rozwińzwiń

Za otrzymane łaski

Okładka książki Za otrzymane łaski Valeria Parrella
Okładka książki Za otrzymane łaski
Valeria Parrella Wydawnictwo: Wydawnictwo Pauza literatura piękna
128 str. 2 godz. 8 min.
Kategoria:
literatura piękna
Tytuł oryginału:
Per grazia ricevuta
Wydawnictwo:
Wydawnictwo Pauza
Data wydania:
2021-08-18
Data 1. wyd. pol.:
2021-08-18
Liczba stron:
128
Czas czytania
2 godz. 8 min.
Język:
polski
ISBN:
9788396189905
Tłumacz:
Katarzyna Skórska
Tagi:
Neapol rodzina opowiadania Włochy
Średnia ocen

5,8 5,8 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Okładka książki ReBerth: Stories from Cities on the Edge Dinesh Allirajah, Artur Becker, Jim Hinks, Paweł Huelle, Jean-Claude Izzo, Adam Kamiński, Peppe Lanzetta, Hatice Meryem, Murathan Mungan, Claudia Parman, Valeria Parrella, Alexei Sayle
Ocena 8,0
ReBerth: Stori... Dinesh Allirajah, A...

Mogą Cię zainteresować

Oficjalne recenzje i

Neapolitańskie kobiety



1864 574 186

Oceny

Średnia ocen
5,8 / 10
74 ocen
Twoja ocena
0 / 10

OPINIE i DYSKUSJE

Sortuj:
avatar
162
157

Na półkach:

⭐️⭐️ Pisząc recenzję w dwa dni po przeczytaniu zaczęłam tak: „Zbiór czterech opowiadań, o których w dwa dni po przeczytaniu nie wiem co napisać. Twórczość, którą sympatycznie się czyta, a która w czytelniku nic nie zostawia.”. Jednak wracając do niej kilka dni później zdałam sobie sprawę, że coś zostało - portret pewnego bohatera.

Mamy kobietę, która poznaje swojego chłopaka w dniu jego ślubu z inną kobietą. Jakiś czas później zostaje dźgnięty nożem w porachunkach mafijnych.

Wchodzimy do drukarni, która nielegalnie drukuje książki, a na podłodze „leży Anna Frank” - podobało mi się to określenie na nielegalne dodruki. Ciekawiej robi się, gdy uprzejmy sąsiad donosi o nowym zadaniu drukarni - produkcji znaczków pocztowych.

Dalej moje ulubione opowiadanie z tego zbioru, wchodzimy do galerii sztuki i ocieramy się o romans i nieszczęście kobiety.

Ostatniego opowiadania po czasie nie umiem sobie przypomnieć.

Odnoszę wrażenie, że w całym zbiorze nie chodziło o konkretne historie, a o portret Neapolu wychylający się z każdego wolnego zakamarka opowiadań - zapamiętałam to w kilka dni po czytaniu, więc zamysł się udał. Autorka nie zabiera nas dosłownie w ulice miasta, a jednak to ten obraz zapamiętałam najbardziej. I to nie budynków, a klimatu, warstw społecznych, klimatu tego miejsca. Fajnie.

Ostatecznie wychodzę z tej książki bez większych emocji. Jest to ładnie, wystudiowanie i sprawnie napisane. Odnosi się wrażenie, że nie ma tu zbędnych słów i każde było z namysłem przenoszone na papier.

Plus za wielowarstwowe przedstawienie postaci, głównie kobiecych.

⭐️⭐️ Pisząc recenzję w dwa dni po przeczytaniu zaczęłam tak: „Zbiór czterech opowiadań, o których w dwa dni po przeczytaniu nie wiem co napisać. Twórczość, którą sympatycznie się czyta, a która w czytelniku nic nie zostawia.”. Jednak wracając do niej kilka dni później zdałam sobie sprawę, że coś zostało - portret pewnego bohatera.

Mamy kobietę, która poznaje swojego...

więcejOznaczone jako spoiler Pokaż mimo to

avatar
420
320

Na półkach: ,

Bardzo chaotyczna, roztrzepana, niby o emocjach, o dylematach o jakiejś moralności, ale wszystkie te sensy musiałem z niej wyciskać na siłę, kopać naprawdę głęboko. Ani nie czułem czytelniczej przyjemności ze względów językowych, ani fabularnych.

Bardzo chaotyczna, roztrzepana, niby o emocjach, o dylematach o jakiejś moralności, ale wszystkie te sensy musiałem z niej wyciskać na siłę, kopać naprawdę głęboko. Ani nie czułem czytelniczej przyjemności ze względów językowych, ani fabularnych.

Pokaż mimo to

avatar
943
698

Na półkach:

Bardzo dobre opowiadania o ludziach. Takie zwykłe, chociaż ludzie troszkę nie zwyczajni.

Bardzo dobre opowiadania o ludziach. Takie zwykłe, chociaż ludzie troszkę nie zwyczajni.

Pokaż mimo to

avatar
79
79

Na półkach:

Skromna, prosta, momentami wręcz surowa, a jednocześnie zaskakująco treściwa i na wskroś ludzka proza, zawierająca w sobie całe spektrum emocji – od namiętności, przez ból, do zupełnego odrętwienia.

Pozbawiona wszelkich udziwnień, stawiajaca na pierwszym miejscu człowieczeństwo oraz jego cienie i blaski.

Osobnym bohaterem opowiadań jest też Neapol; jego ulice i zakamarki pulsujące niepowstrzymanym życiem, obezwładniającą przemocą oraz nieokiełznanym szaleństwem.
Miasto, gdzie wszyscy są skłóceni ze wszystkimi i gdzie nieakceptowana przez kogokolwiek rzeczywistość nie generuje niczego poza wszechogarniającym, destrukcyjnym buntem.

Warto poznać!

Skromna, prosta, momentami wręcz surowa, a jednocześnie zaskakująco treściwa i na wskroś ludzka proza, zawierająca w sobie całe spektrum emocji – od namiętności, przez ból, do zupełnego odrętwienia.

Pozbawiona wszelkich udziwnień, stawiajaca na pierwszym miejscu człowieczeństwo oraz jego cienie i blaski.

Osobnym bohaterem opowiadań jest też Neapol; jego ulice i zakamarki...

więcej Pokaż mimo to

avatar
4683
91

Na półkach:

Bardzo dobra książka,gorąco polecam. Kto choć trochę zna realia panujące w Kampanii a szczególnie w Neapolu jest w stanie docenić trafność opisu tragicznego położenia mieszkańców tej równocześnie pięknej i ohydnej krainy. Wczoraj wróciła do Scampia jednej z najgorszych dzielnic Neapolu, synonimu przemocy, handlu narkotykami, wpływów camorry nowo wybrana miss Italia. Dziewczynę studentkę socjologii powitał transparent "Wygrałaś" i pokazy sztucznych ogni. Zeudi di Palma zadedykowała swoją wygraną mamie, która założyła fundację "Lampa Scampii" - pomaga dzieciakom zagrożonym wykolejeniem. Znów jest nadzieja na zmianę wizerunku miasta, ciekawa jestem czy Valeria Parella odnotuje to zdarzenie w kolejnych książkach?

Bardzo dobra książka,gorąco polecam. Kto choć trochę zna realia panujące w Kampanii a szczególnie w Neapolu jest w stanie docenić trafność opisu tragicznego położenia mieszkańców tej równocześnie pięknej i ohydnej krainy. Wczoraj wróciła do Scampia jednej z najgorszych dzielnic Neapolu, synonimu przemocy, handlu narkotykami, wpływów camorry nowo wybrana miss Italia....

więcej Pokaż mimo to

avatar
126
126

Na półkach:

Neapol to maisto obłęd. Piękne i ohydne, ale niepowtarzalne. W książce Velerii Parelli spodziewałam sie więcej tego szaleństwa, dlatego czuję pewne rozczarowanie. A poza tym - tak , to ciekawe portrety kobiet, które chcą więcej niż życie im ofiaruje i odważnie dążą do celu. Co zgadza się z jescze jedną cechą Neapolu: jego niezwykłą żywotnością.

Neapol to maisto obłęd. Piękne i ohydne, ale niepowtarzalne. W książce Velerii Parelli spodziewałam sie więcej tego szaleństwa, dlatego czuję pewne rozczarowanie. A poza tym - tak , to ciekawe portrety kobiet, które chcą więcej niż życie im ofiaruje i odważnie dążą do celu. Co zgadza się z jescze jedną cechą Neapolu: jego niezwykłą żywotnością.

Pokaż mimo to

avatar
302
208

Na półkach:

Przeglądając opinie o tym zbiorze opowiadań nie wiem dlaczego tak często jest on nisko oceniany. Po przeczytaniu genialnego cyklu Ferrante brakowało mi atmosfery Neapolu, tej duszności, wszechobecnego tłumu, pewnej brutalności, a z drugiej strony intensywnej miłości i szaleństwa. Neapol - przynajmniej w literaturze - jest miastem kontrastów i nie dających się rozwiązać tajemnic. Może dlatego tak mnie do niego ciągnie, stąd mając możliwość choćby literackiej wędrówki piszę na to.
Każde opowiadanie w tym zbiorze jest inne. Każde opowiadanie w tym zbiorze jest podobne. Opowiedziane historie różnią się między sobą i to dość diametralnie. Jednak posiadają również pewne elementy wspólne - takimi jest postrzeganie swojego miejsca w świecie i w rodzinie, zasadność i celowość pełnionych ról, a nade wszystko brak głębszych uczuć, jakimi bohaterki powinny być obdarzone.
Wszystko to sprawia, że ten zbiór jest naprawdę wart przeczytania.

Przeglądając opinie o tym zbiorze opowiadań nie wiem dlaczego tak często jest on nisko oceniany. Po przeczytaniu genialnego cyklu Ferrante brakowało mi atmosfery Neapolu, tej duszności, wszechobecnego tłumu, pewnej brutalności, a z drugiej strony intensywnej miłości i szaleństwa. Neapol - przynajmniej w literaturze - jest miastem kontrastów i nie dających się rozwiązać...

więcej Pokaż mimo to

avatar
1144
585

Na półkach: , , ,

Zainteresowanych zapraszam do oficjalnej recenzji.

Zainteresowanych zapraszam do oficjalnej recenzji.

Pokaż mimo to

avatar
582
392

Na półkach:

"Kiedyś ktoś napisał, że u Parelli przy jednym stole siadają kobiety z najbiedniejszej dzielnicy Neapolu, dobrze sytuowane prawniczki, przedsiębiorczynie, którym udało się uniezależnić od mężów, a nawet córki książąt. Chcę by moje opowiadania były niejednoznaczne, tak jak niejednoznaczne jest miasto, w którym przyszło mi żyć. W "Za otrzymane łaski" i kolejnych książkach chciałam pokazać, że nie możemy zamykać się w przeszłości, że teraźniejszość też tu jest, choć turyści przyjeżdżają do Neapolu głównie po to, by zachwycać się historią i widokiem Wezuwiusza".

Tak o swojej neapolitańskiej prozie pisze autorka najnowszego zbioru opowiadań od @wydawnictwo_pauza "Za otrzymane łaski" w wywiadzie z Michałem Nogasiem w "Wysokich obcasach" nr 32.

Trochę żałuję, że wywiad ten przeczytałam dopiero po lekturze, bo gdyby było inaczej pewnie zwróciłabym większą uwagę na neapolitańskość tej prozy, na przedstawione w opowiadaniach kobiety, które opowiadają o Neapolu i która nim są (w przeciwienstwie do Włoch, które nadal na zewnątrz są mężczyzną w żonobijce, a w domu beztroskim mammini). To oczywiście nie tak, że nie zauważyłam jak bardzo włoska jest to literatura! Ale wywiady z autorami bardzo jednak otwierają na ich książki i potrafią zmienić perspektywę. Włoszczyznę w książkach trzeba także lubić, w przeciwieństwie do pikcy, którą lubi chyba każdy... i choć ja uwielbiam i Ferrante i Starnone, to Parrelli aż tak mocno nie poczułam, a jej opowiadania - jak to z krótkimi formami u mnie najczęściej bywa - nie porwały mnie jakoś specjalnie. Nie zniechęcam jednak, bo fanką opowiadań nie jestem i nigdy nie byłam, więc moja opinia w dużej mierze wynika z porrzeby zanurzenia się w gęstym i długim sosie powieściowym, ale jeśli lubicie włoski klimat, klimat niegrzecznego Neapolu, to być może chętnie posłuchacie, o czym opowiadają kobiety z okładkowych balkonów.

"Kiedyś ktoś napisał, że u Parelli przy jednym stole siadają kobiety z najbiedniejszej dzielnicy Neapolu, dobrze sytuowane prawniczki, przedsiębiorczynie, którym udało się uniezależnić od mężów, a nawet córki książąt. Chcę by moje opowiadania były niejednoznaczne, tak jak niejednoznaczne jest miasto, w którym przyszło mi żyć. W "Za otrzymane łaski" i kolejnych książkach...

więcej Pokaż mimo to

avatar
603
401

Na półkach:

ciekawe te opowiadania, choć nie Neapol jest ich bohaterem

ciekawe te opowiadania, choć nie Neapol jest ich bohaterem

Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Chcę przeczytać
    92
  • Przeczytane
    86
  • Posiadam
    27
  • 2021
    13
  • Przeczytane 2021
    3
  • Wydawnictwo Pauza
    3
  • 2022
    3
  • Włoskie klimaty
    2
  • 2024
    2
  • Teraz czytam
    1

Cytaty

Bądź pierwszy

Dodaj cytat z książki Za otrzymane łaski


Podobne książki

Przeczytaj także