czasie.” To właśnie w czasie wojny młody dowódca łodzi torpedowej Thomas Arbuckle wprowadza łódź do „spokojnego włoskiego portu Incentellaria, portu, który okazał się prawdziwym klejnotem, ukrytym w samym sercu czerwonych klifów...

więcej Pokaż mimo to


Na półkach: , , , ,

„Ja jestem Polak, a Polak jest wariat, a wariat to lepszy gość” tak w swoim wierszu "Liryka, liryka, tkliwa dynamika" definiował Polaka Konstanty Ildefons Gałczyński. Taka definicja w moim mniemaniu w pełni koreluje z tytułem tomiku powieści Doroty Kościukiewicz-Markowskiej zatytułowanej „Tomik Wariata. Rozważania egzystencjalne”. Zbiór kilkudziesięciu wierszy, odnoszących się do różnych aspektów życia i człowieczeństwa, poruszających różne struny w sercu i pobudzające neurony w mózgu.
„Tomik Wariata. Rozważania egzystencjalne” zmusza do refleksji nad współczesnym światem, w którego pędzie zatracamy siebie i skupiamy się na konsumpcji, zapominając o drugim człowieku.

W tomiku czuć fascynację sztuczną inteligencją, do której odniesienie możemy znaleźć w kilku wierszach. W tym miejscu warto także zaznaczyć, że ilustracje zostały wygenerowane przez Dorotę Kościukiewicz-Markowską i Kasię Kozdra-Baczulis na podstawie artystycznych wizji i komunikacji ze sztuczną inteligencją Playgound AI. Moim zdaniem te ilustracje idealnie oddają ducha tomiku, nie tylko są piękne, ale także pobudzają do innego spojrzenia na ludzkość i świat. Ilustracje przywodzą na myśl futurystyczne filmy w stylu „Łowcy Androidów” czy „Ghost in the Shell”

W poezji każdy szuka czegoś innego, każdy odbiera ją na różnych poziomach, przez pryzmat własnej wrażliwości, doświadczeń, a nawet tak ulotnego nastroju. Wiersz „Kontrola” skierował moje myśli do wypełnianej kilka godzin wcześniej ankiety dotyczącej bezpieczeństwa sieci informatycznej, natomiast „Człowiek” uderzył mnie jak obuchem, zwłaszcza w kontekście kolejnych konfliktów zbrojnych i mam ochotę dołączyć do „wariackiego klubu”. A to tylko dwa z wielu wierszy, które wywołał przeróżne reakcje chemiczne w mózgu, od wyrzutu dopaminy jak w przypadku przesłodkiego wiersza „Dopaminowa pułapka”, przez lekkie podniesienie poziomu adrenaliny, lub serotoniny, a nawet oksytocyny.

Żaden ze mnie krytyk, jednak z twórczości Doroty Kościukiewicz-Markowskiej przebija wielka fascynacja człowiekiem i jego interakcją ze światem i technologią. Jako inżynier, wyłapywałam właśnie te technologiczne motywy (takie skrzywienie zawodowe). To co moim zdaniem cechuje twórczość Autorki, to połączenie liryki z ironią (czasami sarkazmem) humorem i niezwykle celnymi spostrzeżeniami.

W „Tomik Wariata. Rozważania egzystencjalne” znajdziemy wiersze na każdy nastrój i okoliczność. Jestem pewna, że do wielu wierszy będę wracała jeszcze nie raz.
Serdecznie polecam, zaręczam, że tym razem nikt was nie odpyta z interpretacji wiersza według klucza, możecie odczuwać i intepretować wiersz jak tylko chcecie (nawet po wariacku, w końcu tytuł zobowiązuje, prawda?).

„Ja jestem Polak, a Polak jest wariat, a wariat to lepszy gość” tak w swoim wierszu "Liryka, liryka, tkliwa dynamika" definiował Polaka Konstanty Ildefons Gałczyński. Taka definicja w moim mniemaniu w pełni koreluje z tytułem tomiku powieści Doroty Kościukiewicz-Markowskiej zatytułowanej „Tomik Wariata. Rozważania egzystencjalne”. Zbiór kilkudziesięciu wierszy, odnoszących...

więcej Pokaż mimo to


Na półkach: , , , ,

Cambridgeshire, lata 80-te
Doug i Beth byli szczęśliwym małżeństwem, jednak do pełni szczęścia brakowało im dziecka. Gdy w końcu po latach starań w ich życiu pojawiała się maleńka Hannah, nie mogli być szczęśliwsi. Wraz z dorastaniem ukochanej córeczki Beth zauważyła, że mała jest inna niż inne dzieci, „rzadko zauważałam emocje. Nigdy niczego nie czułam z jej strony. Choć szczodrze okazywałam jej miłość, nie potrafiłam do niej dotrzeć. Tylko ślizgałem się po jej powierzchni jak woda po ceracie." Gdy na świecie pojawił się Toby, braciszek Hannah, niepokojące zachowanie dziewczynki tylko się pogłębiło. Bezsilna Beth postanowiła złamać obietnice, że nigdy nie skontaktuje się z przyjaciółką sprzed lat. Nie spodziewała się jednak, że Hannah podsłucha ich rozmowę, co jeszcze bardziej pogłębi jej dziwne zachowanie.

Londyn, rok 2017
Luke, narzeczony Clary, wyszedł z pracy i nie wrócił do domu. Spanikowana kobieta zaczęła go szukać u przyjaciół i rodziny, jednak bezskutecznie. Gdy do sprawy włączyła się policja, wszystko wskazywało na to, że Luke został uprowadzony i trudno jest określić czy jeszcze żyje. Clara wraz z przyjacielem Mac’iem zaczyna prowadzić prywatne śledztwo, które odkrywa drugie oblicze jej narzeczonego. Kto i dlaczego chciałby skrzywdzić Luke’a?

„Złe dziecko” to thriller ze świetnie skonstruowaną warstwową intrygą, z dwoma liniami czasowymi, które początkowo wydają się dwiema osobnymi historiami, które z czasem zaczynają się splatać. W tej powieści oprócz samej akcji, najważniejsza jest skomplikowana warstwa psychologiczna postaci. Autorka stawia pytania o genezę zła, czy tacy się rodzimy, czy stajemy się tacy przez środowisko, w którym dorastamy, a także konfrontuje nas z moralnymi dylematami, zmuszając do zastanowienia, jak my postąpilibyśmy na miejscu bohaterów. W tej powieści bohaterowie zostali wykreowani wielowymiarowo: każdy z nich ma swoje tajemnice, czasami mniejsze, czasami większe, tajemnice, które popychają ich do moralnie wątpliwych wyborów. Choć główną bohaterką jest tytułowe „złe dziecko”, to jest ono w drugiej części bardziej kreatorem wydarzeń, kimś, kto prowadzi wyrafinowaną grę z tymi, którzy wg. niego go skrzywdzili. Co ciekawe, autorka pokazuje nam w pierwszoosobowej narracji myśli i uczucia Beth, której oddaje głos w „jej” części historii; oraz Clary, która szuka swojego narzeczonego, jednak myśli „złego dziecka” poznajemy bardzo sporadycznie, tak jakby wraz z brakiem uczuć, w jego głowie panowały tylko zimne kalkulacje i plan zemsty.
Ta powieść przypomina pajęczynę, po której mozolnie się poruszamy, łącząc, nie bez trudu, ze sobą kolejne wątki, próbując odgadnąć dokąd prowadzi kolejna nić i jak połączyć ją z tymi, które już mamy. Czytelnik, jak mucha, wpada w tę sieć i już musi kontynuować lekturę, aby odkryć, jak połączą się, wydawałoby się całkowicie oderwane od siebie fragmenty historii.

Podsumowując: jeśli macie ochotę na wielowymiarowy thriller ze świetnie skonstruowaną warstwą psychologiczną, której fabuła wciąga, a czytelnik musi się konfrontować z moralnymi wyborami, to koniecznie musicie przeczytać „Złe dziecko” Camili Way.

Cambridgeshire, lata 80-te
Doug i Beth byli szczęśliwym małżeństwem, jednak do pełni szczęścia brakowało im dziecka. Gdy w końcu po latach starań w ich życiu pojawiała się maleńka Hannah, nie mogli być szczęśliwsi. Wraz z dorastaniem ukochanej córeczki Beth zauważyła, że mała jest inna niż inne dzieci, „rzadko zauważałam emocje. Nigdy niczego nie czułam z jej strony. Choć...

więcej Pokaż mimo to


Na półkach: , , , , ,

Gdyby zapytać jedenastolatków kim chcą zostać, zapewne padłyby modne aktualnie zawody: influencerem, youtuberem, piłkarzem, może lekarzem lub strażakiem. Olivier po spotkaniu z doktorem Howardem postanawia zostać astrofizykiem, bo jak sam twierdzi „…sądzę, że mógłbym badać wszechświat. Tak, to zdecydowanie coś dla mnie. Patrzeć w niebo i rozmyślać nad tym, jak działają te wszystkie gwiazdy i galaktyki we wszechświecie, jak zderzają się planety lub jak daleko od nas mieszkają kosmici…”. Po rozmowie ze wspomnianym już doktorem Howardem, Olivier wpada na genialny pomysł „spiszę wszystko i dam innym dzieciakom w formie książki. Ostatecznie człowiek najlepiej się uczy, kiedy coś komuś tłumaczy.” I tak właśnie powstała książka pełna wiedzy i uroczych rysunków, tłumacząca w niezwykle przystępny sposób jak działa wszechświat (przynajmniej ta jego część, o której wiemy i którą rozumiemy). Czy tłum ściskający się w drzwiach do stołówki może symulować Wielki wybuch (choć Olivier chętne zmieniłby tę nazwę na Wielkie Bum)? Jak się okazuje, wg Oliviera jak najbardziej może. I ku zdziwieniu naszego narratora, ten wybuch nadal trawa. A to dopiero początek „odkryć” Oliviera i jego milionów pytań do doktora Howarda. Czarne dziury, nanocząsteczki, nasz wspaniały Układ Słoneczny z ośmioma planetami i Plutonem (którego wciąż lubimy, mimo iż nie jest planetą) i jeszcze wspanialsza Droga Mleczna. I wszechświat (na ile go widać) o średnicy uwaga! 900 000 000 000 000 000 000 000 kilometrów, w którym znajduje się ponad dwa biliony galaktyk. Sami przyznajcie, to strasznie dużo. Ciekawe, w ilu galaktykach mieszkają kosmici i jak wyglądają? A jak wygląda wszechświat? Ma kształt klopsika, no dobrze, dużej kuli? A może hot doga? Choć doktor Howard upiera się, aby używać określenia „walec”. Ale istnieje również możliwość, że wszechświat ma kształt „torusa”, choć czy nie lepiej i smaczniej brzmi kształt pączka z dziurką?

Jak już wspomniałam, książka jest bogato ilustrowana w komiksowym stylu, do tego okraszona pełnymi humoru i łatwymi do zapamiętania ciekawostkami, napisanymi w sposób, w jaki jedenastolatek mógłby tłumaczyć skomplikowany wszechświat swoim rówieśnikom.
Na końcu książki znajdziemy źródła, w których młodzi przyszli astrofizycy mogą poszerzyć swoją wiedzę, a także indeks, aby szybko wrócić do interesującego zagadnienia.

Książka zarówno dla małych, jak i dużych (sama świetnie się bawiłam w trakcie lektury). Serdecznie polecam wszystkim, którzy lubią wiedzieć więcej i uczyć się przez zabawę.

Gdyby zapytać jedenastolatków kim chcą zostać, zapewne padłyby modne aktualnie zawody: influencerem, youtuberem, piłkarzem, może lekarzem lub strażakiem. Olivier po spotkaniu z doktorem Howardem postanawia zostać astrofizykiem, bo jak sam twierdzi „…sądzę, że mógłbym badać wszechświat. Tak, to zdecydowanie coś dla mnie. Patrzeć w niebo i rozmyślać nad tym, jak działają te...

więcej Pokaż mimo to


Na półkach: , , , , ,

Czy może być coś bardziej dramatycznego niż śmierć Romea po wypiciu trucizny? Jak się okazuje może, jeśli dzieje się to w trakcie przedstawienia teatralnego, a Romeo, w którego rolę wciela się bożyszcze tłumów, rzeczywiście umiera. Do prowadzenia śledztwa skierowana zostaje
starsza aspirant Dorota Czerwińska. Jej partnerem w śledztwie zostaje jej partner życiowy komisarz Marek Kamiński. Wkrótce w spektakularnym wypadku na oczach setek fanek umiera kolejny celebryta. Wypadek w trakcie nielegalnych wyścigów motocyklowych, w których bierze udział gwiazda Youtuba, okazuje się nie być wypadkiem. Czyżby w Warszawie grasował seryjny zabójca? Jakby śledczy mieli za mało pracy, na komisariat zgłaszają się dwie kobiety, każda z nich twierdzi, że zabiła swojego kochanka. Problem w tym, że kochankiem jest ten sam mężczyzna. Czy mężczyzna rzeczywiście został zabity? Śledczy mają pełne ręce roboty, a wszystkie tropy okazują się mylne. Wszystko wskazuje na to, że sprawca zabójstw bawi się z policją w kotka i myszkę. Kto zwycięży w tym starciu?

„Gen zabójcy” to piąty i niestety ostatni tom cyklu „Dorota Czerwińska”, co warte podkreślenia, jest to zamknięta powieść i można ją czytać bez znajomości poprzednich tomów (choć i do tego zachęcam). Agnieszka Peszek tka misterną sieć zbrodni, przedstawiając skomplikowane życiorysy, a właściwie obdziera celebrytów z ich blichtru i pokazuje zgniliznę ukrytą pod maskami pokazywanymi gawiedzi. Autorka po raz kolejny udowadnia, że potrafi konstruować skomplikowane, wielowarstwowe profile psychologiczne, ukazując naturę zła i zmuszając do zastanowienia, czy człowiek rodzi się zły, czy to okoliczności sprawiają, że takim się staje.
Peszek nie boi się sięgać po motyw przemocy domowej, zarówno tej fizycznej i psychicznej, motyw nieodpowiednich kontaktów youtuberów z małoletnimi fankami czy zemsty za mniej lub bardziej realne krzywdy. Początkowo każda zbrodnia traktowana jest jako osobna sprawa, z czasem kolejne wątki zaczynają się łączyć, tworząc spójną i logiczną całość. Warto wspomnieć też o warstwie obyczajowej powieści, zwłaszcza relacji między Czerwińską i Kamińskim, która jest równie skomplikowana, jak łączące ich uczucie.

„Gen zabójcy” to wielowymiarowa i wielowątkowa powieść, w której zbrodnia goni zbrodnię, strony same się przewracają, aby odkryć, kim jest tajemniczy zabójca i co nim kieruje. Zakończenie z jednej strony satysfakcjonujące, a z drugiej strony łamiące serce.

Serdecznie polecam wszystkim, którzy lubią dobrze napisane kryminały.

Czy może być coś bardziej dramatycznego niż śmierć Romea po wypiciu trucizny? Jak się okazuje może, jeśli dzieje się to w trakcie przedstawienia teatralnego, a Romeo, w którego rolę wciela się bożyszcze tłumów, rzeczywiście umiera. Do prowadzenia śledztwa skierowana zostaje
starsza aspirant Dorota Czerwińska. Jej partnerem w śledztwie zostaje jej partner życiowy komisarz...

więcej Pokaż mimo to


Na półkach: , , , ,

Lottie Brooks po powrocie z wakacji może z dumą zakomunikować koleżanką z grupy KÓZ (Królowe Ósmej Zielonej) czyli Amber, Molly i Poppy, że mimo iż wygląda jak pomidor, to ma (chyba) PFC, czyli Przystojnego Francuskiego Chłopaka. Koniec wakacji i początek roku szkolnego nie mógł wyglądać lepiej. A jeszcze w tym roku szkolnym klasa Lottie zamierza wyjechać na cały tydzień do obozu FireFly. Zarówno Lottie jak i reszta KÓZ żyją tylko myślą o wycieczce. Tydzień bez rodziców, z zapasem słodyczy, z przystojnym opiekunem grupy i wrednymi dziewczynami z Willow Park College, czy ta wycieczka może udać, czy skończy się katastrofą?

„Ekstremalnie pechowa wycieczka Lottie Brooks” to już czwarty wg. chronologii tom o przygodach niezwykłej nastolatki, a właściwie bardzo zwykłej nastolatki z jej nastoletnimi problemami. Książka, podobnie jak poprzednie jak napisana w formie pamiętnika, z perspektywy głównej bohaterki. W tym miejscu warto również dodać, że pamiętnik jest bogato ilustrowany w typowym dla Lottie stylu, niezmiennym od pierwszego tomu – chomisie są puchate, a niemal wszystkie postacie ludzkie to „patyczaki”. Całość okraszona jest dużą dawką humoru zarówno sytuacyjnego i słownego, sporo tu akronimów i typowego dla nastolatków słowotwórstwa. Wraz z bohaterką możemy przeżywać wszystkie dramy, ale również i sukcesy.

Książka skierowana jest do młodszych czytelników, rówieśników Lottie, którzy muszą mierzyć się nie tylko z dorastaniem, ale młodszym rodzeństwem (która nastolatka potrafi dogadać się z irytującym młodszym bratem), rodzicami, którzy nie zawsze rozumieją potrzeby i problemy nastolatek jak i koleżankami ze szkoły, które nie zawsze są tak miłe jak się od nich oczekuje.
Ta książka powinna również spodobać się rodzicom nastolatek, które nie zawsze są łatwe, nie zawsze da się z nimi komunikować, aby przypomnieli sobie jak sami byli w ich wieku i jak na ich wydawałoby się problemy nie do rozwiązania reagowali ich rodzice.

Lottie można tylko kochać, taką jaka jest.

Serdecznie polecam!

Lottie Brooks po powrocie z wakacji może z dumą zakomunikować koleżanką z grupy KÓZ (Królowe Ósmej Zielonej) czyli Amber, Molly i Poppy, że mimo iż wygląda jak pomidor, to ma (chyba) PFC, czyli Przystojnego Francuskiego Chłopaka. Koniec wakacji i początek roku szkolnego nie mógł wyglądać lepiej. A jeszcze w tym roku szkolnym klasa Lottie zamierza wyjechać na cały tydzień do...

więcej Pokaż mimo to


Na półkach: , , , ,

Kim do diabła jest CEO i dlaczego mam czytać o jakiś zasadach?!
CEO - Chief executive oficer, prezes zarządu, szef wszystkich szefów, osoba na szczycie piramidy hierarchii w firmie, osoba, od której decyzji zależy los pracowników. Każda korporacja wypracowuje swój system wartości, zazwyczaj właśnie pod dyktando CEO i to właśnie on dyktuje też strategie firmy. Steven Bartlett w bardzo obrazowy sposób, czerpiąc z własnego doświadczenia, a także doświadczenia rozmówców goszczących w jego podcaście „The diary of a CEO” sformułował 33 zasady użyteczne zarówno w prowadzeniu biznesu, jak i w życiu. Te 33 zasady zostały oparte na badaniach psychologicznych i behawioralnych. Ci, którzy prowadzą biznes, dowiedzą się m.in. jak pozycjonować swoje towary, tak aby były atrakcyjne dla klientów, a klienci dowiedzą się, jak bardzo ich decyzje zakupowe są rozpracowywane i manipulowane przez marketingowców różnych marek. Czy wiecie, dlaczego w sklepach firmy z nadgryzionym jabłuszkiem stoły ustawione są tak daleko od siebie, w ogromnym salonie sprzedażowym? I dlaczego możecie trzymać telefon/tablet w rękach tak długo jak chcecie, testując jego możliwości? Albo czy wiecie czym jest habitacja? Czy znacie zasadę 5 sekund?

Muszę przyznać, że żałuję, że ta książka została napisana dopiero w 2023 roku, szkoda, że nie znałam niektórych zasad wcześniej, choć na pewno wykorzystam je teraz, prowadząc szkolenia dla moich współpracowników. Zapewne zastanawiacie się, dlaczego zaczęłam swoją recenzję od pytania, a nie jak każdy porządny recenzent od stwierdzenia, czy jak rozpoczynają niektórzy, od zdania wykrzyknikowego. Już śpieszę odpowiedzieć: jest to jedna z zasad, którą radzi zastosować autor, aby przyciągnąć uwagę, należy zadać kontrowersyjne pytanie. Jeśli doczytaliście do tego miejsca, to znaczy, że zasada działa.

Książka traktuje o 33 zasadach, każda z nich jest dokładnie omówiona na przykładach, często ilustrowana schematami czy wykresami. Dodatkowo warte podkreślenia kwestie są wyróżnione powiększoną czcionką i/lub czcionką mającą wyglądać jak pismo odręczne. Na końcu każdego rozdziału-zasady znajduje się podsumowanie – jedno, maksymalnie dwuzdaniowe, tak aby zasada zapadła w pamięć. Książkę można czytać „ciągiem”, lub sięgać do wybranej zasady, w zależności od potrzeb.
To na co zwraca uwagę autor, jest dynamika otaczającego nas świata, a więc i obowiązujące zasady zmieniają się dynamicznie, stąd bardzo ważna jest zasada 33 „uczenie się nie ma końca” (ta zasada jest bezpośrednio połączona z zasadami 1, 2 i 19). Dla chcących poszerzyć swoją wiedzę autor przygotował obszerną bibliografię, a po zeskanowaniu kodu QR znajdującego pod zasadą 33 i zapisaniu się do newsletteru autora, dostajemy możliwość otrzymywania co miesiąc filmiku z kolejną zasadą.

Podsumowując: „The Diary of a CEO. 33 zasady biznesu i życia” to wartościowa lektura z pogranicza biznesu, psychologii i nauk behawioralnych, skierowana nie tylko do właścicieli firm, prezesów czy managerów, ale również do konsumentów, aby mogli stać się bardziej świadomymi konsumentami. Niezależnie czy rozpoczęliście już pracę zawodową, czy dopiero wkraczacie na ścieżkę kariery, ta książka pomoże wam lepiej „pozycjonować siebie” w firmie i być może ułatwi odniesienie sukcesu (koniecznie przeczytajcie zasadę 31 „skorzystaj z dźwigni postępu”).

Serdecznie polecam!

Kim do diabła jest CEO i dlaczego mam czytać o jakiś zasadach?!
CEO - Chief executive oficer, prezes zarządu, szef wszystkich szefów, osoba na szczycie piramidy hierarchii w firmie, osoba, od której decyzji zależy los pracowników. Każda korporacja wypracowuje swój system wartości, zazwyczaj właśnie pod dyktando CEO i to właśnie on dyktuje też strategie firmy. Steven...

więcej Pokaż mimo to


Na półkach:

Kiedyś:
Dorothy Ann przed laty została przywieziona przez swoją matkę do wujka Henleya, matka wręczyła ją swojemu zszokowanemu bratu jak rzecz i zniknęła. Wujek H. aspirujący pisarz, zaopiekował się siostrzenicą najlepiej jak umiał. Gdy w końcu odniósł sukces, podczas podpisywania książki spotkał Matildę Lyonne, która wkrótce została jego żoną. Dorothy Ann, zwana Dani zyskała nie tylko macochę, ale również nową rodzinę. Trzech kuzynów Silvestro Gage, Micah i Conner, synowie Matildy i jej sióstr początkowo nie akceptują nowej członkini rodziny, jednak z czasem między Dani i chłopcami rodzi się przyjaźń, do tego stopnia, że zakładają nieoficjalny „Klub podłych wyrzutków z West Emerald”. Wkrótce Dani i Gage zaczynają być dla siebie czymś więcej niż tylko przyjaciółmi. Jednak szczęście zakochanych nastolatków nie trwa długo. Zmuszony okolicznościami Gage brutalnie zrywa z Dani. Jakby problemów było mało Micah zostaje oskarżony o podpalenie budynku i grozi mu więzienie. W kilka dni Dani traci dwóch przyjaciół.

Teraz:
Dani pracuje dla Matildy, która traktuje ją jak swoją prawą rękę. Conner jest odnoszącym sukcesy sportowcem, a Micah po odsiadce trenuje mieszane sztuki walki i bierze udział w walkach. Gage zapadł się pod ziemię i nikt nie wie, co się z nim dzieje. Jednak, gdy ktoś napada na Dani, do West Emerald wraca Gage, aby móc jej strzec.
Czy Dani wybaczy Gage’owi wydarzenia sprzed lat, to jak podeptał jej nastoletnie serce? Kto i dlaczego nastaje na życie Dani?

„Znienawidzony” to tytuł tomu otwierającego trylogię „Odmieńcy z West Emerald” autorstwa Cory Brent, autorki znanej m.in. z cyklu Gentry Boys.
Początkowo powieść zapowiadała się jako lekki romans z kategorii Young Adult z bardzo modnym motywem enemies to lovers i slow-burn, jednak wraz z rozwojem historii pojawiało się coraz więcej mocniejszych akcentów, zmieniając ją w powieść pełną tajemnic i przemocy.

Historia opowiadana jest z perspektywy Dani i Gage’a, dzięki czemu możemy poznać ich myśli i uczucia, a także motywy postępowania. W tym momencie, myślę, że warto wspomnieć, że na motywy działania bohaterów duży wpływ ma rodzina, którą najdelikatniej można ująć jako dysfunkcyjną, chyba najlepiej ujął to Gage: „To duży świat, a popieprzone rodziny zamieszkują każdy jego zakątek. Mimo to prawdą jest, że nasza musi zdobyć przynajmniej wyróżnienie.” W tej historii rodzina nie jest tłem, jest kreatorem sceny, na której rozgrywa się dramat pt. „życie młodego pokolenia”, które ma spełniać wymagania rodziców, a nieposłuszeństwo jest okrutnie karane.

Całość czyta się dobrze, dzięki dobrze wykreowanym bohaterom, choć nieidealnym bohaterom oraz wartkiej akcji i wciągającej historii. Bohaterowie mają swoje wady, dzięki czemu stają się bardziej rzeczywiści. Jednym minusem w wykreowaniu bohaterów był niespójny język, albo bohaterowie klną jak szewc, ale używają „miękkich” przekleństw, trochę mi się to gryzło.
Podsumowując: „Znienawidzony” to ciekawe połączenie młodzieżówki z romansem i historią kryminalną, z dobrze wykreowanymi bohaterami.
Mam wrażenie, że kolejne tomy skupią się na pozostałych kuzynach Silvestro, na co już nie mogę się doczekać.

Kiedyś:
Dorothy Ann przed laty została przywieziona przez swoją matkę do wujka Henleya, matka wręczyła ją swojemu zszokowanemu bratu jak rzecz i zniknęła. Wujek H. aspirujący pisarz, zaopiekował się siostrzenicą najlepiej jak umiał. Gdy w końcu odniósł sukces, podczas podpisywania książki spotkał Matildę Lyonne, która wkrótce została jego żoną. Dorothy Ann, zwana Dani...

więcej Pokaż mimo to


Na półkach: , , , ,

Skończyła się Wielka Wojna, Polska odzyskała niepodległość, jednak nie wszyscy w Krynicy i Powoźniku doczekali lepszych dni. Strzeleccy zostali zdemaskowani przez prywatnego detektywa, jako Ci, którzy lata temu pozbawili Matyldę schedy po zmarłym mężu, jednak kobieta wspaniałomyślnie chce załatwić sprawę polubownie, aby nie ściągać na Strzeleckich hańby. Nikodem Strzelecki nie mogąc pogodzić się z porażką, popełnia samobójstwo. Teodozja Litworzanka, przybrana córka Aureli Dzewieckiej-Rapacz, która dzielnie pomagała w szpitalach polowych, teraz wróciła do Lwowa, gdzie pracując w szpitalu, toczy walkę z niewidzialnym wrogiem, hiszpańską influenzą. Do szpitala, w którym Litworzanka pracuje jako pielęgniarka, trafia zakażony grypą Nikodem Strzelecki. Mimo iż Teodozja wciąż uważa, że nie powinna się z nikim wiązać, aby nie przekazać dalej genów morderców, jej serce wyrywa się do Nikodema. Czy potomkowie dwóch zhańbionych rodów pozwolą sobie na uczucia względem siebie, czy też kierując się głupią dumą i uprzedzeniami skażą się na samotność?

„Uroki promiennych dni” to już niestety ostatni tom Sagi Krynickiej, w której wraz z bohaterami przeżywaliśmy prawie 40 lat. W tym czasie zmieniło się wszystko, od granic państwowych przez modę po obyczajowość, to co się na szczęście nie zmieniło, to uczucia spalające rodzinę. Wspaniale było obserwować zmiany zachodzące w głównych bohaterach, a także dorastanie kolejnego pokolenia, które wchodzi w dorosłość krótko po zmianach politycznych. Ciekawa była również historia drugoplanowej postaci – Nikifora Krynickiego. W tym przypadku Edyta Świętek dość mocno trzymała się biografii słynnego łemkowskiego malarza prymitywisty. Postać biednego Łemka, pojawia się w epizodach na przestrzeni wszystkich tomów i każdorazowo wywoływała u mnie uczucie współczucia i gniewu na niesprawiedliwość.
To na co najbardziej zwróciłam uwagę w tym tomie, to zmiany społeczne, jakie zachodziły w polskim społeczeństwie po odzyskaniu niepodległości. Kobiety coraz mocniej upominały się o swoje prawa, nie tylko zrzucając niewygodne gorsety i zakładając suknie odsłaniające kostki, ale zrywając z tradycyjną rolą kobiety jako matki i żony, kształcąc się na uniwersytetach i sięgając po zawody zarezerwowane dotychczas dla mężczyzn. Nie tylko obyczaje i moda się zmieniają, także styl budynków, szwajcarskie wille, tak charakterystyczne dla Krynicy, są zastępowane przez budynki w stylu modernistycznym. Ten tom naznaczony jest zmianą, jednak to, co pozostało niezmienne, to świetnie wykreowani bohaterowie, zarówno pierwszo jak i drugoplanowi, nie zabrakło również postaci historycznych jak: Jan Kiepura, doktor Henryk Ebers czy wspominani w rozmowach Kossakowie, oraz wciąż lekki i płynny styl autorki.
Jak w każdej sadze nie mogło zabraknąć wątku miłosnego, a tu miłość występowała pod każdą postacią: od miłości małżeńskiej, przez rodzicielską po miłość do ojczyzny.
Mimo iż całość przepełniona jest ciepłem, gdzieś w tle wciąż czai się mrok i wspomnienia straszliwej wojny:
„Chociaż od dłuższego czasu ze świata znowu napływały różne niepokojące wieści, starała się wierzyć, że piekło minionej wojny nauczyło już czegoś ludzi i w porę się opamiętają. Wszak niemożliwe było, aby nie zostały wyciągnięte wnioski i aby śmierć milionów istnień była daremną ofiarą.”

Podsumowując, jest mi przykro, że to już ostatnie spotkanie z bohaterami, których polubiłam, którym kibicowałam i życzyłam jak najlepiej. Ci którzy powinni zostać ukarani, zostali ukarani albo przez samych siebie. Ciepła, niosąca nadzieję i emocje saga dobiegła końca. Jestem przekonana, że wraz z bohaterami jeszcze nie raz wrócę do Krynicy Zdroju i przechadzając się po deptaku, będę wyobrażała sobie, że towarzyszę Aureli i Matyldzie w popołudniowej przechadzce.

Tych, którzy jeszcze nie znają Sagi Krynickiej, zachęcam do jej poznania.

Skończyła się Wielka Wojna, Polska odzyskała niepodległość, jednak nie wszyscy w Krynicy i Powoźniku doczekali lepszych dni. Strzeleccy zostali zdemaskowani przez prywatnego detektywa, jako Ci, którzy lata temu pozbawili Matyldę schedy po zmarłym mężu, jednak kobieta wspaniałomyślnie chce załatwić sprawę polubownie, aby nie ściągać na Strzeleckich hańby. Nikodem Strzelecki...

więcej Pokaż mimo to


Na półkach: , , , ,

Gdy poznajemy nową osobę, wraz z uściskiem dłoni wymieniamy formułkę „miło mi poznać”. Ciągle poznajemy coś/kogoś nowego, nasza cywilizacja jest oparta na poznawaniu, jednak w tym całym natłoku poszukiwania nowego, zapomnieliśmy o najważniejszym – poznaniu siebie. I nie myślę tu o poznaniu siebie nawzajem, ale o poznaniu własnego ja, swoich ograniczeń, swoich pragnień. Jak bardzo w pędzie życia utraciliśmy siebie? Jak pisze we wstępie autorka poradnika „Miło mi się poznać. Gdzie kończy się świat, a zaczynam ja” Sara Kuburic: „utrata siebie jest moim zdaniem źródłem ogromu ludzkich cierpień. (…) Utrata siebie to niewywiązanie się z zadania bycia Sobą”. W liczącym 280 stron poradniku autorka przeprowadza nas przez poznanie terminu „utraty siebie” oraz zachęca do odpowiedzenia na dwa, bardzo ważne pytania, będące parafrazą filozoficznego pytania Paula Gauguina „Kim jesteśmy? Dokąd zmierzamy?”, a mianowicie: „Kim jestem? Po co tu jestem?”.
W książce wypełnionej licznymi przykładami z praktyki terapeutycznej autorki i jej własnego doświadczenia możemy wyciągnąć jeden z wniosków, który praktycznie podsuwa nam autorka: nie jesteśmy wyjątkami, które „utraciły siebie”, takich przypadków jest mnóstwo. Oprócz wspomnianych wcześniej przykładów, w książce znajdziemy wiele ćwiczeń do pracy nad sobą, nieraz są to całe listy pytań, na które odpowiedź nie jest tak łatwa, jak mogłoby się wydawać.
W książce autorka posługuje się narracją pierwszoosobową, ze swojego punktu widzenia, zwraca się wprost do czytelnika, dzięki temu mamy wrażenie, że rozmawiamy czasami z koleżanką, czasami z terapeutką. Język jakim się posługuje jest bardzo przystępny, łatwy w odbiorze.
Dla chcących poszerzyć wiedzę, autorka zamieściła bogatą bibliografię.

Jeśli czujecie, że zgubiliście gdzieś swoje Ja, stając się „produktem” oczekiwań innych, to ta książka jest dla was, jednak jak każdy poradnik, stanowi tylko wstęp do pracy nad sobą i jeśli trzeba, nie bójcie się udać do certyfikowanego terapeuty.

Ze swojej strony polecam, dała mi dużo do myślenia.

Gdy poznajemy nową osobę, wraz z uściskiem dłoni wymieniamy formułkę „miło mi poznać”. Ciągle poznajemy coś/kogoś nowego, nasza cywilizacja jest oparta na poznawaniu, jednak w tym całym natłoku poszukiwania nowego, zapomnieliśmy o najważniejszym – poznaniu siebie. I nie myślę tu o poznaniu siebie nawzajem, ale o poznaniu własnego ja, swoich ograniczeń, swoich pragnień. Jak...

więcej Pokaż mimo to

Okładka książki Nie czekaj już dłużej Alina Adamowicz, Gabriela Gargaś
Ocena 7,4
Nie czekaj już... Alina Adamowicz, Ga...

Na półkach: , , , , ,

Laura, Beata i Edyta. Trzy kobiety, z którymi mogłaby się identyfikować połowa Polek. Kobiety, które mają problemy, które mogłyby dotknąć każdą z nas: Laura podporządkowała się potrzebom rodziny, całkowicie zapominając o sobie i swoich pragnieniach, Edyta, matka dwójki dzieci, w tym córeczki o specjalnych potrzebach, córeczki nieakceptowanej przez męża, tkwi w toksycznym i przemocowym związku dla dobra dzieci, Beata czuje, że czegoś brakuje w jej na pozór udanym małżeństwie. Pod wpływem dramatycznych impulsów: odejścia męża, choroby nowotworowej, terapii, kobiety postanawiają zawalczyć o swoje szczęście. Czy uda im się wygrać z losem?

„Nie czekaj już dłużej” to moim zdaniem ciekawy (i udany) eksperyment literacki, w którym siły połączyły Alina Adamowicz – terapeutka, wykładowca akademicki, autorka książek psychologicznych i Gabriela Gargaś – autorka kilkudziesięciu książek i podcastu „Jak baba z chłopem”, czarodziejka emocji. Powieść, którą stworzyły to połączenie do bólu prawdziwej powieści obyczajowej i poradnika (zwłaszcza wstawki „Z dziennika Laury”), która podbiła moje serce. Chciałabym napisać, że ta powieść otula jak ciepły kocyk, bo tak po części jest, jednak kocyk jest zrobiony z wełny szklanej, która kłuje, drapie, wchodzi w każdy zakamarek ciała i nie pozwala się szybko usunąć. Właśnie taka jest ta powieść, jednocześnie lekka i ciężka, siedzi w głowie, wywołuje miliony myśli i w moim przypadku potoki łez. Zmusza do zastanowienia się nad swoimi wyborami, czy nie nadszedł czas na zmianę czegoś w życiu? Czy w uszczęśliwianiu rodziny, współpracowników, szefów nie zatraciliśmy gdzieś swojego głosu i swoich pragnień?
Styl powieści jest płynny, opowieść wciąga, bohaterki zostały wykreowane w taki sposób, że możemy się z nimi zaprzyjaźnić i poczuć jakbyśmy siedziały z nimi na pogaduszkach, na których możemy się sobie zwierzyć z najintymniejszych spraw. Jak wspomniałam wcześniej, dziennik Laury został napisany w poradnikowym stylu, zmuszając do zastanowienia się nad sobą i swoim życiem.
Mam nadzieję, że nie będzie to nadużycie prawa cytatu, ale chciałabym podsumować swoją recenzję jednym z wpisów „Z dziennika Laury”:
„Nie przegap swojego życia. Kiedy ostatni raz zadałaś sobie pytania: Jakie jest moje życie? Czy chcę tak nadal żyć? Czy czegoś bardzo mi brakuje? Co jest dla mnie ważne? Czego potrzebuję? Takie pytania są bardzo potrzebne, skłaniają do głębszej refleksji nad sobą i pozwalają dokonywać wyborów i podejmować lepsze życiowe decyzje. Zamiast tego niektórzy mówią: jest jak jest, mam to, co mam, za wiele nie potrzebuję. I tyle. Tymczasem, gdy zatrzymamy się i spojrzymy w swoje wnętrze – szczerze i bez udawania, to odkryjemy nagle, że mamy w sobie jakąś wielką tęsknotę za czymś cennym i wartościowym. Za czymś, bez czego nasze życie nie jest takie, jak byśmy pragnęły. Ty i ja zasługujemy na poczucie szczęścia. A wszystko zaczyna się od poukładania sobie swoich myśli i emocji, uwolnienia się od traum, od wstydu, i od uciszenia wewnętrznego krytyka na dobre. Właśnie w ten sposób idziemy na przód.”

Nie czekajcie już dłużej, czytajcie tę powieść, zmieniajcie to co trzeba zmienić w waszym życiu i (przepraszam za spojler, ale to ważne) dbajcie o zdrowie i to psychiczne i to fizyczne, badajcie się!
Polecam, z całego serca!

Laura, Beata i Edyta. Trzy kobiety, z którymi mogłaby się identyfikować połowa Polek. Kobiety, które mają problemy, które mogłyby dotknąć każdą z nas: Laura podporządkowała się potrzebom rodziny, całkowicie zapominając o sobie i swoich pragnieniach, Edyta, matka dwójki dzieci, w tym córeczki o specjalnych potrzebach, córeczki nieakceptowanej przez męża, tkwi w toksycznym i...

więcej Pokaż mimo to


Na półkach: , , , ,

Detektyw Eve Dallas zostaje wezwana na miejsce znalezienia zwłok. Na terenie budowy została zabita i wrzucona do kontenera na śmieci bezdomna kobieta, znana z „raportów” składanych lokalnym funkcjonariuszom policji. O kobiecie wiadomo tylko, że nazywała się Alva, zawsze była uprzejma, donosiła o wszelkich uchybieniach prawa, które skrupulatnie zapisywała w kajecie i rozdawała papierowe kwiaty zrobione techniką origami. Jeszcze Dallas wraz ze swoją podwładną Peabody nie skończyły oględzin jednego miejsca zbrodni, gdy na tej samej budowie odkryto kolejne zwłoki, a właściwie szczątki „bo właściwie są dwie ofiary. Wydaje mi się, że chodzi o kobietę, bo oprócz szczątków są szczątki niemowlęcia albo płodu.” Wszystko wskazuje na to, że na miejscu budowy prowadzonej przez męża Dallas, Roarke'a doszło nie do jednej, ale do dwóch zbrodni, oddalonych w czasie o kilkanaście lat. Czy ofiary mają ze sobą coś wspólnego? Kto stoi za zabiciem dwóch kobiet? Czy sprawiedliwości stanie się zadość?

Cykl Oblicza śmierci, wydawanych przez lata przez Norę Roberts pod pseudonimem J.D. Robb liczy 70 tomów, a pierwszy ukazał się w lipcu 1995. Na szczęście, każdy tom to zamknięta całość i można czytać osobno, choć oczywiście początki romansu Eve i Roarke’a były bardzo emocjonujące (psst, zdradzę Wam tajemnicę, Świat Książki planuje wydać pierwszy tom serii w kwietniu).
Mimo iż akcja powieści dzieje się w przyszłości, gdzieś około roku dwa tysiące sześćdziesiątego pierwszego, a ludzkość skolonizowała odległe planety, a Nowy Jork jak i reszta metropolii odbudowuje się po wojnach miejskich, nic się nie zmieniło, wciąż światem rządzą pieniądze i układy, i niestety przemoc domowa wciąż jest obecna.
Ta powieść to taki cozy crime z akcją w przyszłości. Nie ma tu epatowania przemocą, ofiary zbrodni są opisane bez brutalności, wręcz z delikatnością, z jaką odnoszą się do nich stróże prawa. Wątki romantyczne pomiędzy Eve i Roarke’m akcentowane są bardzo subtelnie, nie znajdziemy tu wielowierszowych/stronnicowych opisów zbliżeń, co najwyżej, że udali się do sypialni.
W powieści znajdziemy wielowątkowe śledztwo, które prowadzimy razem z detektywami i niezawodnym Roarkiem, hakerem i biznesmanem. Oprócz śledztw dotyczących zabitych kobiet, pojawi się ciekawy wątek kradzieży dzieł sztuki. Warto również przyjrzeć się wątkowi dotyczącemu byłych właścicieli terenu, na którym znaleziono zwłoki, tu wymagane jest duże skupienie, wiele osób o tym samym nazwisku, można się pogubić.

Ta powieść to coś, czego potrzebowałam: cozy crime, wielowarstwowe tajemnice, zaawansowana technologia (zdecydowanie potrzebuję jej na już), uparta policjantka, która za wszelką cenę dąży do ujęcia sprawców, lekki romans w tle i dobre dialogi, czyli Nora Roberts w formie.

Serdecznie polecam na rozluźnienie po krwawych thrillerach.

Detektyw Eve Dallas zostaje wezwana na miejsce znalezienia zwłok. Na terenie budowy została zabita i wrzucona do kontenera na śmieci bezdomna kobieta, znana z „raportów” składanych lokalnym funkcjonariuszom policji. O kobiecie wiadomo tylko, że nazywała się Alva, zawsze była uprzejma, donosiła o wszelkich uchybieniach prawa, które skrupulatnie zapisywała w kajecie i...

więcej Pokaż mimo to


Na półkach: , , , ,

Zastanawialiście się kiedyś, jak bardzo społeczeństwo i rodzina zakorzenia w nas kobietach bycie miłymi, bo kobiecie nie wypada mówić „nie”, bo kobieta powinna być urocza, grzeczna i niewinna, nawet kosztem ochrony siebie. Beverly Engel, autorka poradnika “Syndrom Miłej Dziewczyny” m.in. tak definiuje, kim jest miła dziewczyna: „Miła Dziewczyna bardziej przejmuje się tym, co myślą o niej inni, niż tym, co sama myśli o sobie. Bycie Miłą Dziewczyną oznacza, że kobieta bardziej przejmuje się uczuciami innych ludzi niż swoimi własnymi. Oznacza to również, że bardziej zależy jej na tym, żeby dawać ludziom kredyt zaufania, niż ufać swoim własnym obserwacjom.” Czyż bycia właśnie taką Miłą Dziewczyną nie oczekują od nas mężczyźni, ale również kobiety, którzy świetnie potrafią „wyczuć” takie Dziewczyny i bezwzględnie wykorzystać to na swoją korzyść? Engel w swojej książce przytacza liczne, często wręcz dramatycznie i tragicznie skrajne przykłady Miłych Dziewczyn, broniących swoich, nie boję się tutaj użyć słowa oprawców, wymyślając wręcz kuriozalne usprawiedliwienia. Autorka Syndromu Miłej Dziewczyny upatruje w czterech głównych źródłach zachowania: predyspozycjach biologicznych, przekonaniach społecznych przekazywanych dziecku za pomocą kultury lub społeczeństwa, w którym się wychowuje, poglądy rodzinne przekazywane dziecku przez rodzinę, bezpośrednio lub poprzez obserwowanie zachowań rodziców i innych krewnych oraz na przekonaniach opartych na doświadczeniach kształtowane przez dziecko w wyniku jego osobistych doświadczeń, w tym traum z dzieciństwa. Sami przyznajcie, że stosunkowo łatwo jest „wychować” Miłą Dziewczynę, jednak zerwać z tym syndromem już tak łatwo nie jest, stąd też
Autorka przekonuje, że kobiety, zwłaszcza te młode, powinny jak najszybciej porzucić syndrom Miłej Dziewczyny i stać się Silną Kobietą. Aby stać się Silną Kobietą należy posłużyć się zasadą czterech C pochodzącą od angielskich słów: confidence, competence, conviction i courage, czyli: pewnością siebie, kompetencjami, wiarą w swoje przekonania i odwagą. Brzmi prosto, prawda?
Aby rozpocząć pracę nad sobą, Autorka proponuje umacniające wzorce i poprzez środki zaradcze prace nad fałszywymi przekonaniami wpojonymi nam m.in. w okresie dziecięcym. Ku mojemu (pozytywnemu) zdziwieniu, Engel nie skłania nas do tak modnych afirmacji, lecz do wyprawowania trwałych zmian, poprzez opracowanie pozytywnych wzorców, opartych na pracy nad sobą, a nie wizualizacjach. Dużym plusem tej pozycji jest to, że ponad 2/3 książki to ćwiczenia pomagające „walczyć” z fałszywymi przekonaniami, na których oparty jest syndrom Miłej Dziewczyny.

Myślę, że mogłabym ten poradnik polecić wszystkim kobietom, bo niezależnie od tego jak samowystarczalne i niezależne się sobie wydajemy, zawsze gdzieś pod powierzchnią tkwi ta Miła Dziewczyna, która próbuje wyrwać się na wolność i zacząć spełniać oczekiwania innych, nawet kosztem siebie. Jeśli któraś w Was, tkwi w toksycznym związku, albo jest wzorcowym wręcz przykładem Miłej Dziewczyny, to lektura tej książki, może być pierwszym krokiem, do uświadomienia sobie problemu i podjęcia terapii (żaden poradnik, nigdy nie zastąpi profesjonalnej pomocy).

Serdecznie polecam!

Zastanawialiście się kiedyś, jak bardzo społeczeństwo i rodzina zakorzenia w nas kobietach bycie miłymi, bo kobiecie nie wypada mówić „nie”, bo kobieta powinna być urocza, grzeczna i niewinna, nawet kosztem ochrony siebie. Beverly Engel, autorka poradnika “Syndrom Miłej Dziewczyny” m.in. tak definiuje, kim jest miła dziewczyna: „Miła Dziewczyna bardziej przejmuje się tym,...

więcej Pokaż mimo to


Na półkach: , , , ,

Aubrey Argylle po śmierci rodziców wiedzie w miarę uporządkowane życie w Chiang Sean w północnej Tajlandii, oprowadza turystów po „Złotym trójkącie”, pije w lokalnym „pubie” i próbuje rozwiązać tajemnicę śmierci rodziców. Uporządkowane życie zmienia się, gdy dwudziestolatek pomaga agentom DEA, którzy przybywają do złotego trójkąta, aby rozprawić się z narkotykowym syndykatem. Od tego momentu, życie Argylle nie będzie już takie samo.
W tym samym czasie, tysiące kilometrów od tajlandzkiej dżungli, kandydat na rosyjskiego prezydenta Wasilij Fiederow w transmitowanej na żywo debacie prezydenckiej deklaruje, że „zobowiązuję się przywrócić wam nie replikę, nie nędzną podróbkę, nie kosztowną imitację, ale prawdziwą Bursztynową Komnatę.”. Dyrektorka Agencji do spraw operacyjnych Frances Cofffey, doskonale zdaje sobie sprawę, że „obecnie Wasilij Fiederow jest największym zagrożeniem dla stabilizacji na świecie (…) jeśli wygra wybory prezydenckie w Rosji, będzie miał moc, by zjednoczyć najbardziej niebezpieczne, ekstremalne partie Europy w międzynarodowym, ultraprawicowym sojuszu”. A aby wygrać wybory, musi odzyskać Bursztynową Komnatę. Rozpoczyna się wyścig z czasem, w którym ludzie Fiederowa ścigają się z ekipą CIA, do której dołącza także Argylle. Komu i czy uda się odzyskać bezcenne artefakt?

Powieść „Argylle” to moim zdaniem zgrabnie skonstruowana powieść będąca połączeniem powieści przygodowej i szpiegowskiej, z nutą political fiction i historii, czyli ma wszystko, aby wciągnąć na kilka popołudni. W tej powieści akcja goni akcję, tu nie ma czasu na myślenie (może to i lepiej), bo jeszcze nie skończy się jedna scena, już rozpoczyna się kolejna. Agenci CIA, co chwila wyruszają na kolejne akcje, a że mają w swoich szeregach „kreta”, to nie zawsze wszystko idzie zgodnie z planem i co najważniejsze, nie wszyscy z akcji wrócą. Bardzo szybko okazuje się, że Argylle, człowiek po krótkim przeszkoleniu, nie ustępuje niczym wyszkolonym agentom i nie raz i nie dwa, dzięki umiejętności improwizacji i rozległej wiedzy ogólnej, ratuje skórę swoim współpracownikom. Takie zabiegi znamy z kina akcji, i tak też czyta się tę „warstwę” powieści. Autorka postanowiła również użyć innego zabiegu znanego z filmów przygodowych: połączyła prawdziwą historię Bursztynowej Komnaty z fikcyjnymi wątkami związanymi z jej poszukiwaniami i niemal fantastycznymi wątkami… ale o tym sami przeczytajcie.

Muszę przyznać, że świetnie się bawiłam, czytając (i słuchając) tę powieść będącą połączeniem filmów o Jamesie Bondzie i Indianie Jonesie. Od początku nastawiłam się na dobrą rozrywkę, w pełni zdając sobie sprawę, że to czysta fikcja i niemal gotowy scenariusz filmu sensacyjnego (nawiasem mówiąc, film sensacyjny również był w kinach, luźno oparty na powieści). Jeśli ktoś będzie analizował każdą scenę pod kątem jej prawdopodobieństwa, to porzuci książkę po mniej więcej 50 stronach, natomiast jeśli podejdzie do niej jako do lekkiej rozrywki, pełnej zwrotów akcji, z grą wywiadów, poszukiwaniem skarbu, do kryjówki, którego wiodą wymyślne wskazówki poukrywane niemalże w całej Europie, z genialnymi szpiegami, to się nie zawiedzie.

Aubrey Argylle po śmierci rodziców wiedzie w miarę uporządkowane życie w Chiang Sean w północnej Tajlandii, oprowadza turystów po „Złotym trójkącie”, pije w lokalnym „pubie” i próbuje rozwiązać tajemnicę śmierci rodziców. Uporządkowane życie zmienia się, gdy dwudziestolatek pomaga agentom DEA, którzy przybywają do złotego trójkąta, aby rozprawić się z narkotykowym...

więcej Pokaż mimo to


Na półkach: , , ,

Po randkowych i miłosnych perypetiach opisanych w pierwszym tomie serii, czyli „Jeden miesiąc na miłość”, wydaje się, że każde z czworga przyjaciół znalazło to czego szukało – miłość. Taką przez wielkie M. Ksenia jest z Robertem, Blanka z Adamem, Daniel z Natanielem, nawet Natalia i Michał, tworzą coś na kształt związku, mimo iż tak tego nie nazywają. Jednak jak to zwykle bywa, po początkowych motylkach w brzuchu, spijaniu z dzióbków, do związku wkradają się ich najwięksi wrogowie: rutyna i oczekiwania wobec partnera. Kto skończy związek, a kto stanie na ślubnym kobiercu?

„Jeden rok na skok w bok” to przewrotny tytuł pokazujący związki współczesnych trzydziestolatków i szukanie miłości w czasach Tindera i szybkich randek.
Gabriela Gargaś po raz kolejny pokazuje, że jest świetną obserwatorką życia. Powieść wypełniona jest życiowymi prawdami. Bo sami powiedzcie, czy zamiast ślubować „dopóki śmierć nas nie rozłączy”, a potem się męczyć w związku, w którym uczucia już nie ma, albo – co gorsza -pojawia się przemoc, nie lepiej byłoby użyć takich słów „chcę być z tobą, dopóki będziemy się kochali”. Kontynuując myśl Kseni „nie jest prawdą, że ludzie się kochają przez cały czas tak samo. Miłość ma swoje upadki, wzloty, zadrapania, rysy, kanty. Swoją szorstkość. Swoje dramy, żale i kłótnie.”
Ta powieść to taka słodko-gorzka opowieść, miłości, bo każdy z bohaterów kocha inaczej, mają swoje wzloty i upadki. Bohaterowi muszą podejmować nierzadko trudną decyzję, czy poświęcić się/swoją karierę dla dobra partnera(ki)/dla jego(jej) kariery, czy trwać przy swoim nawet kosztem związku i zaczynać wszystko od początku. Ale żeby nie było tak poważnie, bo oczywiście nie jest, w powieści pojawia się sporo humoru sytuacyjnego i słownego (zwłaszcza tinderowe randki, tym razem Natalii, wywołują sporo śmiechu).

Powieść czyta się szybko, dzięki lekkiemu pióru autorki. Bohaterowie wykreowani bardzo realistycznie, ze wszystkimi ludzkimi przypadłościami, tęsknotami, pragnieniami i zobowiązaniami. Przyjaźń czwórki bohaterów to przyjaźń, pełna wsparcia, ale i brutalnej szczerości, a kiedy trzeba motywującego kopa, czyli taka, jaka powinna być prawdziwa przyjaźń.

Mimo że ten tom nie skończył happy endem dla wszystkich, to znowu cytując Ksenię „Najważniejsze, by kochać i być kochanym chociaż przez chwilę.”

Po randkowych i miłosnych perypetiach opisanych w pierwszym tomie serii, czyli „Jeden miesiąc na miłość”, wydaje się, że każde z czworga przyjaciół znalazło to czego szukało – miłość. Taką przez wielkie M. Ksenia jest z Robertem, Blanka z Adamem, Daniel z Natanielem, nawet Natalia i Michał, tworzą coś na kształt związku, mimo iż tak tego nie nazywają. Jednak jak to zwykle...

więcej Pokaż mimo to