Hegel. Wprowadzenie

Okładka książki Hegel. Wprowadzenie Herbert Schnädelbach
Okładka książki Hegel. Wprowadzenie
Herbert Schnädelbach Wydawnictwo: Oficyna Naukowa Cykl: Terminus (tom 39) Seria: Prolegomena filozofia, etyka
195 str. 3 godz. 15 min.
Kategoria:
filozofia, etyka
Cykl:
Terminus (tom 39)
Seria:
Prolegomena
Tytuł oryginału:
Hegel zur Einfurhrung
Wydawnictwo:
Oficyna Naukowa
Data wydania:
2006-01-01
Data 1. wyd. pol.:
2006-01-01
Liczba stron:
195
Czas czytania
3 godz. 15 min.
Język:
polski
ISBN:
8374590076
Tłumacz:
Andrzej Jan Noras
Tagi:
hegel wprowadzenie filozofia etyka fenomenologia duch
Średnia ocen

7,3 7,3 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
7,3 / 10
4 ocen
Twoja ocena
0 / 10

OPINIE i DYSKUSJE

Sortuj:
avatar
580
249

Na półkach: ,

"Tak rozumianą zdolność spekulacji Schelling i Hegel nazywają wspólnie "rozumem" w odróżnieniu od samego rozsądku, a ponieważ rozsądek musi usnąć sprzeczność jako irracjonalną, to rozum spekulatywny nie może się mu jawić inaczej niż czysta irracjonalnóść" (17).

"Ważne jest to, że wraz z nowym rozumieniem pojęcia spekulacji Hegel odwraca się zdecydowanie od ujęcia Platońskiego opartego na metaforyce wzroku, a ideę myślenia spekulatywnego oczyszcza ze wszystkich asocjacji 'oka duchowego', asocjacji patrzenia i postrzegania" (19).

"W rzeczywistości nietrudno w postaci samorozszczepiającej się, w rozszczepieniu się realizującej i znowu się jednoczącej totalności, rozpoznać chrześcijańskiego Boga" (40).

"Według Hegla wiedza i prawda odróżniają się od siebie tak jak byt-dla-świadomości od bytu-samego-w-sobie" (54).

###

"Dlatego też błędem jest wychodzenie od "odróżnienia nas samych jako cogito albo 'ja myślę' od poznania, gdyż jako świadomość jesteśmy poznaniem" (55).

"Nie potrzebujemy żadnej zewnętrznej teorii poznania, gdyż najlepszą teorią poznania jest samo poznanie, jeśli zostaje ono ujęte 'dialektycznie' w sensie heglowskim" (61).

"Likwidacja Kantowskiego przeciwieństwa 'rzecz sama w sobie - zjawisko', jakiej dokonał Fichte, a w ślad za nim Hegel w metodycznym postępowaniu FD, sprawiła, że bezprzedmiotowe okazało się też 'przeciwieństwo świadomości'. To bowiem, co Kant ujmował w swym słynnym rozróżnieniu - między przedmiotem a podmiotem, rzeczą a myślą, przedmiotem a świadomością - w przekonaniu Hegla wchodzi przecież do świadomości" (92).

"[...] przeciwieństwo świadomości i przedmiotu, podmiotowości i obiektywności, myślenia i oglądu [...]".

"Krytyka Kanta jest niemal całkowicie myśleniem za pomocą opozycji, ponieważ istotnie pojmowała ona siebie jako odróżnianie, przy czym bodaj najbardziej znane i pociągające za sobą najwięcej konsekwencji odróżnienie Kantowskie to opozycja 'rzeczy same w sobie verus zjawisko" (97).

##

"Absolutny idealizm Hegla występuje zarazem jako absolutny empiryzm" (62). "Heglowkie pojęcie doświadczenia wykracza daleko poza to, co rozumiane jest jako 'doświadczenie' w empiryzmie bądź też w koncepcji Kanta" (62).

###

"[...] przy czym przez 'to, co etyczne' ma na myśli przede wszystkim tylko 'obyczaje', a nie to, co moralne w scisłym znaczeniu" (69).

"Tak rozumianą zdolność spekulacji Schelling i Hegel nazywają wspólnie "rozumem" w odróżnieniu od samego rozsądku, a ponieważ rozsądek musi usnąć sprzeczność jako irracjonalną, to rozum spekulatywny nie może się mu jawić inaczej niż czysta irracjonalnóść" (17).

"Ważne jest to, że wraz z nowym rozumieniem pojęcia spekulacji Hegel odwraca się zdecydowanie od ujęcia...

więcej Pokaż mimo to

avatar
198
111

Na półkach:

Podobno jedno z lepszych wprowadzeń do myśli Hegla. Według mnie było bardzo dobre.

Podobno jedno z lepszych wprowadzeń do myśli Hegla. Według mnie było bardzo dobre.

Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Chcę przeczytać
    8
  • Przeczytane
    5
  • Posiadam
    1
  • Filozofia
    1
  • Nie-piękna
    1
  • 2 0 2 3
    1

Cytaty

Bądź pierwszy

Dodaj cytat z książki Hegel. Wprowadzenie


Podobne książki

Przeczytaj także