Morze wiary. Islam i chrześcijaństwo w świecie śródziemnomorskim doby średniowiecza

Okładka książki Morze wiary. Islam i chrześcijaństwo w świecie śródziemnomorskim doby średniowiecza Stephen O'Shea
Okładka książki Morze wiary. Islam i chrześcijaństwo w świecie śródziemnomorskim doby średniowiecza
Stephen O'Shea Wydawnictwo: Rebis religia
432 str. 7 godz. 12 min.
Kategoria:
religia
Tytuł oryginału:
Sea of faith : Islam and Christianity in the medieval Mediterranean world
Wydawnictwo:
Rebis
Data wydania:
2009-01-01
Data 1. wyd. pol.:
2009-01-01
Liczba stron:
432
Czas czytania
7 godz. 12 min.
Język:
polski
ISBN:
978-83-7510-087-7
Tłumacz:
Radosław Kot
Tagi:
chrześcijaństwo islam Morze Śródziemne świat śródziemnomorski
Średnia ocen

7,1 7,1 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
7,1 / 10
45 ocen
Twoja ocena
0 / 10

OPINIE i DYSKUSJE

Sortuj:
avatar
688
253

Na półkach: , , ,

Do połowy czyta się to naprawdę świetnie. Opis podbojów arabskich i rozkwitu kultury islamu w czasach europejskich "wieków ciemnych" jest błyskotliwy. Niestety od okresu wypraw krzyżowych pojawia się coraz więcej uogólnień i zwykłych błędów rzeczowych (np. pomyłka w dacie zdobycia Askalonu przez krzyżowców, jest: 1144, powinno być: 1153). Autor nie ma za bardzo pojęcia o dziejach i roli Bizancjum. Z kolei porównywanie Al-Andalus z Imperium Osmańskim wydaje się z gruntu chybione, to jak porównanie Kartaginy z późnym Cesarstwem Rzymskim. Najbardziej razi anachronizm autora. Bardzo chciałby widzieć w niewolniczych państwach islamskich (i despotycznym królestwie Rogera II) poprzedników obecnej globalizacji i pluralizmu. Nie dostrzega jednak, że ta osławiona convivencia była zawsze przyjmowaniem stosunku podległości przez pokonanych, czy to na normańskiej Sycylii, czy w umajjadzkiej Andaluzji, czy w osmańskiej Rumelii i Anatolii. Ta książka byłaby lepsza gdyby zajęła się kulturową konwergencją. Końcowy rozdział książki tchnie ogromnym optymizmem. Na stronie 304 przy okazji oblężenia Malty w 1565 czytamy, że "żadna ze stron nie zwracała uwagi na fakt, że świat przestał już przywiązywać wielką wagę do podziałów religijnych". Akurat w Europie wojny na tle religijnym wchodziły wówczas w najkrwawszą fazę. Podsumowując: warto przeczytać, ale nie trzeba mieć.

Do połowy czyta się to naprawdę świetnie. Opis podbojów arabskich i rozkwitu kultury islamu w czasach europejskich "wieków ciemnych" jest błyskotliwy. Niestety od okresu wypraw krzyżowych pojawia się coraz więcej uogólnień i zwykłych błędów rzeczowych (np. pomyłka w dacie zdobycia Askalonu przez krzyżowców, jest: 1144, powinno być: 1153). Autor nie ma za bardzo pojęcia o...

więcej Pokaż mimo to

avatar
594
30

Na półkach:

Książka, która wprowadza w zagadnienie Islam - Chrześcijaństwo. Rzeczowo, konkretnie i obiektywnie. A poza tym barwnie przedstawia miejsca, gdzie dzieje się akcja. Taki mały przewodnik, po którym chce się tam podróżować, w szczególności do Cordoby. Polecam.

Książka, która wprowadza w zagadnienie Islam - Chrześcijaństwo. Rzeczowo, konkretnie i obiektywnie. A poza tym barwnie przedstawia miejsca, gdzie dzieje się akcja. Taki mały przewodnik, po którym chce się tam podróżować, w szczególności do Cordoby. Polecam.

Pokaż mimo to

avatar
27
14

Na półkach:

Świetnie napisana historia zderzeń cywilizacji, zarzuty wobec autora o rzekome wywyższanie Muzułmanów są absurdalne - po prostu opisał czasy w których Islam był politycznie i kulturowo potęgą, Bizancjum potęgą upadającą, a mniej ważne zadupie - chrześcijański Zachód - powoli się rozpędzał... Jedyne czego mi brakuje w tego typu opracowaniach (oraz w poważniejszych publikacjach naukowych) to perspektywy demograficznej - ani w tej książce ani w wielu innych czytelnik nie znajdzie bardzo istotnej informacji: ilu ludzi zamieszkiwało Półwysep Arabski w momencie ataku na Imperium Sasanidów liczące rzekomo (wg. Wikipedii) znacznie więcej niż ludność współczesnej Polski.

Świetnie napisana historia zderzeń cywilizacji, zarzuty wobec autora o rzekome wywyższanie Muzułmanów są absurdalne - po prostu opisał czasy w których Islam był politycznie i kulturowo potęgą, Bizancjum potęgą upadającą, a mniej ważne zadupie - chrześcijański Zachód - powoli się rozpędzał... Jedyne czego mi brakuje w tego typu opracowaniach (oraz w poważniejszych...

więcej Pokaż mimo to

avatar
467
185

Na półkach:

Nie jest to książka stricte historyczna. Autor wyraźnie zafascynowany jest kulturą i śiatem islamu i widać te preferencje w opisach tematów podejmowanych w książce. Opisy są częśto fabularyzowane przez co książkę czyta się lepiej niż naukowe książki historyczne.
Niestety merytoryka pozostawia wiele do życzenia. Autor omija fakty, które nie zgadzają się z jego teoriami. Nie wgłębia się też specjalnie w powody zachodzących wydarzeń i ich skutki.

Nie jest to książka stricte historyczna. Autor wyraźnie zafascynowany jest kulturą i śiatem islamu i widać te preferencje w opisach tematów podejmowanych w książce. Opisy są częśto fabularyzowane przez co książkę czyta się lepiej niż naukowe książki historyczne.
Niestety merytoryka pozostawia wiele do życzenia. Autor omija fakty, które nie zgadzają się z jego teoriami. Nie...

więcej Pokaż mimo to

avatar
109
12

Na półkach:

Nie oceniam, ponieważ nie przeczytałem do końca. Mimo to chciałbym się wypowiedzieć na podstawie kilku początkowych rozdziałów, które przeczytałem.
Najpierw wydanie - b. ładne, do każdego rozdziału mapka - ogromny plus.
Styl autora lekki i przystępny, książkę czyta się bardzo dobrze.
Dlaczego przerwałem lekturę? - wydaje mi się, że autor napisał książkę z pozycji "wszystkie religie są złe, ale spośród nich chrześcijaństwo jest zdecydowanie najgorsze". Co i rusz pozwala sobie na złośliwości (bez przytaczania konkretów) wobec wyznawców chrześcijaństwa. Na dodatek stosuje podwójne standardy wobec chrześcijaństwa i islamu - oburza się na zniszczenie biblioteki kordobańskiej przez inkwizycję, a jednocześnie zachwyca się "niezwykłym ekumenicznym gestem" muzułmańskiego władcy Al-Andaluz, który, po zdobyciu Santiago de Compostela, zniszczył cały ośrodek pielgrzymkowy, za wyjątkiem grobu św. Jakuba. Z jego opisów sporów wewnętrznych w Bizancjum czuć wyraźnie pogardę (choć to może zbyt mocne słowo) wobec bizantyjskich polityków, natomiast gdy pisze o rozpadzie kalifatu kordobańskiego na szereg państewek i walkach pomiędzy nimi, to m.in. przebąkuje o czymś "na kształt rewolucji ludowej".
Podsumowując - bardzo mi szkoda książki, zapowiadał się znakomicie, ale autor skutecznie zniechęca swoją wizją świata.

Nie oceniam, ponieważ nie przeczytałem do końca. Mimo to chciałbym się wypowiedzieć na podstawie kilku początkowych rozdziałów, które przeczytałem.
Najpierw wydanie - b. ładne, do każdego rozdziału mapka - ogromny plus.
Styl autora lekki i przystępny, książkę czyta się bardzo dobrze.
Dlaczego przerwałem lekturę? - wydaje mi się, że autor napisał książkę z pozycji "wszystkie...

więcej Pokaż mimo to

avatar
7
6

Na półkach:

Powyższa entuzjastyczna recenzja, skusiła mnie do zakupu „Morza wiary”. Niestety moje wrażenia są całkowicie inne, zamiast entuzjazmu pojawił się ogromny niesmak. Ale do rzeczy. Początek książki był zachęcający. Treściwe i konkretne przedstawienie początków islamu, jego ekspansji, pisane to ładnym potoczystym językiem, choć już i tu pojawiło się pierwsze, czerwone światełko. Mahomet został przeciwstawiony Jezusowi jako człowiek sukcesu, widzący rozprzestrzenianie się swoich idei- w przeciwieństwie do drugiego, który umierał w męczarniach śmiercią przestępcy. Pozornie błyskotliwe, naprawdę zaś głupie i płaskie, ale cóż, wiara rzecz osobista, niech mu będzie. Niestety zastrzeżeń pojawiało się coraz więcej w miarę posuwania się do przodu tj. wraz z narastaniem konfliktu między obiema stronami. Co więcej, były to zastrzeżenia merytoryczne. Z braku miejsca przedstawię tylko kilka z nich, które szczególnie rzuciły mi się w oczy jako osobie mającej przeciętną wiedzę w poruszanych zagadnieniach. Dla przykładu: pierwsza krucjata. Autor książki stwierdza np. że krzyżowcy zajmowali kolejne miasta Anatolii , po czym nie oddali ich Bizancjum jak zastrzeżono w umowie. Po prostu nie zamierzali się z niej wywiązywać. Ręce opadają. Umowa zawarta z Aleksym Komnenem faktycznie stwierdzała, że zdobyte tereny mają być mu oddawane, tyle, że on sam zagwarantował udzielenie krzyżowcom pomocy i aprowizacji na trasie przemarszu. W Antiochii krzyżowcy zostali otoczeni przez Saracenów. Zaczął się wielki głód a klęska wydawała się pewna. Bieg wypadków mógł zmienić tylko atak z zewnątrz. Cesarz wyruszył ze swoją armią, ale gdy dowiedział się o sytuacji krzyżowców, po prostu zawrócił zostawiając ich na pewną śmierć. Nie pomogły błagania brata Boemunda (był na służbie cesarza),który na kolanach prosił o zmianę decyzji. Zwycięstwo pod Antiochią było jednym z cudów tej krucjaty tyle ,że dokonali go sami krzyżowcy. To cesarz był zdrajcą. W książce nie ma ten tematy choćby jednego zdania. Inny przykład: Hiszpania. Uwielbiam te standardowe stwierdzenia jak to w Al-Andaluz panowała tolerancja, pokojowa koegzystencja między religiami itp. Itd. Oczywiście wskazuje się na łagodność Ummajadów, poezję, udział chrześcijan w tworzeniu kultury- resztę znacie. Autor wspomina coś o krwawym Almanzorze (druga połowa X w.) tudzież o fanatycznych Almorawidach i Almohadach, ale- że tak powiem- mało konkretnie. Oczywiście byli chrześcijanie, którzy świetnie znaleźli się w nowej sytuacji. Chodziło o wykształconych doradców, lekarzy i innych. Gorzej na dole. Tam nie było pięknej poezji. Gdy w X w. zaczęto podkręcać śrubę podatkową, zaczęły wybuchać bunty chłopskie. Wszystkie były pacyfikowane, ale uwaga- mordowano tylko chrześcijan. Dozwolone były małżeństwa mieszane tyle, że chrześcijanin nie mógł poślubić muzułmanki, jeśli zaś chciał to uczynić, musiał zmienić wiarę. Odwrotnie było już możliwe. Muzułmanin mógł pojąć za żonę chrześcijankę, ale ich dzieci musiały już wyznawać islam. Do tego jeszcze drobne usprawnienie podatkowe- wyższa taksa za bycie wyznawcą Jezusa. Doprawdy cudowna „convivenca”. Właśnie to określenie tj. współistnienie, pokojowa koegzystencja wyznawców obydwu religii jest osią tej książki. Autor próbuje wykazać, że mimo konfliktów przedstawionych na przykładzie kilku wielkich bitew, możliwe jest pokojowe życie w bezpośrednim sąsiedztwie, bez konfliktów, tolerancyjnie. Jako przykład takiego współistnienia podaje …. Konstantynopol po jego podbiciu przez Turków w 1453r. (!). Mehmed Zdobywca zaczął przecież ściągać na nowo chrześcijan do nowej stolicy. Autor nie napomina jednak, że część tych osób zwabił po to, żeby ich następnie zabić. Pozostałych osadził w Konstatnynopolu, bo nie miał innego wyboru. Kim miałby zasiedlać największe miasto- nomadami, pastuchami z Anatolii ?? Potem jednak prowadził politykę islamizacji tak, że już za jego życia wyznawcy Mahometa stanowili ok. 50% mieszkańców, co autor zresztą zauważył. W ogóle problem turecki jest jakiś taki rozmyty, mało konkretny. Dokładnie tak, jak postrzegany jest obecnie islam przez europejskich intelektualistów. Tymczasem dla mieszkańców południowej Europy była to prawdziwa trwoga, która kładła się cieniem nie tylko na Węgrzech, Bałkanach, Dalmacji, ale całych Włoszech i Hiszpanii. To cudaczne, całkowicie ahistoryczne stanowisko autora, widać choćby na przykładzie oblężenia Malty w 1565r. Dla Stephena O’Shea obrońcy wyspy byli ….. fanatykami. Tak, to nie żart. Autor zdaje się nie rozumieć znaczenia słowa „fanatyzm”. Jest to przecież postawa i działanie nacechowane uprzedzeniem, zupełnie nieracjonalne, odruchowe, ślepe. Czemu Maltańczycy nie chcieli się zwyczajnie poddać ? A no dlatego, że po wylądowaniu na wyspie, Turcy od razu zmasakrowali kilka wiosek nabijając dzieci na piki, gwałcąc i ćwiartując ich rodziców. Właśnie dlatego, już pod koniec oblężenia, gdy Turkom udało się sforsować mury Birgu, do obrony stanęły m.in. kobiety i dzieci bijąc najeźdźców widłami, kamieniami , czym popadnie (większość mężczyzn straciło już życie, lub byli ranni). I miasto zostało obronione. Ja znam inne słowo- bohaterstwo, ale jego w tej książce się nie uświadczy. W ogóle autorowi łatwo przychodzi używanie mało treściwych określeń, a jednocześnie kategorycznych osądów. Na końcu książki pisze, że największymi sprawcami fermentu w basenie Morza Śródziemnego była Turcja i Hiszpania, jakby na przeciwstawnych biegunach. Czym jest ów ferment ? – licho wie. Nie ma tu miejsca dla Wenecji, prawdziwej pani Mare Nostrum aż do połowy XVI w. Hiszpania zaistniała dopiero za panowania Karola V, a do tego czasu to właśnie włoskie miasto rządziło całym basenem tocząc nieustanne boje z Turkami. Jeszcze w XVII w. Wenecja była w stanie prowadzić z Turcją aż 22-letnią wojnę o Kretę (1648-69),głównie o własnych siłach. Hiszpania leżała już na łopatkach po wojnie 30-letniej. O mankamentach „dzieła” można pisać dużo więcej tyle, że szkoda na to czasu. Jest to bardziej utwór ideologiczny, który nie zbliża i nie wyjaśnia ducha epoki. Jego osią jest właśnie owa „convivenca” widziana ze współczesnej, zapewne lewicowej perspektywy autora. Tyle, że duchem bliżej temu „dziełu” jakiejś propagandowej agitce niż prawdziwej historii. Dlatego z czystym sumieniem szczerze odradzam.

Powyższa entuzjastyczna recenzja, skusiła mnie do zakupu „Morza wiary”. Niestety moje wrażenia są całkowicie inne, zamiast entuzjazmu pojawił się ogromny niesmak. Ale do rzeczy. Początek książki był zachęcający. Treściwe i konkretne przedstawienie początków islamu, jego ekspansji, pisane to ładnym potoczystym językiem, choć już i tu pojawiło się pierwsze, czerwone...

więcej Pokaż mimo to

avatar
1242
1228

Na półkach: , ,

8/10

8/10

Pokaż mimo to

avatar
57
18

Na półkach:

Dziennikarskie spojrzenie na najważniejsze starcia chrześcijańsko-muzułmańskie

Dziennikarskie spojrzenie na najważniejsze starcia chrześcijańsko-muzułmańskie

Pokaż mimo to

avatar
458
31

Na półkach:

Gdy zaczynałam czytać tę książkę nie czułam się pewnie po wstępie autora, w którym informuje, że dokonał w niej wszelkich możliwych uproszczeń zarówno w kwestii nazewnictwa, jak i ograniczenia do maksimum pojawiania się dat danych wydarzeń. Wraz z dalszym przewijaniem przeze mnie kart okazało się, że nie stanowi to dla mnie żadnego problemu - wręcz jest bardzo sprawnym zabiegiem, który pozwala pochłonąć książkę bardzo szybko, lecz z wielką satysfakcją. Myślę, że każdy człowiek pragnący uważać się za wykształconego powinien chociażby liznąć temat przenikania się tych religii (jako, że żyjemy w państwie ukształtowanym przez jedną z nich),a O'Shea daje ku temu okazję i podaje informacje w bardzo przystępnym formacie. Być może historykom będzie przeszkadzał brak niektórych szczegółów, w innych miejscach nagromadzenie niekoniecznie ważnych przypisów, aczkolwiek szerokiej rzeszy pozostałych czytelników zainteresowanych wspólną historią islamu i chrześcijaństwa na pewno przypadnie do gustu.

Gdy zaczynałam czytać tę książkę nie czułam się pewnie po wstępie autora, w którym informuje, że dokonał w niej wszelkich możliwych uproszczeń zarówno w kwestii nazewnictwa, jak i ograniczenia do maksimum pojawiania się dat danych wydarzeń. Wraz z dalszym przewijaniem przeze mnie kart okazało się, że nie stanowi to dla mnie żadnego problemu - wręcz jest bardzo sprawnym...

więcej Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Chcę przeczytać
    63
  • Przeczytane
    61
  • Posiadam
    26
  • Historia
    9
  • Średniowiecze
    6
  • Teraz czytam
    2
  • Ulubione
    2
  • Historyczne
    2
  • 52/2015
    1
  • (M) Outremer
    1

Cytaty

Podobne książki

Przeczytaj także