Elementy filozofii

Tłumaczenie: Czesław Znamierowski
Seria: Biblioteka Klasyków Filozofii
Wydawnictwo: Wydawnictwo Naukowe PWN
7,5 (4 ocen i 1 opinia) Zobacz oceny
10
0
9
0
8
2
7
2
6
0
5
0
4
0
3
0
2
0
1
0
Edytuj książkę
szczegółowe informacje
tytuł oryginału
Elementa philosophiae (pol.)
data wydania
liczba stron
575
kategoria
filozofia i etyka
język
polski
dodała
Sylwia

Mamy tutaj przedstawioną filozoficzną koncepcję Hobbesa. Zdaniem filozofa jedynym sposobem na zaprzestanie wojny każdego z każdym, jest zrzeczenie się wolności jednostkowej, przez zawarcie umowy społecznej, przekazującej całą władzę suwerenowi (jednostce lub organowi kolegialnemu). Umowa taka tworzy wspólnotę i państwo, które wbrew poglądom Arystotelesa, nie może powstać w sposób naturalny,...

Mamy tutaj przedstawioną filozoficzną koncepcję Hobbesa. Zdaniem filozofa jedynym sposobem na zaprzestanie wojny każdego z każdym, jest zrzeczenie się wolności jednostkowej, przez zawarcie umowy społecznej, przekazującej całą władzę suwerenowi (jednostce lub organowi kolegialnemu). Umowa taka tworzy wspólnotę i państwo, które wbrew poglądom Arystotelesa, nie może powstać w sposób naturalny, lecz musi być wynikiem świadomej decyzji. Do zawarcia paktu popycha człowieka lęk przed skutkami stanu naturalnego, ale nie tylko lęk. Państwo rodzi się tak samo w wyniku strachu przed potęgą jakiejś osoby, jak i w wyniku ufania komuś, że jest on zdolny zapewnić opiekę i obronę.

Skoro biologia nie czyni jednostki zdolną do społecznego współżycia, naturalny dla niej może być tylko brak społecznych więzi. Stan naturalny nie jest jednak okresem pełnej atomizacji jednostek. Jeśli istota aspołeczna w drodze rozumowania kreuje więzi społeczne uzyskując bezpieczeństwo dla siebie i innych, trudno jednoznacznie naturę ludzką i egoizm oceniać w kategoriach dobra i zła, co narzuca porównania z doktryną Stirnera. Człowiek według Hobbesa postawiony zostaje przed dramatycznym wyborem. Musi opowiedzieć się albo za bezpieczeństwem i jednocześnie za absolutną podległością, albo za nieograniczoną wolnością i anarchią, oraz związanym z nimi ciągłym zagrożeniem dla jego życia.

Państwo polityczne powstaje na skutek podwójnego zobowiązania, po pierwsze wobec obywateli, po wtóre, wobec suwerena. Dopiero republikańską teorię narodzin państwa ustanowionego, inaczej politycznego, możemy nazwać mianem kontraktualizmu. Pakty jednostek stają się elementem umowy społecznej.

 

źródło opisu: http://www.wagner.net16.net/?ric=Thomas_Hobbes

źródło okładki: www.kroliczajama.pl

pokaż więcej

Brak materiałów.
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Już teraz nowa funkcja: pakiety. Dowiedz się więcej jak kupić kilka książek w najlepszej cenie >>>
Dodaj dyskusję
Dyskusje o książce
    Obecnie jeszcze nie ma dyskusji powiązanych z tą książką.
Sortuj opinie wg
Opinie czytelników (19)
 Pokaż tylko oceny z treścią
książek: 116
Dawid Gawałkiewicz | 2018-01-03
Na półkach: Przeczytane
Przeczytana: 03 stycznia 2018

W porządku książka, przeczytana w nowy rok. Hobbes daje jasne wytyczne jak stworzyć quasi totalitarne państwo, myślę, że jest to nieco smaczniejsza lektura niż "Książę" Machiavelliego.

książek: 3177
Marago | 2018-01-05
Na półkach: Przeczytane
książek: 50
Hutten | 2015-08-05
Na półkach: Przeczytane
Przeczytana: 05 sierpnia 2015
książek: 364
Sylwia | 2010-12-27
Na półkach: Przeczytane
Przeczytana: 27 grudnia 2010
książek: 937
Semperfidelis1 | 2017-04-14
Na półkach: Chcę przeczytać
książek: 426
szeryfele13 | 2017-03-19
Na półkach: Chcę przeczytać
książek: 1959
książek: 10907
Chaoticreader | 2016-04-13
Na półkach: Chcę przeczytać
książek: 1141
MaRcin | 2015-12-16
Na półkach: Chcę przeczytać
książek: 1511
furugoori | 2015-09-05
Na półkach: Chcę przeczytać
zobacz kolejne z 9 
Przeczytaj także

Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading
Cytaty z książki
Inne książki autora
więcej książek tego autora
zgłoś błąd zgłoś błąd