Reges et gentes. Studia nad dyskursem legitymizującym władzę nad wspólnotami wyobrażonymi oraz strategiami ich konstruowania we wczesnym średniowieczu (VI-VII w.)
- Kategoria:
- powieść historyczna
- Wydawnictwo:
- Instytut Historii PAN
- Data wydania:
- 2017-12-31
- Data 1. wyd. pol.:
- 2017-12-31
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788365880086
Spis treści
Wprowadzenie
ROZDZIAŁ PIERWSZY
EtNICZNOŚĆ, TEORIA ETNOGENEZY I LUDY BARBARZYŃSKIE: ROZWAŻANIA KRYTYCZNE
Wstęp
Polityczny charakter wczesnośredniowiecznych gentes. Nowe koncepcje czy kontynuacja wcześniejszej tradycji historiograficznej?
Które stwierdzenie jest aktualne? Która konstatacja jest prawdziwa? Rzymska gens tworem barbarzyńców czy barbarzyńskie gentes tworem Rzymian?
Model Wenskusa. Nowa idea czy kontynuacja wcześniejszej tradycji historiograficznej?
Frankowie
Wandalowie
Longobardowie i Gepidowie
Model instrumentalny kontra prymordialny, czyli problemy etniczności barbarzyńców
Barbarzyńska etniczność, czyli jak uratować coś z dawnych paradygmatów
Podsumowanie
ROZDZIAŁ DRUGI
Izydor z Sewilli i konstruowanie gockiego (przeciw)-mitu: legitymizacja władzy i tworzenie etnograficznej tożsamości Gotów
Wstęp
Historia Gothorum Izydora z Sewilli
Historia Gothorum Izydora a plemienna tradycja ustna Gotów 86 Virtus kontra virtus? Czy raczej męscy Goci kontra niemęscy Rzymianie?
Hiszpania
Rzym
Goci
Śmierć dziecka Ataulfa i Placydii jako symbol ostatecznego fiaska współpracy Rzymian i Gotów
Translatio imperii czy imitatio imperii?
Podsumowanie
ROZDZIAŁ TRZECI
Historia Gothorum i ideologia władzy w wizygockiej Hiszpanii: dobry król Swintila i zły król Gezalek, CZYLI JAKI POWINIEN BYĆ, A JAKI NIE POWINIEN, GOCKI KRÓL według Izydora z Sewilli
Wstęp
Dobry król - Swintila
Virtus i felicitas
Zły król - Gezalek
Co jest przyczyną tchórzostwa i braku szczęścia w przypadku Gezaleka?
Dlaczego Gezalek stracił honor po drugiej stronie rzeki Durance?
Swintila i Gezalek, czyli personifikacja i antyteza Gota
Podsumowanie
Apendyks: Historia Gothorum jako instrument legitymizacji sukcesji Riccimera
ROZDZIAŁ CZWARTY
Symboliczne i rytualne znaczenie długich włosów u Merowingów w kulturze politycznej frankijskiej Galii, czyli o rytualnej legitymizacji i delegitymizacji WŁADZY
Wstęp
Czy merowińska monarchia miała w VI w. pogańskie podstawy ideowe?
Długie włosy jako naśladownictwo starotestamentowych Nazirejczyków lub czy obyczaj ten powstał w VI w.?
Co wiemy o długich włosach u Merowingów?
Ścinanie długich włosów jako ryt hańbiący i strategia delegitymizacyjna
Merowińska ideologia władzy
Ścięcie długich włosów jako strategia delegitymizacyjna
Ostrzyżenie Merowinga, czyli kilka słów o hańbiącym rytuale
Jak wyglądało ścięcie długich włosów? Próba rekonstrukcji hańbiącego rytuału
Czy obcięcie włosów skazywało Merowinga na wieczną hańbę i bycie „nie-osobą”?
Długie włosy noszone przez Merowingów jako symbol niepohamowanej seksualności i bycia poza społeczną kontrolą
Merowingowie, czyli ród stojący poza społeczeństwem
Frankowie jako wspólnota wyobrażona
Podsumowanie
ROZDZIAŁ PIĄTY
Dlaczego nie można wydalić Gotów poza granice cesarstwa? Rzecz o debacie Jordanesa z Prokopiuszem
Wstęp
Wędrówka Herulów, czyli jak Jordanes stawia przekaz Prokopiusza na głowie
Brittia i Brittania
Pamięć kontra zapomnienie
Ludy Thule u Prokopiusza
Ludy Skandzy u Jordanesa
Topos mieszkańców jaskiń
Topos barbarzyńskiej saevitia
Topos najdzikszych ludów mieszkających na najdalszej Północy
Gocka migracja ze Skandzy nad brzegi Morza Pontyjskiego, czyli cywilizowanie się Gotów
Dwie grupy gockie, czyli De Aedificiis kontra Getica
Goci Mniejsi
Goci z Dory
Goci i Rzymianie - nowa wspólnota w Italii?
Podsumowanie
Apendyks: Gocka tradycja ustna a egzystencja grupy etnicznej 278
Zakończenie
Wykaz skrótów
Bibliografia
Abstract
Indeks osob
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 5
- 3
- 2
- 1
- 1
- 1
- 1
Cytaty
Bądź pierwszy
Dodaj cytat z książki Reges et gentes. Studia nad dyskursem legitymizującym władzę nad wspólnotami wyobrażonymi oraz strategiami ich konstruowania we wczesnym średniowieczu (VI-VII w.)
Dodaj cytat
Opinia
Jak we wczesnym średniowieczu konstruowano tożsamości zbiorowe? Jak dyskurs (czyli mit, rytuał i klasyfikacja) komunikował istnienie i charakter barbarzyńskiego ludu? W jaki sposób próbowano dezawuować wrogie ludy? Czy barbarzyńscy wojownicy mogli zmieniać swoją tożsamość etniczną niczym za dotknięciem magicznej różdżki? Co symbolizowały długie, nieścinane włosy królów frankijskich z dynastii Merowingów? Dlaczego Jordanes przedstawił Gotów nie jako dzikich barbarzyńców, ale lud pod względem cywilizacji dorównujący prawie Grekom? Tego rodzaju pytań w książce postawionych jest wiele, równie wiele udzielono odpowiedzi.
Autor znakomicie orientuje się w literaturze przedmiotu, czego świadectwem są przypisy umieszczone w książce. Jego znakiem firmowym - czego świadectwem była pierwsza książka - jest jednakże polemika z dotychczasowymi ujęciami, które przedstawiła tzw. "szkoła wiedeńska" oraz - w mniejszym stopniu - liczni badacze anglosascy. Nie jest to jednakże krytykowanie jako sztuka dla sztuki, lecz rozłożenie danej teorii na czynniki pierwsze i następnie przedstawienie alternatywnej tezy.
Pracę - mimo że jest naukowa do szpiku kości - czyta się lekko i przyjemnie. Autor posiada niewątpliwy talent literacki. Nie znajdziemy tutaj nużących wywodów, lecz ciekawie zaprezentowany materiał. Jest warta polecenia każdemu, kto zainteresowany jest tzw. "okresem wędrówek ludów" i wczesnym średniowieczem.
P.S. urzekła mnie okładka z tym spoglądającym z lekkim uśmiechem barbarzyńcą noszącym na głowie tzw. "węzeł swebski".
Jak we wczesnym średniowieczu konstruowano tożsamości zbiorowe? Jak dyskurs (czyli mit, rytuał i klasyfikacja) komunikował istnienie i charakter barbarzyńskiego ludu? W jaki sposób próbowano dezawuować wrogie ludy? Czy barbarzyńscy wojownicy mogli zmieniać swoją tożsamość etniczną niczym za dotknięciem magicznej różdżki? Co symbolizowały długie, nieścinane włosy królów...
więcej Pokaż mimo to