Kierunek jakość. Jak unikać błędów w projekcie

Okładka książki Kierunek jakość. Jak unikać błędów w projekcie Aleksandra Kunysz
Okładka książki Kierunek jakość. Jak unikać błędów w projekcie
Aleksandra Kunysz Wydawnictwo: Helion informatyka, matematyka
168 str. 2 godz. 48 min.
Kategoria:
informatyka, matematyka
Tytuł oryginału:
Kierunek jakość. Jak unikać błędów w projekcie
Wydawnictwo:
Helion
Data wydania:
2021-05-25
Data 1. wyd. pol.:
2021-05-25
Liczba stron:
168
Czas czytania
2 godz. 48 min.
Język:
polski
Tagi:
jakość testowanie komunikacja projekty IT
Średnia ocen

7,5 7,5 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
7,5 / 10
31 ocen
Twoja ocena
0 / 10

OPINIE i DYSKUSJE

Sortuj:
avatar
143
10

Na półkach:

Książka dobra, warto przeczytać, ale polecałbym ją bardziej osobą które dopiero zaczynają przygodę w świecie IT. Dla mnie nie było tutaj praktycznie niczego nowego, takie krótkie podsumowanie najwazniejszych praktyk które znam i stosuję. Mimo wszystko dobrze, że taka pozycja powstała, może pomóc wielu innym mniej doświadczonym programistom.

Książka dobra, warto przeczytać, ale polecałbym ją bardziej osobą które dopiero zaczynają przygodę w świecie IT. Dla mnie nie było tutaj praktycznie niczego nowego, takie krótkie podsumowanie najwazniejszych praktyk które znam i stosuję. Mimo wszystko dobrze, że taka pozycja powstała, może pomóc wielu innym mniej doświadczonym programistom.

Pokaż mimo to

avatar
565
546

Na półkach: , ,

Bardzo ciekawa pozycja, niepozorna, ale zaskakująca w pozytywny sposób. To, co było dla mnie dobrą niespodzianką, to rozdziały o umiejętnościach miękkich, które faktycznie mają sens i skłaniają do refleksji. W ogóle te fragmenty o współpracy i umiejętnościach nietechnicznych są moimi ulubionymi i chyba dzięki temu zdecyduję się w końcu na Gallupa.

Najmniej lubię rozdziały z przykładami awarii, te zawsze są dla mnie trochę zapychaczami.

Bardzo ciekawa pozycja, niepozorna, ale zaskakująca w pozytywny sposób. To, co było dla mnie dobrą niespodzianką, to rozdziały o umiejętnościach miękkich, które faktycznie mają sens i skłaniają do refleksji. W ogóle te fragmenty o współpracy i umiejętnościach nietechnicznych są moimi ulubionymi i chyba dzięki temu zdecyduję się w końcu na Gallupa.

Najmniej lubię rozdziały...

więcej Pokaż mimo to

avatar
384
182

Na półkach: , ,

Bardzo dobra pozycja o jakości przy wytwarzaniu oprogramowania.

Bardzo dobra pozycja o jakości przy wytwarzaniu oprogramowania.

Pokaż mimo to

avatar
317
133

Na półkach: ,

Świetne streszczenie wskazówek dotyczących dbania o jakość projektów informatycznych. A do tego ciekawe przykłady co się wydarzyło, kiedy zapomniano o jej zachowaniu.

Świetne streszczenie wskazówek dotyczących dbania o jakość projektów informatycznych. A do tego ciekawe przykłady co się wydarzyło, kiedy zapomniano o jej zachowaniu.

Pokaż mimo to

avatar
186
185

Na półkach:

Bardzo przydatna książka pod względem zwiększania świadomości programisty o jakości wytwarzania oprogramowania oraz procesach jakościowych towarzyszących temu procesowi.

Świetnie mi się czytało tą książkę. Ostatni rozdział o wpadkach różnych firm i ich konsekwencjach był bardzo interesujący.

Bardzo polecam 🙂.

Bardzo przydatna książka pod względem zwiększania świadomości programisty o jakości wytwarzania oprogramowania oraz procesach jakościowych towarzyszących temu procesowi.

Świetnie mi się czytało tą książkę. Ostatni rozdział o wpadkach różnych firm i ich konsekwencjach był bardzo interesujący.

Bardzo polecam 🙂.

Pokaż mimo to

avatar
25
2

Na półkach:

Bardzo dobra lektura, która w jasny sposób systematyzuje wiedzę na temat testowania oprogramowania. Jako osoba z kilkuletnim doświadczeniem w branży wyniosłem naprawdę dużo z tej książki. Będę polecał.

Bardzo dobra lektura, która w jasny sposób systematyzuje wiedzę na temat testowania oprogramowania. Jako osoba z kilkuletnim doświadczeniem w branży wyniosłem naprawdę dużo z tej książki. Będę polecał.

Pokaż mimo to

avatar
61
60

Na półkach:

Dobra, dość krótka książka o jakości oprogramowania. Nie jest to kolejne "lanie wody" o rzeczach związanych z Sylabusem ISTQB itp. Widać duży wysiłek i zaangażowanie Autorki w książkę, podaje ciekawe przykłady, pokazuje swój punkt widzenia. Nie jest to książka techniczna, akademicka, ale tak jak wyżej wspomniałam, są tutaj konkretne przykłady, warto się nią zainteresować. Książka wyróżnia się na tle innych tego typu publikacji.

Dobra, dość krótka książka o jakości oprogramowania. Nie jest to kolejne "lanie wody" o rzeczach związanych z Sylabusem ISTQB itp. Widać duży wysiłek i zaangażowanie Autorki w książkę, podaje ciekawe przykłady, pokazuje swój punkt widzenia. Nie jest to książka techniczna, akademicka, ale tak jak wyżej wspomniałam, są tutaj konkretne przykłady, warto się nią zainteresować....

więcej Pokaż mimo to

avatar
283
114

Na półkach: ,

Bardzo dobra książka! Autorka opisuje nie tylko problemy, jakie występują w IT, ale też w podobnych branżach. Polecam!

Bardzo dobra książka! Autorka opisuje nie tylko problemy, jakie występują w IT, ale też w podobnych branżach. Polecam!

Pokaż mimo to

avatar
25
25

Na półkach:

Aleksandra Kunysz
„Kierunek jakość. Jak unikać błędów w projekcie”

Jak tworzyć projekty, które sprostają środowiskowym wyzwaniom?

„Skupienie się na technologii może skutkować tym, że dostarczamy co prawda dobrze napisane oprogramowanie, ale nikt nie chce go używać. […] Wszystko to dzieje się wtedy, kiedy za bardzo skupimy się na tym, JAK chcemy wykonywać naszą pracę, a nie CO tak naprawdę mamy zrobić”.

Z publikacji Aleksandry Kunysz, prowadzącej na co dzień szkołę testów i dbającą o to, by projekty realizowane z sukcesem, można dowiedzieć się wielu przydatnych informacji. Nie skupia się stricte na kodzie, który dla wielu byłby niezrozumiały, chociażby dlatego, że obecnie jest tak wiele języków programowania, że nie sposób znać ich wszystkich.

Przystępny język, jakim jest napisana publikacja pt. „Kierunek jakość. Jak unikać błędów w projekcie” sprawia, że można uznać ją za wyjątkowo pożyteczną. Nie będąc programistą ani z zawodu, ani z zamiłowania, nie miałam większych problemów ze zrozumieniem, o czym są poszczególne rozdziały.
Wracając jednak do głównego wątku, czyli tworzenia owocnych projektów – to, co się przydaje poza umiejętnościami, to właściwy sposób komunikacji w zespole. Bez tego elementu w zasadzie nie można stworzyć dobrej aplikacji. Na poszczególnych etapach jej tworzenia każda osoba, czy zespół odpowiedzialny za określone zadanie, ma bowiem zupełnie inne wyobrażenie o tym, jak powinna ona wyglądać.

Innym językiem posługuje się programista, innym tester, a jeszcze innym osoba z działu marketingu, czy klient, który zleca wykonanie określonego projektu. Każda z tych osób może być ekspertem w swojej dziedzinie. Jednocześnie ma nierzadko niewielkie wyobrażenie o pracy ludzi z innych branż, które są zaangażowane w realizację oprogramowania. Może zatem nieraz deprecjonować włożony trud pozostałych w to, by projekt okazał się sukcesem.

Praca zespołowa w szerszym wymiarze

Tworzenie projektów w branży IT jest o tyle trudne, że często zdarza się, iż na pewnym etapie dochodzi do różnych błędów. Na fazie testów jest to do przyjęcia. Gorzej, jeśli gotowa aplikacja trafi już do klienta i pojawi się poważna luka w kodzie. Wtedy jest wielce prawdopodobne, że wielu jej użytkowników zrazi się do firmy, która ją oferuje lub na bazie której proponuje swoje produkty bądź usługi.

Ważne jest więc to, by zespół, który odpowiada za tworzenie projektów IT, miał na uwadze to, co jest faktycznie istotne dla klienta. Co więcej, ludzie, którzy w nim są, powinni również zwrócić uwagę na środowisko, w jakim będzie się korzystać z takiego oprogramowania. Zwykle zapomina się o tym, że będzie ono działać w zupełnie innych warunkach, niż te, właściwe dla wewnętrznych testów, jakie wykonują zespoły IT.

Innym istotnym zagadnieniem jest to, żeby rozmawiać o tym, z jakimi błędami, czy trudnymi sytuacjami można spotkać się w danym okresie. Podczas otwartej rozmowy, można często znaleźć rozwiązanie dla tego problemu. Zyskuje na tym wtedy cały zespół. Można uczyć się na swoich błędach, ale również i na tych, które popełniają inni. O ile podczas dyskusji o tym mniej przyjemnym aspekcie pracy panuje dobra atmosfera i nikt „nie bierze do siebie” sytuacji, o jakiej jest mowa.

Testy są równie ważne, jak samo tworzenie projektu. Testy powinny być tak samo dobrze i zrozumiale napisane oraz wykonane, jak oprogramowanie. Niekiedy albo nie prowadzi się testów, albo tworzy się osobno testy i program, przez co te dwa środowiska nie są ze sobą kompatybilne.

Aktualizacja starszych programów do nowych środowisk

Jesteśmy dzisiaj przyzwyczajeni do tego, że co jakiś czas aktualizujemy programy, czy systemy operacyjne do nowszych wersji. Niekiedy ludzie z branży IT, jak i klienci, którzy korzystają z takich technologii, są również przekonani, że taka procedura sprawdziłaby się w przypadku wielu programów. Czasem jednak okazuje się, że po wszystkich wprowadzonych zmianach, program przestaje spełniać swoje zadanie. Może też znacznie różnić się od pierwowzoru, do jakiego użytkownicy byli przyzwyczajeni. W konsekwencji oprogramowanie sukcesywnie traci na zainteresowaniu.

Kłopotliwe może być też zbytnie zaufanie, jakim darzy się nowe programy, które jeszcze nie zebrały żadnego feedbacku, czy recenzji. Zdarza się nieraz, że taka świeżynka może wprowadzić więcej zamieszania niż pozytywnych zmian w strukturach firmy, czy organizacji. Warto więc zwracać uwagę na to, czy są podane jakieś informacje dotyczące na przykład wydajności pracy danego systemu. Nie zawsze można to z góry obliczyć, a wtedy nie zaszkodzi spytać producenta o taki istotny szczegół. Można podać przy tym konkretne parametry oprogramowania, na jakich opiera się dane środowisko pracy.

Tworzenie oprogramowania na miarę możliwości

Terminy stoją dzisiaj przed jakością i starannością. „Jakby klient był niezadowolony, to się poprawi i będzie ok” – takie podejście funkcjonuje dość często. Presja czasu nie pomaga natomiast w tworzeniu wydajnych i bezpiecznych programów. Warto o tym pamiętać, kiedy zleca się na przykład wykonanie aplikacji, na jakiej będzie bazować cały system danej firmy. Jeśli wystąpi błąd, który nie przejdzie niezauważony przez odbiorców, może mieć to bardzo poważne konsekwencje dla dalszych losów takiej instytucji. Na pewno jej reputacja zostanie mocno nadszarpnięta po takiej spektakularnej wpadce.

Trzeba również starannie dobierać ludzi, którzy są odpowiedzialni za „cegiełki”, które składają się na cały proces tworzenia projektu. Nowi pracownicy są pełni zapału, ale nie poradzą sobie z pracą, jeśli dołączą do zespołu, gdy projekt jest już na bardzo zaawansowanym etapie. Mogą najczęściej tylko spowalniać pracę nad programem, co przekłada się na niknące zainteresowanie z zewnątrz projektem, który ma powstać. Spada również morale całego zespołu, który, bądź co bądź, także jest odpowiedzialny za to, że takiej osobie powierza się zadanie do wykonania i nie monitoruje postępu prac.

Często też marnuje się potencjał i energię nowych pracowników, których przez pierwszy tydzień pracy zarzuca się typowo biurowymi obowiązkami i formalnościami. Do tego przez ten czas osoba ta zdąży się już nasłuchać na temat tego, co w danej firmie „nie gra” i jej zapał może wyraźnie się obniżyć.

Na etapie dobierania zespołu, można popełnić taki błąd, że szuka się osób podobnych sobie. Być może w ten sposób relacje będą się świetnie układać, ale zarazem nie będzie w zespole kogoś, kto miałby inny punkt widzenia na daną kwestię. Doświadczona autorka zaznacza, że przydają się zarówno tak zwani maruderzy, jak i osoby, które widzą pozytywne aspekty podczas tworzenia projektu. Bez krytycznego spojrzenia na to, jak się tworzy program, nierzadko nie dostrzega się m.in. pewnych niedociągnięć, czy linijek kodu, które mogłyby być znacznie krótsze i prostsze.

Zespół programistów czasem też zapomina o tym, że najczęściej testuje oprogramowanie wtedy, gdy ma dostęp do super szybkiego Internetu. Docelowi użytkownicy aplikacji nie zawsze mogą pozwolić sobie na taki luksus, na przykład będąc w podróży. Okazuje się wtedy, że programiści nie zadbali za bardzo o to, by oszczędzać zasoby pamięci, przez co w nieidealnych warunkach program bardzo traci na swojej funkcjonalności lub w ogóle przestaje działać.

W moim odczuciu publikacja ta może przydać się nie tylko osobom, które są bezpośrednio związane z tematyką i technologią IT. Znaleźć w niej można wiele cennych uwag i spostrzeżeń, dzięki którym uda się poprawić wydajność i polepszyć relacje zawodowe także w innych branżach, a nawet w życiu prywatnym.

Aleksandra Kunysz
„Kierunek jakość. Jak unikać błędów w projekcie”

Jak tworzyć projekty, które sprostają środowiskowym wyzwaniom?

„Skupienie się na technologii może skutkować tym, że dostarczamy co prawda dobrze napisane oprogramowanie, ale nikt nie chce go używać. […] Wszystko to dzieje się wtedy, kiedy za bardzo skupimy się na tym, JAK chcemy wykonywać naszą pracę, a...

więcej Pokaż mimo to

avatar
184
1

Na półkach:

Bardzo dobra książka, która opisuje szereg czynników wpływających na jakość projektu. Nie jest to książka czysto teoretyczna. Autorka w wielu miejscach dzieli się swoim wieloletnim doświadczeniem i obserwacjami. Zawarte tutaj porady nie tylko pomogą w tworzeniu lepszych jakościowo projektów, ale mogą również sprawić, że członkowie zespołów będą czerpać dużo większą satysfakcję ze swojej pracy. Bardzo się cieszę, że powstała książka o jakości, która bardzo mocno akcentuje te elementy, które są często pomijane lub bagatelizowane w branży IT. A są to elementy, które mają ogromny wpływ na końcowy efekt naszej pracy...

Bardzo dobra książka, która opisuje szereg czynników wpływających na jakość projektu. Nie jest to książka czysto teoretyczna. Autorka w wielu miejscach dzieli się swoim wieloletnim doświadczeniem i obserwacjami. Zawarte tutaj porady nie tylko pomogą w tworzeniu lepszych jakościowo projektów, ale mogą również sprawić, że członkowie zespołów będą czerpać dużo większą...

więcej Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Przeczytane
    35
  • Chcę przeczytać
    21
  • Posiadam
    8
  • Teraz czytam
    3
  • Informatyka
    3
  • 2023
    2
  • 2021
    2
  • 2022
    1
  • IT Books
    1
  • Branżowe
    1

Cytaty

Więcej
Aleksandra Kunysz Kierunek jakość. Jak unikać błędów w projekcie Zobacz więcej
Więcej

Podobne książki

Przeczytaj także